Twijfel of het zadel goed past

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Twijfel of het zadel goed past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 14:39

Hoi.
Ik ben al een poos bezig met het zadel voor Rolls. Ik heb een Wintec Isabell Werth. Deze heb ik een jaar geleden nieuw gekocht voor de KWPN merrie van Janssen vd Hout die we toen nog hadden. Zeer rank hoog paard. Nadat zij weg was en wij Rolls hadden gekocht heb ik meteen de zadelmaker weer laten komen. Rolls heeft een compleet andere bouw. Hij was kleiner, veel breder en een hoge schoft en veel meer bespiering dan de magere merrie. Nou ok, hij kon aangepast worden volgens de zadelmaker. Medium boom bleef zitten (boom is verwisselbaar) en hij werd anders gevuld. Zadel zat en lag prima zo leek het. Na een paar maanden kreeg Rolls rugpijn en witte haren. Het zadel hing erg achterover ook. Oeeii.. Omdat de oude zadelmaker erg negatief besproken werd op stal heb ik voor een andere gekozen. Ik heb de zeer kundige Arno Brandt laten komen. Hij vond het zadel ook niet mooi liggen en vond hem niet goed gevuld en te smal. Dus hij zou hem meenemen en opnieuw vullen en er een wijdere boom inzetten (moest ik erbij kopen, maar de medium heb ik terug gehad). Eenmaal terug op stal lag het zadel mooi en zat goed. Rondjes gereden, leek allemaal prima. De bredere boom lag ook mooier.
Inmiddels ben ik weer een maand of 4 verder. We rijden niet vaak. Maar toch...Rolls lijkt weer wat geïrriteerd met opzadelen. Loopt niet enorm ontspannen, zweet erg onder het zadel en mijn instructrice vond hem ook weer wat krap achter de schouder. Ik ga dus weer twijfelen! Is de Wintec IW misschien niet geschikter voor de rankere/normaal gebouwde paarden? Rolls is grof en breed (iets te zwaar waar we wel aan werken, maar een slanke den gaat het niet worden) Dit zadel is natuurlijk niet van leer wat misschien soepeler meebeweegt bij een breder paard. Hij zit heerlijk hoor, echt waar. Maar ik twijfel of hij geschikt is voor een type zoals Rolls. Ik kan wel weer iemand laten komen, maar het heeft me tot nu toe allemaal klauwen met geld gekost, dus ik wil eerst graag jullie mening :o
Ik zit te denken anders eens naar Sta-Rho te rijden en zadels te gaan passen en deze dan maar (met verlies waarschijnlijk) in te ruilen.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=349384897&key=UFUGQXNW
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=349384893&key=N48UMFIJ
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=349384881&key=H4AZM3VF
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=349385254&key=YZYUVBVZ

Manifesto

Re: Twijfel of het zadel goed past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 14:39

ik krijg de foto's niet in het bericht erbij.. sorry :?
(computer nerd)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:06

Ik zie nu een paard met (een libra?) barebackpad staan, niet met een IW :p

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:08

Klopt haha, heb nog geen close up foto's met het zadel op en hij heeft nu een wond waardoor het zadel er niet aangesingeld op kan. Deze foto is puur even voor zijn bouw.
Had ik er even bij moeten zeggen!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:14

Het is handiger als je een foto met het zadel los erop van voor en achter op Bokt zet.

Persoonlijk ben ik niet kapot van kunststof zadels. Zeker niet als ze fanatiek gebruikt worden.

Zadelmaker erbij halen, dan zorgen dat het zadel passend is en daarna een langere periode rijden. Als je je paard stil zet zal de bespiering wegvallen. Het is logisch dat het zadel dan minder goed zal liggen. Een bontje, handdoek of gelpad kunnen dan de oplossing zijn. Echter zou ik dat niet zonder hulp doen. Laat iemand met verstand van zaken meekijken.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:32

Ik heb een isabell werth met rode boom op mijn brede Haflinger liggen.
Die heeft een flinke ronde ribbenkast en zijn rug is redelijk vlak.
Die heeft nagenoeg geen schoft maar is wel breed.
De redelijk vlakke/platte kussen van de iw liggen goed op zo een brede, vlakke rug...
Denk niet dat het aan de breedte van je paard ligt.
Wellicht is hij alleen wat verder op zijn rug breed en bij de schouder smaller ?
En inderdaad, wellicht lag het zadel goed maar door het wegvallen van een stukje bespiering nu niet meer...

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 22:50

Wie zegt dat zijn bespiering weg is gevallen?
Hij is gewoon aan het werk gebleven, alleen rij ik niet elke dag.
Heb vanavond foto's gemaakt met het zadel erop, probeer ze morgen te uploaden via mijnalbum.
Kon hem alleen niet aansingelen nu helaas.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:45

Ow, dan begreep ik je verhaal verkeerd. Je bedoeld dat jij zelf niet elke dag rijdt maar het paard wel elke dag gereden wordt ?
Dan is het wel apart dat het zadel in zo een korte tijd niet goed meer ligt.
Mijn paard is door de wei afgelopen zomer behoorlijk aangekomen, maar dit heeft geen invloed op de ligging van mijn zadel gehad....

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 08:03

Nee.. Hij wordt gemiddeld 4 keer per week gereden. En af en toe extra nog een langere buitenrit erbij. Op de andere dagen is het longeren of wandelen of een dagje vrij. Maar dit is niet anders dan anders dus zijn bespiering zal niet veranderd zijn.

Heb wat foto's gemaakt.. werkt de volgende link voor jullie?
http://www.mijnalbum.nl/Album=R7AH8NZ4

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:13

Zo op de foto lijkt het geen verkeerd zadel! Wat ik me alleen afvraag is als je je hand onder het zweetblad de kussens voelt draagt het dan ook op de rug?? Of brugt het.

Een tipmwaar ik suprr geholpen ben isnbij ruitersport theuns in sint job.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:31

Het zadel lijkt iets te ver achterover te liggen.
Ik weet niet of het een hele boommaat scheelt.
Je zou eens kunnen informeren op stal of iemand met hetzelfde zadel (wintec iig) een boommaat wijder heeft om te passen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:36

Volgens mij is de pasvorm van het zadel prima. Ik denk dat hij alleen nog een centimeter of twee a drie verder naar achteren moet liggen, nu ligt hij volgens mij op de schouder.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:56

Ik denk inderdaad hetzelfde als wat hier boven wordt gezegd. Misschien moet die boom ietsje wijder gezet worden. Zelf laat ik Hans de Haas altijd voor mijn zadels komen, hij vult ze ter plekke op en maakt je zadel pas met de equiscan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:53

Ik denk dat de boom niet wijder hoeft, dan kantelt hij naar voren als hij wel op de goede plaats ligt.

TS, ik ben even zo vrij om de foto op deze pagina te zetten. Als je dat liever niet hebt haal ik hem wel weer weg.

Afbeelding
Op die foto meen ik te zien dat het zweetblad over de tak van het schouderblad komt. Schuif je het zadel net een tik naar achteren, dan ligt dat vrij en ligt het zadel ook goed conform de omschrijving van hoe een zadel zou moeten liggen.

Arno is een tijdje geleden ook bij mijn zadel wezen kijken, bij het passen legde hij mijn zadel ook ineens op de goede plek in plaats van waar ik eerst altijd dácht dat hij moest liggen. Maakt een wereld van verschil qua pasvorm én qua rijden!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:01

Ik vind het zadel niet verkeerd liggen; het moet idd wel iets naar achteren gelegd. Je paard heeft zo te zien een korte rug, wat het ook al niet heel makkelijk maakt. Wat ik overigens wel vind is dat je paard veeel te dik is. Ook een harde manenkam (hard vet op de manenkam). Daar zou ik me meer zorgen over maken eerlijk gezegd...

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:06

Zadel ligt iets te ver naar voren. Iets naar achter en hij ligt een stuk beter met meer schouder vrijheid. Met de Isabel moet je even wennen zadel ligt iets anders maar daardoor wel meer schoudervrijheid en ook genoeg ruimte bij de schoft. Heb de mijne nu 4 jr op mijn paardje liggen 3x opgevuld en een andere boom jong paard in de groei en dat is zo fijn aan dit zadel bijna aan alle paarden aan te passen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:07

middelpunt van je zadel ligt nu achter het middelpunt van je paard.
idd eens handig andere kopijzer eens los te passen, om te kijken welke ze nodig heeft.
maar om in het middelpunt van je paard te zitten als ruiter, zal het paard dit zadel naar voren proberen te werken (en als dit niet gaat, blokkeren)

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:51

Bedankt voor de goede tips zover!
Er zit al een bredere boom in, en ik wil ook niet dat hij van voor naar beneden zakt met een nog bredere.
Ik zal hem iets verder naar achter leggen.
Toch twijfel ik aan de stugheid van dit zadel wat misschien niet zo lekker meebeweegt bij een stevig paard als de mijne. Ik ben bang dat de kussens (die vrij hard zijn) hem knellen of in zijn rug drukken.
Ik had het idee had hij op de slankere kwpn merrie die we hadden wel beter lag..

Lastig hoor! Iemand nog tips voor de singel? Hij neigt ook wat te schuiven. Ik heb nu een 'normale' dressuursingel. Niet anatomisch oid. En geen grapjes over afvallen want daar zijn we hard mee bezig en dat wordt me niet makkelijk gemaakt op mijn stalling.. Maar dat terzijde.

Bedankt weer!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:57

Ik heb voor het schuiven een Pfiff banaansingel gekocht bij Agradi. Was niet zo duur en hierdoor blijft mijn zadel netjes liggen. Mijn paard heeft namelijk een vrij moeilijke singelplek. Toen ze nog 24/7 op de wei stond was dat helemaal een probleem, want met een bol paard is dat nog lastiger zoals jij nu ook merkt. Ze staat nu op stal en is al wat van haar gewicht kwijt, dat merk ik meteen aan de ligging van mijn zadel en singel :)

Succes met afvallen!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:09

Dank je snadrem! Bedankt voor de tip.

ennuuhhh wat heb jij een beauty zeg! Mooie pagina met verhalen en foto's. Zat met tranen in mijn ogen je verlies te lezen. Maar das off-topic. :o

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:36

Marijse schreef:
Dank je snadrem! Bedankt voor de tip.

ennuuhhh wat heb jij een beauty zeg! Mooie pagina met verhalen en foto's. Zat met tranen in mijn ogen je verlies te lezen. Maar das off-topic. :o

-offtopic- dank je! -offtopic-

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 12:04

Sorry voor de afwezigheid.. Door een privé situatie heb ik er niet meer aan gedacht te reageren.. Hier even een update;

Gisteren is er wederom een zadelmaker gekomen. Ik had na vele tips (op de gok) een JC Saphir dressuurzadel gekocht, want deze heeft een teruggesneden kamer, lekker soepel leer en ligt vaak goed op bredere paarden. Naja.. de zadelmaakster riep direct 'helaas pindakaas'. De boom is toch te smal.. :(
Toen de Wintec gepakt. Hmmm zei ze. De boom is beter! (medium-wide) maar.. ik wil je rijdend zien. Ok. Paardje opgezadeld zonder dekje.
Ik zat amper, en toen zei ze weer hmmm.. Oh jee dacht ik. :?
Ze zei, kijk eens achterom. En ik zag de achterste kussens werkelijk in zijn lendenen prikken. ;(
Ze zei ook; hij heeft een korte holle rug. Grote schouders en een redelijke schoft. Het gaat dus erg moeilijk worden iets 100% passends te vinden.. De Wintec, die 3 maanden geleden is gevuld door Arno Brandt leek nu weer te 'bruggen'. In het midden onder het zadel zat een holle ruimte, dus daar is geen draagkracht. De drukpunten liggen daarom op de lendenen en de schoft. Als een brug als het ware. Tijden het draven drukt hij ook zn gehele rug weg.. Waarschijnlijk om te druk te ontlopen..
Dus ik heb de knoop doorgehakt. De wintec gaat weg. En de JC ook.

Weer opnieuw beginnen... |o

Nu kreeg ik van haar een tip over Thorowgood vanwege de verwisselbare boom en dikke kussenpartij. (en mijn budget is onder de 1000,-)
Maar ik keek ook even op Per Mi Cavallo na een tip en dit spreekt mij ook zeer aan. (Ik ben geen sport/dressuurruiter, en op mijn dressuurlessen na rij ik het liefst buiten) Hier staan semi boomloze zadels in een dressuurversie. http://www.permicavallo.nl/venice.php
Misschien is dit ook wel wat voor een complexere bouw zoals mijn paard heeft..

Hebben jullie nog tips? :+

Gr. Marijse

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:22

Moet je even in het boomloos-topic kijken, daar zijn mensen met Hidalgo's :j

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 09:44

Dinsdag komt Suzanne met dit merk langs! :-)

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:56

Ik heb een Hidalgo gehad en heb er 100meter mee gereden en vond het een drama..alleen dat geluid al van die kussens die met klittenband eronder geplakt zitten was al knap irritant. Dat zadel is zo licht als een veertje. Maar schoof op mijn rondgeribte paard behoorlijk. Ik vond het persoonlijk helemaal niks.