Ik heb nu ong 2 weken een pony. ik heb er een zadel bij gekregen. degene waarvan ik de pony kocht reed altijd met een ander zadel maar heeft deze er bij gegeven. nou heeft de pony amper schoft en is de boom van het zadel heel smal. er zit dus super veel ruimte tussen. daardoor gaat het zadel heel erg schuiven, zelfs als de singel super strak zit. het is een lederen Pfiff zadel (model weet ik niet) ik wil liever geen ander zadel kopen omdat dit zadel nog heel goed is en een andere me weer veel geld gaat kosten. heeft iemand tips tegen het schuiven? ik wil best iets kopen om dit op te lossen maar ik wil hier geen kapitalen aan uitgeven anders kan ik net zo goed een nieuw zadel kopen.
Het zadel past blijkbaar niet dus het gaat je sowieso geld kosten: ander/nieuw zadel of Da /osteo als je verder blijft rijden met dit zadel.
_Barbara_
Geplaatst: 04-11-13 18:23
Je zou deze zadel kunnen verkopen en van dat geld een ander zadel kopen! Dan kun je er een kopen die wel goed ligt, zou zonde van de rug van je pony zijn om met een zadel verder te rijden die niet goed ligt..
Caira
Geplaatst: 04-11-13 18:25
een zadel moet passen voor je pony, je kunt niet zomaar elk willekeurig zadel op je pony leggen. Daar gaat je pony stuk van en dat zal je uiteindelijk veel meer geld kosten.
A0000
Geplaatst: 04-11-13 18:26
Koop alsjeblieft een ander zadel of laat op zn minst een zadelmaker naar dit zadel kijken (en als ik je zo hoor gaat die dan concluderen dat er iets nieuws moet kopen). Een nieuw zadel kost een smak geld, maar de rug van je paard laten repareren kost veel meer, als het al mogelijk is.
Petra_O
Geplaatst: 04-11-13 18:34
Zo te horen past het zadel gewoon voor geen meter... Een andere oplossing dan een nieuw zadel is er dan helaas niet. Haal er een een goede zadelmaker bij, die kan je vast verder helpen.
Ik ben bang dat het echt niet past. Haal er een zadelmaker bij die ook 2e handse zadels heeft dan kan je je huidige zadel in ruilen voor eentje die past (met evt. bij betaling van jouw kant)
Thirza_99
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-13 18:37
Je kan er zeker geen andere boom in doen? Ik zal ook een foto maken dan kunnen jullie het zien.
Zowiezo snel een zadelmaker naar het zadel en de pony laten kijken. Met een beetje geluk is ie op de pony aan te passen en kost het geen vermogen. Maar als je pech hebt moet je een ander zadel. Misschien is dit zadel goed in te ruilen tegen een ander tweede hands zadel.
Ik zal gewoon een goede zadelmaker erbij halen. Die kan aangeven of hij er iets aan kan veranderen, of dat het hem niet gaat worden en er een ander zadel moet komen!
Ja zal ik doen. Baal wel erg, die vrouw van wie ik hem kocht, zei dat het er prima op paste. Toen ik proefreed reed ik met een ander zadel en heb deze dus nooit op de pony zien liggen. Aangezien deze vrouw haar hele leven al paarden heeft snap niet dat ze zon zadel mee geeft, maar daar kan ik nu niks meer aan veranderen
Een goed passend zadel schuift niet, niet naar voren en niet naar achteren. Wat je vaak ziet is dat er een staartriem of een borsttuig aan wordt gehangen, dan schuift het zadel niet, maar dat maakt het nog niet lekker zittend voor je paard. Uiteindelijk is deze goedkope optie vaak ook gewoon de duurste, omdat je dan heel waarschijnlijk komt te zitten met rugklachten bij je paard. Overleg met een zadelpasser, veel zadelpassers verkopen ook (mooie) tweedehands zadels, en als je zadel nog in goede staat is, is er vaak ook de mogelijkheid om je zadel in te ruilen zodat je korting krijgt op het zadel.
DexterM
Geplaatst: 04-11-13 19:19
Feike Bruinsma uit Wapse!!! Heeft ons altijd goed geholpen...
Bij ronde paarden met een zadel dat wel goed past maar toch erg schuift werkt een onderlegger onder het dekje soms goed. Zoiets: http://www.agradi.nl/horze-anti-slip-pad-black.htm , scheelt in ieder geval erg in kosten
Zon anti slip ding klinkt wel leuk maar denk niet dat dat de oplossing is, het zadel ligt er gewoon te hoog op. Heb ook eens zitten zoeken op zadels. Kwam ook van die kunststof zadels tegen met verwisselbare boom, zou dit wat zijn?
wintec heeft verwisselbaar kopijzer, geen verwisselbare boom. Dit betekend niet dat die altijd passend te krijgen is. Laat een zadelmaker aantal zadels proberen en kijk zo wat het beste past