Zadel past, maar volgens paard niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Zadel past, maar volgens paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:20

Ik ben bang dat het zadel van mijn merrie Wamora niet meer past, ondanks dat de zadelpasser pas is geweest en die zegt dat het wel past.

Het begin van het verhaal: Begin augustus dit jaar lag mijn zadel niet helemaal lekker. Het zadel is nu 8 jaar oud, heb het destijds aangeschaft voor een ander paard. Ik heb toen besloten om de vulling van het zadel volledig te laten vervangen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb het zadel naar een MSFC zadelfitter gebracht en zij heeft de vulling vervangen. Ze is toen met het zadel naar stal gekomen om het pas te leggen op mijn paard.

Na 2 weken lag het zadel weer niet fijn, dus ik contact met haar opgenomen en ze kwam dezelfde dag nog langs, echt top service +:)+ De vulling was al behoorlijk ingezakt en ze heeft dit nog wat opgevuld zodat het weer goed lag.

De problemen:
- Na het rijden lijkt ze wat gevoelig naast haar schoft. Als ik afstap en de singel een gaatje losser doe, wat ik overigens altijd doe als ik terug naar stal loop, gaat ze heel erg trillen in het schoft-/schoudergebied (net alsof er vlieg op haar zit). Als ik het zadel eraf haal en ik pak met mijn hand haar schoft vast en verder naar achter ga tot het thv de stijgbeugelhaken wordt het trillen erger, achter dit punt is ze niet gevoelig.
- Dekjes schuiven heel erg
- Wrijving onder het zadel, dit zie ik aan de haren onder het zadel
- Zadelafdruk op haar: ze heeft (met name links) een drogere plek naast de schoft, de gevoelige plek dus!

De kussens zijn mooi vlak en veerkrachtig. Er zijn geen harde plekken e.d.

De volgende dag is haar rug niet meer gevoelig, maar ik ben bang dat dit natuurlijk wel steeds erger gaat worden als ik zo doorga.
Wat ik al gedaan heb:

- dikker dekje
- dunner dekje
- met een bontje
- zonder bontje

Wat ik ook doe, het lijkt niet te werken. De zadelpasser zegt dat het past, zo op het eerste gezicht zou ik ook zeggen dat dit het geval is. Maar mijn paard lijkt toch echt anders te zeggen.

Ik heb vorige week haar niet onder het zadel gewerkt, wel aan de longe. Haar rug is dan heel los, ze beweegt heel los en soepel door haar lijf. Ze lijkt geen blokkades te hebben. Gisteren heb ik weer voor het eerst gereden en het was weer het zelfde liedje :(

Het zadel heeft altijd heel goed op mijn paard gelegen, maar ze is inmiddels behoorlijk verandert qua spieren etc. Ze heeft in 2009 een peesblessure gehad en toen is ze gedekt. In 2010 heeft ze haar veulen gekregen. In apri 2011 ben ik weer met haar begonnen na een rustperiode van 2 jaar. In november 2011 zijn we gestart in het L2, nu oktober 2013 rijden we M2 en maken we binnenkort de overstap naar het Z1.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 01-10-13 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:24

Op het moment dat bij mij mn dekjes gaan schuiven, weet ik hoe laat het is... ( in mijn geval )

Ik denk dat je zadel zeker niet goed ligt... Heeft de zadelpasser ook gekeken' naar hoe het tijdens het rijden ligt en erna? Ik zou een second opinion doen. Evt bij een ander.. Dit klinkt alsof het ten koste gaat van de rug van je paard en zoals je aangeeft met het starten van dit topic, is dat zeker niet de bedoeling! Succes ermee!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:27

Nee, ze heeft niet gekeken tijdens en na het rijden. Ik ga weer contact met haar opnemen en hoop dat ze binnenkort weer even langs kan komen. Vanavond wil ik kijken wat ze doet met haar andere zadel, ik heb nog een springzadel voor haar.

nombrado

Re: Zadel past, maar volgens paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:31

knijpen, drukplekken schoft heeft veelal te maken met een te krappe boom (veelvuldige fout van veel zadelpassers!)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:35

Waarom laat je niet een tweede passer komen? Een andere blik is vaak heel zinvol.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:36

Of juist een te brede boom, waardoor het zadel te ver over de schoft zakt.

Het klinkt inderdaad alsof het zadel niet goed (meer) ligt en zal als ik jou was een tweede zadelpasser er eens naar laten kijken. :)
Zou zonde zijn als het paard er wel rug pijn aan over gaat houden, terwijl je er alles aan (wil) doen om het goed te hebben/krijgen/houden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:37

Longeer je haar ook weleens met het zadel? Hoe is het dan?
Een zadel met ruitergewicht erop zakt naar beneden en kan dan idd knellen (zowel te smalle als te brede boom).
Andere mogelijkheid is ook nog dat je zelf scheef op je paard zit of met ongelijke beugels rijdt, waardoor de drukverdeling van het zadel naar 1 plek gaat.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 13:50

Het zadel zakt niet over de schoft en ze heeft ook geen drukplekken op de schoft.

Beugels zitten niet ongelijk, heb ik gisteren toevallig nog gecontroleerd want ik had ze eraf gehad :o en voor zover ik weet zit ik ook niet scheef.

Ik ben erg benieuwd wat ze vanavond doet met het springzadel.

Voor de geïnteresseerden: zal ik anders een foto maken van de ligging van het zadel??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:01

ja, lijkt me handig.
Heeft je zadel een voorsingelstoot vanuit de voorzijde boom?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:03

Ja, de voorste singelstoot komt vanuit de voorzijde (onder de wrong)

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:10

Of een andere zadelpasser laten komen of realiseren dat je een nieuw zadel moet kopen (helaas)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:20

Ts, ik heb even in je profiel gespiekt en zag dat je op de heide in bergen op zoom een shoot hebt gehad? Woon je in de omgeving? Ken je woonplaats niet.. Maar zoja, dan weet ik nog een goede zadelpasser ( uit zeeland )

Offtopic.. Gave schimmel!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:22

Zadels is altijd lastig, ik kan uit je openingspost niet helemaal opmaken of ik lee er overheen, maar loopt je paard ook minder goed?

Ik vergelijk een zadel altijd met schoenen, ze kunnen in een schoenenwinkel verkondigen dat een paar schoenen jou goed passen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je ze ook lekker vindt zitten.
Als een paard op een gegeven moment niet lekker loopt en na het rijden is hij/zij duidelijk gevoelig op de rug dan is er duidelijk iets niet goed.
Misschien heb je de mogelijkheid om 1 of meerdere zadels te proberen van vriendinnen om een te zien hoe ze onder een ander zadel loopt en kijken of ze daarna ook gevoelig is.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:52

Paard loopt nu nog gewoon goed en dat wil ik graag zo houden. Ik heb met mijn andere paard een blessure gehad door het zadel en dat wil ik niet nog een keer meemaken :o

Mede daardoor ben ik altijd heel oplettend op het zadel en de ligging daarvan. Ik controleer ook elke dag de rug en benen, gewoon tijdens het borstelen. Noem me te voorzichtig en een muts daarin, maar 1x ellende is meer dan genoeg, het heeft me een fortuin gekost zowat :$

@Share: ik woon in de provincie Zeeland :)

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:59

ik laat mijn zadels corrigeren aan de hand van infra rood foto's. Ziet dan goed hoe de belasting is en waar gecorrigeerd moet worden.

TrekpaardC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:03

mijn zadel is ook te klein maar het paard reageert er niet op ik heb geen andere ( paard 3 jaar ) is dit erg

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:09

TrekpaardC schreef:
mijn zadel is ook te klein maar het paard reageert er niet op ik heb geen andere ( paard 3 jaar ) is dit erg

Ehm.. Ja. Dit kan heel veel schade toebrengen aan een jong paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:12

Moratoetje schreef:
Paard loopt nu nog gewoon goed en dat wil ik graag zo houden. Ik heb met mijn andere paard een blessure gehad door het zadel en dat wil ik niet nog een keer meemaken :o

Mede daardoor ben ik altijd heel oplettend op het zadel en de ligging daarvan. Ik controleer ook elke dag de rug en benen, gewoon tijdens het borstelen. Noem me te voorzichtig en een muts daarin, maar 1x ellende is meer dan genoeg, het heeft me een fortuin gekost zowat :$

@Share: ik woon in de provincie Zeeland :)

Dan ben je geen muts hoor. Ik controleer ook voor en na het rijden de benen en d'r rug. Kijk of het niet warm is, ze niet overdreven heeft gezweet op enkel bepaalde punten en hoe de haren liggen na het rijden. Gewoon uit voorzorg :)

Wel erg fijn dat je een paard heeft die in ieder geval aangeeft dat het zadel niet lekker ligt! Ik zou me ook met name druk maken om de schuivende dekjes en de wrijving onder het zadel. Volgens mij zijn dat inderdaad wel de punten dat je zadel echt niet lekker ligt.
Misschien eens 2 zadelpassers laten komen om te kijken wat hun oordelen zijn? Misschien zegt een tweede zadelpasser wel iets heel anders, soms is een frisse kijk erop niet mis.
En inderdaad, ook laten kijken wanneer je aan het rijden bent :)
Hoe ging het gisteren met het springzadel?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:15

Ik zou nog een foto plaatsen van hoe het zadel momenteel ligt, de kwaliteit van de foto's is niet denderend, ze zijn gisterenavond gemaakt met mijn telefoon.

Afbeelding

De rug zonder zadel:
Afbeelding

De gevoelige plek:
Afbeelding

Ik heb even het zadel van mijn andere paard erop gehad, om te kijken hoe dat ligt. Dit zadel is een boommaat breder dan haar eigen zadel:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 02-10-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:17

TrekpaardC schreef:

meen je dit???? :?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:32

Ik ben geen zadelpasser, maar lijkt mij dat de voorkant van het zadel teveel omhoog komt waardoor de zweetbladen naar voren liggen ipv. Netjes recht naar beneden, dit zie je ook aan de beugelriemen die niet in het midden zitten maar teveel naar achter liggen.
Dit duidt volgens mij op een te krappe boom.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:37

Dat idee had ik ook, bij het zien van de foto! Het lijkt nu alsof het zadel wat achterover ligt.

Ik ga zo rijden, ik leg een keer het zadel van mijn andere paard erop. Eigenlijk doe ik dat liever niet, maar van 1x zal het niet weten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:39

boommaat is idd te smal
ik zou hem (als het kan) breder laten maken.
Mocht dit kunnen met de schoft van je paard.
Hoeveel vingers kan je tussen de schoft en het zadel doen als je erop zit?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:42

Ik vind het zadel voor ook teveel omhoog komen, dat zie je idd aan de beugelriemen. Die moeten inderdaad recht naar beneden.
Ik zou ook een tweede zadelmaker laten komen, kijken en voelen. Voornamelijk naar onder het rijden. Wat doet het zadel dan? Gaat het klapperen? Zorgt het ervoor dat jij teveel naar achter zit waardoor er meer (teveel) druk op de kussens komt.
Vind het altijd nogal half als er alleen iets op wordt gelegd, zonder te kijken wat het doet met ruitergewicht en beweging van het paard.

Ik zou in jou geval Equimaro eens bellen, Marielle. Ze zitten in het zuiden, is MSFC gecertificeerd en heeft mij heel prettig geholpen. Zij is zadelpasser en heeft verschillende merken (zie equimaro.nl), maar kon voor mij geen passend zadel uit haar collectie aanbieden. Ik ben uiteindelijk via Ninon Schutte geslaagd en wil niet anders meer. Maar aangezien jij niet perse een nieuw zadel wil, denk ik dat Equimaro ook goed kan helpen!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:43

Er zit heel veel ruimte tussen het zadel en de schoft, kan makkelijk een aantal vingers er tussen steken.

Ik weet niet of dit zadel verbreed kan worden, denk het niet eigenlijk.