Mizora schreef:Het is minder vriendelijk inderdaad, maar heeft wel een grotere inwerking. Mocht het paard besluiten te vertrekken, kan je nog net wat vaker vertellen dat het geen strak plan is. (mijn paard is in het verleden ook op academische kaptoom gereden, maar toen wel met bit erbij, want op alleen kaptoom was hij bij een lolletje (van zijn kant) niet te houden)
Voor brave, sensitieve paarden kan een kettingneusriem inderdaad te veel zijn. Maar als ik het zo lees, is dat niet het geval bij kimmm, daar beviel namelijk het werken met de kettingneusriem al.
Ik kan daar wel inkomen, maar met grondwerk kan er veel opgelost worden vooraleer je tot zo'n scherp inwerkende neusriemen met ijzer moet overgaan, of het paard doet wat je vraagt is een ander verhal dan dat het hem bevalt. Als je dit al kiest, wat voor zwaarders moet je dan nog gaan kiezen? Ijzer is al het maximum.
Ik weet wat het is om een paard te trainen die heel explosief is
, aanzet, uitdaagt... (heb hier zo'n exemplaar aan huis staan...), maar fijne lichaamscommunicatie en een duidelijk leiderschap heeft dit alles behalve nodig om nog ijzer te gebruiken.
Ik volgde les bij Jossy Reynvoet en die zet je wel eventjes met de voetjes op de grond ivm je eigen relatie met je paard (en als Jossy dat niet deed, zou mijn paard dat ooit wel met mij gedaan hebben, met alle gevolgen van dien). Wat ik daar gezien en geleerd heb, daar word je/werd ik even heel stil van, met paarden waarbij andere mensen wellicht tot ijzer, bitten, stangen, enz... zouden overgaan.
In een mum van tijd met de juiste aanpak, verandert zo'n paard met de klap. Geen problemen meer, alleen FOCUS op de leider en dat ten allen tijde elke milliseconde. Anders begin je er gewoon nog niet aan als deze voorwaarde nog niet ok is.
Eerst werken aan de communicatie en goed leiderschap, dan pas aan de vorm. Een paard zou niet mogen vertrekken als jij al beginnen vormen bent, teken dat er nog iets flink scheef zit aan de leiderschap.
Ik vind het echt jammer dat dit als oplossing gekozen wordt, maar nogmaals, ik heb er veel begrip voor, vraag alleen of je hierover eens wil nadenken.
Ik heb na heel wat trainen gemerkt dat paarden beter gaan luisteren als vanuit uiterste lichtheid gaat opbouwen, maar dan wel consequent, tot die de gewenste reactie geeft en dan op de seconde loslaten. Duidelijke taal zonder dwangmiddelen. Je vraagt hem ten dans, je wil hem licht in de hand en sterker maken, zorg dat de eerste beginpasjes al die lichtheid uitstralen van wat jij later wil bereiken, zoals een danspartner ook galant z'n danspartner leidt. Dan moeten alle elementen in evenwicht zijn, ook de relatie tot je paard.
Mijn neusriem is zeker niet onduidelijk, integendeel, maar er zit géén leder of ijzer in, omdat leder niet duidelijk genoeg is bij het rijden, ze erop gaan hangen, leder niet zo goed naar het hoofd vormt en ijzer veel te hard is. Toch elk paard is anders en het is gewoon uitzoeken, maar een ijzeren ketting...dat is gewoon het allerlaatste wat ik zou willen gebruiken. Het hoofdstel is slechts een tool, je leiderschap en manier van trainen is de hoofdzaak. Geen enkel , maar dan ook geen enkel paard dat vrijwillig kiest voor ijzer op z'n neus, of zie ik dat verkeerd
?