Geen zadeldrama's met een westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Geen zadeldrama's met een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:52

Het ene na het andere topic over (voornamelijk Engelse) zadeldrama's vliegt je op bokt om de oren. Zelf heb ik dit jaar ook een heleboel op zadeldrama gebied te verstouwen gehad. Het einde van mijn liedje is dat ik een zadel van ver boven mijn geplande budget heb aangeschaft (€ 3700,- %) ).

Ik word voor gek verklaard óf 'geprezen' om de investering die ik voor mijn paard heb gedaan, het levert hoe dan ook vele discussies op. (Dressuurruiters die voor honderden euro's aan zadeldekjes in de kast hebben liggen, 2 zadels voor 1 paard hebben en over 3 paar leren rijlaarzen beschikken, begrijpen bijvoorbeeld niet dat ik liever -en noodgedwongen- investeer in een goed zadel :? .) Deze discussie heb ik ook met westernruiters in mijn omgeving.

Wat ik me afvraag is het volgende:
In mijn zoektocht naar een passend zadel liep ik tegen veel punten aan: de 18e rib, drukkingen op de lendenen, een te korte rug, te weinig ruimte tussen de kussens, te weinig schoftvrijheid enzovoort enzovoort. Er was heel veel mis met de zadels die ik geprobeerd heb op mijn paard. Inmiddels ben ik een heel stuk wijzer op zadelgebied en ik zie hier op Bokt regelmatig verkeerd aangemeten zadels voorbij schuiven in diverse topics.

MAAR, de hamvraag: in de westernwereld lijkt dit probleem niet of in veel mindere mate te bestaan? Mijn westernvriendin geeft aan dat het heel normaal is dat een westernzadel (voor wat ik gezien heb) over de schouder ligt en vér voorbij de 18e rib ligt en zelfs over de lendenen heen. Dat geeft niet, omdat de ruiter daar niet zit, zo is de redenering.

Ook al 'snap' ik haar argument, het blijft tegenstrijdig voor mijn gevoel. Mijn vraag is dus wat jullie ervaring hiermee is? Hebben westernruiters minder geblesseerde paarden als gevolg van een slecht passend zadel dan Engelse ruiters?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:57

De boom van een westernzadel moet net zo goed passend zijn bij het paard als de boom van een engels zadel. Dus ook hier is het nauwkeurig kijken of een zadel goed past van groot belang.

Wat er bedoeld wordt met ""omdat de ruiter daar niet zit"" is denk ik, dat een westernzadel veel groter is dan een engels zadel. Er is wordt veel meer materiaal om de boom heen ""aangehangen"", skirts, fenders, fork, etc. De boom echter, is vergelijkbaar in grootte met de grootte van een engels zadel. En die boom is het deel van het westernzadel dat de ruiter draagt.
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 06-10-13 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Olympia96

Re: Geen zadeldrama's met een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:58

Dat begrijp ik, het gaat mij onder andere om de lengte van het zadel. Westernzadels zijn zo veel langer dan Engelse zadels (die vaak ook al te lang zijn).

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:01

Het zadel is wel langer, maar de boom is vergelijkbaar in lengte.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:11

Ik had begrepen van een zadelpasser voor westernzadels (komt bij ons op stal) dat een westernzadel net zo nauw komt als welk zadel dan ook. Alleen verwachten mensen dat ze alles maar overal op kunnen kwakken en is dit met westernzadels zelfs erger. Vooral door het grote gros goedkope merkloze zadels is zit probleem alleen maar groter geworden (want niemand wil 1000 euro uitgeven aan een goed zadel, maar wel 300 aan een slecht zadel) Dus nee, ik denk dat je met westernzadels net zo snel problemen hebt. En ik denk eerlijk gezegd zelfs sneller omdat de boom al snel groot is vergeleken met de dressuurzadels (dit probleem hebben wij dus met een korte tinker, passen geen westernzadels op omdat haar rug zo kort is, en wel een dressuurzadel)

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:20

De boom van een engels zadel is bijna hetzelfde als een westerzadel boom.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest moet moet een westernzadel net zo goed passen als een engels zadel.
Niet over de schouders en niet voorbij de 18e rib, dit geld uiteraard voor de boom en niet voor de skirt van het zadel, dat mag langer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:24

Klein verschil tussen een western boom en een engelse boom is dat de schouderkop onder de boom van een westernzadel kan roteren. Een engelse boom heeft takken waar de schouder tegen vast loopt. Daarom hoeft een westernzadel geen 3 vingers achter de schouder te liggen. Maar de boom erop leggen is ook niet de bedoeling.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:27

Ik heb alleen maar drama's met zadels, met westernzadels -O- Nu heb ik wel het idee dat er in de westernwereld vrij makkelijk gedaan wordt over het wel/niet passen van het zadel, hup zadel er op... en gaan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:33

Bij engelse zadels heb je dan nog de kussens, dit vang je bij een westernzadel op met een goede dikke pad, zo kan je iets meer spelen met de rest van de ligging van het zadel. Maar inderdaad.. de boom moet wel passen inderdaad!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:36

Splash_ schreef:
Nu heb ik wel het idee dat er in de westernwereld vrij makkelijk gedaan wordt over het wel/niet passen van het zadel, hup zadel er op... en gaan.

Dat idee heb ik juist van de engelse wereld maar hey wie ben ik.

TS, je hebt nu geïnvesteerd in een passend, duur zadel. Hulde! Je bent ook veel wijzer geworden op zadelgebied (van engelse zadels) Daar kun je vanaf nu alleen maar van profiteren. Er is ook genoeg informatie te vinden op bokt over westernharnachement (tack) Op het westernsubforum is er een aparte afdeling voor, de Tack Room. Als je daar eens rondkijkt word je denk ik al heel wat wijzer. Er zijn genoeg topics te vinden over wel/niet passende zadels.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:41

ik heb het idee dat overal makkelijk gedaan word over het opkwakken van het zadel, dat maakt niet uit per dicipline. gewoon een extra dekje eronder en het past wel.:D

veelal onwetenheid en gemakzucht, en natuurlijk geld. naja, het is maar waar je geld aan uitgeeft
want een flitsend dekje is leuker dan een passend zadel waar je kont net in past en wat je voor de rest toch niet ziet.

dit alles is een beetje overdreven maar wel wat ik vaak zie, voel je niet persoonlijk aangesproken. :)

er is een bokker met een onderschrift waar ze een goedkoop zadel uit elkaar haalt. heel confronterend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:48

Dat is bokker DubbelDun, en het zadel is een westernzadel. Inderdaad heel verhelderend. Voor de westernleek is het wel een beetje lastig te volgen om welke onderdelen het gaat, het is als je die link gaat bekijken handig om even een plaatje van een westernzadel met uitleg over de onderdelen die er allemaal aan zitten bij de hand te houden. Zodat je snapt over welk stuk van het zadel het gaat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:54

Ik heb toch wel de indruk dat de 'serieuze' westernruiter vaak wel aandacht heeft voor het passen van een zadel. Juist omdat men er voor kiest iets 'anders te hebben dan de massa' is er relatief meer aandacht voor. Daarbij kun je bij minder adressen terecht. Maar uiteraard is er ook veel troep qua zadels (check genoemde link)... Net als het vooroordeel dat een westernzadel altijd past...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:57

Ach ja. Een boomloos zadel past zogenaamd ook altijd.

Eigenlijk vind ik zelf dat je pas een serieuze ruiter bent als je je verdiept in hoe een zadel in elkaar zit en hoe het werkt en past (of niet past) En dat heeft TS in elk geval gedaan :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:59

en maar klagen als het niet past :)

paarden hebben is nu eenmaal veel werk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:02

de eerste vereiste van een westernzadel is dat je kont er in past... daarna ga je kijken naar de lengte van de rug van je paard
en dan past naar het draaggedeelte op het paard (boom gedeelte)

als je kont er niet goed inpast...stop dan maar want dan heb je nix aan dat zadel of het op je paard past of niet, dan zit het voor geen meter.

met "gewone" zadels kijk je eerst naar de boom, dan naar de lengte en als je kont er in past is dat meegenomen maar niet echt een must.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:03

minikatje schreef:
ik heb het idee dat overal makkelijk gedaan word over het opkwakken van het zadel, dat maakt niet uit per dicipline. gewoon een extra dekje eronder en het past wel.:D

veelal onwetenheid en gemakzucht, en natuurlijk geld. naja, het is maar waar je geld aan uitgeeft
want een flitsend dekje is leuker dan een passend zadel waar je kont net in past en wat je voor de rest toch niet ziet.

dit alles is een beetje overdreven maar wel wat ik vaak zie, voel je niet persoonlijk aangesproken. :)

er is een bokker met een onderschrift waar ze een goedkoop zadel uit elkaar haalt. heel confronterend.

Grappig, ik vind juist dat er vaak overdreven moeilijk wordt gedaan :D
Ik denk dat als je een kwalitatief goed zadel hebt (en dat is dan wel echt een vereiste, want inderdaad die goedkope rommel komt er niet in) dat niet knelt en op de plek blijft liggen, dat voor het overgrote merendeel van de paarden uitstekend is. Imo zijn er maar een zeer beperkt aantal paarden die echt een volledig op maat gemaakt zadel nodig hebben.

Maar (algemeen, niet nav deze quote!) het is natuurlijk veeel gemakkelijker om de oorzaak van je rijtechnische problemen te zoeken in je zadel, dan in je rijden...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:06

speurneusc schreef:
de eerste vereiste van een westernzadel is dat je kont er in past... daarna ga je kijken naar de lengte van de rug van je paard
en dan past naar het draaggedeelte op het paard (boom gedeelte)

als je kont er niet goed inpast...stop dan maar want dan heb je nix aan dat zadel of het op je paard past of niet, dan zit het voor geen meter.

met "gewone" zadels kijk je eerst naar de boom, dan naar de lengte en als je kont er in past is dat meegenomen maar niet echt een must.

Is dit een vooroordeel wat je benoemd of denk je dit echt?!

Volgens mij is het voor ieder zadel een vereiste dat het ook de ruiter past... Het niet passen heeft een nadelige invloed op je zit en daarmee op je paard...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:09

0000 schreef:
Ik denk dat als je een kwalitatief goed zadel hebt (en dat is dan wel echt een vereiste, want inderdaad die goedkope rommel komt er niet in) dat niet knelt en op de plek blijft liggen, dat voor het overgrote merendeel van de paarden uitstekend is. Imo zijn er maar een zeer beperkt aantal paarden die echt een volledig op maat gemaakt zadel nodig hebben.

Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp.

Toen ik mijn paard kocht kreeg ik er een zadel bij. Zat bij de koop in. Zadel was van goede kwaliteit, bekend merk, degelijk materiaal. Echt een ding van solide makelij. Het knelde ook nergens, in de breedte paste het perfect.

Alleen was wel de boom veul te recht. Dat was dus helemaal niet zo uitstekend. Nu heb ik een op maat gemaakt zadel. Merkloos en boomloos en het heeft maar een paar honderd euro gekost. En jeetje wat draaft dat paard ineens veel beter (vindt mijn instructrice, en paard is zelf ook best onder de indruk) Want hey, hij kan ineens z'n schouders bewegen joh. En de boel volgt gewoon de vorm van z'n rug. Dát is even prettig lopen zo.

Het maakt niet uit hoeveel een zadel kost. Het maakt uit of het past. Dat is wat ik ervan vind.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-10-13 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:10

Volgens mij zijn de antwoorden hierboven een goede onderbouwing van het feit: dat je over een probleem niets hoort of leest, betekent nog niet dat het probleem er ook niet is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:11

Hilli schreef:
Volgens mij zijn de antwoorden hierboven een goede onderbouwing van het feit: dat je over een probleem niets hoort of leest, betekent nog niet dat het probleem er ook niet is.

Eens. Je moet eerst snappen dat er een probleem is. En je er vervolgens wat van aantrekken. En dan ervoor zorgen dat het wordt opgelost.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:14

Splash_ schreef:
Ik heb alleen maar drama's met zadels, met westernzadels -O- Nu heb ik wel het idee dat er in de westernwereld vrij makkelijk gedaan wordt over het wel/niet passen van het zadel, hup zadel er op... en gaan.

Hier ook hoor bij mijn korte ronde merrie, voor mij geen western zadel meer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:14

mijn ervaring is dat een westernzadel juist erg goed moet passen

en het zadel moet ook zeker 2 vingers achter de schouder, dat dat heel vaak niet gebeurd betekend niet dat dat hoort!

ik heb voor mijn paard een boom laten maken omdat geen ene boom goed lag

de zadels lijken vaak te lang omdat er veel leer zit wat niet draagt ook voor bij de schouder zit voor de boom nog een stuk leer wat niet dragend is.

helaas kijkt niet iedereen zo precies, ik zie ook heel veel westernzadels die echt niet passen,waarbij de boom vaak te wijd is
zo`n zadel zat ook bij mijn paard toen ik hem kocht
van voor te wijd waardoor het kiept over de schoft en het zadel opwipte van achter

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:15

Koper schreef:
0000 schreef:

Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp.

Ik heb het over engelse zadels, dat ben ik vergeten erbij te zetten. Omdat die er toch al wat bij werden getrokken in de berichten erboven. Dus dan weet ik niet of je het verkeerd begrijpt. Feit is wel dat ik eigenlijk altijd zadels voor meerdere paarden gebruik. Gelukkig vinden zowel de zadelmaker als de fysio dat de paarden er uitstekend uitzien/voelen op de rug en heel goed in de bespiering zitten. Dus in deze situatie is er gewoon daadwerkelijk geen probleem.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:16

Authentic schreef:
Splash_ schreef:

Hier ook hoor bij mijn korte ronde merrie, voor mij geen western zadel meer.

Het kost meer zoekwerk, maar er zíjn wel kortere zadels, denk ik. :)