Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
LiannePuthzy schreef:ik heb er 1 en vind mijn paard er fijner op lopen (heb de sperriem niet heel strak zitten)
de neusriem werkt wel scherper in als het paard zijn mond opend
Chroosje schreef:LiannePuthzy schreef:ik heb er 1 en vind mijn paard er fijner op lopen (heb de sperriem niet heel strak zitten)
de neusriem werkt wel scherper in als het paard zijn mond opend
Wat bedoel je precies met 'scherper' ? Doet het dan zeer o.i.d. ?
Want ik wilde er misschien een kopen omdat ik het erg mooi vind, of is dit meer een hoofdstel voor vervelende paarden? (ik weet even niet hoe ik het anders moet benoemen)
esmeerambo schreef:Mexicaanse hoofdstellen worden veel gebruikt bij paarden die wat 'heet' zijn tijdens het springen.
LiannePuthzy schreef:Chroosje schreef:Wat bedoel je precies met 'scherper' ? Doet het dan zeer o.i.d. ?
Want ik wilde er misschien een kopen omdat ik het erg mooi vind, of is dit meer een hoofdstel voor vervelende paarden? (ik weet even niet hoe ik het anders moet benoemen)
t is neit vervelend, en bij scherper inwerken bedoel ik omdat de neusriem gebruist over de neus loopt en dus bij opensperring van de mond strakker komt te staan"
Chroosje schreef:LiannePuthzy schreef:er komt meer druk op de neus als paardlief zijn mond openspert
En doet dit het paard dan zeer? Want soms gaapt mijn verzorgpony wel eens als ze het hoofdstel omheeft, maar dan is de druk denk ik hetzelfde als bij een gewoon engels hoofdstel met neusriem en sperriem?
CxB schreef:Rijd sinds kort met mexicaans hoofdstel(springen/buitenrijden) en heb een gewoon engels hoofdstel(dresuur), mijn pony reageerde niet anders ofzo. Mijn pony kreeg wel plekjes van de ringetjes, smeer elke keer voordat ik het hoofdstel in doe hier klein beetje vaseline op zodat het wat meer 'glijdtChroosje schreef:En doet dit het paard dan zeer? Want soms gaapt mijn verzorgpony wel eens als ze het hoofdstel omheeft, maar dan is de druk denk ik hetzelfde als bij een gewoon engels hoofdstel met neusriem en sperriem?
Bij een mexicaanse neusriem zit het drukpunt in het midden en is het een rondje, met een gecombineerde neusriem zit dit punt lager en is een riem(dus beter verdeeld)
esmeerambo schreef:Net als een bitloos hoofdstel, als je er goed mee om gaat kan het geen kwaad. Veel mensen hebben de neiging om een paard echt dicht te snoeren met een mesicaans hoofdstel, dus net als bij een engels hoofdstel moeten er gewoon twee vingers tussen kunnen. Over mexicaanse hoofdstellen zij vele topics geopend. Misschien dat je even in de zoekbalk kunt kijken?
Chroosje schreef:esmeerambo schreef:Net als een bitloos hoofdstel, als je er goed mee om gaat kan het geen kwaad. Veel mensen hebben de neiging om een paard echt dicht te snoeren met een mesicaans hoofdstel, dus net als bij een engels hoofdstel moeten er gewoon twee vingers tussen kunnen. Over mexicaanse hoofdstellen zij vele topics geopend. Misschien dat je even in de zoekbalk kunt kijken?
Ik snoer het hoofdstel sowieso niet strak aan, lijkt me niet prettig voor mijn pony.
Ja ik had al gekeken, maar ik kwam vrijwel altijd uit op andere dingen.
esmeerambo schreef:De druk is gewoon op een punt verdeeld. Als je het hoofdstel goed gebruikt zal er niks mis gaan. Als je eerst in de bak gaat rijden met het hoofdstel(als je het gaat kopen) en het gaat dan al mis.. Niet alle paarden vinden het fijn zo'n hoofdstel.
esmeerambo schreef:Chroosje schreef:Ik snoer het hoofdstel sowieso niet strak aan, lijkt me niet prettig voor mijn pony.
Ja ik had al gekeken, maar ik kwam vrijwel altijd uit op andere dingen.
Je doet het dus alleen voor de mooi? Niet omdat je pony tijdens het springen of gewoon rijden wat vel is of lastig te houden?