Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Je kan een gewoon hoofdstel kopen en dan de neusriem eraf halen en aan de bakstukken de hackamore bevestigen. Heb ergens gelezen dat de bakstukken bij een hackamore een maat kleiner moeten zijn zodat ie op de juiste hoogte zit maar ik weet niet hoe dat juist zit.
amillia schreef:Hackamore is geen hoofdstel, maar neemt de plaats van het bit in. Daarom zit er verder niets bij. Verder is het goed om te weten waarom je bitloos wil rijden en wat je voornamelijk rijd (springen, dressuur, buitenritten etc)
TrIjNiE__ schreef:Ik rijdt mijn verzorgpony met een hackamore. Heb daarvoor nooit bitloos gereden maar ik vond het ook niet zo moeilijk. Het heeft een hefboomwerking en dat heeft deze pony ook nodig omdat hij graag zijn hoofd naar beeden doet en dan gaat bokkenJe kan een gewoon hoofdstel kopen en dan de neusriem eraf halen en aan de bakstukken de hackamore bevestigen. Heb ergens gelezen dat de bakstukken bij een hackamore een maat kleiner moeten zijn zodat ie op de juiste hoogte zit maar ik weet niet hoe dat juist zit.
Swift schreef:Waarom ben je bij de hackamore uitgekomen? Dat is een optoming die niet geschikt is voor dressuurmatig werk, voor een los teugeltjes naar buiten is het prima maar je kunt met een hack niet met constante druk rijden. Verder heb je met een hackamore weinig zijdelings stuur, als je paard al gewend is om op zit- en gewichtshulpen en/of nekreining gereden te worden is dat geen probleem maar anders is het best even wennen. Je moet heel goed beseffen dat elke hulp die je geen met een hack (met korte scharen) ongeveer 3 tot 4 keer zo sterk overkomt (afhankelijk van de lengte van de scharen).
Ik zou zelf voor een sidepull kiezen, in mijn ervaring is dat een hoofdstel wat ze erg snel snappen. Ik heb twee pony's met sidepull ingereden, daar liepen ze zo mee weg. En ik ben twee pony's die voorheen met bit gereden waren met een sidepull gaan rijden, dat was ook opstappen en wegrijden. Dit omdat de sidepull gewoon heel logisch is. Dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring, ieder paard en iedere ruiter is uniek dus wellicht ben je best even aan het puzzelen wat bij jullie past maar een hack zou nooit mijn eerste keus zijn. Ik heb zelf uiteindelijk, na het uitproberen van alle mogelijke bitloze optomingen, wel bij bij een hack met korte scharen uitgekomen voor het buiten rijden (omdat mijn Haf continu de berm indook en ik zelf lichamelijke problemen had). Ik rij altijd en in alle gangen met echt losse teugels en gebruikte de hack alleen om hem uit de berm te houden (nu gelukkig niet meer nodig dus binnenkort probeer ik ook weer over te stappen op een andere optoming). In de bak rij ik met sidepull omdat ik met de hack absoluut niet met aanleuning wil rijden.

Swift schreef:Een sidepull heeft geen aansnoer werking dus als jij geen druk geeft is er ook geen druk op de neus (behalve dan dat er een neusriem omheen zit maar dat is hetzelfde gevoel als een neusriem van een bit hoofdstel). Een sidepull is, in mijn ogen, de simpelste en meest logische bitloze optoming; als jij naar rechts wilt ´trek´ je aan de rechterkant en naar link ´trek´ je aan de linkerkant, de druk komt direct en alleen op de neus over. Al mijn pony´s snapten het meteen en zijn ook allemaal fijn op een sidepull te rijden. Om te testen of een sidepull wat was voor mijn eerste pony ben ik gewoon met een goed aangesloten stalhalster (dus strakker dan normaal) gaan rijden met teugels aan de zijkant gemaakt. Dit is een goedkope manier om een beetje ene idee te krijgen hoe het werkt en of het bij je paard en bij jou past.
mika11 schreef:Een hackamore werkt heel sterk in.
Daarom kunnen de springruiters in de topsport er ook mee rijden.
Met een sidepull zouden ze die paarden niet zo terug kunnen nemen.![]()
Mijn paard rij ik met bit, maar af en toe stappen we een rondje buiten en dan gebruik ik een sidepull.
Ik merk weinig verschil met/zonder bit, alleen dat met de sidepull m'n paard wat hangerig wordt.
Swift schreef:Ik heb het trouwens gewoon over een sidepull met een brede leren neusriem, die dingen met touw e.d. vind ik ook onvriendelijk. Omdat ik zelf al jaren met een sidepull met een brede leren neusriem rijdt en ik die andere geen optie vind had ik daar helemaal niet meer aan gedacht.
Hackamore geeft misschien wel een duidelijke ´stop hulp´ maar is qua stuur juist weer onduidelijker. Als ik mijn paard een hulp geen doe ik dat eerst met een zit/gewichtshulp, de teugelhulp is puur ter ondersteuning. Vaststaan aan aan halster is daar wat mij betreft niet mee te vergelijken.

of met nekring.
Je moet je paard dan natuurlijk ook aanleren dat je eerst de suggestie geeft ( touw openhouden) en dan pas trekt. Zo leert die supersnel om gewoon op suggesties te rijden.