Tekna zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aniquegraaf

Tekna zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:31

Ik zit te denken om een Tekna synthetisch lederen veelzeidingheidszadel A-6 te kopen, maar het is voor een fjord en ik vraag me af of het lange zadels zijn. Omdat mijn fjord niet een hele lange rug heeft.
En het gaat dan denk ik om een 17 inch of 16 inch. (denk voor mij zelf een 17 omdat mijn zus ook rijd)

Heeft iemand ervaring met dit zadel of is er iemand die hier meer rijdt?
(het moet wel een bruin zadel zijn)

Ellis_1990

Re: Tekna zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:45

ik heb zelf geen ervaring er mee maar ik heb er met de zadelmaker over gesproken en het schijnen hele moeilijke zadels te zijn qua passen op paarden/ponies. daarom gaan ze ook uit de verkoop omdat iedereen t zadel terug brengt omdat het niet goed ligt! de kussens van t zadel lopen in een punt omhoog en dat zou niet goed zijn ofzo! ( heb de helft van het hele verhaal maar begrepen)

Waarom ga je niet voor een wintec? dat is ook een kunststof zadel en die passen eigenlijk altijd als je de boom maar aanpast op je paard!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:51

Zover ik weet liggen deze zadels juist beter aan te passen dan wintec alleen is de techniek iets moeilijker.. goede zadelmaker zou deze zadels mooi pas kunnen krijgen.

Ik vond het zadel wel vrij lang, maar dat is een kwestie van passen met de zadelmaker.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:35

Ik heb nog nooit een slecht woord over tekna gehoord, alleen van de mensen die ze nog niet gehad hebben of gezien :') volgens mijn zadelmaker zij ze ook beter passend te maken dan wintec. Je hebt nu ook modellen zoals wintec met een verwisselbaar kopijzer.
Gewoon een zadelmaker laten komen en kijken welke maat erop past.

@ellis, dat een wintec zadel altijd past is maar een gigantisch fabeltje, ik ken verschillende paarden waar je geen enkel wintec zadel op krijgt. Net omdat de boom niet veranderd maar alleen de voorkant. Het kopijzer dus. Op de mijne, korte rug, hoge schoft, brede schouders, krijg je geen enkel wintec, thorowgood,... Op aangepast maar een tekna zou wel passen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:53

Een zadelmaker komt ook binnenkort voor mijn andere paard. Ik kan ook maar weinig veelzijdigheidszadels vinden in het bruin.. Want dan zit ik te denken om er misschien een te bestellen. Dat is bij br. (via mijn ouders winkel te bestellen)

Maar ik weet dan niet goed welke inch ik dan moet doen? 16 of 17 inch..?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:15

Wij verkopen heel regelmatig Tekna en mijn ervaring is net dat ze makkelijk passen. Ik zou echter wel voor de S-line kiezen, die heeft een verwisselbare boom.. Om die reden werken wij alleen met de S-line en dat bevalt ons erg goed!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:16

Tekna's boom is te verstellen met infrarood, dus kan echt helemaal naar de rug van je paard. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:25

aniquegraaf schreef:
Een zadelmaker komt ook binnenkort voor mijn andere paard. Ik kan ook maar weinig veelzijdigheidszadels vinden in het bruin.. Want dan zit ik te denken om er misschien een te bestellen. Dat is bij br. (via mijn ouders winkel te bestellen)

Dat moet je even door je zadelmaker laten meten. Mocht je de ruimte hebben 17, zo niet 16,5? Of 16.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:28

Ik vind tekna hele mooie zadels, blijven ook ook mooi. En zitten erg lekker!

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:30

hey hey

ik heb een tekna dresseur zadel. Het zit heerlijk :)
ligt goed op mijn hafje :)

helaas trok ik binnen een maand een singelstoot los dus leverancier gebeld kreeg gewoon een heel nieuw zadel :)

al met al ben ik super tevreden

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:02

smurffie schreef:
aniquegraaf schreef:

Dat moet je even door je zadelmaker laten meten. Mocht je de ruimte hebben 17, zo niet 16,5? Of 16.

Om op te laten meten welke maten is erg handig ja. En er is dan alleen 16 of 17 inch. 16,5 is er niet.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:06

Mallootje schreef:
Wij verkopen heel regelmatig Tekna en mijn ervaring is net dat ze makkelijk passen. Ik zou echter wel voor de S-line kiezen, die heeft een verwisselbare boom.. Om die reden werken wij alleen met de S-line en dat bevalt ons erg goed!

Kunnen die andere zadels niet verwisselen van boom? En anders lijkt mij de S-6 wel wat.
En die is er wel in halve maten (bv 16,5)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:08

Heeft er iemand misschien ook nog een foto ervan? Dat het zadel op het paard ligt om te zien hoe die er op het paard uitziet.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:11

Wij hebben ook recent een Tekna dressuurzadel gekocht, 17 inch voor onze erg korte, ronde pony (haflinger x groninger). Zij is 1.52 hoog en dus erg kort in de rug en heel breed gebouwd. Zadel ligt er perfect op en is kort genoeg. Het zijn juist helemaal geen lange zadels, maar ik heb alleen de dressuurzadels gezien, niet de vzh. Zien er mooi uit, zit is lekker zacht (vergeleken met mijn wintec isabell werth) en is makkelijk te onderhouden, schoon te maken. En je koopt een nieuw zadel voor niet al te veel geld + zadel is makkelijk aan te passen aan het paard. Het zadel ziet eruit alsof het van gewoon leer is, maar het is dus kunststof.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:13

orion456 schreef:
Wij hebben ook recent een Tekna dressuurzadel gekocht, 17 inch voor onze erg korte, ronde pony (haflinger x groninger). Zij is 1.52 hoog en dus erg kort in de rug en heel breed gebouwd. Zadel ligt er perfect op en is kort genoeg. Het zijn juist helemaal geen lange zadels, maar ik heb alleen de dressuurzadels gezien, niet de vzh. Zien er mooi uit, zit is lekker zacht (vergeleken met mijn wintec isabell werth) en is makkelijk te onderhouden, schoon te maken. En je koopt een nieuw zadel voor niet al te veel geld + zadel is makkelijk aan te passen aan het paard. Het zadel ziet eruit alsof het van gewoon leer is, maar het is dus kunststof.

Klinkt goed! En liggen deze zadels ook stil dat ze niet schuiven?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:15

Helemaal mee eens orion456 ! Al heb ik geen korte ronde pony, op mijn paard ligt het ook perfect. Heb ook de dressuur variant. :)

Mijn zadel schuift niet.

Ed_Pin_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:18

Tekna, fijn zadel!
een haflinger van mijn stal loopt ermee, dressuur variant! kan een foto uploaden?
maar de haf is een wel een 'sport' uitvoering, en dus niet tonnetje rond!
maar ligt perfect!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:26

moet zeggen dat dit zadel (Tekna) minder schuift dan mijn vorige zadel op hetzelfde paard. Zelfs al is onze pony met zn ronde lijf gemaakt om te schuiven....het is nu wel minder.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:27

Zadel schuift ook niet naar voren, over de schouder bij ons, hoewel onze pony echt geen schoft heeft, dus het zou wel makkelijk kunnen, maar dat doet ie dus niet.....erg fijn. want we zijn echt heeeeel lang op zoek geweest naar een zadel wat goed paste, wel 20 zadels erop gehad voordat we de Tekna hadden gevonden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:16

aniquegraaf schreef:
Mallootje schreef:

Kunnen die andere zadels niet verwisselen van boom? En anders lijkt mij de S-6 wel wat.
En die is er wel in halve maten (bv 16,5)

De S heeft een verwisselbare boom (zoals wintec en bates), de A heeft een quickformboom die dmw infrarood aangepast kan worden.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 18:10

Is de S dan makkelijker dan de A?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:30

Ik heb zelf nog niet met de A gewerkt, wij kiezen standaard voor de S omdat we de boom daarvan zelf kunnen verwisselen voor onze klanten. Voor het aanpassen van een boom uit een A-lijn hebben wij niet het juiste materiaal.
Elke winkel, zadelpasser, zadelmaker, .. zal een S voor je kunnen aanpassen, de A niet. Dus in dat opzicht is een S wel makkelijker. Qua pasvorm kan ik niet vergelijken, maar ik denk niet dat er erg veel verschil is :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:02

Het nadeel aan de A is dat het maar 1 tot 3 keer kan worden aangepast omdat het zadel met meerdere keren aanpassen zijn stevigheid verliest. Bij de S veranderd enkel de voorkant dus dan moet je wel nog eventueel de kussens ook laten aanpassen, terwijl die met de A door het aanpassen met hitte ook mee aanpassen, niet volledig uiteraard. (Dit is wat ze mij verteld hebben.)

Dus de S is beter als je meerdere paarden hebt, langer van je zadel wil genieten (voor eventueel een volgend paard), en als je paard veel veranderd.
Mijn paard heeft in de zomer een medium wijd en in de winter een medium (hij is al wat ouder dus hij valt in bij de schoft) Dan is zo een zadel ideaal, ervoor moest ik altijd met opvulpadjes werken, maar dat vond ik niet fijn liggen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:55

Hoe zit het met de kniewrong? ( zoek een zadel met extra kniewrong voor stillere beenligging.)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 08:59

Dus dan zo de S makkelijker zijn.