Welk bit voor buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CupCakes_

Welk bit voor buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 21:28

Hallo Bokkers!

Ik heb een best wel dringende vraag.
Ik ben op zoek naar een ietsje scherper bit voor buiten en met het springen.

M'n oog was gevallen op het Yankee bit : http://www.piafferuitersport.nl/hoofdst ... inings-bit

Maar die kan ik dus nergens in maat 15 cm vinden.

Dus nu mijn vraag, wat voor bit zou ik voor buiten kunnen gebruiken?

Kritiek hier op mag altijd! Maar onderbouw het wel :)

Groetjes, Willemijn :)

miszblueeyes

Re: Welk bit voor buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:30

hoezo wil je een scherper bit

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:36

Ik zou kijken naar de werking, ik weet niet wat je er nu in hebt hangen? het bit dat je hier linkt heeft een hefboomwerking, dat is niet hetzelfde als de werking van een gewoon bit. Dit bit kantelt wanneer je de teugels aanneemt, waardoor het paard ook druk achter de oren krijgt.

Hier wat meer info over dit bit, misschien ook leuk om te lezen (als je het niet allang weet natuurlijk ;) )
http://www.paardenbitten.nl/Yankee.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:37

Waarom heb je een scherper bit nodig buiten en met springen? Is het probleem niet op te lossen door meer controle over het paard te hebben van jezelf? Dus je paard beter aan je hulpen?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:44

chelle_dora: ik heb ook een scherper bit bij mijn merrie voor het springen/buitenrijden. Ze word gewoon zo druk, hyper en maakt zich mega sterk. Hebben er zo lang aan gewerkt tijdens het lessen, verschillende instructeurs gehad, die er zelf ook op zijn gestapt. Maar dit was de enige oplossing. Heb liever een wat scherper bit dan dat ik dood blijf met een ongeluk..

TS: zelf heb ik een passoa bit met 2 ringetjes, heb er pelhamriempjes aanzitten. Dit werkt bij die van mij best goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:45

Niekj_Jente; dat snap ik, maar is van de TS niet echt duidelijk. Vandaar dus de vraag of het 'probleem' opgelost kan en moet worden met een scherper bit :)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 21:46

Ik zal wel even uitleggen waarom ik op zoek ben naar een iets scherper bit.
In de bak gaat het rijden echt goed met een trens

Maar zodra we buiten komen gaat het in het begin goed, en dan begint hij echt heel erg druk te worden.
Ik kan daarom ook bijna niet met een vriendin gaan buiten rijden omdat hij dan te druk voor woorden is.
Ik heb het geprobeerd het op te lossen door buiten ook oefeningen te doen. Maar het is alleen dat ik dan net ietsje meer controle heb over meneer. Want hij vind buiten gewoon zo leuk dat hij echt staat te stuiteren zeg maar. En heb dan liever een iets scherper bit dan dat ik een keer onder een auto beland met hem bijvoorbeeld. :)

Met springen wordt hij gewoon zo enthousiast en dan wordt hij zo heet dat je hem dan amper normaal rond kan sturen.

Waarschijnlijk vinden jullie dit niet echt een goede reden. Maar ik hoop toch dat jullie mij kunnen helpen met het zoeken naar het goede bit :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:03

TS: heb je les?
kun je misschien anders eens informeren/overleggen met je instructeur welk bit het best past bij jou en je paard..

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:05

Niekj_Jente schreef:
chelle_dora schreef:
Niekj_Jente; dat snap ik, maar is van de TS niet echt duidelijk. Vandaar dus de vraag of het 'probleem' opgelost kan en moet worden met een scherper bit :)

Sorry klopt!
Nu je het idd zegt komt ze niet echt duidelijk over wat ze nu precies bedoeld! :)

Heb ik het nu een beetje goed uitgelegd met m'n vorige post? :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:10

Ik persoonlijk heb meerdere fijne ervaringen met een correctieperiode. Een periode waar je er een scherper bit in hangt om het paard weer het respect voor de ruiterhand bij te brengen. Ikzelf kies graag voor een pelham met dubbele teugel. De onderste teugel, die de hefboom controleert word enkel en alleen op gepakt als een correctie nodig is, daarna weer los, en er van af blijven. En de rest van de tijd stuur je met de bovenste teugel die aan de grote ring bevestigd zit, de inwerking is dan vergelijkbaar met een normale trens. Echter gebruik ik het geen lange tijd, echt een korte periode en tot nu toe was dat altijd genoeg om daarna weer op een normale trens relaxed naar buiten te kunnen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:13

Ik heb zelf nog nooit met dubbele teugels gereden, dus dat vind ik eerlijk gezegd een beetje riskant dan. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:14

Kan ik begrijpen. :)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:16

Edit; bit wat hij nu inheeft is 12/12,5 ( Had verkeerd gemeten :) )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:50

Ik zou dan voor een bit kiezen waarbij je 2 teugels kunt bevestigen. Dan kun je de onderste teugel (met de meeste inwerking) erbij pakken als je dat nodig denkt te hebben. Anders laat je hem lekker los en heeft je paard niet meer in de mond als anders.

Veel paarden die op een iets scherper bit gereden worden lopen ineens op een losse teugel. Een van mijn paarden liep altijd op een schenkeltrens buiten. Dat was altijd op een losse (echt boog) teugel, zelfs in volle galop en terug. Ging er echter een gewoon trensje in, dan had je de poppen (ehhh.. paard) aan het dansen. Kortom: prima op de zit te rijden, zolang hij maar wist dat hij met niet reageren ook niet weg zou komen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:02

Ik rij zelf met een pelham met dubbele teugel buiten. Met een normale trens moet ik continu in de mond hangen en met die pelham ophoudinkje en klaar.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:10

Een dubbele teugel is voor mij lastig aangezien ik daar nog nooit mee gereden heb. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:14

Bij mijn pony heb ik vanalles geprobeerd!

We zijn nooit overgegaan op een scherper bit. Wel op een dunner trensje of een dikkere, maar geen pelham, pessoa of dat soort dingen! Wel een mexicaanse neusriem maar daar zijn we sinds kort ook vanaf

Buiten was ze super hyper en hield ik haar altijd heel kort. Juist doordat ik haar zo kort hield werd ze heel erg heet en voelde ze zich opgesloten. Dan werd het een buitenritje met trekken en stop zetten terwijl pony alsmaar pittiger werd onder mn billen.
Nu rij ik haar buiten met een lange teugel en als ik wil dat ze remt geef ik een ophouding en laat ik los en als ze niet reageert nog eens.

Ik zou eerst nog eens wat andere dingen proberen. Misschien ben je zelf te gespannen en voelt jouw paard dat! Zelf eerst ontspannen zijn, je paard mag niet merken dat er 'iets' is!

succes ermee :)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:18

M_hartje_M

Ik ben nu al een hele poos bezig om het gewoon nog met een trensje te proberen.
Maar al heb ik de teugels lang dan gaat hij er juist vandoor omdat hij zo graag wil.
Buiten is voor mij echt een ontspanning juist :)
Een mexicaanse neusriem hebben we ook al, dat helpt wel iets beter als een gewone neusriem.
Het bit hoeft niet eens zo heel veel scherper te zijn, maar gewoon dat ik net iets meer controle over meneer heb. En al is het maar voor een korte periode dat ik daarna gewoon weer op een trensje naar buiten kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:18

Angela schreef:
Ik zou dan voor een bit kiezen waarbij je 2 teugels kunt bevestigen. Dan kun je de onderste teugel (met de meeste inwerking) erbij pakken als je dat nodig denkt te hebben. Anders laat je hem lekker los en heeft je paard niet meer in de mond als anders.

Veel paarden die op een iets scherper bit gereden worden lopen ineens op een losse teugel. Een van mijn paarden liep altijd op een schenkeltrens buiten. Dat was altijd op een losse (echt boog) teugel, zelfs in volle galop en terug. Ging er echter een gewoon trensje in, dan had je de poppen (ehhh.. paard) aan het dansen. Kortom: prima op de zit te rijden, zolang hij maar wist dat hij met niet reageren ook niet weg zou komen.

Hier hetzelfde. Ik heb 5 jaar lopen tobben omdat ik persé een trensje buiten wilde. In de bak was hij doodsbraaf, buiten fokte hij zich enorm op. Op aanraden toch maar een shanks in gehangen (ik rij western), hij is 'm 2x tegen gekomen en inmiddels heb ik een doodsbraaf paard buiten. Nog wel kijkerig, maar niet meer opgefokt. Hij weet zijn grens en zoekt deze gewoon niet op. Dus kan ik met een lang teugeltje buiten rijden en heb wel een noodrem voor het geval dat...
Ben pas toevallig weer op mijn trensje naar buiten gegaan en dat ging ook goed. Ik had het echt veel eerder moeten doen.

Als je niet met 2 teugels wil rijden dan zou ik wel voor iets met een hefboomwerking gaan. Een pessoabit of bokkebitje bijvoorbeeld. Let er alleen op dat je dan niet constant contact hebt en dus eigenlijk met losse teugel rijdt. Alleen korter nemen wanneer het nodig is.
En meteen weer loslaten als het goed gaat. Loslaten is de beloning.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:19

Misschien kun je het een keer onder begeleiding in de bak proberen. Het is een handigheidje dat je onder de knie moet krijgen. Wel eerlijk dat je het toegeeft trouwens!

Een yankee bit is wel een iets scherper bit dan een normale trens, maar ik zou geen wereldwonder verwachten. Je zou ook nog naar een kimblewick of thiedemanbit (wel met sleuven in de bitring) kunnen kijken, die zijn iets milder dan de pelham.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:28

mijn paard is ook idioot druk buiten en niet meer te houden, iemand zij tegen mij dat ik een slof of thienderman kon gebruiken
heb ik niet gedaan

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:34

LiannePuthzy schreef:
mijn paard is ook idioot druk buiten en niet meer te houden, iemand zij tegen mij dat ik een slof of thienderman kon gebruiken
heb ik niet gedaan

Ik rijd ook met een martingaal buiten, misschien iets voor jou?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:34

Amanda schreef:
Angela schreef:

Hier hetzelfde. Ik heb 5 jaar lopen tobben omdat ik persé een trensje buiten wilde. In de bak was hij doodsbraaf, buiten fokte hij zich enorm op. Op aanraden toch maar een shanks in gehangen (ik rij western), hij is 'm 2x tegen gekomen en inmiddels heb ik een doodsbraaf paard buiten. Nog wel kijkerig, maar niet meer opgefokt. Hij weet zijn grens en zoekt deze gewoon niet op. Dus kan ik met een lang teugeltje buiten rijden en heb wel een noodrem voor het geval dat...
Ben pas toevallig weer op mijn trensje naar buiten gegaan en dat ging ook goed. Ik had het echt veel eerder moeten doen.

Als je niet met 2 teugels wil rijden dan zou ik wel voor iets met een hefboomwerking gaan. Een pessoabit of bokkebitje bijvoorbeeld. Let er alleen op dat je dan niet constant contact hebt en dus eigenlijk met losse teugel rijdt. Alleen korter nemen wanneer het nodig is.
En meteen weer loslaten als het goed gaat. Loslaten is de beloning.

Rijd je met een pessoabit ook met 2 teugels?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:36

Dat kan, kan ook met 1 teugel. Probeer het eerst eens in de bak, bijvoorbeeld met je instructeur. Dan kunnen jullie er allebei aan wennen, want je rijdt er niet zomaar mee weg als je er geen ervaring mee hebt. Dat is mijn ervaring tenminste.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 10:20

Dankjewel iedereen alvast voor de tips :)