Titanteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_20

Titanteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:32

Hey!

Op aanraden van instructrice heb ik bijzets gekocht.
Titan bijzetteugels. Maar ik weet niet zo goed hoe ik die moet bevestigen.
De verkoopster heeft het wel snel uitgelegd maar niet concreet.
Kan iemand uit leggen hoe en wat?

Greetz.

Mikkiej

Re: Titanteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:37

Dat is toch een "gewone" bijzet?
Die kan je gewoon aan je zadel bevestigen.

Maar waarom bijzetten? Op aanraden van je instructrice? Wat is precies het probleem?

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:44

De laatste paar weken loopt ze alleen maar het haar hoofd omhoog en is niet nagevelijk.
Voordat we haar kochten was ze dat wel, maar toen deed ze helemaal niks en stond ze alleen maar buiten en nu moet ze echt aan het werk.
Ze had ook een te groot hoofdstel, haar neus riem was te weid waardoor ze het bit vast kon pakken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:46

Denk niet dat een bijzetteugel t probleem echt gaat oplossen, dat is alleen maar symptoombestrijding.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:46

Ik zal een andere instructie vragen ipv je paard in houding te binden.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:49

TS heeft de teugels al gekocht, maar vraagt hoe ze deze moet bevestigen...

Gaat het toevallig om Thiedemann teugels? Zie ook het plaatje?
https://www.google.nl/search?q=thiedema ... B310%3B310

Dit is een vrij zachte hulpteugel die ook in de handen van minder ervaren ruiters vaak goed kan werken.
Misschien dat je uit de foto kan opmaken hoe deze vast moet en anders gewoon vragen hoor!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:50

Mirjam79 schreef:
TS heeft de teugels al gekocht, maar vraagt hoe ze deze moet bevestigen...

Zit toch een bonnetje bij, kan ie zo terug :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:52

Barvrouwke schreef:
Ik zal een andere instructie vragen ipv je paard in houding te binden.

amen

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:57

Maar kan het ook aan het te grote hoofdstel liggen?
Ik heb beide nog niet geprobeerd.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:58

Al gekeken naar medische redenen? Wellicht past je zadel niet.
Maar idd, je paard in de houding dwingen werkt niet. Je lost het probleem er niet mee op.
Ik zal het er nog even goed met je instructrice over hebben of anders snel opzoek gaan naar aan andere

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:59

Alles kan maar als instructeurs gelijk beginnen over hulpteugels gaan bij mij de nekharen overeind staan. Waar de kunde ophoud beginnen de hulpmiddelen.... Dus ik zou de oorzaak zoeken en niet naar een hulpteugel grijpen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:02

Een te wijde neusriem betekent niet dat het paard het bit automatisch vastpakt. Hard aan het werk betekent niet dat een paard automatisch zijn hoofd in de lucht steekt.
Ik zou zeggen, lees je in. Op bokt, leen wat boeken en ik hoop dat je dan net als wij je vraagtekens gaat zetten bij deze instructrice en op een andere manier gaat rijden. Succes!

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:06

Het zadel kan het probleem zijn.
Het zadel wat bij het paard hoorde is verkocht en wij moesten opzoek naar een ander zadel.
Nu hebben we een zadel op proef van een vrouw. Ze had er al een beetje naar gekeken en ze vond dat het goed zat maar dat hij bij de boom te ver naar beneden lag.

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:07

Het is een erg goede instructrice en ze zal niet zo snel zeggen dat ze het niet meer weet.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:07

wen bijzet er aan doen is echt niet de oplossing, een paard moet vanuit de ontspanning nagevelijk gaan lopen en niet in een houding gedwongen te worden ik zou eerder op zoek gaan naar een andere lesgever

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:08

Als het zadel dus te breed is en op de schoft komt te liggen kan ik me voorstellen dat het echt niet prettig is voor je paard. Ik zou daar eerst naar kijken als ik jouw was. Je zegt ook dat het nu pas is en toen je het paard kocht het wel goed ging dus ik zou eerder kijken naar waar het vandaan komt.
Heeft je instructrice daar verder niets over gezegd? Die weet toch ook dat je het paard nog niet zo lang hebt?
Er is toch wel meer besproken dan dat je alleen "even" een hulpteugel moet halen. Verder weet ik niet wat een Titanteugel is heb je daar plaatje van?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-10-13 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:08

Melanie_20 schreef:
Het zadel kan het probleem zijn.
Het zadel wat bij het paard hoorde is verkocht en wij moesten opzoek naar een ander zadel.
Nu hebben we een zadel op proef van een vrouw. Ze had er al een beetje naar gekeken en ze vond dat het goed zat maar dat hij bij de boom te ver naar beneden lag.

zadelmaker erbij halen en dan pas weer rijden

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:17

Ik denk niet dat je met een paar hulpmiddelen het probleem oplost. Misschien is het inderdaad het zadel, heeft het last van zijn/haar rug en dan dwing je je paard ook nog in een positie die hij niet volledig gewend is. Ik zou kijken waar het probleem vandaan komt, een paard moet nageven uit ontspanning, dan heb je bereikt wat je wilde bereiken. Als jij je paard in een positie gaat dwingen, en moet dalijk met de wedstrijden zonder je hulpmiddelen gaan rijden, denkt je paardje ''joepie freedom'' en is het de hele proef sterren kijken omdat jij niet hebt geleerd hoe jij je paard laat ontspannen uit jezelf. Vind ontspannen iets heel anders als vastzetten..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:21

Het probleem is niet te verhelpen met bijzetteugels of andere hulpteugels. Een hulpteugel kan het paard helpen om iets te gaan begrijpen, maar in dit geval is het duidelijk dat het probleem in de ruiter zit, bij de vorige eigenaar begreep het paard het immers wel.

Ga werken aan je eigen rij-kunde, en dat onder leiding van een instructie die niet grijpt naar de hulpteugels, maar het probleem aanpakt bij de basis, de ruiter.

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:23

Laten we even vast stellen dat de vorige eigenaar niks met het paard deed.
Paard stond de hele dag op de wei.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:25

Melanie_20 schreef:

Ja maakt dat wat uit? Het paard liep toen wel nageefelijk zeg je en nu niet meer dus iets gaat er fout. Is toch raar dat een paard wat nooit gereden werd toch wel goed liep en nu die wel gereden word er problemen optreden? Misschien gaat je training te snel en heeft paard last van z'n spieren?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:31

Tigra_ schreef:
Melanie_20 schreef:

Ja maakt dat wat uit? Het paard liep toen wel nageefelijk zeg je en nu niet meer dus iets gaat er fout. Is toch raar dat een paard wat nooit gereden werd toch wel goed liep en nu die wel gereden word er problemen optreden? Misschien gaat je training te snel en heeft paard last van z'n spieren?

Inderdaad er gaat iets mis en ik denk dat je het er alleen maar erger op maakt door hem nu ook vast te zetten.. Denk dat jullie het verst komen met geduld en een instructrice die bereid is jullie samen te helpen in plaats van het paard met touwtjes omlaag trekken omdat het jou nu even niet lukt en dan is het daarmee klaar. Wel heel simpel :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:31

Melanie_20 schreef:

Dat maakt het des te duidelijker. Het zit niet in hoe vaak je aan het trainen bent, maar hoe je dit doet.

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:34

Ik denk dus dat het aan het zadel ligt en ben nu opzoek naar een goede zadelmaker.
Want sinds we dit zadel hebben komen die problemen wel opzetten.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:39

Dat is een goede om mee te beginnen, misschien ligt het probleem inderdaad wel daar. Zou dan niet meer met dit zadel gaan rijden totdat de zadelmaker is geweest, voor het geval dat je het erger zou kunnen maken. Maar dat weet je vast wel al!