Regendeken niet meer goed waterdicht wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Regendeken niet meer goed waterdicht wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:04

Hallo

Echt balen.... :(

Ik had op de bokt markt paar maanden terug een 0 grams regendeken gekocht.
Het is een Rhino regendeken.

Ik had hem waterdicht gespoten (ik dacht voor de zekerheid)
Helaas was het paard vandaag nat onder de deken aan 1 kant....
Het gaat om een artrose paard dus wil niet dat hij nat wordt onder zijn deken.
Weet iemand als ik de deken laat wassen en waterdicht laat maken of de deken dan weer goed waterdicht is of kan ik hem beter weggooien.....

Groetjes

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:07

wassen met harmisol, of in spuiten der mee

Brainless

Re: Regendeken niet meer goed waterdicht wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:09

Als je hem officieel laat wassen (en waterdicht maken) zijn ze weer zo goed als nieuw.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:11

Ik had spray bij de paardenwinkel gekocht rapido of zoiets dacht ik. Het ligt nog op stal dus kan het niet nakijken.

Harmisol is dus goed spul? En waar kan je dan kopen?

De deken is dus ondertussen vies geworden door het rollen enz.
Dus ik denk dat ik de deken eerst moeten laten wassen omdat het sprayen dan misschien niet goed werkt op het vuil?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:12

Brainless schreef:
Als je hem officieel laat wassen (en waterdicht maken) zijn ze weer zo goed als nieuw.

Oke dat zou fijn zijn.
We hebben hier in het dorp een paardendekenwasserij zitten.
Dus kan de deken altijd wegbrengen.
Ik dacht als ik de deken weg breng en het heeft eigenlijk geen nut meer ook geldverspilling.
Dus dacht eerst hier eens wat ervaringen/meningen vragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:17

Als de deken vies is heeft zelf inspuiten geen zin meer.
Ook zelf wassen vind ik met paardendekens een gedoe en je krijgt ze vaak nooit zo schoon/haarvrij en waterdicht als via de winkel.
Je kunt altijd na het wassen bepaalde delen (bv de naden) extra behandelen met de spray voordat je hem gebruikt.

Hier kost het wassen 11,50 en waterdicht maken 3 E extra.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:37

Linda ik zou ook gewoon laten wassen. Ik laat de dekens van Danté ook elk jaar wassen en waterdicht maken en ze zijn nog nooit doorgelekt. Sommige heb ik nu voor de 4e jaar in gebruik

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:45

Klopt en je kan ze zo vies afleveren en je krijgt ze schoon en haarvrij weer terug.

Let wel op dat je een echte paardendekenwasserij hebt (vaak gewoon via een paardenwinkel) een gewone stomerij neemt een paardendeken met haren niet in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:47

Ik heb mijn deken destijds voor 15 euro laten wassen en laten impregneren. Dus ideaal!

Maar je kan het ook zelf wassen en als de deken schoon is, harmisol gebruiken (bij oa de kruidvat te koop voor een paar euro).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 07:13

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:20

Je hebt dus een tweede hands deken gekocht??
Dan is het risico groot dat ze vaak niet goed waterdicht meer zijn.
Ik koop iedere twee jaar nieuwe dekens, omdat door rollen en wassen de waterdichtheid toch minder word.
Ook ik heb een oud paardje met artrose en cushing dus moet van die waterdichtheid op aan kunnen.
Ik koop mijn dekens bijna altijd in het najaar, beetje speuren en je vind de mooiste aanbiedingen gloednieuw.
Op het moment heeft www.ooteman.nl mooie aanbiedingen.

Het inspuiten wat je doet is een impregnatie en maakt enkel waterafstotend, niet waterdicht.
De coating in de deken maakt waterdicht bij Rhino is dat 3000mm.
Als deze coating kapot of poreus is kun je 'm niet meer maken.
Verkoop de Rhino eerlijk, schrijf erbij dat hij niet volledig waterdicht meer is.
Er zijn zat paarden die alleen met goed weer of maar even buiten komen, dan is die nog super.
En koop ergens een goede nieuwe deken, dan heb je garantie.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 07:24

Ja klopt 2e hands op de bokt markt.

Ik heb aan diegene ook duidelijk gemeld het gaat om een artrose paard de deken moet waterdicht zijn.
Ze zei dat is de deken ook enz.
Maar ja.....

jesito bedoel je nu dat het ook geen zin heeft om de deken te laten wassen en waterdicht te laten maken?

Weet je wat het is het gaat hier om een lease paard. Het is niet mijn eigen paard. Ik lease hem voor 7 dagen in de week zijn eigenaresse woont in het buitenland. Ik kan wel een hoop nieuwe dekens kopen.
Ten eerst heb ik dat geld niet (dan had ik wel een eigen paard) en ten tweede weet ik nooit of wij nog samen zijn over een paar maanden en tuurlijk het kan ook nog jaren zijn. Maar je hebt nooit zekerheid.
Hij had nieuwe dekens nodig dus ik ben gaan rond kijken.

Ik had wel een nieuwe 200 grams gekocht in de paardenwinkel deze heeft hij nu op.
Ik heb ook een 2e hands bucas deken gekocht voor de winter....(hoop echt dat deze wel goed is)

Het paard loopt overdag altijd buiten of het weer moet heel slecht zijn en snachts gaat hij op stal.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:34

Ik zit in het outdoor gebeuren en weet precies hoe het zit met waterdichtheid met coatings, membranen enz.
Bij de meeste dekens word een coating gebruikt, ook bij de Rhino.
Een coating word aangebracht als een soort latex laagje.
Dit laagje is flexibel en kan heel veel hebben.
Het slechtste kunnen ze tegen wassen, daarbij slijt zo'n coating gewoon.
Als die coating eenmaal kapot/ versleten is kun je 'm laten wassen wat je wil, het maakt 'm niet meer goed waterdicht.
Het goedje wat ze overal gebruiken bij het wassen is een impregnatie en na het wassen kan het zijn dat de deken de eerste twee buien goed doorstaat, maar dan zal het weer na gaan laten.

Oja, en hoe steviger de buitenstof dus is van de deken, dus meer dan 600d, beschermd dus ook die coating iets meer.

Weet je niet hoe oud die Rhino is, als je hem heel goedkoop hebt kunnen krijgen weet je meteen waarom.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 07:43

Ik heb de verkoopster gemaild met de vraag hoe oud de deken eigenlijk is omdat ik wil weten of het nog zin heeft om hem te laten wassen en waterdicht te laten maken.
Dus ik hoop dat ze binnenkort antwoord.

Fijn dat je gereageerd hebt. Het is ook zonde als ik hem laat wassen en waterdicht laat maken en het helpt niks....
Ik weet zo niet wat ik er voor betaalt had moet ik de pb berichten na gaan lezen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:00

Ik heb zelf deze 0gr QHP regendeken nieuw gekocht met een zeer mooie aanbieding en ik ben er erg tevreden over.

Als je (lease) paard deze eisen heeft, vind ik het inderdaad ook niet heel slim om een tweedehands (regen)deken te kopen. Als je zoveel onzekerheid hebt over de tijd die je samen hebt, zou je eventueel in het contract op kunnen laten nemen dat de eigenaresse de spullen voor x bedrag overneemt als zij besluit dat jij niet meer mag leasen. Uiteraard in samenspraak over de aanschaf van spullen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:00

Mijn ervaring is ook dat na wassen en evt waterdicht maken deken nooit meer zo goed waterdicht wordt.
Ik was outdoor dekens dan ook nooit, en koop nieuwe als ze echt op zijn.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:01

Vervelend dat je deken niet meer waterdicht is. Kan me voorstellen dat je ervan baalt. Heb zelf een keer een 2e hands regendeken gekocht en meer geluk gehad.
Misschien toch voor een nieuwe gaan? Er zijn ook minder dure regendekens. Hier bijvoorbeeld: http://limburgsruiterhuis.marktplaza.nl/?wnklgrp=8#shop. T/m morgen zelfs gratis verzenden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:22

Ik kan ook niet elke deken kopen omdat het paard brede schouders heeft.
In me profiel ook wle plaatjes.
Hij kan dus niet elk merk deken op....
En hij staat met een paard in de weide en ze spelen dagelijks dus de deken moet ook stevig zijn anders zijn ze zo stuk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:22

Goede link Emma, hier staan ook die profi-riders op.
Was daar nogal huiverig voor, maar een meid op stal heeft die en is al eens gewassen en alles en nog steeds super waterdicht.
Ook met die heftige lange buien van afgelopen dagen.

Dus ts voor 40 euro heb je een mooie gloednieuwe deken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:26

Bedankt voor de link

Kunnen paarden met brede schouders deze dekens ook hebben?
Veel dekens schuren op zijn borst.

Ik heb reactie van degene van wie ik de deken gekocht had. Fijn zo snel! :j

Ga ik voor je opzoeken, wat vreemd trouwens, hij is professioneel gereinigd en daarna niet meer gebruikt.

Ik moet nu naar m'n werk maar zal 't vanmiddag even uitzoeken...
Uit m'n hoofd was het najaar 2011, en is die daarna maar 1 seizoen gebruikt, eerst als 0 grams deken en verder in de winter als extra deken

Daarna heeft die bij mij op zolder gelegen en even in de schuur, maar die is ook goed geïsoleerd.

De deken heeft als het goed is dus niet veel te lijden gehad....
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 30-10-13 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:28

Dan zou ik evt. even contact opnemen met de eigenaresse van het Limburgs Ruiterhuis. Ze kan jou vast iets over de pasvorm vertellen. Ze heeft zelf een PRE die ze volgens mij ook als model voor de foto's gebruikt heeft. PRE's hebben vaak brede schouders. Voor mijn PRE heb ik Weatherbeeta Freestyle dekens omdat WB ook tussenmaten heeft, maar die zijn wel een stuk duurder.
Horseware dekens hebben dat ook, maar mijn ervaring is dan sommige modellen te smal zijn voor brede paarden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:40

linnie050 schreef:
Bedankt voor de link

Kunnen paarden met brede schouders deze dekens ook hebben?
Veel dekens schuren op zijn borst.

Ik heb reactie van degene van wie ik de deken gekocht had. Fijn zo snel! :j

Ga ik voor je opzoeken, wat vreemd trouwens, hij is professioneel gereinigd en daarna niet meer gebruikt.

Ik moet nu naar m'n werk maar zal 't vanmiddag even uitzoeken...
Uit m'n hoofd was het najaar 2011, en is die daarna maar 1 seizoen gebruikt, eerst als 0 grams deken en verder in de winter als extra deken

Daarna heeft die bij mij op zolder gelegen en even in de schuur, maar die is ook goed geïsoleerd.

De deken heeft als het goed is dus niet veel te lijden gehad....

Misschien dat de oude eigenaar het niet weet, hem netjes heeft laten wassen en dat ie daarvoor gewoon wel nog dicht was.
Maar als ie misschien wat krap in de machine heeft gezeten of iets kan dat al genoeg zijn om de coating te beschadigen.
Wat je beschrijft dat die aan een kant niet waterdicht is en in een schuur heeft gelegen, hebben er geen katten ofzo op liggen slapen.
Dat zie je ook wel eens vaak, katten spinnen en rekken zich uit en zetten de nagels uit, waardoor je dus allemaal gaatjes krijgt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:53

Ja het kan allemaal...

Ik heb Limburgs Ruiterhuis een mailtje gestuurd.
Verder zal hij nu geen 0 grams meer dragen denk ik omdat het toch kouder wordt.
Dan kan ik weer gaan sparen voor volgend jaar goede regendeken en misschien dan ook maar een nieuwe winterdeken. Ik hoop dat deze nog wel goed is....

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:58

Als je deken eenmaal niet meer waterdicht is, dan word hij dat ok niet meer na wassen en behandeling.
Je kan t beste gewoon een nieuwe deken kopen. En dat hoeft er echt niet een van een paar honderd euro te zijn.
Die nieuwe deken daarna altijd professioneel laten reinigen en behandelen. Dan blijft ie waterdicht.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:00

Heeft Agradi niets voor je?