Myler bit ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Myler bit ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 15:29

Dag Bokkers!
Vandaag had ik weer les met mijn instructeur, paardlief liep heel fijn maar is enorm sterk op mijn handen. Dat is op zich geen groot probleem, maar om mij het rijden wat aangenamer te maken stelde mijn leraar voor om eens tijdelijk een ander bitje te proberen, alleen heb ik een klein probleempje, ik weet de naam van het bit niet meer!
Ik wou net dus even wat opzoekingen gaan doen, maar zonder naam zal het best moeilijk worden vrees ik.. :+

Edit: ik heb even mijn titel aangepast aangezien ik nu weet wat voor soort bit het was. Ik heb ook even wat opzoekingen gedaan, en ik heb begrepen dat er verschillende levels zijn in dat soort bitten. Zelf denk ik dat een level 2 voor het moment het beste voor mijn paard zou zijn.. Maar aangezien ik niet iemand ben die zomaar alles klakkeloos van haar instructeur aanneemt zou ik toch wel even wat ervaringen van andere mensen willen horen, dus wie hier op Bokt rijdt ermee en hoe bevalt het je?
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 28-12-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Re: Wie, oh, wie weet over welk bit ik het heb?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:30

Bedoel je een Myler?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:34

Ik denk een dangerbit.

Maar is snap de instructie niet, het is een rij technisch probleem waar de instructie dus te kort schiet je dat te leren.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:35

dangerbit is een dubbel gebroken en wordt met druk ongebroken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:38

Dangerbit.. kan zowel enkel als dubbel gebroken zijn.. en blokkeert het scharnierpunt (wordt dus ongebroken) bij teveel druk.
Stübben heeft daarin fijne bitjes.. de easy control.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:41

Myler?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 15:42

Neen, het was een Myler! Dat was de naam wat mijn leraar me zei.
@Little_king, ik heb het alleen nodig voor de galop, in stap en draf loopt hij wel met ontspanning.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:43

Een ander bit kan wel degelijk een fijner paard geven :)

Dit is een hele fijne site met goede duidelijke uitleg TS! http://www.paardenbitten.nl

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 15:46

Maar er staat helemaal geen uitleg bij het Mylerbit, gewoon een foto :(

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:20

myler zijn er in zoveel soorten....

Snollygoster

Re: Myler bit ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 16:21

Daarom dat ik het vraag ;)

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:29

Als je het hier op bokt gaat vragen, krijg je straks alleen maar reactie's waarop duidt dat je niet goed kan rijden en het maar anders op moet lossen.

Nee hoor, zo'n reactie krijg je niet van mij. Inderdaad kan je van een ander bit een heel ander paard krijgen. Maar heb geen ervaring met Myler, maar ik volg wel, want ben er zelf ook benieuwd naar.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:49

Ik rijd nu met een Myler. de Engelse myler bitten zijn zo'n 12 tot14 mm dik. je hebt verschillende levels deze zijn met oplopende hoogte van de tongboog omdat ze verschillend inwerken op paardenmond. Het bit kan onafhankelijk draaien door het middenstuk waardoor er geen schaar effect ontstaat. In D trens of watertrens of met sleuven.Ik rijd zelf met een level 2 - D-trens. Heb eerst op een level 1 watertrens gereden. Dit omdat mijn paard weinig ruimte in de mond heeft dus een klein bekkie. Hij reageerde hier super op nadat ik tijden met een gewone dubbel gebroken trens had gereden die echt te dik was. Nu overgegaan op een level 2 omdat we al mooi met aanleuning rijden en hij verder in zijn opleiding is.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:59

Ik rijd al jaren met een Myler level 1 watertrens, 12 mm dun, ben er nog steeds heel tevreden mee. Een tijdje terug een level 2 bustrens geprobeerd, die is 14 mm dik in de mondhoeken en heeft een tongboogje, aanleuning leek meteen al beter. Helaas vond ze het bus-scharnier niet fijn, dus ik rij nu weer op m'n oude level 1 bit. Ik wil nog wel een keer een level 2 watertrens proberen.
Via-via weet ik iemand die Z-niveau rijdt met een paard op een simpel level 1 bustrensje.
Bij sommige leveranciers kun je Myler-bitten uitproberen, dus je kunt gewoon even kijken wat je paard prettig vindt.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:03

.
Laatst bijgewerkt door Big_Appie op 28-12-13 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:08

Bij Divoza kun je ook Mylers uitproberen.
Mijn jonge beest loopt overigens nog altijd het beste op een Myler kneveltrens level 2. Beestje heeft snel zijn mondhoeken kapot, maar met dit bit raar genoeg niet meer. Heeft ook graag zijn mond open met andere bitten, met deze geen ie geen protest in de vorm van mond openen. Bitje ligt ook mooi stabiel in de mond, dus ik ben er nog steeds heel content mee :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 17:12

Kan je ze ook via de website uitproberen of moet ervoor echt naar de winkel gaan? Ik woon namelijk in België, dus naar een Divoza winkel gaan lijkt me nogal ver.
Ik zit nu toch wel te twijfelen tussen een level 1 en 2, dus ik zou ze het liefst allebei willen uitproberen :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:16

Ik gebruik ook een myler level 2 voor mijn 13 jarige hengst, ik ben er erg tevreden over omdat hij ook nogal sterk kan zijn. Met de minste druk buigt hij netjes in en kan ik hem beter nageeflijk en aan de teugel houden, dat lukt mij met een gewoon bit niet. Ik heb het bit via marktplaats gekocht voor een heel redelijke prijs.
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:27

Er zijn nogal wat verschillende myler bitten.
Van dit
Afbeelding

tot dit

Afbeelding

Dus ervaring met 'een' myler bit is vrij lastig te geven, ze verschillen namelijk nogal ;)
Dat gezegd hebbende, uitproberen of je paard beter reageert op een ander (en niet scherper) bitje kan nooit kwaad natuurlijk. Ik zou dan gaan voor een level 1 of 2.
Maar verwacht geen wonderen, een paard zal maar heel zelden van heel zwaar naar heel licht gaan enkel door het bit, dat is over het algemeen meer een rijtechnische kwestie.

Mocht je er al uit zijn welk model je wilt, kijk dan eens op ebay.co.uk daar zijn ze een stuk goedkoper dan in Nederland :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 17:31

Ik bedoel zo'n bit zoals op de eerste foto :). De bedoeling is gewoon dat hij zich minder sterk maakt in de galop zodat ik wat meer aan hem te zeggen heb.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:40

Mijn paard reageerde minder fijn op een Myler (level 1 watertrens). Zijn voorkeur gaat uit naar een dubbelgebroken KK Aurigan watertrensje. Daarloopt hij het lekkerst mee.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:49

Als je paard wat moeilijk/onrustig in de aanleuning is en/of sterk in de hand, dan is een Myler bit vaak echt een goede oplossing.
Een slechte aanleuning kan ook voorkomen uit een niet goed passend bit, een dik bit is niet altijd zachter, niet alle paarden vinden dat fijn.
De myler is een heel mooi licht bit, het scharniert aan alle kanten, is mooi afgewerkt en licht heel stabiel in de mond.
Het is dun en werkt daardoor scherper in als je aan de teugels trekt, je moet daarom met gevoel in de hand rijden en beslist niet gaan trekken

Ik heb mijn vorige paard er altijd mee gereden, die was met de myler veel fijner en met veel meer ontspanning te rijden, hij was met een ander bit altijd druk met zijn hoofd en ongeconcentreerd, met de Myler was hij wel rustig met zijn hoofd en luisterde hij naar de hulpen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 17:52

Ik heb een zachte hand dus dat komt wel goed :). Ik heb twee verschillende hoofdstellen, op het ene (waar ik het vaakst mee rij) zit een dubbelgebroken bustrens met een plat middenstuk, en de andere een dubbelgebroken watertrens met een rond middenstuk. Ik merk tijdens het rijden vrijwel geen verschil tussen de twee bitten, hij blijf sterk en zwaait vaak met zijn hoofd.
Ik ben alvast hele benieuwd om het uit te proberen!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:54

Je titel is ondertussen aangepast.

ja een ander bit kan zeker fijner zijn voor het paard, maar een danger bit waar het in eerste instantie om leek te gaan vind ik daar door zijn werking niet onder vallen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 17:57

Neen, het leek me ook geen prettige werking hoe mijn leraar het uitlegde, daarom dat ik me eerst kwam bevragen. Ik heb ook even met hem gebeld ondertussen en hij bedoelde wel degelijk een Myler, hij had gewoon even de twee bitten door elkaar gehaald :')