Singel met elastiek knalt volledig doormidden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NN44

Singel met elastiek knalt volledig doormidden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:32

Ik vraag me af of meer mensen dit hebben meegemaakt, en ik wil hierbij waarschuwen..

Twee weken geleden wilde ik opstappen om een ritje te gaan maken. Ik had net aangesingeld toen mijn paard schrok en een sprong opzij maakte.
Ik hoorde een 'knal' en ineens vliegt mijn zadel door de lucht. In eerste instantie dacht ik dat mijn singelstoten waren geknapt, tot ik zag dat de gespen van mijn singel (elastiek) finaal doormidden waren. Ik ben hier best van geschrokken want ik rij al zeker anderhalf jaar met deze singel. Als het 5 minuten later was gebeurd was ik met zadel en al gevallen.

Ik ben vorige week naar de winkel geweest waar de singel vandaan komt. Ze leken niet eens verbaasd dat een singel zo door midden kan breken. Er werd mij zelfs meegedeeld dat "dit wel vaker voorkomt". Blijkbaar komt dit ook voor bij de singels met gespen van elastiek van hun eigen merk. Ik vind het zo bizar dat deze singels nog verkocht mogen worden. Meer mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Ik twijfel om de fabrikant zelf een mailtje te sturen. Het lijkt mij niet normaal dat dit zo kan gebeuren. Hoe denken jullie hierover?

pluisje88

Re: Singel met elastiek knalt volledig doormidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:33

Jeetje zeg! Gelukkig geen ervaring mee.
Dat ze dit in de winkel normaal vinden siert ze nou niet bepaald...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:36

Dat is idd niet grappig, ook niet netjes dat ze er zo mee omgaan.
Ik zou zeker een klacht brengen richting fabrikant.
Maar watvoor merk had je? Is dat een goedkoop huismerk of een duurder merk?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:38

Ja ik stond er zelf ook van te kijken. Het was niet eens zo dat ik mijn geld terug wilde of iets dergelijks. Ik had namelijk geen bonnetje meer en heb de singel zeker al wel 2 jaar in mijn bezit. Ik wilde ze eigenlijk even waarschuwen. Maar blijkbaar komt dit dus vaker voor.

Het is een singel van Norton. Ik heb er trouwens ook een foto van gemaakt, maar krijg het zelf nooit voor elkaar om die te posten.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:38

Snap dat het voor hun lastig is om er na 1,5 jaar nog wat mee te doen, in de zin van, hun kunnen niet weten hoe jij in die 1,5 jaar met je singel bent om gegaan. ( no hard feelings naar jou he :) )
Misschien ben jij wel 2 x per week met zadel en al gaan zwemmen, of door een natte bak rijden, erna je spullen niet goed schoonmaken en afdrogen...
Daar kan iets heel erg van achteruit gaan en de levensduur zeker aanzienlijk verminderen/halveren.

Snap jouw frustratie maar vermoed dat er weinig mee gedaan kan worden.
Sowieso wel gewoon proberen natuurlijk!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:45

Humphry schreef:
Snap dat het voor hun lastig is om er na 1,5 jaar nog wat mee te doen, in de zin van, hun kunnen niet weten hoe jij in die 1,5 jaar met je singel bent om gegaan. ( no hard feelings naar jou he :) )
Misschien ben jij wel 2 x per week met zadel en al gaan zwemmen, of door een natte bak rijden, erna je spullen niet goed schoonmaken en afdrogen...
Daar kan iets heel erg van achteruit gaan en de levensduur zeker aanzienlijk verminderen/halveren.

Snap jouw frustratie maar vermoed dat er weinig mee gedaan kan worden.
Sowieso wel gewoon proberen natuurlijk!

Ben het ook zeker met je eens. Vandaar dat ik ook niet mijn geld terug heb gevraagd. Maar wat ik zo vreemd vind is dat het blijkbaar een vaker voorkomend probleem is, en dat deze singels nog gewoon verkocht worden. (Bij singels van hun eigen merk ook) Voor het zelfde geld valt iemand met zadel en al en is diegene invalide of erger.. Naar mijn mening mag een singel (uiteraard bij normaal gebruik) niet zomaar kapot springen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:46

Ze mogen op zijn minst bedanken voor de waarschuwing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:47

Dat maakt niets uit Humphry, het gaat hier om het metaal wat doormidden is, dat heeft niets te lijden van slecht schoonmaken. Gewoon productiefout of slecht materiaalgebruik.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:49

anneliesdj schreef:
Dat maakt niets uit Humphry, het gaat hier om het metaal wat doormidden is, dat heeft niets te lijden van slecht schoonmaken. Gewoon productiefout of slecht materiaalgebruik.

Niet het metaal, sorry beetje onduidelijk omschreven. Maar beide elastieken gespen zijn "doormidden". Lijkt inderdaad een fabrieksfout. (Dit was ook wat ze in de winkel zeiden)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:49

De gesp is toch van metaal? Of is het elastiek wat tussen gesp en leder zit doormidden?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:51

Het elastiek, ik ga proberen een foto te uploaden.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:52

anneliesdj schreef:

Gespen van een singel kunnen wel degelijk aangetast worden door zand, water en dergelijke hoor!

Maar dat is het discussie punt niet, rare reactie van de verkopende partij.

Snap dat ze geen geld terug kunnen geven maar geef een leuk kortingsbedrag voor een nieuwe singel
uit coulance/service en stuur de singel ter controle op naar de leverancier

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:57

Krijg het niet voor elkaar om hem hier in dit topic te plaatsen. Hier de link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=6VJCMYY4

De gespen zijn echt bij de "aanhechting" afgebroken. Lijkt wel of ze niet goed gestikt waren. Singel is trouwens nooit nat geweest of iets dergelijks. Ben er altijd netjes mee omgegaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:03

Wow dat ziet er niet lekker uit. Denk idd niet goed genoeg gestikt. Is gewoon losgegaan en niet afgescheurd als je het mij vraagt. Echt slecht dit...

Singel ziet er Goed en netjes uit. Lijkt me niet dat het aan het gebruik heeft gelegen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:06

Afbeelding

Norton had ik ook toegevoegt aan mijn assortiment, deze singels ga ik dus niet verkopen.

Het lijkt erop dat ze niet goed vastgenaaid waren en de stiksels het begeven hebben.
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 22-10-13 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:06

ik heb ook ooit eens zoiets mee gemaakt maar dan de gespen die er vanaf schoten!!gebeurde bij het aansingelen, hoewel de singel net nieuw was...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:10

Heb je de singel ook regelmatig gecontroleerd op stiksels?
Want dan had je moeten zien dat dat aan het loslaten was?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:11

Ik heb precies ditzelfde een dikke 10 jaar geleden gehad. Ik zat in rengalop op een zandpad, toen het gebeurde. In ben met paard en al een droge sloot in gegaan doordat ik verzakte met zadel en al en paard dit probeerde te corrigeren. Ik ben voorover over de nek de sloot in gelanceerd en paardlief is over mij heen gelopen om de sloot uit te komen. Hij heeft mijn hoofd geraakt (gelukkig had ik mijn cap op!), heeft op mijn heup en bovenarm gestaan. Wonder boven wonder hebben zowel paard als ik niks gebroken en waren we alleen gekneusd...

Bij mij zaten de gespen nog aan de singelstoten, het elastiek is van de rest van de singel losgescheurd. Ik denk zelf dat dit door het bewegen komt, dat elastiek rekt natuurlijk mee met elke ademhaling, en die stiksels worden dan zwak/los. Tenminste, dat is mijn theorie. Voor mij NOOIT meer een singel met elastiek, en ook andere dingen met elastiek vind ik eng!

Serieus, ik zie die maaiende hoeven boven mijn hoofd nog zo voor me! Ik heb een engeltje op mijn schouder gehad die dag!

edit: dit was ook een Norton singel trouwens, met een Wintec dressuurzadel.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:13

Hoop dat het een overbodige vraag is maar hoe strak had je aangesingeld..? Even afgezien van dat dit echt niet de bedoeling is, zie ik wel ns elastieken singels die heel strak worden aangetrokken, en dan houd ik m'n hart vast voor het moment waarop het paard een keertje diep inademt...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:18

Het gedeelte van het elastiek waar doorheen gestikt is 'werkt' natuurlijk net zo goed als het deel daarboven. Die stiksels worden door al het bewegen dus 'losgewrikt'. In rengalop ademt het paard natuurlijk een stuk dieper in dan in stap of stilstand, en ik denk dat het al verzwakt was door gebruik, en dat dit de laatste tik was. Ik singelde gewoon normaal aan, je kon daar nog gewoon een hand tussen krijgen. Maar het zou gewoon niet mogen kunnen en ik vind het onveilige ondingen. Ik had die dag dood kunnen zijn, ik ging met zo'n vaart dat ik mijn nek wel had kunnen breken, of paardlief had me nog wel veeeeel erger kunnen raken!

Dat ik er met ingescheurde mondhoeken en bovenlip vanaf ben gekomen omdat mijn cap geraakt werd door een hoef, en deze via mijn gezicht van de cap afgleed, en dat mijn bovenarm zo dik werd dat ik geen normaal t-shirt meer aan kon (met van die wijde mouwen) is echt een wonder geweest.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 23:22

@ gossa4ever: Dat klinkt ook niet best. Gelukkig kwam je er wel achter voor je ermee hebt gereden.

@ anneliesdj: Ik heb de singel regelmatig schoongemaakt, dus ook wel nagekeken. De stiksels zijn alleen niet echt te controleren omdat de aanhechting onder de flappen zit. Je kunt dus niet zien hoe deze zijn vastgemaakt.

@ haarbal: bah wat een verhaal. Klinkt inderdaad echt als een nachtmerrie. Voor mij nu precies hetzelfde; geen singel met elastiek meer!

@ sientje: Ik deed de singel altijd op hetzelfde gaatje en echt niet overdreven strak. (Ik gebruik bij een singel van elastiek niet echt kracht om aan te singelen) Mijn paard maakte een sprong opzij en zal zich wel hebben 'opgeblazen'. Er zal daardoor dus wel meer druk op de singel hebben gestaan dan normaal. Maar een singel zou wel een bok moeten kunnen hebben natuurlijk.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 23:23

Haarbal schreef:
Het gedeelte van het elastiek waar doorheen gestikt is 'werkt' natuurlijk net zo goed als het deel daarboven. Die stiksels worden door al het bewegen dus 'losgewrikt'. In rengalop ademt het paard natuurlijk een stuk dieper in dan in stap of stilstand, en ik denk dat het al verzwakt was door gebruik, en dat dit de laatste tik was. Ik singelde gewoon normaal aan, je kon daar nog gewoon een hand tussen krijgen. Maar het zou gewoon niet mogen kunnen en ik vind het onveilige ondingen. Ik had die dag dood kunnen zijn, ik ging met zo'n vaart dat ik mijn nek wel had kunnen breken, of paardlief had me nog wel veeeeel erger kunnen raken!

Dat ik er met ingescheurde mondhoeken en bovenlip vanaf ben gekomen omdat mijn cap geraakt werd door een hoef, en deze via mijn gezicht van de cap afgleed, en dat mijn bovenarm zo dik werd dat ik geen normaal t-shirt meer aan kon (met van die wijde mouwen) is echt een wonder geweest.

Zo te horen ben je er inderdaad goed mee weg gekomen. Ben jij nog met de singel naar de winkel teruggegaan/ of heb je contact met Norton opgenomen?
Zo'n singel zou inderdaad echt niet mogen knappen bij een rengalop..

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:29

Ik ga dit toch even volgen.

Heb nu een neoprene singel, heel stevig ding maar wilde een elastieken omdat me dat makkelijker leek met aansingelen.

Die komt er voor mij nu dus geen meer ;)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:59

Dit heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik rij wel altijd met een Singel met elastiek, vind ik persoonlijk fijner. Bedankt voor de waarschuwing, hier zal ik zeker voor uitkijken.. ook al kan dat niet XD. gewoon eff keihard aan de elastieken trekken om het te testen voordat ik ga aansingelen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:02

Ik zou toch zeer zeker geld terug vragen en norton mailen.

2 jaar voor een singel die er zo netjes uit ziet. En waarbij duidelijk de naden geknapt zijn, zou ik zeker iets mee doen. Dit moet niet kunnen..