Academische kaptoom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Academische kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:06

Beste mede-bokkers,

Ik ben opzoek naar een academische kaptoom, eigenlijk naar een goedkopere versie van de kaptoom van Marijke de Jong (paardenbegrijpen). Ik heb vandaag gewerkt met de kaptoom van Marijke de Jong en vind hem echt superfijn werken, maar ik vind hem eigenlijk iets te duur.

Hebben jullie een goed alternatief?
Of bied iemand hem toevallig tweedehands aan? :+

Edit: zelf heb ik al naar deze gekeken: http://www.klassiekeruiter.nl/index.php?page=shop.product_details&category_id=35&flypage=shop.flypage_new&product_id=198&option=com_virtuemart&Itemid=26&vmcchk=1&Itemid=26
Maar weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:12

Midgie hier op Bokt verkoopt een kaptoom die erg veel op die van de AR lijkt.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:25

Maris schreef:
Midgie hier op Bokt verkoopt een kaptoom die erg veel op die van de AR lijkt.

Bedankt voor je reactie! Zal er straks even naar kijken! Heb je er zelf ook ervaring mee?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:31

Deuber Ecuyer Kaptoom via trekkingsaddles.com, soms ook wel via marktplaats te vinden. Deze heb ik zelf gehad, maar ben over op een kaptoom zonder metaal in de neus ;)

Ook op westeindruitersport.nl zijn verschillende kaptooms te koop.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:48

Phillipa schreef:
Deuber Ecuyer Kaptoom via trekkingsaddles.com, soms ook wel via marktplaats te vinden. Deze heb ik zelf gehad, maar ben over op een kaptoom zonder metaal in de neus ;)

Bedankt voor je reactie, ga even kijken! Beviel die wel goed bij jou?

Shari_B

Re: Academische kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:50

Die site die je in je openingspost hebt daar heb ik mijn kaptoom vandaan :) fijne site en snelle levering en ben er echt superblij mee.

Mijn instructrice raadde mij die site aan die heeft daar ook meerdere kaptomen vandaan en doet daar zelf ook de opleiding van Marijke mee.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:50

dit topic gaat over hetzelfde, mss dat je hier wat kan vinden?

[HAR] wat voor kaptoom?

Ik heb die van Klassieke Ruiter, supergoed, wel enorm groot dus heel wat moeten inkorten met de schaar ;-)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:54

kimmm94 schreef:
Phillipa schreef:

Bedankt voor je reactie, ga even kijken! Beviel die wel goed bij jou?

Ja hoor, goed aan te passen, soepel leer en volgens mij een vrijwel exactie kopie van 'het origineel' :)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 18:02

Bedankt voor alle reacties! Zal nog even in het andere topic kijken en dan moet ik toch echt een keuze maken!

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:18

Shari_Becker schreef:
Die site die je in je openingspost hebt daar heb ik mijn kaptoom vandaan :) fijne site en snelle levering en ben er echt superblij mee. .

Viel die bij jou ook zo enorm groot uit? Ik denk niet dat er paarden zijn die überhaupt zo'n groot hoofd hebben :+

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:29

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:29

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:48

Mova schreef:
Shari_Becker schreef:
Die site die je in je openingspost hebt daar heb ik mijn kaptoom vandaan :) fijne site en snelle levering en ben er echt superblij mee. .

Viel die bij jou ook zo enorm groot uit? Ik denk niet dat er paarden zijn die überhaupt zo'n groot hoofd hebben :+

Ik heb maat full genomen alleen de keelriem heeft wel lang stuk over, maar heb er geen gaatjes ofzo hoeven bijprikken die zijn er genoeg :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:41

ster21 schreef:

Die gekartelde neusriem...niet van de poes zo iets om zo iets op een gevoelige paarde-neus te leggen...http://horsefulness.be/kaptoom-2/
Sensitieve paarden met gevoelige en/of smalle neuzen kunnen gespannen en/of geïrriteerd geraken wanneer de gekartelde neusriem over hun neusbeen beweegt. Zeker bij deze paarden is het dus aan te raden om voor een kaptoom zonder ijzer in te kiezen. De neusriem bestaat dan enkel uit leer.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een vriendelijkere versie van de academische kaptoom (maar met even duidelijke inwerking) die niet verschuift, mag je me altijd mailen ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:12

Het is minder vriendelijk inderdaad, maar heeft wel een grotere inwerking. Mocht het paard besluiten te vertrekken, kan je nog net wat vaker vertellen dat het geen strak plan is. (mijn paard is in het verleden ook op academische kaptoom gereden, maar toen wel met bit erbij, want op alleen kaptoom was hij bij een lolletje (van zijn kant) niet te houden)

Voor brave, sensitieve paarden kan een kettingneusriem inderdaad te veel zijn. Maar als ik het zo lees, is dat niet het geval bij kimmm, daar beviel namelijk het werken met de kettingneusriem al.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:17

Cambiar schreef:
ster21 schreef:

Die gekartelde neusriem...niet van de poes zo iets om zo iets op een gevoelige paarde-neus te leggen...http://horsefulness.be/kaptoom-2/
Sensitieve paarden met gevoelige en/of smalle neuzen kunnen gespannen en/of geïrriteerd geraken wanneer de gekartelde neusriem over hun neusbeen beweegt. Zeker bij deze paarden is het dus aan te raden om voor een kaptoom zonder ijzer in te kiezen. De neusriem bestaat dan enkel uit leer.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een vriendelijkere versie van de academische kaptoom (maar met even duidelijke inwerking) die niet verschuift, mag je me altijd mailen ;)

Nu ben ik wel nieuwsgierig of je dan alsnog bedoeld met metaal in de neusriem (ketting oid) of enkel leer?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:36

Mizora schreef:
Het is minder vriendelijk inderdaad, maar heeft wel een grotere inwerking. Mocht het paard besluiten te vertrekken, kan je nog net wat vaker vertellen dat het geen strak plan is. (mijn paard is in het verleden ook op academische kaptoom gereden, maar toen wel met bit erbij, want op alleen kaptoom was hij bij een lolletje (van zijn kant) niet te houden)

Voor brave, sensitieve paarden kan een kettingneusriem inderdaad te veel zijn. Maar als ik het zo lees, is dat niet het geval bij kimmm, daar beviel namelijk het werken met de kettingneusriem al.

Ik kan daar wel inkomen, maar met grondwerk kan er veel opgelost worden vooraleer je tot zo'n scherp inwerkende neusriemen met ijzer moet overgaan, of het paard doet wat je vraagt is een ander verhal dan dat het hem bevalt. Als je dit al kiest, wat voor zwaarders moet je dan nog gaan kiezen? Ijzer is al het maximum.
Ik weet wat het is om een paard te trainen die heel explosief is :D, aanzet, uitdaagt... (heb hier zo'n exemplaar aan huis staan...), maar fijne lichaamscommunicatie en een duidelijk leiderschap heeft dit alles behalve nodig om nog ijzer te gebruiken.
Ik volgde les bij Jossy Reynvoet en die zet je wel eventjes met de voetjes op de grond ivm je eigen relatie met je paard (en als Jossy dat niet deed, zou mijn paard dat ooit wel met mij gedaan hebben, met alle gevolgen van dien). Wat ik daar gezien en geleerd heb, daar word je/werd ik even heel stil van, met paarden waarbij andere mensen wellicht tot ijzer, bitten, stangen, enz... zouden overgaan.
In een mum van tijd met de juiste aanpak, verandert zo'n paard met de klap. Geen problemen meer, alleen FOCUS op de leider en dat ten allen tijde elke milliseconde. Anders begin je er gewoon nog niet aan als deze voorwaarde nog niet ok is.
Eerst werken aan de communicatie en goed leiderschap, dan pas aan de vorm. Een paard zou niet mogen vertrekken als jij al beginnen vormen bent, teken dat er nog iets flink scheef zit aan de leiderschap.
Ik vind het echt jammer dat dit als oplossing gekozen wordt, maar nogmaals, ik heb er veel begrip voor, vraag alleen of je hierover eens wil nadenken.
Ik heb na heel wat trainen gemerkt dat paarden beter gaan luisteren als vanuit uiterste lichtheid gaat opbouwen, maar dan wel consequent, tot die de gewenste reactie geeft en dan op de seconde loslaten. Duidelijke taal zonder dwangmiddelen. Je vraagt hem ten dans, je wil hem licht in de hand en sterker maken, zorg dat de eerste beginpasjes al die lichtheid uitstralen van wat jij later wil bereiken, zoals een danspartner ook galant z'n danspartner leidt. Dan moeten alle elementen in evenwicht zijn, ook de relatie tot je paard.

Mijn neusriem is zeker niet onduidelijk, integendeel, maar er zit géén leder of ijzer in, omdat leder niet duidelijk genoeg is bij het rijden, ze erop gaan hangen, leder niet zo goed naar het hoofd vormt en ijzer veel te hard is. Toch elk paard is anders en het is gewoon uitzoeken, maar een ijzeren ketting...dat is gewoon het allerlaatste wat ik zou willen gebruiken. Het hoofdstel is slechts een tool, je leiderschap en manier van trainen is de hoofdzaak. Geen enkel , maar dan ook geen enkel paard dat vrijwillig kiest voor ijzer op z'n neus, of zie ik dat verkeerd :D ?

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:29

Mizora schreef:

Daar heb je inderdaad gelijk in! Het is nog een jong paard, over het algemeen is hij heel braaf maar hij kan weleens wat lomp zijn. Hij is zeker niet gevoelig.

Maar na dit alles gelezen te hebben ga ik het misschien allebei wel proberen. Dan kan ik zelf uitvinden wat het beste werkt voor ons.

Ik rij nu trouwens ook nog met bit, dus met dubbele teugels.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:31

Cambiar schreef:
ster21 schreef:

Ik snap jouw idee wel, en ik geef je er ook gelijk in! Maar ik vraag me af of je dressuurmatig kunt rijden met een kaptoom zonder ijzer. En of de fijne hulpen dan wel doorkomen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:43

Ja, maar dat vraagt een aangepaste training! Het begin kan zeker, maar naar de levade, passage en zo (hogere verzameling, dingen die ik allemaal nooit zal doen, maar pas op, zeg nooit nooit :D , want mijn merrie heeft dit wel in zich), dan wordt er nog iets bijgevoegd.
Zijn jullie al tot dat niveau gekomen? Want dat niveau is volledig buiten mijn huidige kunnen om. Kan wel een filmpje plaatsen van iemand anders die dit bereikt heeft

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:47

Cambiar schreef:
Ja, maar dat vraagt een aangepaste training! Het begin kan zeker, maar naar de levade, passage en zo (hogere verzameling, dingen die ik allemaal nooit zal doen, maar pas op, zeg nooit nooit :D , want mijn merrie heeft dit wel in zich), dan wordt er nog iets bijgevoegd.
Zijn jullie al tot dat niveau gekomen? Want dat niveau is volledig buiten mijn huidige kunnen om. Kan wel een filmpje plaatsen van iemand anders die dit bereikt heeft

Dat niveau is ook zeker buiten mijn kunnen om hoor! Het gaat voor mij voornamelijk om de basis!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:52

De basis? De basis zou je vooral niet met ijzer mogen doen (ijzer met iets zachts eromheen is nog een andere zaak, zoals de Kraemer kaptoom, maar na een eind gaat dat zachts wel verslijten), ik dacht dat jullie al een hoog niveau bereikt hadden....daarvoor heb je totaal geen ijzer nodig ;)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 13:01

Cambiar schreef:
De basis? De basis zou je vooral niet met ijzer mogen doen (ijzer met iets zachts eromheen is nog een andere zaak, zoals de Kraemer kaptoom, maar na een eind gaat dat zachts wel verslijten), ik dacht dat jullie al een hoog niveau bereikt hadden....daarvoor heb je totaal geen ijzer nodig ;)

Nee helemaal niet! Het is ook niet mijn eigen paard, ik verzorg hem pas sinds anderhalve maand ongeveer. Ik reed zelf altijd met bit en dat paard werd ook met bit gereden, maar ik had wel interesse in bitloos en toen heb ik op advies van mijn instructrice gekozen om te gaan rijden met academische kaptoom in combinatie met een bitje (dubbele teugels)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:06

kimmm94 schreef:
Cambiar schreef:

Nee helemaal niet! Het is ook niet mijn eigen paard, ik verzorg hem pas sinds anderhalve maand ongeveer. Ik reed zelf altijd met bit en dat paard werd ook met bit gereden, maar ik had wel interesse in bitloos en toen heb ik op advies van mijn instructrice gekozen om te gaan rijden met academische kaptoom in combinatie met een bitje (dubbele teugels)

Ja, da's een prima overgang zo, dat heb ik met m'n eerste paard ook zo gedaan! Ik steek er daarom ook iets op (waardoor het bit stabiel ligt), zodat de mensen de overgang van bit naar bitloos kunnen maken.
Teugels laten loshangen van het bit en je hebt ze wanneer het nodig zou zijn. Zo kan je veilig de overstap maken. Wel heb je in principe een kleine her- training nodig voor het vormen van het paard z'n lichaam vanop de grond, zodat ie z'n rugspieren aan de beide kanten gaat stretchen, buikspieren gaat trainen door stelling in een circel en actie van het achterbeen to van het lichaamszwaartepunt zodat die gaat dragen ipv stuwen, vooraleer je voorwaards neerwaarts bereden gaat trainen. Omdat de voorwaarts-neerwaarts makkelijker zal gaan als je paard vanop de grond al aan beide kanten soepeler en sterker gemaakt is.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-01-14 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:09

Ik ben in principe ook voor zacht, en over het algemeen kan ik prima sturen op een lage neusriem die een gat hoger zit dan normaal. Maar dat gaat goed zolang hij meewerkt. Mijn paard is niet explosief, daagt niet eens echt uit, maar dramt wel door. In een kudde staat hij meestal op plaats 1 of 2. En als hij op plaats 2 staat, dan moet de leider hem met enige regelmaat op niet te missen wijze zeggen dat hij nu echt moet opbokken. En dat moet ik ook aan de hand. Maar anderzijds kan ik 90% met mijn stem oplossen, mits ik daar nog wat extra bij achter de hand hebt. En meestal kunnen we dansen (op beginnersniveau, want ik ben dressuurmatig niet zo sterk), maar soms is het toch echt meer een kwestie van legercommandant spelen.

Maar je antwoord is helder. En die kaptoom van Marijke de Jong (en de kopie van klassieke rijkunst) zijn met dik zacht leer omwikkeld. Dus helemaal direct op de ketting werk je niet, ook al gaat het leer wel plooien naar deze ketting. En zwaarder is bij dit paard dus een bit. Gewoon een bustrens of kneveltrens, maar beide tegelijkertijd inzetten komt toch duidelijk veel zwaarder in dan enkel de kaptoom (of enkel het bit).

Overigens zie je bij mijn paard heel duidelijk een verschil of ik de mogelijkheid heb om 3/4 keer per week met hem te werken. Of dat hij maar eens per week bij mij in handen is, en de rest door mijn instructrice (een vaardige vrouw) en verzorgers (2 beginners) gedaan wordt. Bij hem moet je gewoon constant op je strepen staan, anders neemt hij de volledige regie over.