Een Kentaur voor Bjoke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marretjeee

Een Kentaur voor Bjoke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:23

hoi allemaal,

helaas heb ik pas een nieuw zadel gekocht (rossner) wel tweedehands maar bij van Rijs.
zadel is in april gekocht en nu al een gebroken boom.
ben hier best wel boos over maar helaas niks aan tedoen.
kan het wel laten maken maar heb geen vertrouwen meer in dit zadel.
nu al 4x iets stuk gegaan in nog geen jaar tijd.
helaas valt dit nu binnen mijn garantie.

nou zat ik te denken om gewoon een nieuw zadel te kopen.
mijn paardje is nu ondertussen wel uitgegroeit.
ik weet alleen niet zo goed wat ik moet kopen.

ik heb een bijna 6 jarige friese merrie.
best breed maar wel sportgefokt.
merrie is niet zo groot en heeft best een korte rug.
groter dan 18 inch gaat niet.

mijn buget is niet to groot.

mijn oog ging uit naar deze 3 zadels :

http://www.vanwijkzadels.nl/verkoop/ken ... -_elektra/

http://www.vanwijkzadels.nl/verkoop/ken ... _afrodite/

http://www.vanwijkzadels.nl/verkoop/ken ... _penelopa/

nou zie ik niet echt een verschil tussen de elektra en de afrodite maar goed.

mijn vraag is hoe zal dit zadel gaan liggen op mijn paardje.

zal het goed liggen op een fries?

mijn voorkeur gaat vooral uit naar de elektra/afrodite.

ik hoor graag jullie reactie :)

xxx

Marr

Alice13

Re: Een Kentaur voor Bjoke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:26

daar zal je toch echt een zadelmaker voor moeten laten komen!
Ik heb ooit wel een kentaur vzh zadel op mijn fries gehad. Maar dat zegt niks over op het op de jouwe zou passen.

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:27

nou is een zadel wat je nieuw koopt altijd wel aan tepassen aan je paard lijkt mij

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:30

Koop alsjeblieft niets meer bij van Rijs!!....zoek maar eens op bokt ;)

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:32

_PatriciaH schreef:
Koop alsjeblieft niets meer bij van Rijs!!....zoek maar eens op bokt ;)

ja dat was ik ook niet meer van plan.

ben hier best wel boos over.

veel geld weggelegt voor een ''goed'' tweedehands zadel.
heb er spijt van dat ik het gekocht heb.

ik heb er ook geen vertrouwen meer in om dit zadel opnieuw te laten maken.

ik denk dat ik van wijk nu ga laten komen.
geen idee of hij goed is.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:32

Ik heb ook recent een nieuwe kentaur aangeschaft bij Van Wijk (http://www.vanwijkzadels.nl) moet zeggen dat ik over van Rijs in mijn omgeving geen goede verhalen heb gehoord vandaar mijn keuze voor van Wijk.
Ik heb de Kentaur Elektra, het verschil tussen de elektra en de afrodite is de zitting van het zadel dus voor de ruiter zelf. Ook heb ik me laten vertellen dat de penelopa geschikter is voor de wat rondere paarden en de elektra en de afrodite voor de "normaal/slank" gebouwde paarden. Ik ben echt enorm te spreken over de zadels de kwaliteit blijft goed (stalgenootje van mij heeft ook de elektra al 2 jaar en die ziet er exact het zelfde uit als mijn elektra van een maand oud). Super fijne diepe zitting met een fijne grote wrong maar niet te gedwongen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:32

Marretjeee schreef:
nou is een zadel wat je nieuw koopt altijd wel aan tepassen aan je paard lijkt mij

Dat is lang niet altijd waar.

Zadelmerken hebben allemaal hun eigen (on)mogelijkheden en opties, dus zelf een mooi zadel kiezen en hopen dat iemand dat wel pas maakt is niet altijd handig.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:35

Ik heb zowel met het merk als met de door jou voorgestelde verkoper slechter ervaring, meer info kan per pb.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:41

ik had de electra en idd hij lag ook perfect op mijn grote friesse ruin maar ook zeker op mijn haf erg fijn zadel!

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:00

Marretjeee schreef:

Niet helemaal waar. Als ik even naar mijn eigen Fries kijk, ik moet een zadel hebben waarvan het zitgedeelte niet te ver naar achter ligt. De kussens breed uit weglopen (weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen). Dus een nieuw zadel hoeft niet per definitie te passen, als het zadel bovenstaande punten niet heeft past het al niet.
Die van mij heeft ook een redelijk korte rug, groter dan 17,5 inch wordt echt lastig (misschien een aantal merken daargelaten).

Ik heb er voor gekozen om ( in ieder geval totdat hij is uitgegroeid, hij is 6) een Wintec aan te schaffen. Kopijzer is aan te passen en dit zadel heeft de zit en kussens die ik nodig heb.
In eerste instantie was dit zadel ook niet mijn keus, had er liever een mooi leren zadel op gehad. Maar voor mijn paard is dit nu wel de beste keus.

Laat dus een zadelmaker komen met verschillende zadels, merken, pasvormen en kijk dan wat goed ligt.

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:12

@masi

ik heb al meerder wintect geprobeerd maar liggen niet goed op mijn paardje.
ik heb een zadel nodig met veel achter kussens.
en deze wintects hadden dat niet genoeg

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:18

Ik ken wel een fries met een kentaur zadel (penelope fit 3), toevallig paste hij ook op mijn arabier. Ik heb verder geen idee hoe de pasvorm van de andere zadels is.

Zowiezo moeten de kussens bijna altijd wat aangepast worden aan het paard zelf, maar de vorm van de boom moet ook zeker passen bij het paard. Wintec was bijvoorbeeld niet aan te passen aan mijn arabier want die boom was te recht.

Ik weet niet waar je woont, maar deze zadelmaker: http://www.stoker-zadelmakerij.nl/verkoop.htm vind ik zelf erg fijn, ze vraagt er niet de hoofdprijs voor, vult aan huis op en ik denk dat ze ook wel tweedehands heeft liggen.

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:21

Lepeltje schreef:
Ik ken wel een fries met een kentaur zadel (penelope fit 3), toevallig paste hij ook op mijn arabier. Ik heb verder geen idee hoe de pasvorm van de andere zadels is.

Zowiezo moeten de kussens bijna altijd wat aangepast worden aan het paard zelf, maar de vorm van de boom moet ook zeker passen bij het paard. Wintec was bijvoorbeeld niet aan te passen aan mijn arabier want die boom was te recht.

Ik weet niet waar je woont, maar deze zadelmaker: http://www.stoker-zadelmakerij.nl/verkoop.htm vind ik zelf erg fijn, ze vraagt er niet de hoofdprijs voor, vult aan huis op en ik denk dat ze ook wel tweedehands heeft liggen.

ik woon in mijdrecht en zij zit in dronten dus dat is helaas wel wat te ver denk ik jammer genoeg

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 14:24

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:56

Marretjeee schreef:
@masi

ik heb al meerder wintect geprobeerd maar liggen niet goed op mijn paardje.
ik heb een zadel nodig met veel achter kussens.
en deze wintects hadden dat niet genoeg

Dit bedoel ik dus ook. Dat op mijn Fries de Wintec perfect ligt wil niet zeggen dat het op jouw paard past. Dat de Kentaur perfect ligt op een andere Fries wil niet zeggen dat het op jouw Fries goed past. Ik bedoelde dus ook te zeggen, pin je niet vast op 1 merk maar laat iemand met meerdere zadels komen.

En je kunt heel veel zadels met een plaatje laten zien. Bij Kentaur, Kieffer, Fryso zal ik direct zeggen.. "Mooi! Mooi zadel!" maar wat heb je daar aan, je weet niet of het past. Wat je zelf aangeeft, je hebt een zadel nodig met veel/dikke kussens. Geef dit aan bij een zadelmaker en laat diegene wat zadels meenemen.

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 14:59

mijn ervaring met wintec is zowiezo slecht.

op al mijn paarden die ik had lag het nooit goed.
en vind wintec persoonlijk niet zo geweldig zitten.
zit behoorlijk hard.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:06

Mijn fries haar schoft loopt erg lang door ,waardoor ze een zadel nodig heeft geschikt voor een hoge schoft, en dat in combinatie met rondgeribt |(
Ben als ruim een half jaar bezig , maar kan maar niet het goede zadel vinden.
En dan heb ik ook nog zo mijn eisen.

Ga nu een massimo proberen...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:06

Ik snap eigenlijk het nut van je topic niet?
Dat je zelf wat zadels uitkiest die je zelf misschien fijn vindt, dat is 1 ding.
Maar wat moeten wij dan doen?
Zeggen of dat dat zadel op je Fries gaat passen?
Om ervaringen over de desbetreffende verkoper of (type) zadels te vinden, gebruik je best de zoek functie van bokt eens en anders Google, ik ben er zeker van dat je daar al niet een heel stuk geholpen mee bent, beter zelfs dan hier een topic te openen.
Maar hoe je het draait of keert: je moet gewoon naar die verkoper bellen of langsgaan, zeggen wat voor type paard je hebt, welke inchmaat je denkt nodig te hebben en welke types zadel je voorkeur genieten, eventueel wat algemene kenmerken van wat je zoekt (diepe zit, veel/weinig wrong) en je budget zodat die zelf evt ook nog een aantal zadels kan meenemen en (een kundige!) verkoper met een busje vol zadels laten langskomen om te passen.
Helaas werkt het andersom dan zoals jij (en vele mensen) denken: éerst moet je een zadel zoeken dat voor je paard past, dán pas kan je kijken naar wat jij zelf het lekkerst vindt zitten, niet omgekeerd.
En moest eender welk nieuw zadel zomaar aan te passen dat die altijd past voor het paard, dan zouden vele bokkers onder ons van veel leed verlost zijn... ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:15

Kentaur ligt op mijn fries dus absoluut niet! Heb meerdere modellen in verschillende maten erop gehad maar ter vergeefs. Ik wilde een Euroriding Titan, lag voor het oog goed tot de zadelpasser kwam, bleek dus niet goed te liggen. Nu heb ik er een Anatomica op liggen en dat ligt wel goed.

Laat dus zoals eerder geadviseerd iemand komen met meerdere merken.

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 15:17

@astrid

ik ben opzoek naar mensen die ervaring met deze zadels op een fries ;)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:01

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 23:45

Als ik een topic wil plaatsen mag dat toch gewoon?

Komt nu niet echt zo over

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:50

Marretjeee schreef:
mijn ervaring met wintec is zowiezo slecht.

op al mijn paarden die ik had lag het nooit goed.
en vind wintec persoonlijk niet zo geweldig zitten.
zit behoorlijk hard.

Ik noem de Wintec toch ook niet als optie voor jou? Probeer alleen duidelijk te maken dat elk paard verschillend is en dat hetgeen wat jij in je hoofd hebt voor zadel niet per definitie past op jouw paard omdat het op meer Friezen ligt.
Ik had graag een Kieffer zadel gehad, ligt op meer Friezen goed... Helaas, kwam van een koude kermis thuis want pastten totaal niet op zijn rug. En dan moet je toch verder gaan kijken dan dat ene merk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:55

Marretjeee schreef:
ik denk dat ik van wijk nu ga laten komen.
geen idee of hij goed is.

Willem van Wijk komt al jaren bij ons voor de jaarlijkse controle.
Voor onze ruin heb ik ook een Kentaur bij hem besteld.
Prima service, prettige man, rustig, prettig in de omgang naar het paard toe. Hij weet waar hij het over heeft, je moet ook rijden met het zadel zodat hij dan kan beoordelen hoe het ligt.
Opvullen van je zadel doet hij ook maar dan moet wel je paard in de buurt zijn zodat hij tussentijds kan controleren.
Hij zal je nooit bedonderen, als hij je niet kan helpen zegt hij het ook eerlijk!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:24

Betaalbare en goede zadels zijn inderdaad Kentaur en ook Kent& Masters. Met Kentaur heel goede ervaringen gehad en nu sinds kort een K&M, wat tot nu toe zeer goed bevalt.
Maar: Laat een zadelmaker komen met verschillende merken en pas de boel goed, maak afspraken over uitproberen van het zadel( veel zadelmakers vinden dit wel goed) , kosten van aanpassen en garantie. Ook een tweedehands zadel dient in orde te zijn, zeker als het door een zadelmaker/passer wordt verkocht. Van Rijs is in gebreke gebleven, het zadel was niet goed, dat is duidelijk. Met een beetje lef, krijg je (een deel van) je geld terug!!