Past dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:39

Hee allemaal, ik heb onlangs een zadel gekregen van een bokker ( +:)+ ) , eerst was ik er een beetje van overtuigd dat hij niet paste, omdat er zo veel ruimte bij de kamer was bewoog hij heel erg. Maar nu ik me er een beetje in verdiept heb, zie ik dat bij heel veel zadels veel ruimte over is. Dus aan jullie een beetje de vraag, past dit zadel, past die niet of zal die passen met een bontje er onder?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

^ dekje ligt hier niet goed

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder vind ik hem erg mooi liggen! :)
Maar wat vinden jullie er van?

Shanna7836

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:44

Als je stapt aan de hand (terwijl hij lichtjes aangesingeld is en geen dekje er onder!) moet je bochtjes maken enzo en dan moet het zadel netjes mee gaan met je paardje... Zo lijkt hij wel mooi te liggen!
Hij mag natuurlijk ook niet naar voren schuiven of klapperen, de achterkant mag ook niet omhoog komen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:45

Ik vind het zadel niet fijn liggen, zou hem niet gebruiken :n

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:45

het is wel een zadel waarbij het dieptepunt ver achter de beugelophaning zit. als je zelf snel neigt naar een stoelzit, zul je dat met dit zadel niet afleren.

En of hij past? moeilijk te beoordelen. Als je fjord weinig schoft heeft, zal dit zaldel misschien teveel schuiven naar links-rechts.

het is wel een heeeel oud zadeltje (miss wel ouder dan 20 jr) met heeel weinig kussenvulling. Dat gaat er ook niet meer inpassen. het leer is daarvoor te krap. Je vulling links-rechts wijkt ook van elkaar af!!! let daar goed op. Is de boom nog heel?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-09-13 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:49

In mijn ogen ligt ie redelijk. Ik zou de zadelmaker laten komen om evt. te laten opvullen en/of aan te laten passen.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:49

Zadelpasser/maker naar laten laten kijken, die kan het je vertellen.
Is van foto's moeilijk te zien.....
Aan de foto van de achterkant te zien lijken de kussens ook ongelijk gevuld.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:51

als ik zo zie vind ik het zadel opzich zelf ook niet helemaal fijn,
vooral niet de kussen aan de achter kant.
en is zoals ik kan zien helemaal scheef,
beide kussen moeten namelijk gelijk zijn is dit niet dan krijg je problemen met je paard en zijn rug.
en het zadel ligt iets na achteren.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:51

Zadel lijkt scheef aan de achterkant.
Ook nogal vullingloos, dus hard..

Ik zou er niet mee rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:52

Zou er persoonlijk ook niet meer mee rijden. Is volgens mij voor jou en je paard geen comfortabel zadel meer.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:53

Oke.. dan kan ik denk ik beter wat anders opzoeken. Bedankt!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:55

Zadel ligt achterover, dan is het te smal aan de voorkant. Verder sluit ik me aan bij wat al gezegd is. Ik denk niet dat het prettig ligt voor je paard (en het ziet er voor jezelf ook niet comfortabel uit)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:57

ja maar voor je na een ander zadel gaat kijken kun jezelf ook eerst na het zadel kijken of die nog wel helemaal goed is.
aan de achter kant kijken of de kussens wel gelijk zijn (wat op de rug van het paard ligt).
en zadel omdraaien of het kanaal wel gelijk is.
de ruimte er tussen moet ook mooi breed zijn en dus niet van breed na smaller lopen want dit is bij heel veel zadel,.
en kijk na jou eigen paard zijn ruggen graad, heeft hij een breed ruggengraat dan moet je ook zorgen dat het kanaal breder is.
en dus dat de kussens dus niet op zijn ruggengraat ligt.
ja ik weet niet hoe ik het anders makkelijk kan uitleggen

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 19:00

Ja klopt maar als anderen zeggen dat hij te ver achteroverligtomdat die te smal is lijkt het me sowieso niks..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:05

In mijn ogen is het zadel te smal, en helt te veel achterover. Daarnaast is de vulling van de kussens ongelijk en zul je je paard hier dus geen plezier mee doen. Ik zou hier absoluut niet mee gaan rijden.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:06

xBalou schreef:
Ja klopt maar als anderen zeggen dat hij te ver achteroverligtomdat die te smal is lijkt het me sowieso niks..

ja nee dit zadel ligt zoizo niet goed,
maar ik bedoelde dit als je na een ander zadel gaat kijken dat je het eerst zo zelf moet controleren hoe het zadel opzich zelf is.
als het zadel helemaal scheef is en kussen lopen van breed na smal of andersom dat is dat zoizo al niks en hoef je het zadel ook niet op je paard te passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:08

Ik vind het zadel te veel knijpen aan de voorkant. Schoft ligt mooi vrij, maar aan de zijkanten knelt ie volgens mij behoorlijk.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:22

Laat een zadelmaker komen of een ander die er verstand van heeft.

heel eerlijk gezegd vind ik dit zadel vooral erg geschikt als decoratie. Ik denk niet dat je het nog helemaal fijn krijgt door het op te vullen..Succes ermee!!

ellen12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:59

Ik vind het zadel wel iets te groot maar Miss is dat ook fijner voor het paard?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:04

een te groot zadel is nooit fijn voor het paard.
welk paard of pony je ook hebt je kan altijd het beste een zo klein mogelijk zadel erop hebben.
vooral bij een pony.
maar soms past een ruiter geen klein zadel.
maar wij hebben van meerder zadel makers gehoord dat het beste is om niet groter dan 17 inch op een d pony te leggen.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 06:57

Echt te groot?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:34

ralphtdw schreef:
een te groot zadel is nooit fijn voor het paard.
welk paard of pony je ook hebt je kan altijd het beste een zo klein mogelijk zadel erop hebben.
vooral bij een pony.
maar soms past een ruiter geen klein zadel.
maar wij hebben van meerder zadel makers gehoord dat het beste is om niet groter dan 17 inch op een d pony te leggen.

Elke D-pony is weer anders. Er zijn er genoeg waar een 17,5 inch zadel prima op past qua lengte.

Ik ga met voorgaande reacties mee. De kussen zijn scheef en ik vind het totaalplaatje er niet prettig uit zien.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 07:42

0ke, maar dit is een ruime 18 inch, moet ik dan kleiner nemen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:56

Je kan beter een zadelpasser/maker laten komen. Wij kunnen niet beoordelen vanaf een foto of een zadel passend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:26

Ik snap nooit zo goed waarom men geen zadelpasser laat komen. Niet alleen in dit topic, maar er zijn er zo veel van. De ligging van het zadel is zo enorm belangrijk, ik heb het idee dat daar toch altijd op bezuinigd wordt. Verkeerd bezuinigen in mijn mening.
Een dier dat vast komt te zitten in zijn rug, een dier dat geen plezier in rijden heeft en alle blessures die er van kan komen en zekers het ongemak voor het paard. Dat wil je toch allemaal niet? Waarom daar dan niet in investeren door een zadelpasser te laten komen.

En heel eerlijk TS, dit zadel kan je net zo goed richting de vuilstort brengen of als decoratie in huis zetten, maar niet meer op een paard leggen.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:28

Mindim schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom men geen zadelpasser laat komen. Niet alleen in dit topic, maar er zijn er zo veel van. De ligging van het zadel is zo enorm belangrijk, ik heb het idee dat daar toch altijd op bezuinigd wordt. Verkeerd bezuinigen in mijn mening.
Een dier dat vast komt te zitten in zijn rug, een dier dat geen plezier in rijden heeft en alle blessures die er van kan komen en zekers het ongemak voor het paard. Dat wil je toch allemaal niet? Waarom daar dan niet in investeren door een zadelpasser te laten komen.

En heel eerlijk TS, dit zadel kan je net zo goed richting de vuilstort brengen of als decoratie in huis zetten, maar niet meer op een paard leggen.

heh fijn, ben ik niet de enige die er zo over denkt :)

Meid het klinkt misschien hard maar asjeblieft doe er wat mee!! In je eigen belang en ook in het belang van je pony!