Graag zou ik van jullie zo veel mogelijk informatie, zienswijzes, ervaringen en tips willen, om zo een zo goed mogelijk beeld te creeëren van mijn zadelprobleem en hem het beste op te kunnen lossen.
Deze maand vier jaar geleden kreeg ik mijn IJslander Thom, die nu 11 jaar is. De vroegere eigenaars waren zo lief om een startsetje mee te geven; ik kreeg een longeerlijn, een paar borstels en zelfs: een zadel. Onwetend en uitgaande dat het zadel goed zou liggen, heb ik hier een half jaar mee gereden.
Toen Thom daarna verhaarde naar zijn zomervacht, kwamen er lichte drukplekken naar boven; uh-oh, geen goed zadel dus!
Ik ben op zoek gegaan naar een goed zadel en heb ondertussen enkele maanden zonder zadel gereden.
Foto van Thom's rug:

nog een

Toen kwam ik uiteindelijk uit op de Barefoot. Eentje gekocht, een Cheyenne zonder vps, en daar ruim 2 jaar mee rondgereden. De witte plekken gingen toen ook weer weg. Toen wilde ik omdat de ruggengraatvrijheid niet optimaal was, graag eentje met vps. Via http://www.fijnzadel.nl uiteindelijk daar een mooie nieuwe met vps kunnen kopen, met een afprijzing omdat het leer rondom de pommel iets te ruim gestikt was en er dus soms een rimpel ontstond.
Daar mee rondgereden, mét goede afdruk met een vrije ruggengraat.
Omdat mijn zadel vrij lang is, en mijn paard niet een hele lange rug heeft, komt de achterkant van mijn zadel wel rond de lendenen te liggen. Echter, daar komt weinig tot helemaal geen druk, als ik op mijn zadel zit kan ik ook met gemak mijn hand onder dat deel van mijn zadel steken; het ligt er alleen maar op.
Toen kreeg ik vorig jaar rond deze tijd toch even schrik: Thom had opeens stekelharige plekken op zijn rug! Gelijk fijnzadel even gemaild, en zij heeft me toen wat tips gegeven en mij ook verteld dat het 1 of 2 verharingen kan duren voordat deze plekken weer weggingen. Vanaf toen ben ik met dubbele inlages gaan rijden, om een nog betere verdeling van de druk te creeëren.
Het werd zomer en in de nieuwe vacht was geen witte haar meer te ontdekken, dus ik was tevreden en ging er vanuit dat het nu goed zat.
Afgelopen 2 weken is mijn paard echter weer zijn zomervacht verloren, en nu: De (stekel)witte haren zijn terug, en met een grotere plek ook!
Even mijn stalhoudster die ook veel kennis heeft er ook naar laten kijken; zij vond rond de beugelophanging aan de rechterkant ook een plekje onder de huid die wat dikker en harder was, waar hij ook een klein beetje gevoelig op reageerde.
Foto van boven, links en rechts van de witte plekken:

Aan deze kant zit ook het gevoelige plekje:

Wat de witte haren betreft: Mijn stalhoudster gokte dat het kwam door de onderkant van mijn pad; de wol die daar zit is bobbelig geworden, en dat die bobbeligheid zijn huid heeft geirriteerd. Zelf had ik daar nog niet aan gedacht maar ik gok zelf dat het daar ook door komt.
Echter: Zo'n pad is in een halfjaartje wel bobbelig, terwijl ik mijn pad juist vaak uitborstel en zo nu en dan ook was, maar niet te vaak.
Ik heb niet de financieen om elk half jaar een nieuwe pad te kopen van 80 euro.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing, maar ook wie ik het beste eventueel kan langs laten komen om te checken:
Een zadelpasser (eentje met zowel boom- als boomloze ervaring), een chiropractor, een fysiotherapeut, een sportmasseur, de dierenarts?
Wat kan ik veranderen aan mijn zadel zodat hij niet meer irriteert, wat voor pad kan er bv misschien onder die totaal glad is en niet kan gaan bobbelen?
Zelf wil ik ook, indien nodig, op zoek naar een ander zadel.
Wel zou ik graag bij boomloos blijven indien mogelijk, omdat ik anders 4 tot 6 zadels nodig zou hebben. Mijn paard fluctueert namelijk enorm in omvang en bespiering binnen een jaar, een boomzadel is daarom eigenlijk haast onbegonnen werk.
Barefoot vind ik zo verschrikkelijk lekker zitten en blijft mijn voorkeur behouden, maar ik wil in de eerste plaats dat mijn paard geen last heeft van mijn zadel.
Daarnaast ligt mijn budget ook niet heel erg hoog (600 max). Ik ben absoluut pro-tweedehands.
Trekker en Ghost zijn niets voor mij, die zitten voor mij echt niet lekker.
Nog een extra foto waarbij je ziet tot hoe ver het zadel komt dmv de zweetafdruk:

Dus, alsjeblieft, brand los met adviezen over hoe ik mijn zadel goed kan krijgen, mogelijke opties en adviezen!