Mattes singel ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mattes singel ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:38

Begin een beetje moedeloos te worden van het zoeken naar een goede singel.

Pony met singelplek net achter de voorbenen, waar de huid ook nog makkelijk opstroopt.
Rondgeribd, korte rug...
Dráma model.

Nu heeft hij sinds vorige week voor het eerst ook echt een wond, en weet ik ff niet meer wat voor singel goed is.

Zit nu te denken aan Mattes.
Maar welke dan.
De extra uitgelijnde?

Zijn ze fijn in gebruik?
Blijven ze mooi?
Zijn er ook paarden die zich er toch nog op openlopen?

Ik rijd met een dressuurzadel overigens dat goed ligt...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 06:55

Ik heb al jaren een mattes singel, anatomisch recht model. Ik heb hem destijds gekocht omdat mijn paard wondjes kreeg en harde plekken op de singelplek terwijl ik de singel goed schoon maakte etc.
Sinds ik de mattes heb zijn de wondjes over en heeft mijn paard een mooi glad huidje onder de singel. Bij mijn nieuwe paard was de singelnijd ook heel snel over.

Na een paar jaar is de kleur wat vager geworden, maar de vachtstructuur blijft mooi. Ik was wel altijd met het speciale wasmiddel voor lamswollen spullen. Ik zou er zo weer een kopen, voor mij geen leer of neopreen meer. Het duurt wel een tijdje voor hij droog is, dat is het enige nadeel.

Qua model kan ik je niet verder helpen, ik heb een "gewoon" rijpaard en het model wat ik nu heb past hem prima. Maar bij de uitleg staat dat de asymetrische singels geschikt zijn voor rondgeribte paarden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:01

hoi, ik heb hier ook alleen nog Mattes singels, dure grap maar ik zou het weer opnieuw kopen.

Wij hebben hier ook een merrie met zeer gevoelige huid, vooral in de rui periode.
Elk jaar opnieuw reed ik haar open in de lente, is verleden tijd nu.

Ik heb gekozen voor een banaan vorm, alsook anatomisch gevormd. Deze keuze was voor mijn zeer ronde Haflinger.
Als het paard "normaal" gebouwd is, is een gewone rechte ook al goed hoor.

Inderdaad, droogt de singel minder snel door de wol maar zo'n groot nadeel vind ik dat niet.
Ik heb een model genomen waardat je de wol van de singel kan nemen om te wassen.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:06

Ik heb ook een Mattes singel en ben er eigenlijk een beetje teleurgesteld in voor zo'n duur product. De wol laat op verschillende plekken ter hoogte van de oksels van mijn paard los, ondanks onderhoud zoals voorgeschreven -O- Ik heb wel een gewone rechte singel, misschien kan een anatomisch gevormde wel beter zijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:08

Ik heb een anatomische mattes singel. Het is een hele zachte singel en de ligging is heel goed ook. Deze singel hielp ook bij de ligging van het zadel bij paard waar ik hem op gebruikte, deze had een bollere buik waardoor het zadel snel naar voren neigde of de singel in de oksel ging zitten. Maar deze singel lag heel stabiel op de plek van aansingelen.
Enige nadeel zoals hier boven genoemd is dat de wol
minder snel droogt. Ik heb een zwarte, en deze is ietsje blauwig verkleurt door het zweet. Maar de structuur van de wol blijft mooi als je hem goed verzorgt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:09

@Ulaan, ik zou even contact opnemen met de winkel waar je het hebt gekocht, dat is niet normaal.

Die van mij is zeker 5 jaar oud, mijn vorige is nu 7 en is nog steeds in gebruik bij een stalgenoot, beide hebben nog geen plukje wol verloren.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:25

ingvdh schreef:
@Ulaan, ik zou even contact opnemen met de winkel waar je het hebt gekocht, dat is niet normaal.

Die van mij is zeker 5 jaar oud, mijn vorige is nu 7 en is nog steeds in gebruik bij een stalgenoot, beide hebben nog geen plukje wol verloren.

Heb ik gedaan, singel is vorig jaar teruggestuurd en de wol vernieuwd - op mijn kosten >;)
Ik had hem toen een jaar, zeker niet intensief gebruikt, regelmatig uitgeborsteld en met de hand gewassen. Uitleg van Mattes: niet voldoende gewassen, door de amoniak van het paardenzweet (volgens mij zit er vooral zout in paardenzweet?!) is de wol beginnen lossen van de huid. Vernieuwde singel zo goed als niet gebruikt, onlangs machinaal gewassen om nog grondiger te zijn en weer plukjes die loskomen ter hoogte van de oksels.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:37

Was je de singel wel met speciaal middel voor lamswol? Hegeen jij omschrijft gebeurt vaak door wasmiddel en werd ik ook voor gewaarschuwd.

Anoniem

Re: Mattes singel ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:36

Klinkt verder allemaal heel positief!
Als er ook mensen met fotos zijn?

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:46

gr_roos schreef:
Was je de singel wel met speciaal middel voor lamswol? Hegeen jij omschrijft gebeurt vaak door wasmiddel en werd ik ook voor gewaarschuwd.

Jup met Melp, het product van Mattes zelf.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 06:56

Ik heb de mijne verkocht.
Vond het een onding.
Niet fijn in gebruik en duurde dagen dat ie droog was.
Niet heel erg handig op vakanties, meerdaagse tochten enz. ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 06:58

Hier zeer tevreden over de anatomisch gevormde wollen singel van mattes :j heb hem al een paar jaar, veel minder last van singelwondjes.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:06

Ik ben er erg tevreden over. Geen wondjes meer, singel blijft mooi en makkelijk in onderhoud. Gaat zo nu en dan in de wasmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:34

Ik ben zo benieuwd naar fotos.
Vandaag weer even met de rechte neopreen gereden.
drama.
het ding trekt direct de oksel in.en daarmee ook het zadel te dicht naar de schouder.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:55

Ik heb voor mijn identiek gebouwde merrie een heel dunne banaansingel van Pfiff, door de wol werd de Mattes singel te dik waardoor hij telkens achter de voorbenen bleef steken. Met singelplek die ver naar voren ligt is de singel bij een buikig/rondgeribt paard snel te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:07

Mijn leren kieffer,die ook uitgesneden is werkt ook al niet...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:15

Ik heb er ook eentje voor mijn merrie die zich heel snel stuk loopt, maar eigenlijk hoofdzakelijk aangeschaft vanwege grote littekens (en bijbehorende hobbels en bobbels op singelplaats) en dat gaat heel goed.
Geen irritatie op de littekens en geen doorlopen meer achter de voorbenen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:20

Ik heb ook een anatomische van Mattes. Eerder had ik er eentje voor mijn vzhzadel, nu sinds een jaar of 5 een dressuurmodel, is nog altijd prima in orde. Ben er heel tevreden van en mijn wondloos paard ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:02

Hmm,ik lees dan idd wel weer veel over wondjes..dat Mattes daarbij helpt.
Maar ook voor giga ronde paarden met de singelplek echt récht achter de voorbenen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:20

Ik heb sinds kort ook een Mattes banaansingel. Mijn ene merrie heeft ook vrijwel geen singelplek, is erg rondgeribt en uberhaupt een rond model :D Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Het zadel trok met elke andere singel toch nog net wat naar voren, bij een beweging van haar kant. Maar met de Mattes blijft het echt super liggen. Singelplekjes had ik met de andere singel ook nooit last van, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Maar kwa ligging van het zadel vind ik em top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:27

ja dat doet de mijne dus ook.
Gelijk met vastmaken trekt ie al achter de voorbenen en na een drafje gaat pony in de staak omdat het zadel tegen de schouder komt.
Hij is ook echt erg rond.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:15

Bij het vastmaken ed blijft die van mij nog enigzins liggen. Tenzij ik de singel te los heb en met haar naar de bak loop. Dan kan ik in de bak nog een keer het zadel op z'n plek leggen. Ik heb normaal Westip singels. Die zijn heel mooi dun, dus van singel tegen elleboog had ik nooit zon last. Die schoof heel makkelijk over de Westip heen. Zadel tegen de schouder ook niet, hier gaat hij er dan overheen :+ Maar ik rijd boomloos he en met een westernzadel :D Ik heb echt wel eens bijna met zadel en al op dr nek gezeten.

Ik heb even een quote van een facebook pagina gehaald. Daarin gaat het speciaal over de Mattes singels, en de verschillen. Is mss wel interessant. Voor diegene die geen Duits kunnen lezen, vertaling zet ik eronder.

Citaat:
Anatomischer Gurt: Für Pferde mit guter Gurtlage. Der Gurt ist im Ellbogenbereich zurückgeschnitten und ermöglicht dadurch mehr Ellbogenfreiheit.

Asymetrischer Gurt: Für Pferde mit tiefem Bauch und weiter Rippenwölbung und/oder ungünstiger Gurtlage. Durch den starken Rückschnitt im Ellbogenbereich wird dort mehr Ellbogenfreiheit erreicht als beim anatomischen Gurt.

Mondgurt: Speziell geeignet für vorne oben sehr eng stehende Pferde, wo eine starke Rippenwölbung ganz knapp hinter den Ellbogen beginnt. Oft bei kurzrückigen Pferden vorkommend (Typisch dafür sind auch z.B. Araber-Stuten, genau wie dicke Hafis, Tinker und ähnliche Pferde) wo andere Gurtformen nicht mehr ausreichen. Der Mondgurt erweitert sich durch seinen Zuschnitt nach hinten im seitlichen unteren Rippenbereich um die weit nach vorne reichende Wölbung aufzunehmen. Die meisten dieser Pferde haben auch praktisch keine nennenswerte oder gar keine erkennbare Gurtlage.

Wichtig für die Länge des Kurzgurtes:
Der Schnallenteil muss so hoch wie möglich über dem Bewegungsbereich des Ellbogens platziert werden. Ganz durchgegurtet soll bei englischen Sätteln der Abstand zwischen der Unterkante des Oberblattes und dem Schnallenende max. 15 cm betragen. Western-Sättel 15 cm vor der Skirt-Kante.

Man sollte immer am fertig gegurteten Pferd Maß nehmen.

Und es ist unerlässlich, dass auf beiden Seiten gleichmäßig gegurtet wird!

Anatomische singel: voor paarden met een goede singelplek. De singel is rond de elleboog teruggesneden en geeft daardoor op die plek meer vrijheid.

Asymetrische singel: Voor paarden met een diepe buik, bolle ribben en/of ongunstige singelplek. Door het vermeerd teruggesneden stuk rond de elleboog wordt daar nog meer vrijheid voor de elleboog gecreëerd dan met de anatomische singel.

Banaansingel: speciaal geschikt voor paarden die voor en boven de elleboog weinig plek hebben, die erg rondgeribt zijn en waarvan de ribben vlak achter de elleboog begint. Komt vaak voor bij paarden met een korte rug (typisch voor bv. Arabische merries, dikkere Haflingers, tinkers en soortgelijke paarden) waar een ander soort singel niet meer werkt. De banaansingel wordt door zijn vorm ruimer naar achter in het zijdelingse en onderste ribbenstuk, en vangt daarbij de ver naar voren liggende bolling op. Deze paarden hebben ook bijna geen noemenswaardige of geen enkel herkenbare singelplek.

Belangrijk voor de lengte van de singel (het korte dressuurmodel):
De gespen moeten zo hoog mogelijk boven het bewegingsdeel van de elleboog liggen. Compleet aangesingelt, zou bij een engels zadel de afstand tussen de onderkant van het zadelblad en de gesp max 15 cm zijn. Bij westernzadels 15 cm vanaf de skirts.

Men zou altijd de maat moeten nemen bij een compleet aangesingelt paard.

En het is belangrijk dat aan de beide kanten gelijk hoog aangesingelt wordt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:17

Ah, ik heb dan blijkbaar de asymetrische.

Mijn paard is rondgeribt en ook met een korte rug (Arabisch volbloed). De singel ligt vlak achter de voorbenen idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:20

Ik zou dan banaan of asymmetrisch moeten hebben..
Maar twijfel zelfs al over een ander zadel.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:25

Zoveel singels geprobeerd, inclusief de dure merken! Maar gelukkig was het einde zoektocht na een keer de mattes te hebben geprobeerd :) Rij er nu al jaren mee en nooit meer een wondje gehad. Laatst nog wel een mooie Kieffer gekocht voor op wedstrijd maar je raadt het al, singelwond! Voor mij niks anders meer!! Matres is misschien duur maar wel het einde van de singelproblemen. Ik heb een zwarte maar door het zweet en het wassen inmiddels verkleurd en dus blauw ;) Maar maakt me niks uit, mn paard heeft geen wondjes meer in haar oksels :D