Advies/ervaringen welke bitten S&T voor moeilijk paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kimdj86

Advies/ervaringen welke bitten S&T voor moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:11

Ik rijd nu zeker 2 jaar met stang en trens, gewoon de ''standaard bitten van HH, omdat ze het goedkoopst waren. Maar mijn paard is nogal sterk en grof in zijn mond. Hij hangt veel, doet zijn mond open en speelt erg veel met zijn tong, maar ontspant en knabbelt niet echt op het bit.
Nu wil ik graag toch is wat anders proberen zonder dat ik tig bitten hoef te kopen. Verder rijd er niemand bij ons op stal met S&T dus kan ook niets uitproberen..

Wie heeft er ervaring met hetzelfde probleem en welk bit helpt bij jou het best? Of is er iemand die mij hierin kan adviseren?

PS. alleen trens is dit allemaal nog erger.. paard gaat regelmatig naar de tandarts en masseur, loopt goed door zijn lijf. Heb een goed instructrice (Barbara Koot)

Kim
Laatst bijgewerkt door Kimdj86 op 06-01-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Re: Advies/ervaringen welke bitten S&T voor moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:13

Als je paard is S&T minder blijft lopen zou ik het bij een trens houden.
Verder heb ik zelf erg goede ervaringen met 2fit horses, bitten zijn in de prijsklasse van sprenger bitten, maar worden dan wel helemaal aangemeten.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:13

Is ie niet beter te rijden met 1 bit ipv stang en trens? mss heeft ie te weinig ruimte of vind hij SenT niet fijn?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:14

Als ik het zo hoor heb je meer een aanleunings/rijtechnisch probleem dan dat je andere bitten nodig hebt.
Hoe los je het op als hij hangt?
Is je paard in zijn lijf wel sterk genoeg het gevraagde uit te voeren?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:14

Rijd je elke keer met S&T? Zo ja zou ik dat meteen minderen. Hangen de bitten wel goed?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:17

Zijn de tanden nog nagekeken? Welke dikte van stang heb je er in, en wat voor trens?
Ben je ook zeker dat ze juist hangen?

Hangt hij ook op trens alleen? Anders daar weer op werken. Ik neem aan dat je weet dag je stang en trens niet elke keer hoort te gebruiken en dus ook nog gewoon op trens rijdt?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:23

Leen_ schreef:
Zijn de tanden nog nagekeken? Welke dikte van stang heb je er in, en wat voor trens?

Hangt hij ook op trens alleen? Anders daar weer op werken. Ik neem aan dat je weet dag je stang en trens niet elke keer hoort te gebruiken en dus ook nog gewoon op trens rijdt?

??
Waarom zou je niet iedere dag met S&T kunnen rijden?
Dat kan prima. Sterker nog, dat werkt voor een hoop paarden beter dan gewissel van bitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:24

Kelly_Taco schreef:
Leen_ schreef:

??
Waarom zou je niet iedere dag met S&T kunnen rijden?
Dat kan prima. Sterker nog, dat werkt voor een hoop paarden beter dan gewissel van bitten.

verschilt idd per paard... die van mij vindt het wisselen prettig, mijn vorige merrie absoluut niet.

Kimdj86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:35

Ik heb mijn tekst nog maar even aangepast. Op trens alleen is dit allemaal nog erger. Hangt hij veel meer enz.
Hij gaat regelmatig naar de tandarts en masseur, loopt goed door zijn lijf. Rijtechnisch is het niet echt snel op te lossen. Is een super talentvol paard, maar doet niks uitzichtzelf. Hij is liever lui dan moe en moet hem echt achter zijn broek aan zitten. Ik dacht misschien kan ik iig iets aan het bit doen, waardoor hij toch wat lichter wordt in zijn mond en meer gaat knabbelen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:42

als er medisch niks is kunnen het twee opties zijn, jouw manier van rijden of idd een niet passend bit.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:52

Of gewoon een lastig paard?
Die bestaan echt hoor! 8)7

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:05

HEb je een filmpje?
Het is lastig beoordelen zo :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:05

Sprenger bitten zijn erg fijn maar wel prijzig. Verder haal ik uit je antwoorden dat je aanleuning nog niet in orde is. Het knabbelen en lichter in de mond worden is ook een deel rijtechnisch. Al snap ik wel dat als de bitten niet passen het lastig wordt.
Let er ook op dat je bitten niet te dik zijn, anders kan je pasrd zijn mond niet sluiten.

Kimdj86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:24

s0173957 schreef:
Of gewoon een lastig paard?
Die bestaan echt hoor! 8)7

Ja hij is lastig! Krijg vaak te horen dat hij echt een Gribaldi kwaal heeft haha. Maar tuurlijk het ligt ook wel aan mij, maar hij heeft echt een mond van staal :(

ROBIN97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:27

je kan ook wat appelstroop op je bit smeren zodat hij op t bit gaat kauwen. heb ik iemand zien doen die paarden voor de wagen ging beleren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:30

Je rijdt nu twee jaar met stang en trens.
Waar reed je daarvoor mee?
Paarden worden niet geboren met een mond van staal, dus het moet ergens vandaan komen.
Meestal (om niet te zeggen altijd) komt dat door de ruiterhand.
Die hand hoeft niet van jou te zijn, het is heel vervelend als een vorige eigenaar bijvoorbeeld je paard enorm stug heeft gereden in zijn mond. Dan moet je die mond weer zacht zien te krijgen, want anders gaat het van kwaad tot erger.
Ik zou me daarop richten als ik jou was en daarnaast bitten toch uitproberen en kijken waarop hij het beste reageert. Maar het belangrijkste lijkt mij dat jij met goede begeleiding leert hoe je zijn mond weer zachter kunt maken.
Daarnaast ga ik met lucifertje mee over je aanleuning. Die kan nooit in orde zijn, als ik dit verhaal hoor.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:34

Kimdj86 schreef:
Ik heb mijn tekst nog maar even aangepast. Op trens alleen is dit allemaal nog erger. Hangt hij veel meer enz.
Hij gaat regelmatig naar de tandarts en masseur, loopt goed door zijn lijf. Rijtechnisch is het niet echt snel op te lossen. Is een super talentvol paard, maar doet niks uitzichtzelf. Hij is liever lui dan moe en moet hem echt achter zijn broek aan zitten. Ik dacht misschien kan ik iig iets aan het bit doen, waardoor hij toch wat lichter wordt in zijn mond en meer gaat knabbelen..

Ik had dit nog even niet gelezen.
Je geeft je eigen antwoord eigenlijk al.
Hij is sloom, lui, niet aan je been dus.
Als hij aan je been wordt en vlugger, zal hij lichter worden in zijn mond.
Als jij hem daarnaast geen gewicht in je hand geeft om te hangen, kan hij ook niet hangen.
Paarden hangen omdat ze de kans krijgen om te hangen, door jouw hand die (al dan niet onbewust) teveel gewicht geeft.
Aan het been maken dus waardoor hij vlugger en lichter wordt en dan aan de voorkant een licht!!! contact houden en als hij zwaarder wordt en gaat hangen dit oplossen door been te geven en vooruit te laten gaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:45

Def schreef:
Kimdj86 schreef:

Ik had dit nog even niet gelezen.
Je geeft je eigen antwoord eigenlijk al.
Hij is sloom, lui, niet aan je been dus.
Als hij aan je been wordt en vlugger, zal hij lichter worden in zijn mond.
Als jij hem daarnaast geen gewicht in je hand geeft om te hangen, kan hij ook niet hangen.
Paarden hangen omdat ze de kans krijgen om te hangen, door jouw hand die (al dan niet onbewust) teveel gewicht geeft.
Aan het been maken dus waardoor hij vlugger en lichter wordt en dan aan de voorkant een licht!!! contact houden en als hij zwaarder wordt en gaat hangen dit oplossen door been te geven en vooruit te laten gaan.

Eens, ik ben zeker niet tegen S en T en je moet het gebruiken wanneer het wat toevoegd.

Als een paard hangt, dan is de oplossing niet een ander bit, maar meer purry van achteruit. Kun je niet iets met voer doen waardoor hij wat feller wordt zodat hij wat meer uit zichzelf gaat lopen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:49

Ik ben het met Def eens. Het werkt echt zo, van achteren de motor aanzetten, veel schakelen, en dan op die manier lichtheid aan de voorkant creëren.

Mocht je toch andere bitten willen: ik gok dat je instructrice genoeg heeft liggen, kun je niet van haar wat verschillende dingen uitproberen?

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:57

voorwaarts is vaak wel de oplossing idd...
Ik heb/had ook een hanger...
ben mij nu ook in bitten aan het verdiepen.
Maar eigenlijk zou ik het veel beter rij technisch op moeten kunnen lossen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:07

Ik ben verder ook niet tegen stang en trens hoor, maar vaak lost het niets op in combinatie met deze problemen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:19

Een hele zachte stang is de Bemelmans van Sprenger.
Ik merkte dat mijn paard het vervelend vond als er teveel druk op de tong kwam, hij heeft namelijk een erg dikke tong.
Voor hem had ik dus een stang met extra tongvrijheid. Die stangen zijn gewoon een kwestie van uitproberen om te kijken wat het beste bij hen past.

Kimdj86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:05

Def schreef:
Je rijdt nu twee jaar met stang en trens.
Waar reed je daarvoor mee?
Paarden worden niet geboren met een mond van staal, dus het moet ergens vandaan komen.
Meestal (om niet te zeggen altijd) komt dat door de ruiterhand.
Die hand hoeft niet van jou te zijn, het is heel vervelend als een vorige eigenaar bijvoorbeeld je paard enorm stug heeft gereden in zijn mond. Dan moet je die mond weer zacht zien te krijgen, want anders gaat het van kwaad tot erger.
Ik zou me daarop richten als ik jou was en daarnaast bitten toch uitproberen en kijken waarop hij het beste reageert. Maar het belangrijkste lijkt mij dat jij met goede begeleiding leert hoe je zijn mond weer zachter kunt maken.
Daarnaast ga ik met lucifertje mee over je aanleuning. Die kan nooit in orde zijn, als ik dit verhaal hoor.

Ik heb m zelf gefokt en beleerd, uiteraard met hulp. Heb altijd goede instructie gehad, en ja het ligt ook aan mij en daar ben ik al die tijd al heel erg serieus en principieel mee bezig. Ik vraag gewoon advies of ervaring met bitten en zo een paard. En hij is echt stug altijd al geweest, voordat er verder iemand iets zegt over het rijden, kan ik alleen maar zeggen, ga er eerst zelf maar eens op voordat je daar iets over zegt.

Kimdj86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:07

Hij is van jongs af aan ook altijd al heel erg met zijn tong bezig en niet alleen met rijden ook met eten. Hij heeft er zelfs een stuk vanaf gebeten. Het ligt niet altijd alleen maar aan de ruiter..

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:13

Dat zeggen ze volgens mij ook niet! Een goed bit is gewoon moeilijk!
Er bestaat een bit consulent die kan kijken naar de mond van het paard en de wensen van de ruiter