De zoektocht naar hét maatzadel, wie helpt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

De zoektocht naar hét maatzadel, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:08

Naar aanleiding van een aantal vorige topics over kwesties waar ik mee zat, en ik ontzettend nuttige tips heb ontvangen, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de zoektocht naar een fijn dressuurzadel.

Het probleem: sinds ongeveer 2 maanden merkte ik dat mijn 4 jaar oude Anatomica wat ging zakken en platter ging liggen op de rug van mijn pony's. Niks dan lof verder over dit zadel, heb er 4 jaar lang goed in kunnen zitten en er hebben ongeveer 15 paarden altijd prima gelopen onder dit zadel. Dat het ietsje zakt is normaal, beetje opgevuld en klaar is kees. Maar daarna, is het meer mankementen gaan vertonen. Ik ben er een stuk moeilijker op gaan zitten. Ging teveel achterin zitten en had geen beensteun aan de wrongen meer. Mijn ene pony ging er iets minder ruim van lopen en vrijdag liep de andere pony moeilijk te doen in de aanleuning, wat deze normaal doet. In combinatie met het chagrijnig zijn met opzadelen sinds ongeveer 1 week ben ik acuut gestopt met het rijden op dat zadel. Sindsdien mijn op maat gemaakte Daaleman springzadel erop, en nergens meer last van. Aangezien ik geen zin heb om te gaan rommelen met dat zadel (en uiteindelijk toch naar een ander zadel moet zoeken) heb ik besloten om mij de kosten van het opvullen en aanpassen van het zadel te besparen, en gelijk ben ik gaan zoeken naar maatwerk, dat beviel mij immers het beste (Daaleman). Dat zadel ligt als gegoten en pony's hebben nog nooit zo goed gelopen als onder dit zadel.

Het probleem is, er zit niks zo lekker als mijn eigen Anatomica zadeltje! Heb al op veel merken zadels gezeten, en geen een zadel zat zo lekker als die. Ook het Daaleman dressuurzadel past niet goed bij mij, vandaar dat ik nu niet voor Daaleman kies.

Verder heb ik met maatwerk-dressuurzadels geen ervaring. Ik heb al wat rond zitten neuzen naar Custom, echter zijn die levertijden ontzettend droevig. Ook heb ik Ninon Schutte in overweging genomen, maar daar leken mij de wrongen niet groot genoeg.

Even kort samengevat zijn dit mijn eisen:
- Prioriteit 1 is het paard, het moet nagenoeg perfect liggen, liefst maatwerk. Mijn pony's hebben beide een vrij makkelijke rug, dus dat moet niet al te moeilijk zijn.
- Mijn wens is een diepe en gedwongen extra zachte en stevige zit, met grote kniewrong
- Liefst een zadel voor mensen met korte benen
- Close contact is wel een pré, maar niet persé nodig

Ik heb geen maximaal budget, als het voor het paard maar goed ligt, maakt het niet uit voor welke prijs :).

Wie o wie kan mij helpen?

viphorse

Re: De zoektocht naar hét maatzadel, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:14

IK heb voor mijn jonge paard Ninon Schutte laten komen. Er is over haar ook een topic kijk maar eens.

Mijn 3 jarige staat met haar kont nog omhoog heeft weinig tot geen schouder en niet veel bespiering en best smal van voren.
Ik heb mijn zadel laten aanmeten en in het begin schoof hij naar voren . Ninon gebeld en probleem meteen opgelost. Ik heb nu dus een perfect passend zadel dit terwijl er al een zadelmaker was geweest en mij een niet passend zadel wilde verkopen !

En bij haar kun je het zadel zelf samen stellen qua leerkleur , lak randje etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:19

Slechts 1 adres ! Ninon Schutte :j :j
Hier ook eigenaar van korte beentjes én PRE'tje met verdomd moeilijke rug...zadel ligt perfect, wrongen zijn meer dan groot genoeg, echt waar ! :)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:34

Dat klinkt al heel positief :). Hebben jullie toevallig een foto van hoe het zadel eruit ziet? Want op de foto's van haar site wordt ik niet veel wijzer, want dat is voor mij te "plat" .

Ik ga zeker eens in het topic kijken :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:38

Ik heel blij met mn custom maar inderdaad lang op gewacht. Tussentijd wel leenzadel gekregen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:38

Ninon Schutte maakt een zadel op maat!
Een zadel me een extreem diepe zit, zal nooit 100 % passend te krijgen zijn
Dat is anatomisch niet mogelijk.
De boom moet nl wel de rug volgen anders ontstaan er drukpunten.

Zelf heb ik juist een vrij plat zadel
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OEPDBUHS.jpg

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:42

ik heb de bates innova
gedwongen met veel wrong
willen van wijk doet ook deze zadels maar geen idee als ie ze ook heeft liggen
hij pastr ze wel aan in ieder geval

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:44

Helaas geen foto...camera heeft in drinkbak gezwommen en dit niet overleefd en gsm is 10 jaartjes jong, toen namen ze nog geen foto's met gsm's :D
Maar ga niet helemaal voort op de afbeeldingen op haar site, zij vertrekt van de kale boom op de rug en al de rest kan je in principe zelf bepalen en je wensen kenbaar maken! Je moet er echt opgezeten hebben voor je de conclusie trekt dat de zadels niet diep genoeg zijn :j
Ik wil echt nooit meer wat anders !
By the way, heb hier nog een Equestor Dewispelaere te koop, maar dat wordt 'm ook niet voor jou waarschijnlijk :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:45

Hulsebos zit zóóooo lekker!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:47

Ik heb een Arno Brandt super tevreden over!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:50

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:52

Misschien is Kingsley een idee? Is een nog vrij nieuw zadelmerk, maar zeer de moeite eens naar te kijken!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:16

Fijn, zoveel reacties :D , ik zal ze allemaal proberen toe te lichten met mijn vragen.

Vencedor, ja ik ben heel erg over het concept van Custom te spreken zoals ik dat lees in het topic en op hun site, ook wat foto's gezien en dat ziet er heel fijn uit en heb er nagenoeg geen negatieve reacties van gezien, ja behalve de levertijd... Dat leenzadel wat je tussendoor krijgt, past dat goed? Kun je daar ook echt 13 weken goed mee rijden?

Unamie, daar heb je natuurlijk wel een punt waar ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht had, dat een diepe zit natuurlijk wel moet samenvallen met de rug van het paard... Laat ik het er dan maar op houden dat het comfortabel diep en gedwongen mag zijn :D . Jouw zadel ziet er wel erg fijn uit.

Missanita84, Bates ben ik niet zo kapot van, mede door het hele wintec idee. Ik denk dat je zo'n zadel nooit precies passend kunt krijgen, alleen omdat je de kopijzers kunt verwisselen. Dat durf ik eigenlijk niet meer aan...

Pandora2, dan wordt het inderdaad moeilijk voor een foto haha :D . Dan ga ik toch even informeren om te kijken of ze eens langs kan komen, heeft ze veel soorten testzadels om op te rijden? Hoe lang is de levertijd ongeveer? En heeft ze de gelegenheid tot een leenzadel?

44Myrthe44, kun je daar wat meer over vertellen? Hoe zit dat met maatwerk? Is de wachttijd lang? Krijgen de mensen van Hulsebos het goed passend? Hoe is het met de service? Aangezien ik al een tijdje lees dat ook daar de wachttijden zeer droevig zijn en de service ook niet om over naar huis te schrijven is...

Tooske, lijkt me ook wel een fijne zadelmaker! Maar ook daar, de wachttijden zijn ontzettend lang, en qua service lees ik de laatste tijd ook niet veel goeds... kun je daar wat meer over vertellen?

Tamara1991, op de site van Kingsley kan ik weinig duidelijkheid vinden over de verschillende soorten mogelijkheden, zijn de kussens/zitting/wrongen aan te passen naar wens? Worden de zadels gepast met een boom of gewoon een kant en klaar zadel?

MarjanB, ook daar krijg ik weinig duidelijkheid over de soorten zadels, kun je daar wat over vertellen? De service spreekt me wel aan!

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:37

Ik geloof dat eigenlijk alles wel naar wens aan te passen is, dat het zadel helemaal aangepast wordt naar wat jij wilt en wat bij jou paard past.
Ik werk voor de eigenaresse van het zadelmerk, maar niet zo zeer met/voor de zadels. Dus ik weet niet alles details. Weet wel dat er veel mensen van mening zijn dat hun paard beter gaat lopen van een kingsley en uit objectieve metingen (waar we nog niet alle resultaten van hebben) lijkt dit ook echt zo te zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:40

Ik zou gewoon even bellen het zijn zadels met een enkel zweetblad en met verschillende soorten leer te verkrijgen. Lang of kort zweetblad enz. Ze zitten als een huis!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:40

K heb meerdere leenzadels gehad omdat paard bij moest trekken kwa spieren. ze passen leenzadels ook aan op je paard als er geen standaard op past. Bomen zijn allemaal kunstof als ik het goed heb dus veranderbaar en ook met vulling kunnen ze veel ter plekke. Ik heb alleen laatste leenzadel niet zo fijn mee gereden maar had te maken dat alle leenzadels in gebruik waren en mijn zadel ieder moment binnen kon zijn. Let wel, ik spreek maar over een zadelmaker. Daar super goede ervaringen mee, heeft ook echt veel meer gedaan voor ons dan hij had hoeven doen! Andere zadelmakers en aanmeters kan ik dus niets over vertellen. Levertijd had te maken met feit dat een belangrijk persoon in de zadelmakerij weggevallen is geloof ik.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:44

Ik heb ook een anatomica gehad. Helaas bleek na onderzoek dat mijn kussen en boom scheef waren. Ik heb een zadel van IDEAL op maat laten maken.
Ben er zeer tevreden over en past op veel paarden.

Verder hoor ik goede dingen van Ninon Schutte en Custom zadels.
.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:52

Denk dat het toch kwestie is van info overal opvragen, prijzen, afstanden, service hoe ze werken en daarna gaan testen? Zoveel verschillende ruiters en paarden, dus ook veel verschillende meningen. Ik toen tussen custom en Arno brandt zitten twijfelen. Maar brandt vroeg voor alleen de zadels een keer te testen al 35 euro. Custom niet, en die zadelmaker is regelmatig bij mij geweest omdat het een projectje was. Hoort bij de service vinden zij.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:57

Een bates dressuur ponyzadel :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:10

Bates is geen maatzadel?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 06:29

Vencedor, daar komt het wel op neer ja. Ik twijfel dan tussen Custom en Ninon. Daar ga ik dan inderdaad eens wat prijzen van opvragen, want ik wil deze zadels graag testen. Wel heel fijn dat Custom voor een testconsult niets rekent, dan is dat wel toegankelijk. Ik ga bij beide eens informeren en proberen :).

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:01

Ik heb enkele weken terug een zadel besteld bij Arno Brandt. Mijn paard is echt kieskeurig qua zadels en loopt zelfs met zijn leenzadel super en qua zit is het precies wat je zoekt! De wachttijden zijn inderdaad lang, maar je krijgt ondertussen een zadel te leen en de service is super (Arno is bij mij al twee keer langs geweest om het leenzadel aan te passen). Ik heb overigens nog helemaal niets hoeven te betalen (niet voor testrijden, aanpassen leenzadel of wat dan ook..). Wat mij betreft een aanrader :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:09

ja bates althans mijn model is ook in kussens aan te passen hoor (schijnt te verschillen kwa model)
ook het kopijzer is idd aan te passen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:12

Höpfner, de mijne heb ik nu een tijdje, en ik heb nog nooit zo'n fijn zadel gehad! Kost wel een paar centen (nieuw), maar dan heb je ook wat! :D Ik heb de mijne tweede hands gevonden (wat redelijk uniek is, ze zijn er niet veel tweedehands), hij is volgens mij stokoud, maar ziet er nog keurig uit. Wordt qua kwaliteit wel vergeleken met de stübbens, maar zit 1000 maal beter, diepe, zachte zit en wrongen worden erop gezet zoals jij het wil hebben. Dit zadel zit alleen echt lekker als je correct zit, dus dat is fijn. Past op veel paarden; ben er nog niet één tegen gekomen waar die niet goed op lag. :) Echt een aanrader!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:16

Ninon! Zonder twijfel... Iedereen die ik tot nu toe in haar richting heb gewezen heeft een zadel van haar afgenomen naar grote tevredenheid! *\o/*