Singelnijd? Andere singel of rustig afbouwen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Singelnijd? Andere singel of rustig afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 15:56

Voorgeschiedenis
Mijn paard heeft zware mentale en fysieke problemen gehad. Hij is op korte tijd 100-150 kg afgevallen, had een slecht passend zadel en was depri op stal. Zijn van stal verhuisd, hebben 3maand niet meer gereden wegens het niet passend zadel en het enorme gewichtsverlies.

Mentaal is hij helemaal in orde en ook fysiek is hij weer super. TA, ostéo in december geweesd. VOlgens ostéo had hij veel blokkades aan de achterhand en zeer stijf aan voorhand. Daarnaast was zijn schoft enorm gevoelig, dat was duidelijk zéér pijnlijk. Ostéo raadde me aan om eerst terug op gewicht te zetten en af te wachten hoe het vorderde na opnieuw bespierd te zijn. Indien nodig, sprak hij over elektroschok therapie. Ondertussen is paard op gewicht en héél wat spieren bij (door longeren) Verdere info en foto's hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1761719 Deze foto is van vorige week. https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1/1484237_679067378783194_1536834792_n.jpg

Probleem
Paard is ondertussen enorm opgeknapt en sinds gisteren heb ik eindelijk ons nieuw zadel. Echter blijft het zadel een enorm probleem. Het zadel past perfect maar zodra ik het zadel vastneem en in stal kom,gaan zijn oren in de nek en wil hij bijten. Ook blaast hij zijn buik op waardoor aansingelen moeilijk wordt. Hij begint dan ook uit angst voor pijn (?) in alles te happen zoals vandaag lag zijn deken voor zijn neus en hier begon hij in te bijten.

Ik leg het zadel rustig op hem, dan zijn oren in nek en zoekt hij een soort van uitweg. Zodra ik de singel aanraak om onder zijn buik te gaan, hapt hij gericht naar mij en de singel. Dit duurt tot singel vast zit, 1 gaatje. Erna kijkt enkel zuur. Zodra ik uit stal kom is het hele gedoe gedaan, dan singel ik verder nog een gaatje en geeft hij geen kick meer. Na 10tal minuten stappen kan ik gemakkelijk 3 à 4 gaatjes bij singelen.

Vragen
Wat doen? Gaat dit ooit weg/verminderen?
Dit rustig verder doen, zeer langzaam en veel belonen? Bijt gedrag negeren?
Of proberen met een andere singel? Andere stof?

5maand geleden gebruikte ik zonder probleem een singel van 125cm. Die paste net goed, eventueel mocht die iets langer. Vandaag had ik er een van 135cm maar ik raakte zeer moeilijk in het eerst gaatje. Ik dacht een grotere te kopen 140/145cm zodat dat eerste gaatje singel geen trek gedoe wordt maar als ik dan na 10min stappen 4tal gaatjes kan bijsingelen, zal de singel dan niet te groot worden? :s

Dieselpaard

Re: Singelnijd? Andere singel of rustig afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:00

Zadel je m echt op in zn stal? Heb je het wel eens buiten zn stal geprobeerd? Doet ie dan hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:05

Echt rustig opbouwen. Hij associeert het zadel en de singel mijn pijn en hij moet nu leren dat dat hem geen pijn meer doet en dat heeft vaak veel tijd nodig.
Ik zou idd niet in de stal opzadelen maar erbuiten, zijn stal moet z'n rustplek zijn.
Wat doet hij op een deken singel, zo'n elastieke, en met de singels van zijn dekens? Reageert hij daar ook op?
Neem hier maar een paar weken (maanden misschien zelfs) de tijd voor.
Rustig zadel erop, even wat anders doen zoals nog een stukje poetsen, dan singel eraan, even z'n hoeven uitkrabben oid. Dan 1 gaatje aansingelen aan beide kanten, even je cap pakken, dan nog een gaatje, dan naar de bak en weer een gaatje aan beide kanten.
Mijn paard ging liggen uit angst voor de singel, het heeft echt maanden geduurd voordat het volledige vertrouwen terug was dat die singel d'r geen pijn zou doen.
Dus neem echt de tijd, je krijgt er zoveel meer voor terug dan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:08

Ik zou her gewoon even zo doen, evt wat lekkers voor en ma het opzadelen geven en vooral rustig blijven en niet boos worden als die hapt, je paard heeft een soort trauma aan het zadel over gehouden (stel jij trekt schoenen aan die pijn doen aan je voeten maar t moet van je moeder word je ook niet blij van).
Evt wat te eten geven, hooi ofzo of de singel buiten de stal vastmaken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:10

ok eens proberen buiten stal

Ik lees ondertussen wat over singelnijd op bokt. Hier lees ik ook dat het van een maagzweer/maagpijn kan komen? Hij doet het ook bij longeersingel maar soms (veel minder vaak maar dan schopt hij naar zijn buik) bij deken aansingelen.

Oei [***], gaan liggen lijkt me nog erger. Is het bij jullie goedgekomen?
Ik heb tijd, geen probleem, ben nu al 3 maand bezig met het hem opnieuw gezond te krijgen

Eten geven doe ik liever niet. Is een kribbebijter en dus wanneer hij wortels krijgt begint hij te kribbebijten. Dus zou ik het bijt/hapgedrag stimuleren en dat wil ik net niet

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:10

Ik zou voor dit paard toch echt op zoek gaan naar het beste harnachement. Hij is overduidelijk heel gevoelig en je doet al ontzettend je best. Ik heb zelf een Fairfax singel, hoor bij heel veel mensen dat deze singel ervoor heeft gezorgd dat singelnijd drastisch verminderde.. Ik merk bij mijn paard een wereld van verschil in bijvoorbeeld zijn middendraf. Kost wat, maar het is ook een singel waar je heel lang mee verder kunt! Succes!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:11

Daarbij is het denk ik inderdaad ook gewoon aangeleerd gedrag, hij ervaart opzadelen met heel veel stress..

Zou het toch proberen met iets lekkers, dan geef je er een positieve draai aan.. En vooral niet boos worden, hij is overduidelijk heel erg gestresst.. Snap wel dat je er zelf behoorlijk gefrustreerd van kan raken, maar probeer het niet te tonen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:20

Heb al veel gehoord over de Fairfax singels. Hier in belgië amper bekend en dus sowieso online kopen. Natuurlijk is het geld hé en ik heb de laatste maanden al veel uitgegeven voor zijn gezondheid. Niet dat het me spijt, absoluut niet want het verschil is duidelijk :) Maar mijn portemonnee is niet oneindig, de TA, DA, stalling, smid, nieuw zadel, extra voer.. Volgende maand verhuis naar Frankrijk dus weer transport en DA te betalen Ik zit toch aan 3500 euro kosten op kleine 3 maand, als student is dat toch best wat geld. Als het echt moet, geen probleem, dan krijgt hij die ook maar zou de kosten nu toch graag wat willen spreiden. Zeker omdat ik niet zeker ben dat deze singel verschil zal uitmaken?

Ik negeer het bijtgedrag, ik knuffel hem en spreek rustig tegen hem tijdens het opzadelen/aansingelen tenzij hij mijn been raakt bij het happen. Hij hapt zoveel hij wil in de dekens/de lucht etc maar mijn benen daar moet hij afblijven, daarvoor is het me te pijnlijk :Y)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:26

Gelijk heb je hoor! Is ook een pak geld.. Hier in Nederland heb ik de singel een week bij Pas de Deux kunnen testen, super service. Wie weet is dat in de toekomst ook voor jou een optie? Voorderest heb ik niet echt ervaring met singelnijd, maar ik denk dat je moet kijken hoe je het positiever kan maken voor hem. Elke keer maar 1 gaatje bijsingelen, hopelijk wordt het vervelende en zure gedrag minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:50

Ja hoor, uiteindelijk is het goed gekomen, met veel tijd dus.
Eten geven oid ben ik ook geen voorstander van.
Je zou idd een andere singel kunnen proberen, maar evengoed zou ik gewoon weer helemaal terug gaan naar wat ik eerder al zei. En idd buiten zijn stal gaan zadelen.

Wbt die maagzweren, dat kan natuurlijk ook, zeker icm het kribbenbijten wat hij doet.
Dus dat zou je ook nog even kunnen laten checken.
Succes!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:57

Singel je aan een kant aan of aan beide kanten? Aan beide kanten of juist links van je paard aansingelen wil ook nog wel eens helpen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:04

Het lijkt niet alleen singelnijd te zijn. Hij begint al bij het zien van het zadel. Het zadel kan wel perfect passen maar toch bij hem pijn doen. Dat zou ik eerst gaan uitzoeken. Dus, eerst zadel zonder singel er op, lopen en kijken of hij daar al op reageert.

livia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:20

crazygirl1 schreef:
Heb al veel gehoord over de Fairfax singels. Hier in belgië amper bekend en dus sowieso online kopen. Natuurlijk is het geld hé en ik heb de laatste maanden al veel uitgegeven voor zijn gezondheid. Niet dat het me spijt, absoluut niet want het verschil is duidelijk :) Maar mijn portemonnee is niet oneindig, de TA, DA, stalling, smid, nieuw zadel, extra voer.. Volgende maand verhuis naar Frankrijk dus weer transport en DA te betalen Ik zit toch aan 3500 euro kosten op kleine 3 maand, als student is dat toch best wat geld. Als het echt moet, geen probleem, dan krijgt hij die ook maar zou de kosten nu toch graag wat willen spreiden. Zeker omdat ik niet zeker ben dat deze singel verschil zal uitmaken?

Ik negeer het bijtgedrag, ik knuffel hem en spreek rustig tegen hem tijdens het opzadelen/aansingelen tenzij hij mijn been raakt bij het happen. Hij hapt zoveel hij wil in de dekens/de lucht etc maar mijn benen daar moet hij afblijven, daarvoor is het me te pijnlijk :Y)

Is het niet een idee een week of twee de fairfax te testen? Ik weet dat er in Nederland zadelmakers zijn die testsingels hebben, misschien een mailtje eruit en dat je zoiets zou kunnen proberen? Als het niets is heb je iig niet een hele hoop geld weggegooit dan.

Mijn pony heeft ook singelnijd, zelfs met een longeersingel, of elastische dekensingel. Ik negeer het altijd en als hij afgeleid is, bv een hengstige merrie oid dan reageert hij niet. Het is bij hem aangeleerd gedrag en het zit er al pak em beet 8 jaar in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:25

Kribbebijten, luchtzuigen en singelnijd is een combi waarbij ik meteen een maagprobleem zou vermoeden. Ga dat dus eerst aanpakken voordat je ander tuig gaan kopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:44

Dat was ook mijn gedachte tamary. Paard geeft overduidelijk aan dat er iets niet in orde is.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:47

Mijn verzorgpaard heeft dat ook (agressief, bijten, trappen bij élk gaatje) maar kwam door vorige eigenaar.
Eigenaren hebben het paard nu zo'n 5 jaar en het is nooit weggegaan.
Dus hopelijk wel bij jou.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:59

Mijn 3 jarige bijt ook met aansingelen aangezien ze in het verleden buikpijn klachten heeft gehad! Nu had ik een normale singel, heb nu een banaan singel gekocht die anatomisch gevormd is en stiek erin heeft, probleem is ver weg nu :) gewoon rustig blijven en negeren en hoofd weg sturen! Komt vanzelf goed :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 11:04

Ik ga toch DA eens vragen om maag/buik na te kijken en ook bloedafname. Zijn felle reacties doen me vermoeden dat dit veel pijn is (assocatie met vroegere pijn?) . Verkeerd zadel + maag ? Aangezien hij wel veel was afgevallen, wil ik sowieso nakijken of hij opnieuw gezond is. Ook wil ik graag naar Frankrijk vertrekken met een gezond paard :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:11

Gezien het verleden van het paard zou ik niet direct aan maagzweer of zo denken, lijkt me heel logisch dat het paard met zo'n voorgeschiedenis zo zal reageren. Anderzijds: als die zo vermagerd is, idd better safe than sorry.

Hoe ik het met de mijne opgelost heb:
- rechts opzadelen/aansingelen, aangezien ze vroeger altijd links aangesingeld werd en ze op die kant dus meer negatieve herinneringen had
- singel met elastiek maakt bij haar ook veel verschil, en idd singel die lang genoeg is
- vaak ga ik eerst paar keer met de singel tegen de buik en weer los, soort "masserend" werken tot ze ontspant.
- soms werk ik ook met snoepbeloning als ze flink is, want kauwen werkt ook ontspannend.
- heb in het begin ook buiten opgezadeld, daar voelt ze zich idd beter/vrijer, maar intussen zijn we al zover gekomen dat ik haar los in de poetsbox kan opzadelen, zelfs zonder halster om, al vind ik dit zelf soms nog spannend.

Een lesgeefster (NH) gaf ook es aan iemand de tip om een (elastische) dekensingel om te laten bij een paard met singeldwang, zo went het paard aan die druk.

Ik zou, als het paard in iets anders hapt dan in jou, dit niet gaan afstraffen of zo, lijkt me beter dat ie zo een uitlaatklep heeft voor zijn spanning dan dat ie gaat opkroppen en daarna ontploffen.

Het kan goedkomen, maar gaat niet in 1-2-3, en zal wss een aandachtspunt blijven. Hier merk ik bij de mijne toch weer wat achteruitgang sinds lesgever paar keer aangesingeld heeft, die trekt natuurlijk direct fel door, heb hem al moeten beschermen tegen het paard (bij nader inzicht had ik beter mijn paard beschermd, moet ie maar met manieren aansingelen hé).

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:59

Je paard heeft ook even nodig om te "wennen" aan een nieuw zadel. Hij heeft natuurlijk pijn gehad door een niet passend zadel, en die reactie veranderd niet in een paar dagen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:28

Vandaag heb ik hem op poetsplaats vast gemaakt, hier staat hij vast tussen 2 touwen dus kan hij bewegen (frustratie uiten) maar heb ik het probleem niet van ronddraaien/naar me happen. Ik heb het zéér rustig aangepakt, zeker wel 30min voor ik uiteindelijk opstapte.

Ik heb geborsteld, dekje opgelegd, geborsteld. 5min erna zadel opgelegd en dan ben ik gewoon uit zijn zicht verdwenen, dus zijn gedrag genegeerd. Hij werd eigenlijk best snel rustig, dus misschien toch wel aangeleerd gedrag? Zodra ik er bij kwam begon hij weer hoofd te schudden, oren in nek, naar eigen borstkast happen. Naast hem blijven staan maar volledig genegeerd ook geen stem. Zodra hij stil bleef staan: dikke knuffel en beloond met stem. Dan begon hij weer dus opnieuw genegeerd. Zo telkens opnieuw, na een 10tal keer was hij al veel rustiger. Oortjes soms in nek maar de rest van de reacties bleven weg. Erna rechts singel vast gemaakt, weer happen etc. Dus weer genegeerd tot hij stopte en dan veel belonen. Toen hij redelijk rustig was, singel vast genomen en tegen buik gedrukt. Werd hij echt woest maar heb het volledig genegeerd. Hierbij ging ik uit van het principe 'druk gaat weg als hij zich correct gedraagd'. Dus pas los gelaten toen hij rustig blijf staan. Natuurlijk super beloond. dit 10tal x herhaald en tot mijn grote verbazing kon ik na 10tal keer de singel tegen zijn buik drukken zonder enige kik. Heel tevreden zag hij er nu ook niet uit maar er werd niet gehapt, geschud of anderen. Eigenlijk kijk hij me met angst/onschuldig aan :(:) Dan 1 gaatje vast gezet, opnieuw woest maar heb ik weer genegeerd door hoofstel te nemen en naar de piste te gaan. Dus snel afgeleid en hop alles was over en we konden ohz gaan werken :D

Ik ga dit zeker blijven herhalen, hij reageerde zeer goed op het 'negeren bij slecht gedrag' en 'enorm belonen bij goed gedrag'

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:38

Ja, negeren werkt het best... :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:57

Ja het kan aangeleerd gedrag zijn. Maar ook nog net zo goed pijn. Negeren van pijn door jou: hij heeft geen invloed op wat er gebeurd dus hij past zich aan en heeft nog steeds pijn. Zoals een dier in de kudde pijn negeert om niet op te vallen. Ik zeg niet dat het zo is hoor, absoluut niet. Ik weet het natuurlijk ook niet en hoop dat het dat niet is. Hopelijk kom je er achter en gaat het steeds beter.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:35

Door de stress maakt hij wel extra maagzuur aan en dat kan lijden tot maagzweren, ik zou idd even de DA bellen :j eet due ook slecht?

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:44

Ik gebruik een singel waarbij t laatste stukje elastiek is.
Voorheen kon ik ook niet fatsoenlijk aansingelen maar met deze gaat t super.