Welke bit voor haflinger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hafamaz

Welke bit voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 08:58

Op dit moment heb ik voor mijn hafje een Kneveltrens (foto 1), nu wil ik van de zomer over op een wat meer
"volwassen" bitje (dan word ze 6 jaar) maar twijffel heel erg tussen onderstaande bitten (foto 2 &3).
Want ergens denk ik die D trens is wat zachter, maar aan de andere kant komen "knijpjes e.d." met de watertrens weer beter door.

Welk bitje zouden jullie nemen, en waarom?

Afbeelding
foto 1

Afbeelding
foto2
Afbeelding
foto3

Equisync

Re: Welke bit voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:00

Ik heb voor die van mij een dubbelgebroken watertrens. Zit tussen een D-trens en een watertrens in.
Ik vind die watertrenzen vreselijk, omdat de velletjes van de lippen er heel vaak tussen komen en ik bitringen echt vreselijk lelijk vind :')
Dus uit deze twee, zou ik liever voor de D trens gaan, maar je kunt uiteraard ook altijd kijken voor een bustrens :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:03

watertrensen vind ik ondingen en aangezien je van een kneveltrensje over wilt stappen is het verschil enorm groot. Dus zou voor de D gaan. Maar waarom wil je wisselen van bit als ie hier fijn op loopt? Je mag er gewoon mee starten en ik zou blij zijn met wat je hebt en niet te veel gaan prutsen met verschillende bitten..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:07

Persoonlijk heb ik als ruiter nog nooit verschil gevoelt of ik met een watertrens of een bustrens rij.
Jij komt van de kneveltrens af dan zou ik nu voor de D of bus trens kiezen, die ligt dan het stilste in de mond vergelijken met een knevel.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:10

Mijn haflinger heeft het tweede bit :) .
Waarom?

Twee jaar geleden kreeg ik het advies om hem op een D-trens te rijden, omdat dit stiller in zijn mond ligt.
Vorig jaar heb ik het bit vervangen en heb ik een dubbel gebroken Sprengerbit gekocht.
Dit bit ligt naar mijn mening, nog stiller in de mond (tong, lagen) en hij loopt er nog veel fijner op.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 03-01-14 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:11

Ik rij met een dubbelgebroken D trens van Sprenger. Mijn Hafje loopt er super op :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:23

Sowieso voor de D-trens gaan in dat geval. Ook om de reden welke SuperAssie geeft. Ik vind die water trensjes echt ondingen. Daarbij is het gewoon een vriendelijk bitje welke een fijne ligging in de mond heeft. Ik gebruik inderdaad ook het bit van foto 2.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:26

Velletjes komen er bij een watertrens alleen tussen als je een goedkoop ding koopt van 25 euro.
Ik heb zelf een sprenger watertrens, bij diverse paarden gebruikt maar nog nooit een velletje tussen gehad.
Maar niet te min ga ik hier voor het advies van een D (of bus) omdat dit dichterbij een kneveltrens ligt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:33

Ook bij sprengers kan het gebeuren hoor :) vooral als je het bit al een tijdje gebruikt en het gat waar de ring door heen gaat groter wordt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:36

Mijn bit is nu 15? jaar oud. En het gat is nog steeds niet uitgesleten.

Maar bij een goedkope bustrens komt er ook speling tussen het mondstuk en de ring, ook daar kunnen velletjes tussen komen.

Dat als iets versleten is je het moet vervangen vind ik logisch, maar heeft niets te maken dat een degelijk product fout werkt.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:03

en merken jullie verschil kwa rijden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:05

ja mijn merrie vind een watertrens echt 3 keer niks, wordt onrustig in de aanleuning. Wat ook logisch is aangezien een watertrens losser in de mond ligt en dus ook minder stabiel is. Rijd zelf met een ongebroken bustrens aangezien die het minste verstoringen geeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:05

Wat heeft dit verhaal te maken met een haflinger?
Je zoekt iets wat er het meeste op lijkt, neem ik aan? Of waarom wil je eigenlijk wisselen?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:08

volgens mij reed ik met een soort gelijke als foto 3.
het tussen stukje zegmaar was íets anders bij mij (zou een nog net iets prettigere werking hebben)
Maar heb verder altijd ook met de afgebeelde op foto 3 gereden, ging altijd prima

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:15

Ik weet niet of ik verschil zou merken.
Hij is al jaren met dit bit gereden en vind dit het fijnste. Voor mij dus ook geen reden om te wisselen of uit te proberen.
Een D trens heeft overigens wat weg van de kneveltrens, omdat de teugelhulpen beter doorkomen omdat de zijkanten van je bit je paard mee 'sturen'.
Je hebt een onwijs fijn bit, als je pony daar goed op loopt zou ik niet aankloten met wat anders, hooguit die D trens(of bustrens)..

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:19

zachte handjes ? D trens.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:20

Dat van die velletjes valt wel mee hoor met ertussen komen:) Gaat niet zo snel en makkelijk als beweerd wordt. En bij een D ik weet niet hoe sterk je paard is maar dan is het bit makkelijker vast te pakken> BIj een watertrensje kan je juist nog door de draaiende ring grip terug krijgen makkelijker zeggen ze:) Geen ervaring mee verder gelukkig. Maar ik gebruik al jaren een watertrens en heb nog nooit dat probleem gehad als hier boven genoemd.

Denk dat het veel belangrijker is dat je bit op de juiste hoogte in de mond hangt, gekeken wordt hoe dik het bit moet zijn zodat je paard zijn kaken nog op elkaar kan krijgen. Want vaak wordt gezegd hoe dikker hoe zachter. Maar als je paard een smalle mond heeft dan is het juist heel vervelend. Mijn grote paard heeft dikke lippen, maar hele smalle opening om het bit door te laten gaan. Dus die moest juist dun en heb ik dus lange tijd met een te dik bit gereden waardoor hij zijn kaak niet kon sluiten:) En zo zijn er nog meer dingen waar je op moet letten kwa bit.

Wel geleerd dat dubbel gebroken het prettigste in de mond ligt en verschillende onderzoeken hebben dit ook aangetoond. maar...het hangt per paard af! En een bit is zo scherp als de ruiterhand is wat je er ook in hangt;)

Ik heb veel geleerd van een keer een clinic bij wonen met mijn paard bij: http://www.passendbit.nl daar heb ik echt wat aan gehad! En mijn paard is dus fijner in de mond er door nu:)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:38

Ik merk geen verschil of ik met een bustrens rij of met een watertrens.
Niet in aanleuning, niet in grip terug krijgen of wat ook.

Verder ben ik het helemaal eens met Kostolany

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:40

Ik rij met het bit van foto 2 en daar doet mijn paardje het super op.Graag zou ik rijden met dat model in de knevel versie, maar dit heb ik helaas nog niet kunnen vinden. De kneveltrenzen die ik kan vinden in de goede maat hebben een recht mondstuk (welliswaar dubbel gebroken, maar geen boogjes bij de lagen).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:42

Sprenger heeft kneveltrensen dus hetzelfde mondstuk als de 2e foto

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:44

Ik was vergeten erbij te zetten dat ik ze niet voor een normale prijs heb kunnen vinden ;) . Ik wil het namelijk best wel proberen, alleen stel dat het niet bevalt, dan kost het me een bonk geld, terwijl ze in principe netjes loopt op de D-trens. Maar misschien doe ik het nog wel een keer. Of kijk ik of ik een keer ergens een test-bitje kan scoren.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:46

Ik zou voor een bustrens gaan omdat mijn ervaring is dat een d trens ook wondjes kan geven op de bovenkant van de d, het puntje zegmaar. Ik rijd met een myler bustrens en wissel af met een bustrens van hh, de goldbrass, superfijn bitje!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:48

eileen, dat is waar ze zijn erg duur.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:52

MarjanB schreef:
watertrensen vind ik ondingen en aangezien je van een kneveltrensje over wilt stappen is het verschil enorm groot. Dus zou voor de D gaan. Maar waarom wil je wisselen van bit als ie hier fijn op loopt? Je mag er gewoon mee starten en ik zou blij zijn met wat je hebt en niet te veel gaan prutsen met verschillende bitten..

Hier sluit ik me bij aan. Waarom blijf je niet gewoon lekker op het kneveltrensje rijden?

Ik ben met mijn haflinger begonnen met een dubbelgebroken watertrens. Ook last van velletjes, dus overgestapt op een dubbelgebroken Dtrens. Dat beviel al een stuk beter. Om het nog stabieler te krijgen, ben ik toen weer overgestapt op een dubbelgebroken kneveltrens. Dat beviel ook heel goed. Uiteindelijk ben ik alsnog overgestapt op een Sprenger Dynamic RS Dtrens. Ook een heel fijn bitje :j

Met dat bit heb ik gereden tot ik de overstap naar western maakte. Nu rij ik met een Billy Allen snaffle. Dat is vergelijkbaar met een ongebroken trens, maar door het rolletje in het midden kun je wel links en rechts onafhankelijk bewegen. Een heel stabiel bit. Ook die is er in een Dtrens, dus misschien kun je daar ook eens naar kijken?

Afbeelding

MarilynLoony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:52

Ik heb ook een haflinger en heb ook een bustrens! Mijn hafje heeft hier altijd goed op gelopen. :)