Past dit zadel (verwisselbare boom incl. foto's)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Past dit zadel (verwisselbare boom incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:05

Hallo,

Gisteren heb ik een zadel van een Bokker overgenomen, mooi netjes zadel, amper gebruikt!

Ik heb het idee dat deze boom iets te krap is voor mijn paard, maar ik hoor ook graag jullie meningen (uiteraard laat ik er een expert naar kijken, maar deze kan pas volgende week en ben toch wel benieuwd of het enigszins goed ligt of meteen al geen kans maakt).
Het is een zadel van Imperial Riding (lijkt enorm veel op de Wintec Isabell Werth).

Genoeg gezever, graag hoor ik jullie mening over de foto's! (ik heb er nog niet mee gereden uiteraard)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door velvetblack op 10-09-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:07

Je zadel ligt te ver naar voren.

Waarom pas je op de eerste foto het kopijzer op een ander punt dan waar hij uiteindelijk komt te liggen?

velvetblack

Re: Past dit zadel (verwisselbare boom incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:10

Het kopijzer hoort toch op dat punt gemeten te worden of heb ik het mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:11

Je kopijzer moet je voor de schoft passen. Daar waar hij ook komt "te liggen".
Het zadel ligt nu iig niet goed. Te ver naar voren en dus over de schouders. Het zadel kiept nu ook achterover. Het tussen kanaal is ook vrij smal. Weinig van te zeggen zo. Zou sowieso toch nog even wachten met rijden tot de zadelpasser is geweest. ( mocht je van plan zijn proef te rijden alvorens hij geweest is )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:12

Op de foto lijkt het alsof je 'm op de schoft hebt liggen? Daar ligt hij niet wanneer hij in het zadel zit dus waarom zou je 'm daar passen? Je paard kan achter d'r schouderbladen toch breder of smaller zijn dan bij d'r schoft?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:13

Nee ik ben niet van plan te gaan rijden voor ik zeker weet dat hij goed ligt dankzij een zadelmaker. Als het zadel dan nog niet goed ligt, gaat het uiteraard weer de verkoop in. Ik vind het ook niet perfect liggen, ook niet als ik het wat meer naar achter schuif, erg jammer.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:13

Het zadel moet idd achter de schouder liggen. Dan lijkt het mij ook te lang aan de achterkant... en het tussenkanaal lijkt me veeel te smal! De ruggengraad heeft zo volgens mij lang niet voldoende vrijheid.

Heb je al een goede zadelmaker erbij gehad? Dat lijkt mij verstandiger!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:14

Lijkt me niet logisch om het daar te passen, maar heb weinig verstand van dit soort zadels. Ik zou het passen op de plek waar het komt te liggen, dus achter de schouders.

Het ligt inderdaad te ver naar voren, de schouder ligt volgens mij bij lange na niet vrij.
Vraag me af of het, als je het op de goede plek legt, niet te lang wordt voor je paard.
Ben bang dat het tussenkanaal ook wat smal is.

Verder kunnen wij vanaf foto's nooit zien of het zadel brugt, goed aansluit bij de schouder, genoeg schoftvrijheid heeft en stabiel ligt. Dat moet je voelen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:14

Het tussenkanaal is best smal, maar ik denk wel dat het gaat. Je kan zelf ook even voelen of de kussens over de gehele lengte van het zadel goed aansluiten (even voelen onder de zweetbladen ook).

Je zadel moet wat centimeters naar achter, want nu heeft de schouder onvoldoende vrijheid.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:16

Volgens mij is het zadel ook nog is te lang. Lastig met zekerheid te zeggen, maar lijkt wel zo op laatste foto.

Volgt je zadel wel mooi de rug? Heb het idee dat het een vrij recht zadel is en dat je paard een holle rug heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:16

Ilsemarie schreef:
Het zadel moet idd achter de schouder liggen. Dan lijkt het mij ook te lang aan de achterkant...

Dat vind ik nog niet het ergste. Als je dit zadel verder naar achteren zou leggen, zodat het aan de voorkant goed ligt, gaat aan de achterkant de rug van het paard te steil omhoog. Te veel vorm in de rug zeg maar. Daar moet geen zadel met zulke dikke kussens op.

Edit: wat Veulen 84 dus al zegt.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:16

Even die foto van het kopijzer weggehaald, die sloeg nergens op :+
Uiteraard laat ik er volgende week een zadelmaker naar kijken, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen omdat ik er nogal onzeker over ben of dit wel een juist zadel voor haar is zoals ik de begin tekst vermeld staat :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:17

Succes volgende week, ben benieuwd wat de zademaker er van vindt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:18

Ik denk helaas van niet. Als het zadel nu niet al brugt kan het gaan bruggen als je het naar achter legt. Dunnere kussens kunnen dat wel wat helpen inderdaad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:18

Hij is volgens mij idd te lang voor je paard, leg hem eens op de juiste plek eb maak dan nog een foto

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:19

Overigens hangt op deze foto's het zadel te ver naar achter. Dan zou het kopijzer dus te smal zijn. (1 van de makkelijkste dingen om dat aan te zien is je beugel, die moet recht naar beneden hangen. Niet naar achter.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:20

Geryon schreef:
Ik denk helaas van niet. Als het zadel nu niet al brugt kan het gaan bruggen als je het naar achter legt. Dunnere kussens kunnen dat wel wat helpen inderdaad.

Of gewoon een zadel met een boom die voor dit type paard geschikt is. Je kunt niet zomaar een warmbloedzadel op een merens (fjord, andalusiër, enz) leggen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:21

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto waarbij het zadel achter de schouder ligt..
Ik denk namelijk dat je dan zelf al kan zien dat het niet goed ligt.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:26

Ik zal deze foto even gaan maken. Ik vond het zadel eigenlijk op alle manieren niet 100% liggen, ook niet verder naar achteren. Niet maar zomaar een zadel kopen via internet dan toch.. Van fouten leer je, zullen we maar zeggen :o

Ik denk dat de zadelmaakster ook niet tevreden zal zijn, maar wie weet kan ze het zadel onwijs goed aanpassen? Laten we het hopen :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:27

Een te lang zadel valt niet aan te passen, sorry

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:27

Koper schreef:
Geryon schreef:

Of gewoon een zadel met een boom die voor dit type paard geschikt is. Je kunt niet zomaar een warmbloedzadel op een merens (fjord, andalusiër, enz) leggen.

Mee eens :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:28

De vorm van de boom aanpassen? Wat een knappe zadelmaker!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:30

Wie weet past de boom nog niet eens zo heel slecht :P Maar het midden kunnen we net niet zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:31

Jij bedoelt het kopijzer (voorboom) Geryon? Ik had het over de boom. Die door het hele zadel, van voor naar achteren loopt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:34

Nee ik bedoel de boom door het hele zadel. Die kan toch wat minder recht en dus beter aansluiten dan dat het zadel doet lijken, of ben ik nou te naief.