Ik blijk een paard met een extreem korte rug te hebben. Mijn zadel bleek veel te lang, dus op zoek gegaan naar een geschikt zadel. Maar.. dat is (zoals velen zullen beamen) zeker niet gemakkelijk. Ik heb daarom eerder een topic geopend, maar wat me opvalt is dat mensen wel merken en modellen noemen, maar niet vermelden hoeveel de lengte van het DRAAGVLAK bedraagt. Of aankomen met de optie om zadels op maat te maken. Als je paard volop in de groei is, is dit weggegooid geld. En lang niet iedereen is gecharmeerd van boomloze zadels. Naast het draagvlak van het zadel, heb je het draagvlak van het paard:
- Het draagvlak van het zadel is van voren naar achter gemeten. Dat gedeelte raakt de rug.
- het draagvlak van het paard is van 3 vingers na de schouder gemeten tot de 18e rib. Daar mag het zadel liggen en kan het paard jou dragen. Draagvlak van het paard kan je zadelpasser je vertellen, maar je kan het dus ook zelf meten.
Er zijn zoveel mensen mij voor geweest met allemaal dezelfde vraag: "ik zoek een zadel geschikt voor een paard met een korte rug", maar ondanks inspanningen van andere Bokkers blijft het een crime! Dat kan toch makkelijker?
Als wij nou met z'n allen onze zadels opmeten, dan kan men gerichter zoeken. Nu te toch bezig zijn, kunnen we er ook bij zetten hoe het zit met de boom (verstelbaar? aanpasbaar?) en de kamer (geschikt voor lage/hoge schoft).
Hoe te werk gaan? Vul bij elke post de volgende gegevens in:
Merk:
Model:
Type zadel (DR, VZ, SP):
Hoeveel inch:
Draagvlak:
Boommaat:
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten):
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft):
Overige informatie:
Om deze topic overzichtelijk te houden, alléén de informatie vermelden die gevraagd word en belangrijk is (kun je kwijt onder "overige informatie).