Zadel schuift steeds naar voren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AlexCo95

Zadel schuift steeds naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 13:54

Beste bokkers,

Dit is mijn eerste keer op bokt.nl, dus ik heb geen idee of dit onderwerp wel goed staat.
Er zijn al een paar andere onderwerpen die hierop lijken, maar hebben toch allemaal een (groot) verschil met het mijne, dus stel ik mijn vraag maar hier:

Ik heb een 18-jarige merrie (ze gedraagt zich soms als 4) en de houding van haar rug tijdens het rijden, is een beetje aflopend naar voren, dus op de voorbenen. Met opzadelen zorg ik er altijd voor dat het zadel goed naar achter ligt en ik zeker wel 2-3 vingers achter het schouderblad kan leggen. Vervolgens singel ik haar dan aan, maar 2 minuten later, als ik nog eens aan wil singelen, ligt het zadel weer naar voren. Ik maak de singel weer los, leg het zadel naar achteren en singel weer aan en dit gaat 2-3 keer zo door, maar uiteindelijk ligt het zadel alsnog voor een deel op de schouder en dit is natuurlijk geen fijn gevoel voor het paard, maar dit beperkt ook haar schouderbeweging die wel erg wordt gewaardeerd met de dressuur.

Wij hebben het zadel al een keer laten opvullen aan de voorkant, maar heeft niet geholpen. Ook weet ik niet of een voorsingel helpt en of ik daar überhaupt wel aan moet beginnen...

Iemand die mij kan helpen???

Groetjes

PS. het is een Albion zadel

Dott

Re: Zadel schuift steeds naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:03

Klinkt alsof een ander zadel de oplossing kan zijn..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:04

Heeft je zadel een ingebouwde voorsingel?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:07

klinkt mij dat de boom te smal is

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:08

Nee, geen ingebouwde voorsingel

En we hebben inderdaad ook over een nieuw zadel nagedacht maar we proberen er eerst alles aan te doen om het zo op te lossen, want Albion zadels zijn niet echt goedkoop...

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:10

Het zich naar voor werken van het zadel kan meerdere oorzaken hebben.
Of het zadel past niet, of de conformatie (= de specifieke bouw) van het paard, zorgt ervoor dat het zadel niet op zijn plaats blijft liggen. Denk aan een overbouwd of buikig paard, of de singelgroeve die ver naar voor ligt. In dat geval kan een aanpassing in het zadel c.q. in de balans van het zadel of een ander type singel de oplossing zijn. Een goede zadeldeskundige kan je hierbij helpen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:13

Het kan verschillende dingen zijn. Te smalle boom. Singelplaats paard ligt ver naar voren dus kan een ander soort singel nog veel doen. Singelstoten verplaatsen dus achterste schuin achterin laten leggen wil weleens helpen maar is lastig bij dit merkt te doen. Wat je kan proberen is je singelstoten eens overkruist te zetten om te zien of het zadel dan wat minder schuift. Dit is uiteraard niet de oplossing maar kan wel tijdelijk helpen misschien.

maar ik denk toch dat je hier het meest hebt aan een goede zadelpasser. Albion is niet goedkoop nee en als het niet meer past veel verlies ook. Dat is het jammere van veel dure merken bepekt aan te passen dus de koop moet ineens juist passen en dan kan het iets aangepast worden maar beperkt vaak.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:13

Misschien een nieuw zadel? Of probeer misschien een staartriem, heb ik ook en werkt heel goed! Alleen je paard poet hier natuurlijk eerst aan wennen, die van mij gaf eerst wat bokjes enzo.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:15

Ik zou de zadelmaker nog eens laten komen. Albion staat erom bekend dat ze veel schoudervrijheid bieden. Het kan idd ook de plek van de singel zijn die het zadel naar voren trekt in combi met de bouw van je paard. Dan zou een anatomische singel een oplossing kúnnen zijn.

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:20

FHS schreef:
Het zich naar voor werken van het zadel kan meerdere oorzaken hebben.
Of het zadel past niet, of de conformatie (= de specifieke bouw) van het paard, zorgt ervoor dat het zadel niet op zijn plaats blijft liggen. Denk aan een overbouwd of buikig paard, of de singelgroeve die ver naar voor ligt. In dat geval kan een aanpassing in het zadel c.q. in de balans van het zadel of een ander type singel de oplossing zijn. Een goede zadeldeskundige kan je hierbij helpen.

Mijn paard is niet buikig, maar het klopt inderdaad wel dat de singelgroeve wat ver naar voren ligt. Maar als ik aansingel en dus oplet dat die wat meer naar achter ligt, gaat die vanzelf weer naar voren.. Misschien dat een ander type singel misschien wel helpt ja..
En wij hebben al iemand laten komen een tijdje geleden, maar zij heeft dus alleen een beetje de voorkant opgevuld maar dat heeft niets geholpen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:23

AlexCo95: VOorkant opvullen is niet de oplossing voor een naar voren schuivend zadel in mijn ogen? Zonde geld dus. Singelplaats kan je niet verplaatsen:) Een paard heeft daar een vaste plek voor dus wat je dan ook doet het schuift terug daarheen;) Dus kan zeker zo zijn dat je andere singel kan helpen:)

Als je het zadel zonder spullen op de rug legt op de plek waarvan jij denkt dat het moet liggen dus 2 vingers achter schouder ligt het dan wel recht en in balans?
Laatst bijgewerkt door Almighty op 03-02-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:23

Kostolany schreef:
de koop moet ineens juist passen en dan kan het iets aangepast worden maar beperkt vaak.

Bij de koop paste het zadel ook precies, maar toen hadden we haar net en had ze 2 jaar lang vakantie gevierd in de wei. Nu ben ik veel met haar gaan trainen en is ze dus qua bespiering ook erg veranderd, maar blijkbaar is dit dus al te veel..

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:25

Paulusjuh schreef:
Ik zou de zadelmaker nog eens laten komen. Albion staat erom bekend dat ze veel schoudervrijheid bieden. Het kan idd ook de plek van de singel zijn die het zadel naar voren trekt in combi met de bouw van je paard. Dan zou een anatomische singel een oplossing kúnnen zijn.

Wij hebben al een anatomische singel, maar meestal moet dan de ''bolle'' kant aan de kant van de buik worden gevestigd, maar bij mijn singel was dit aan de kant van de borst. Deze singel was aangeraden toen wij het zadel kochten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:26

Paarden in training en in rusten blijven veranderen...ik weet er alles van. Mijn jonge paard is nu 8 jaar maar toen hij in de groei was heb ik 6x van zadel moeten wisselen omdat het niet aan te passen viel. En dan trainingsverschillen nu doet mij weer aanpassen. Ik heb nu een zadel wat aanpasbaar is en erg prettig zit en niet te duur is dus afschrijving niet te hard...nooit meer zo snel een duur zadel bij een paard wat nog veranderd dat heb ik geleerd uit ervaring helaas..boel geld armer en niets goed passend er aan over dus nog ander zadel moeten kopen uiteindelijk.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:26

Dan zou ik zeker een goede zadelmaker laten komen. Bespiering bij de schoft en rug kan anders ook nog in de knel komen als het zadel ondertussen te smal is geworden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:31

AlexCo95 schreef:
Paulusjuh schreef:

Wij hebben al een anatomische singel, maar meestal moet dan de ''bolle'' kant aan de kant van de buik worden gevestigd, maar bij mijn singel was dit aan de kant van de borst. Deze singel was aangeraden toen wij het zadel kochten.

Bij een anatomische singel hoort de bolle kant ook naar voren te wijzen. Dus naar de voorbenen.

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:52

O haha, dom van me maar je ziet ook vaak singels waarbij de bolle kant naar de buik toe wijst ;).

Ik denk dat ik mijn papa dan maar even ga overhalen dat een nieuw zadel waarschijnlijk toch dé oplossing is...
Heel erg bedankt voor de snelle reacties!!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:57

Welke regio zit je?

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:03

Zuid-Holland, Rotterdam

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:04

Nee, daar weet ik geen goed adres voor je.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:09

Zo'n anatomische singel verkeerd om doen wil nog wel eens helpen. Ik heb het een keer gedaan onder het motto wie niet waagt wie niet wint, en het werkte als een trein. Ben nu overgestapt naar een gewone rechte singel (Wintec Elastic), werkt even goed.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:14

AlexCo95 schreef:
O haha, dom van me maar je ziet ook vaak singels waarbij de bolle kant naar de buik toe wijst ;).

Ik denk dat ik mijn papa dan maar even ga overhalen dat een nieuw zadel waarschijnlijk toch dé oplossing is...
Heel erg bedankt voor de snelle reacties!!

Waarom laat je de zadelmaker niet nog een keer kijken?

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:19

Ja wij hebben ook een rechte singel, misschien ga ik die maar weer proberen inderdaad..
Ik zal het overleggen: nieuw zadel, dus geen zadelmaker, of zadelmaker en misschien ook nieuw zadel

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:19

Ja dat is balen, zeker als je een dure Albion hebt, maar zoals eerder gezegd: investeer bij een nog veranderend paard nu niet weer in een duur nauwelijks aanpasbaar zadel. Neem een goedkopere, zoals bijvoorbeeld een Wintec kunststof met aanpasbaar kopijzer, en pas dat op zonder dekje en zonder al te strak aansingelen.

Ik had bij mjn Tinker x Fries juist het euvel dat de zadels naar ACHTEREN schoven (en hij heeft toch geen bepaald hoge schoft o.i.d.), soms wel een of twee handbreedtes. Ik werd er gek van (maar heb ook een beetje de tic om nooit echt goed na te singelen... ik heb de pest aan strakke aangesjorde singels).
Heb uiteindelijk een Wintec dressuur aangeschaft met deels elastische singel (terwijl ik juist helemaal niks op heb met elastiek in singels), de juiste kopijzermaat er in en voila, ligt als een huis, geen geschuif meer. Heb nooit kunnen achterhalen waarom alles bij mij juist naar achteren schoof.

Behalve: die andere zadels pasten dus waarschijnlijk gewoonweg niet.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:25

Albion zadels kunnen compleet op maat worden gemaakt voor je paard dus dat ze niet aan te passen zijn lijkt me niet helemaal waar. Dan zouden ze hem ook niet speciaal op maat kunnen maken...
Toch?

Ik zou sowieso niet zelf maar een zadel kopen endan maar zien of die past. Laat er iemand met verstand en ervaring naar kijken. Wintec lag bijvoorbeeld bij mijn pony totaaaaaaal niet.