Sperriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:23

Hee!
Zoals jullie miss wel weten heb ik een Haflinger merrie van 20 jaar, wij hebben haar driekwart jaar geleden gekocht.
Wij hebben het zadel en het hoofdstel erbij gekocht (hier hebben zij altijd mee gereden).
Bij het hoodstel zat geen sperriem.. Wij hebben daarom ook maar gwn zonder gereden..
Maar nu was ik aan het nadenken of het niet beter was om met te gaan rijden...
Wij hebben maar een paar keer met haar gereden (wat best goed ging!), maar aangezien ik toen een ongeluk heb gehad kon ik niet met haar rijden...
Ik ben nu weer met haar aan het trainen: Wandelen, longeren en een beetje grondwerk :)
Nu heb ik ook al even getwijfeld of ik bitloos zou gaan rijden... Maar ik denk dat ik dit eerst nog maar niet ga doen omdat Iris qua rijden ruim een half jaar heeft stilgestaan/stilstaat.
Nu is mijn vraag:
Moet ik met een sperriempje gaan rijden? (nogmaals: het zat nog niet bij het hoofdstel en hier hebben zij ook mee gereden).
Of moet ik gwn weer zonder gaan rijden?

Alvast bedankt!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:25

Wat wil je ermee bereiken als het zonder ook goed gaat? :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:26

upendo schreef:
Wat wil je ermee bereiken als het zonder ook goed gaat? :)

Omdat ik op internet heb gelezen dat het met de sperriem veel beter is ofzo? Dat het bit zo niet goed in de mond ligt...
Drm mijn vraag ;)
Sorry was idd niet echt duidelijk ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:28

Als zij goed loopt zonder sperriem en het bit ligt nu al goed in de mond zou ik het zo laten. :)
Zeker omdat je niet weet hoe lang ze al zonder sperriem gereden wordt.

Ik rijd zelf wel met sperriem, maar dat is meer omdat ze dit al gewend was en omdat ik dat ook ben.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:29

Een sperriem zorg ervoor dat je pony haar mond niet kan openen. Je kan hem er wel bij doen, je kan hem ook losser doen. Bij mijn pony zit hij redelijk strak. Als hij eraf is neemt ze het bit tussen haar kiezen en gaat ze rennen. Een sperriem is tevens verplicht bij de wedstrijden. :j
Laatst bijgewerkt door CMLotte op 04-01-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brandybos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:31

;) Als ik jou was zou ik kijken naar je paard is ze makkelijk te houden ja dan zou ik het laten zoals het nu is dus zonder sperriem maar als ze wel moeilijk doet zal ik hem proberen. Wij hebben thuis ook een paard staan de verkopers zeiden dat hij nooit met sperriem heeft gelopen en dat dit ook niet hoeft. In het begin was hij wel rustig maar nu is hij opeens veel heftiger vooral met buitenrit. Wij gebruiken nu een sperriem en slof voor een buitenrit omdat hij anders erg moeilijk doet. Een sperriem zorgt er dus bij onze paarden voor dat hij wat rustiger blijft en wat meer controle hebt
gr

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:31

Een sperriem zorgt dat het bit iets stabieler in de mond ligt maar zonder kan ook prima. :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:31

CMLotte schreef:
Een sperriem zorg ervoor dat je pony haar mond niet kan openen. Je kan hem er wel bij doen, je kan hem ook losser doen. Bij mijn pony zit hij redelijk strak. Als hij eraf neemt ze het bit tussen haar kiezen en gaat ze rennen. Een sperriem is tevens verplicht bij de wedstrijden. :j

Oké dit heeft zij nog nooit gedaan (gelukkig ;)). En ik rij geen wedstrijden, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden :).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:32

Ik heb altijd het idee dat de sperriem er voor zorgt de het bit rustiger en beter op zijn plaats blijft zitten, maar miss zit dat tussen mijn oren.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:33

CMLotte schreef:
Een sperriem zorg ervoor dat je pony haar mond niet kan openen. Je kan hem er wel bij doen, je kan hem ook losser doen. Bij mijn pony zit hij redelijk strak. Als hij eraf is neemt ze het bit tussen haar kiezen en gaat ze rennen. Een sperriem is tevens verplicht bij de wedstrijden. :j

Een sperriem is niet verplicht bij wedstrijden, alleen als er een lusje aan de neusriem zit. Als er geen lusje aan zit mag je ook zonder sperriem starten.

Ayasha
Blogger

CMLotte schreef:

Daar is een sperriem dus niet voor. :x :x :x Sperriem ligt tegen het bit en stabiliseerd het zo enigszins maar de mond dicht riemen is dus niet de bedoeling... :x Er is een reden waarom je paard zo tegen je hand in gaat.. :x

upendo

barbar schreef:
Ik heb altijd het idee dat de sperriem er voor zorgt de het bit rustiger en beter op zijn plaats blijft zitten, maar miss zit dat tussen mijn oren.

Ik denk dat dat redelijk tussen je oren zit ja. :)

Als het bit goed op zijn plaats hangt ligt hij als het goed is gewoon stabiel in de mond.

Als jij een onrustige hand hebt trek je zowel met als zonder sperriem gewoon het bit door de mond heen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:34

Een sperriem is niet verplicht bij wedstrijden. Ooit een s&t hoofdstel gezien met sperriem? Als het lusje maar de neusriem is zodat het een hoge neusriem wordt.

Ik rijd ook altijd zonder. Mijn paard heeft een hekel aan de sperriem. Ik zou het fis gewoon zo laten.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:34

Mirjam1202 schreef:
CMLotte schreef:
Een sperriem zorg ervoor dat je pony haar mond niet kan openen. Je kan hem er wel bij doen, je kan hem ook losser doen. Bij mijn pony zit hij redelijk strak. Als hij eraf neemt ze het bit tussen haar kiezen en gaat ze rennen. Een sperriem is tevens verplicht bij de wedstrijden. :j

Oké dit heeft zij nog nooit gedaan (gelukkig ;)). En ik rij geen wedstrijden, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden :).

Dan zou ik het zo laten. Bit ligt dan idd wel wat rustiger in de mond van je pony/paard. Nogmaals je kan hem ook niet zo strak doen. Waarom wil je eigenlijk een sperriem?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:35

Imo hoort een specifiek nooit strak te zitten.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:35

Jotoma schreef:
Een sperriem is niet verplicht bij wedstrijden. Ooit een s&t hoofdstel gezien met sperriem? Als het lusje maar de neusriem is zodat het een hoge neusriem wordt.

Ik rijd ook altijd zonder. Mijn paard heeft een hekel aan de sperriem. Ik zou het fis gewoon zo laten.

In het Z niet. In de B wel :)

upendo

Re: Sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:36

En wat dan als je een hoofdstel met een lage neusriem hebt?
Of beter nog, een hoofdstel met een hoge neusriem zonder lusje? :oo

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:36

Bedankt voor alle reacties!!
Ik denk dat ik het dan gwn zo laat :) Ik wil binnenkort weer gaan rijden :) (btw ik vind dat echt super spannend...).
Als ik eraan denk zou ik het nog eventjes laten weten hoe het is gegaan :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:37

[/quote]

Oké dit heeft zij nog nooit gedaan (gelukkig ;)). En ik rij geen wedstrijden, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden :).[/quote]

Dan zou ik het zo laten. Bit ligt dan idd wel wat rustiger in de mond van je pony/paard. Nogmaals je kan hem ook niet zo strak doen. Waarom wil je eigenlijk een sperriem?[/quote]

Ik wil geen sperriem, maar mijn vraag was: Wat is het beste denken jullie? Ivm wat ik heb gelezen op het internet.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:38

Ayasha schreef:
CMLotte schreef:

Daar is een sperriem dus niet voor. :x :x :x Sperriem ligt tegen het bit en stabiliseerd het zo enigszins maar de mond dicht riemen is dus niet de bedoeling... :x Er is een reden waarom je paard zo tegen je hand in gaat.. :x

Het staat er ook een beetje raar indd. Ik snoer hem niet dicht :o. Hij zit wel redelijk strak. Ze kan wel dr mond bewegen en iets openen. Maar minderen als met sperriem.

upendo

Als ze het er goed op doet, lekker zo laten hoor! :j

Maartenn

CMLotte schreef:
Jotoma schreef:

In het Z niet. In de B wel :)

In de B ook niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:39

upendo schreef:
barbar schreef:

Ik denk dat dat redelijk tussen je oren zit ja. :)

Als het bit goed op zijn plaats hangt ligt hij als het goed is gewoon stabiel in de mond.

Als jij een onrustige hand hebt trek je zowel met als zonder sperriem gewoon het bit door de mond heen.

Ik heb een rustige hand en mij paard een goede aanleuning.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:41

CMLotte schreef:
Het staat er ook een beetje raar indd. Ik snoer hem niet dicht :o. Hij zit wel redelijk strak. Ze kan wel dr mond bewegen en iets openen. Maar minderen als met sperriem.

Dan nog. Daarvoor is ie niet. Het feit dat ie zonder sperriem er van door gaat is een teken dat jij iets mis doet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:41

Dan zou je hem er dus in principe af kunnen halen.