hackamore? goed of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

hackamore? goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:47

Hallo
ik kwam geen topic hierover tegen zo snel dus dan zelf maar een erop zetten!
(mocht er wel een zijn graag melden )

Ik hoor veel mensen die overstappen op "bitloos" en dan naar een hackamore beginnen!
ik hoor er goede en slechte verhalen over! dat het scherp zou zijn voor de neus,
Of juist zo rijd als een halster maar wat is nu waar?
zelf dacht ik gewoon aan een bitloos touwhalster/hoofdstel en dat dat echt met horsemenship etc. temaken heeft
maar klopt dit wel? ik snap er niks meer van :).
Brand loss!!!
gr hackny

Tobiaspruim

Re: hackamore? goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:49

het heeft een hefboomwerking, dus iets anders als een halster.
als je te hard trekt kan je het neusbotje ermee breken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:50

Tobiaspruim schreef:
het heeft een hefboomwerking, dus iets anders als een halster.
als je te hard trekt kan je het neusbotje ermee breken.

wat is een hefboomwerking?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:52

Ik heb een kingekruist voor mijn haflinger en ben super tevreden
Een Hackmore is het 'scherpste' bij de bitloze optomingen
Touwhalster is vooral wennen voor je paard omdat je teugels aan de kin hangen zeg maar, maar na een tijd rijd het heel fijn

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:53

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:56

Een hefboom is een lang stuk materiaal dat kracht versterkt overbrengt. Door hefboomwerking hoef je maar veel minder kracht te zetten, om aan de andere kant van de hefboom veel sterker door te komen. Denk aan een kind op een wip. Met één hand op het stoeltje aan de andere kant van de wip, kan je het kind omhoog krijgen, wat je zonder wip nooit zou lukken.

Zo werkt een hackamore ook. Door de lange scharen hoef je maar een beetje druk op de teugels te hebben voor een sterke druk op de neus van je paard. Of dat "goed" is hangt, zoals bij elk "bit", af van de ruiter...

Daarnaast hangt het van de hoogte af. Een paard heeft een uitstekend neusbot dat richting zijn snuit steeds dunner wordt. Hoe lager je dus de neusriem plaatst, hoe gevaarlijker het is om daar veel druk op te geven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:59

IngeK schreef:
Daarnaast hangt het van de hoogte af. Een paard heeft een uitstekend neusbot dat richting zijn snuit steeds dunner wordt. Hoe lager je dus de neusriem plaatst, hoe gevaarlijker het is om daar veel druk op te geven.

De hackamore moet echt zo laag hangen dat het bijna van het hoofd valt, wil je iets kunnen breken. Met de hackamore op de plek waar een neusriem normaal zit (en dan nog iets lager) kun je eens net niks breken, al had je het graag.
Wel doet het veel pijn als je er verkeerd mee omgaat.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:03

xSlvna schreef:
IngeK schreef:

De hackamore moet echt zo laag hangen dat het bijna van het hoofd valt, wil je iets kunnen breken. Met de hackamore op de plek waar een neusriem normaal zit (en dan nog iets lager) kun je eens net niks breken, al had je het graag.
Wel doet het veel pijn als je er verkeerd mee omgaat.

Ik heb het woord "breken" expres niet genoemd in mijn post. Maar pijnlijker, is dan misschien een beter woord dan gevaarlijk. Hoewel een paard met pijn ook gevaarlijk kan zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:14

Nee in de post ervoor hadden ze t over breken, vandaar. Ik ben het ook gewoon eens met je post hoor, bedoelde enkel dat dat breken pas helemaal onderaan kan.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:15

ja dat zei ik maar dat heb ik van die link, daar staat dat.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:23

Ik heb informatie aangevraagd over de hackamore, zowel bij gebruikers als winkels die ze verkochten. Ik heb er uiteindelijk wel 1 gekocht aangezien ik bijna alleen maar met een los teugeltje rijd, maar mocht hij daar misbruik van maken, wil ik nog wel iets te zeggen hebben.

Over dat breken van de neus, stel hem goed af en er is niks aan de hand. En dit waren de woorden van de verkoper over het breken van de neus; je moet wel debiel hard aan de teugels trekken om het neusbotje te breken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:25

Citaat:
Bij verkeerde ligging (te laag) en gebruik (harde hand) van de hackamore kan het neusbot breken

Maar dan spreek je echt over een ligging vlak boven de neusgaten of een iets hogere ligging met een onwijs grote kracht.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:34

goede reacties allemaal!
graag meer!
want het is me nogniet helemaal duidelijk!
@ingeK bedankt voor je uitleg!
en de rest ook bedankt voor de reacties

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:35

hackny schreef:
goede reacties allemaal!
graag meer!
want het is me nogniet helemaal duidelijk!
@ingeK bedankt voor je uitleg!
en de rest ook bedankt voor de reacties

wat is nog niet duidelijk?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:36

maar het ide trouwens over druk op het hoofd etc. daar word ik wel wat kriebelig van!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:39

hackny schreef:
maar het ide trouwens over druk op het hoofd etc. daar word ik wel wat kriebelig van!

zoals ik eerder al zei
Hackamore is de scherpste optoming bij de bitloze optomingen

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:41

banketstaaf schreef:
hackny schreef:

zoals ik eerder al zei
Hackamore is de scherpste optoming bij de bitloze optomingen

oke nou sorry maar ben blij dat ik een touwhoofdstel heb gekocht!
maar is het echt alleen scherp als je hard trekt of ook gewoon met sturen?
dit is mwe nogniet duidelijk

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:57

Een hackamore hoort niet bij de bitloze optomingen, officiëel is het namelijk een bit zonder mondstuk, vanwege de inwerking. Ik vind een hackamore geen mooie optoming, omdat je de neus van een paard snel klemzet. Verder is het inderdaad lastig het neusbotje te breken. Je moet de hackamore twee vingers onder het jukbeen hangen, en dus niet lager, want dan doet het meer pijn en kan er misschien, eventueel, als je heel hard trekt, het zwevende neusbotje breken.

Met sturen kan het scherp zijn ja, als je trekt zoals je bij een normaal hoofdstel ook zou doen. Je moet veel voorzichtiger en met aandacht rijden als je met hackamore wil rijden. Zelf ben ik er niet voor, maar met een voorzichtige hand (zonder constante aanleunig oid) zou je natuurlijk vriendelijk met een hackamore kunnen rijden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:14

Mariett schreef:
Een hackamore hoort niet bij de bitloze optomingen, officiëel is het namelijk een bit zonder mondstuk, vanwege de inwerking. Ik vind een hackamore geen mooie optoming, omdat je de neus van een paard snel klemzet. Verder is het inderdaad lastig het neusbotje te breken. Je moet de hackamore twee vingers onder het jukbeen hangen, en dus niet lager, want dan doet het meer pijn en kan er misschien, eventueel, als je heel hard trekt, het zwevende neusbotje breken.

Met sturen kan het scherp zijn ja, als je trekt zoals je bij een normaal hoofdstel ook zou doen. Je moet veel voorzichtiger en met aandacht rijden als je met hackamore wil rijden. Zelf ben ik er niet voor, maar met een voorzichtige hand (zonder constante aanleunig oid) zou je natuurlijk vriendelijk met een hackamore kunnen rijden.

wat een fijne uitleg geef je!
dus er zit een druk ergens op het hoofd als je met een touwhalster rijd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:46

Als je zelf een beetje logisch nadenkt kom je een heel eind met zulke dingen ;)

Er is niks mis met een hackamore: prima optoming, ideaal wanneer je je paard veel vrijheid wilt geven en toch nog duidelijk in wilt kunnen grijpen indien nodig.

Je breekt met een hackamore net zo makkelijk de neus als dat je met een bit de mondhoeken finaal uitscheurt.

Wanneer je aan een bit loopt te snokken doet dat in de mond echt niet minder zeer dan een hackamore rond het hoofd :n

Wat mij betreft is het bij geen enkele optoming comfortabel voor een paard wanneer je er constant spanning op hebt staan maar bij een bit ziet men dit als normaal terwijl men bij een hackamore zegt dat je die per-sé met een los teugeltje moet rijden...alsof het bij een bit wel fijn is dat een ruiter er constant op inwerkt :=

Met elke optoming heb je altijd sowieso de druk van het gewicht van de teugels en van het hoofdstel zelf dat om het hoofd heen gesnoerd zit.

Een touwhalstertje is vaak erg fijn als in dat het lekker weinig materiaal is dat los en luchtig met weinig gewicht rond het hoofd van het paard hangt.

Een gewoon hoofdstel heeft toch al snel weer zweterige, brede lederen delen en veel meer riempjes rond het hoofd die vaak ook nog een stuk strakker zitten.

Afijn, zo kun je nog wel een paar pagina's vol schrijven maar zelf kun je dit ook prima beredeneren als je even logisch nadenkt en je je paardje goed kent kun je best goed zelf bedenken wat een fijne optoming voor jouw dier & jou als ruiter tijdens jullie manier van gebruik zal zijn :j

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:45

pmarena schreef:
Als je zelf een beetje logisch nadenkt kom je een heel eind met zulke dingen ;)

Er is niks mis met een hackamore: prima optoming, ideaal wanneer je je paard veel vrijheid wilt geven en toch nog duidelijk in wilt kunnen grijpen indien nodig.

Je breekt met een hackamore net zo makkelijk de neus als dat je met een bit de mondhoeken finaal uitscheurt.

Wanneer je aan een bit loopt te snokken doet dat in de mond echt niet minder zeer dan een hackamore rond het hoofd :n

Wat mij betreft is het bij geen enkele optoming comfortabel voor een paard wanneer je er constant spanning op hebt staan maar bij een bit ziet men dit als normaal terwijl men bij een hackamore zegt dat je die per-sé met een los teugeltje moet rijden...alsof het bij een bit wel fijn is dat een ruiter er constant op inwerkt :=

Met elke optoming heb je altijd sowieso de druk van het gewicht van de teugels en van het hoofdstel zelf dat om het hoofd heen gesnoerd zit.

Een touwhalstertje is vaak erg fijn als in dat het lekker weinig materiaal is dat los en luchtig met weinig gewicht rond het hoofd van het paard hangt.

Een gewoon hoofdstel heeft toch al snel weer zweterige, brede lederen delen en veel meer riempjes rond het hoofd die vaak ook nog een stuk strakker zitten.

Afijn, zo kun je nog wel een paar pagina's vol schrijven maar zelf kun je dit ook prima beredeneren als je even logisch nadenkt en je je paardje goed kent kun je best goed zelf bedenken wat een fijne optoming voor jouw dier & jou als ruiter tijdens jullie manier van gebruik zal zijn :j

ik snap de eerste regel maar ik vraag niet voor niks hulp :)
ik heb hier nietzo goede ideen over!

fijne uitleg bedankt!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:00

Ik zelf zweer bij deze optoming.. Ik gebruik het niet voor dressuurmatig rijden in de bak maar enkel voor het rijden van buitenritten en heb nog nooit zo fijn buiten gereden als met deze optoming..

Een lichte ophouding is genoeg om te vertragen en mocht hij er vandoor schieten/schrikkern oid is een groter ophouding voldoende (met bit moest ik soms flink trekken om hem te stoppen (hij pakt dit soms ook vast) en dit heeft wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd).. Ik rij praktisch de hele tijd met een lange teugel als k buiten rij dus k kan niet zeggen dat de hackamore nu scherp inwerkt en ik hem echt pijn doe op een rit..

Maar als ik naar buiten ga met bijvoorbeeld een sidepull gaat dat prima in stap.. maar is hij in draf toch een stuk moeilijker te houden wanneer hij heet wordt.. kan niet zeggen dat ik met een sidepull het gevoel heb hem continu onder controle te hebben.. Dat heb ik met een hackamore absoluut wel.. en met bit tegenwoordig ook weer meer.. paard is iets cooler in zijn hoofd en wat braver/rustiger geworden.. maar toch heeft de hackamore mijn voorkeur omdat deze bitloos is en dat is praktisch met grazen op stops etc

ik kan me voorstellen dat de optoming niet voor iedereen fijn is.. maar voor ons is hij super :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:12

horsies5 schreef:
Ik zelf zweer bij deze optoming.. Ik gebruik het niet voor dressuurmatig rijden in de bak maar enkel voor het rijden van buitenritten en heb nog nooit zo fijn buiten gereden als met deze optoming..

Een lichte ophouding is genoeg om te vertragen en mocht hij er vandoor schieten/schrikkern oid is een groter ophouding voldoende (met bit moest ik soms flink trekken om hem te stoppen (hij pakt dit soms ook vast) en dit heeft wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd).. Ik rij praktisch de hele tijd met een lange teugel als k buiten rij dus k kan niet zeggen dat de hackamore nu scherp inwerkt en ik hem echt pijn doe op een rit..

Maar als ik naar buiten ga met bijvoorbeeld een sidepull gaat dat prima in stap.. maar is hij in draf toch een stuk moeilijker te houden wanneer hij heet wordt.. kan niet zeggen dat ik met een sidepull het gevoel heb hem continu onder controle te hebben.. Dat heb ik met een hackamore absoluut wel.. en met bit tegenwoordig ook weer meer.. paard is iets cooler in zijn hoofd en wat braver/rustiger geworden.. maar toch heeft de hackamore mijn voorkeur omdat deze bitloos is en dat is praktisch met grazen op stops etc

ik kan me voorstellen dat de optoming niet voor iedereen fijn is.. maar voor ons is hij super :)

wat fijn dat je er graag mee rijd!
ook eens van iemand horen dat hij wel fijn is is leuk!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:14

Ik rijd er zelf ook mee trouwens, springen, uitrijden, al probeer ik steeds meet op bit over te gaan. Mijn merrie maakt zo een grote passen dat verzamelen enorm zwaar is, en gaat dan ook liever tegen het bit weglopen (dravers, die worden getraind om op het bit te steunen zodat ze harder kunnen), dus heb ik het in het begin veel met hackamore gedaan, nu is ze eindelijk fijn te rijden op bit (tot er een hindernis aankomt haha, vandaar dat ik nog altijd spring met hackamore).

Er komt ook vaak constante druk op, soms een iets grotere druk dan een andere keer, tja pech hebben, moet die maar rustiger. Zo simpel is het en ze weet dit ook. Als ze dagen wat loperiger is gaat ze ook gewoon zélf in de hackamore hangen, lijkt mij sterk dat het dan zo veel pijn doet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:55

Grappig dat je dat zegt xSlvna.. ik heb namelijk ook een Draver en dat heette en juist op bit weglopen heb ik met buitenrijden ook ervaren.. daar biedde de hackamore voor mij ook een oplossing in.. terwijl het nu ook prima op bit gaat