Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:24

Dag iedereen,

Ik zit met een vrij groot dilemma. Sinds 7 maanden terug kreeg mijn paard langzaam last van zijn rug. Hij protesteerde en uiteindelijk wilde hij zelfs niet meer lopen. Ik heb er opnieuw een zadelmaker bijgehaald plus Jean Eve Guray uit Duitsland en zij kwamen tot de conclusie dat mijn zadel niet past. De zadelmaker vertelde mij dat hij een smalle boom nodig heeft en dat hij een 'moeilijke' rug heeft omdat hij kort gebouwd is op zijn rug (hij heeft 67% Engels Volbloed in zich).

Ik ben toen gaan aankloten met verschillende zadels, maar niets leek te passen. Ik heb daarna een Zaldi Kent boommaat 32.5 gekregen die volgens een andere zadelmaker 'goed' ligt. Mijn paard werd na de behandeling van de chiropractor en het zadel weer de oude. We kwamen weer op wedstrijd en hij sleepte weer prijzen naar binnen. Het Zaldi zadel bleek volgens 2 onafhankelijke zadelmakers ''absoluut'' niet te passen omdat het veel te breed is voor hem. Ik heb een Customzadel als leenzadel nu, maar sinds dit zadel begint hij weer af te takelen en te protesteren.

Conclusie? Die kan ik nu niet meer trekken. Mijn paard zijn rugproblemen liggen op het drukpunt(achterkant) van het zadel. Misschien rust het Zaldi meer aan de voorkant waardoor mijn paard achter meer last krijgt?

Met het Zaldi zadel kan mijn paard mooi lang en laag lopen en zijn rugspieren aantrekken en ontspannen, met het Customzadel (die goed ligt?) wil mijn paard het absoluut niet meer..

Wat vinden jullie?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:25

Luister naar je paard zou ik zeggen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:27

mmm, lastig.
Ik gebruik zelf altijd een gelpad onder het zadel. Niet omdat het zadel niet goed zou passen (ik heb een goed passend zadel) maar gewoon omdat het wat zachter is voor mijn paard en de drukpunten wat beter worden verdeeld.
Misschien kun je dat eens proberen?

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:27

Als hij onder de Zaldi wel goed loopt, waarom leg je er dan weer een ander zadel op?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:28

Dan zou ik het Zaldi zadel gebruiken. Jouw paard reageert hier het beste op, luister naar je paard en niet naar de zadelpassers. :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:28

Volgens mij geeft je paard zelf al een antwoord op je vraag.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:29

lindalieneke schreef:
Als hij onder de Zaldi wel goed loopt, waarom leg je er dan weer een ander zadel op?

Omdat dit zadel volgens 2 onafhankelijke zadelmakers absoluut niet goed ligt.
Het zadel zou volgens hun aan de voorkant drukken omdat het te ruim ligt..

Ik wil mijn paard absoluut geen pijn doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:29

Ik heb dit vaker gezien.
Sommige (let wel: dit is zeker niet standaard of vaak) paarden reageren heel slecht op een correct passende boom. Vaak zijn deze paarden erg gevoelig op de schouderrand.
Op zo'n moment is het nuttig om het principe van 'balance saddles' na te bootsen. Daarmee neem je een te wijd zadel en pas je het aan het paard aan dmv correcte dekjes/onderleggers. Dat is dus wat je nu waarschijnlijk al doet. Zolang je zadel niet naar voren hangt (wipt van achteren) en daardoor met de tijd drukkingen veroorzaakt is het prima om naar de mening van je paard te luisteren +:)+
Een goede zadelpassen hoort ook deze uitzonderingen toe te laten overigens.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:30

Zaldi heeft het dieptepunt meer voor in het zadel. Custom heb ik nooit goed van dichtbij bekijken, maar volgens mij heeft die het zwaartepunt meer naar achter liggen.
Heb je foto's van de verschillende zadels op je paard? Veel zadelmakers in Nederland vinden een zadel te breed (terwijl deze dat niet is).

Trouwens, mijn paard loopt alleen onder een Zaldi. Ik echt alle zadels gehad, van Wintec tot Devoucoux én op maat gemaakt door Ninon. Ze liep er niet mee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:31

Lastig hoor. Ik heb het zelfde gehad. Tenminste, ik had een zadel, die lag niet goed. Dus weggedaan voor een maatzadel. Maatzadel ligt volgens iedereen perfect. Toch wilde ze er niet onder lopen. Uiteindelijk singel gewisseld, toen ging ze stukje vooruit.

Nu hebben we er een prolite tussen. Totaal plaatje is nu eigenlijk net te krap, maar ze loopt er wel enorm goed en happy onder.
Soms willen ze gewoon net wat anders dan logisch is. Ik heb naar me paard geluisterd. Gewoon ook omdat ik vond dat we beide het leuk moeten hebben met rijden. Als ze dit wil, mag ze van mij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:32

Waarom veranderen als ze nu perfect gaat? Dan is er, voor het paard niks mis, anders liep ze niet goed.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:33

Wat was de aanleiding. Om weer naar een ander zadel over te stappen? Waren er ook problemen met de Zaldi? Of waren het de zadelmakers die je deden doen twijfelen of het paste?
Ik zou zeggen luister naar je paard, je verstaat hem hoogstwaarschijnlijk heel goed.
Heb 2 jr geleden ook met een jong paard een twijfelgeval gehad. Zoveel zadels opgehad en weinig wat echt netjes zat. Met mn kn liep ie wel fijn maar die was te lang en zou op de lange termijn problemen kunnen veroorzaken. Uiteindelijk na veel passen 2 zadels die goed zouden liggen . De 1 ste volgen de zadelmaker beter dan de 2 de . Met eerste gaan rijden en paard gaf direct aan dat het hem niet zinde en 2 de zadel liep ie fijn mee weg met mooie ruime passen . T werd toen dus de 2 de ook al vond de zadelmaker de 1 ste toch beter liggen . Na 2 jr en een andere zadelmaker ligt dit zadel nog steeds als een huis ( paard werd breder en zadel is toen iets aangepast)

panache

Re: Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:39

De aanleiding was dat er in het zadel stond : boommaat 32,5 en dat ik dat nogal apart vond omdat de zadelmaker duidelijk tegen mij had gezegd dat hij een smalle boom nodig heeft..

Bedankt voor de reacties, ik heb er wel wat aan.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:44

Zaldi heeft een thermoplastische boom. Als deze in Nederland versmald is, vergeten ze wel eens de nieuwe boommaat er in te zetten ;).

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:47

Ik ga morgen foto's maken voor jullie van de ligging van de Zaldi en het Customzadel. Ik ga in ieder geval morgen weer rijden met het Zaldi zadel en 4 september komt de chiropractor hem weer behandelen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:52

luister echt naar je paard ik heb dit ook gehad met mijn merrie bij een zeer goed erkende zadelmaker
die bleef volhouden mijn zadel lag goed! maar dit was absoluut niet het geval

Nu heb ik wel een passend zadel omdat ik toch echt naar mijn paard heb geluisterd :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:54

Ik ben benieuwd naar de foto's... Zadelpassers weten de helft van de tijd niet waar ze mee bezig zijn is mijn ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:58

Wat overigens wel verstandig is als je een zadel gebruikt wat eigenlijk een slagje te breed is, is om regelmatig de omvang van de schoftspieren te bepalen (met een flexibele lineaal of metaal draad). Als je ziet dat de voorkant smaller wordt en de spieren weg vakken, dan hangt het te veel op de schoftspieren. Loopt je paard dan echter altijd nog beter dan met een correcte ligging dan moet je misschien foto's van de rug overwegen.
Het gebeurd namelijk ook wel eens dat paarden KS hebben en dan liever drukking aan de voorkant hebben dan de 10x ergere druk op de wervels (tussen 2 kwade het beste kiezen). Dat is niet om paniek te zaaien overigens, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
De chiroprakter zou daar echer ook duidelijkheid in moeten kunnen geven.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:04

Wellicht een idee om je zadelpasser(s) nog eens uit te nodigen en ze niet te laten meten, maar laten kijken naar de beweging van het paard onder een goed passend zadel en het zadel dat je paard prefereert.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:05

Hoort dat niet standaard bij zadelpassen etc., even aankijken hoe het paard eronder loopt en de ruiter er in zit...?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:05

Sizzle schreef:
Wat overigens wel verstandig is als je een zadel gebruikt wat eigenlijk een slagje te breed is, is om regelmatig de omvang van de schoftspieren te bepalen (met een flexibele lineaal of metaal draad). Als je ziet dat de voorkant smaller wordt en de spieren weg vakken, dan hangt het te veel op de schoftspieren. Loopt je paard dan echter altijd nog beter dan met een correcte ligging dan moet je misschien foto's van de rug overwegen.
Het gebeurd namelijk ook wel eens dat paarden KS hebben en dan liever drukking aan de voorkant hebben dan de 10x ergere druk op de wervels (tussen 2 kwade het beste kiezen). Dat is niet om paniek te zaaien overigens, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
De chiroprakter zou daar echer ook duidelijkheid in moeten kunnen geven.

Ik snap wat je bedoelt Sizzle, daarom heb ik de vorige keer ook chiropractor erbij gehaald ipv een osteopaat. Zij dacht niet dat hij KS zou kunnen hebben. Overigens is hij nog maar 5 jaar (maar dat zegt ook niet alles natuurlijk).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:31

Verstandig :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:07

om het goed te kunnen beoordelen, kwa zadel op je paard, kan je foto's plaatsen van beide zadels op je paard? Misschien leerzaam de verschillen te beoordelen betreffende de pasvorm?
mooi zou zijn, een zij waartse foto zonder zadel
1 met 1 zadel
en nog 1 met andere zadel eronder.
Misschien is dat iets waar we allen naar kunnen kijken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:12

panache schreef:
lindalieneke schreef:

Omdat dit zadel volgens 2 onafhankelijke zadelmakers absoluut niet goed ligt.
Het zadel zou volgens hun aan de voorkant drukken omdat het te ruim ligt..

Ik wil mijn paard absoluut geen pijn doen.

Beter iets te breed, dan te smal met knellen bij de schouder en schoft.
Als je je paard intensiever gaat trainen, kan het paard in die spieren ontwikkelen rond de schouder en schoft. Vandaar dat ik zelf ook altijd iets ruimere zadels neem, dan ik meet.
Ik heb mijn schoenen liever iets te ruim, dan te smal .(en al helemaal als mijn voeten nog groeien ;) ) Extreem breed is ook niet goed natuurlijk. Maar een 32.5 is een medium tot wijde boommaat.
Afhankelijk van de bouw van je paard, moet dat niet echt zon probleem zijn.
Rijden , voelen, rijden , voelen.
Na het rijden de rug van je paard helemaal checken en navoelen, incl. de schouders.

Zelf denk ik, dat het custom zadel de singelstoot voor, uit de voorkant van de boom laat komen, en dat vinden schuingeschouderde paarden niet fijn.
Zegt niet dat het slechte zadels zijn, maar daardoor wel een andere pasvorm.
Wat is het verschil in kussenkanalen tussen deze 2 zadels? (ook niet onbelangrijk)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:19

panache schreef:
De aanleiding was dat er in het zadel stond : boommaat 32,5 en dat ik dat nogal apart vond omdat de zadelmaker duidelijk tegen mij had gezegd dat hij een smalle boom nodig heeft..

Bedankt voor de reacties, ik heb er wel wat aan.

je kan nameten of je zadel daadwerkelijk 32.5 is (heb je hem niet gekocht? of 2e hands?)
neem een ijzerdraadje van 42 cm, buig die door, en vouw deze over de schoft ter hoogte van de schouder (aan de zijkant)
neem hem voorzichtig ervanaf en houd hem aan de voorzijde van je zadel.
je kan dan, op het oog, ongeveer zien of de maat klopt overeenkomend met de boommaat die je paard nodig zou hebben.
als je de 2 onderste punten meet, kan je de boommaat bepalen.
de takken van de boom van zaldi zijn 21 cm (vandaar ijzerdraadje van 42 cm)

Andersom kan je het ook doen, door dit ijzerdraadje voor het zadel te houden en in de maat te vouwen en daarna over de schoft van je paard te leggen.