). Ik word voor gek verklaard óf 'geprezen' om de investering die ik voor mijn paard heb gedaan, het levert hoe dan ook vele discussies op. (Dressuurruiters die voor honderden euro's aan zadeldekjes in de kast hebben liggen, 2 zadels voor 1 paard hebben en over 3 paar leren rijlaarzen beschikken, begrijpen bijvoorbeeld niet dat ik liever -en noodgedwongen- investeer in een goed zadel
.) Deze discussie heb ik ook met westernruiters in mijn omgeving.Wat ik me afvraag is het volgende:
In mijn zoektocht naar een passend zadel liep ik tegen veel punten aan: de 18e rib, drukkingen op de lendenen, een te korte rug, te weinig ruimte tussen de kussens, te weinig schoftvrijheid enzovoort enzovoort. Er was heel veel mis met de zadels die ik geprobeerd heb op mijn paard. Inmiddels ben ik een heel stuk wijzer op zadelgebied en ik zie hier op Bokt regelmatig verkeerd aangemeten zadels voorbij schuiven in diverse topics.
MAAR, de hamvraag: in de westernwereld lijkt dit probleem niet of in veel mindere mate te bestaan? Mijn westernvriendin geeft aan dat het heel normaal is dat een westernzadel (voor wat ik gezien heb) over de schouder ligt en vér voorbij de 18e rib ligt en zelfs over de lendenen heen. Dat geeft niet, omdat de ruiter daar niet zit, zo is de redenering.
Ook al 'snap' ik haar argument, het blijft tegenstrijdig voor mijn gevoel. Mijn vraag is dus wat jullie ervaring hiermee is? Hebben westernruiters minder geblesseerde paarden als gevolg van een slecht passend zadel dan Engelse ruiters?

Nu heb ik wel het idee dat er in de westernwereld vrij makkelijk gedaan wordt over het wel/niet passen van het zadel, hup zadel er op... en gaan.