gevoelige mond,snel wondjes,welk bit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fennayara

gevoelige mond,snel wondjes,welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:11

heel graag zou ik tips,ervaringen of advies willen over t volgende.....

Mijn dochter rijd dr pony op M2 niveau.
pony loopt goed,niks op aan te merken..maaar....1 probleem...
Hij heeft heel snel wondjes in zijn mondhoek,erg vervelend,
Mijn dochter rijd echt niet hardhandig,trekt niet,zaagt niet of doet iets waardoor t komt.....
Uiteraard moet je er wel eens aanzitten,maar nooit grof,pony loopt goed laag over de rug,kan goed opgericht lopen...

Maar elke keer na een paar keer rijden,heeft hij ruwe plekjes of soms zelfs een klein beetje velletje eraf.
we smeren elke dag zijn mondhoeken in met propolus creme van aloe vera met bijenextract.

Ze rijd met een dubbelgebroken bustrens.

wie o wie heeft tips???????????

wil nu graag een dubbelgebroken D trens proberen,omdat die stabieler in de mond ligt.

gr patricia

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:20

is het als je de mond opendoet op die plaats of een beetje aan de buitenkant van de mond ?
ik zou bitringen erbij doen, dan ligt het bit veel stiller in de mond.
als het aan de buitenkant is dan kan net het velletje ertussen komen en dit voorkomt de bitringen.
als het in de mond opening is, dan schuift het ook minder, ze kosten maar € 2.- en je hebt er meestal al een hoop baat bij.

Je kan ook een dubbel of enkel gebroken appelbitje proberen, die zijn zacht, maar eigenlijk mag geen bit wat goed past dit probleem geven !!!
sommige paarden kauwen ook niet op het bit en hebben een droge mond, als je een mespuntje zout op zijn tong legt als die het bit in heeft dan gaan ze kauwen en dit vormt speeksel en dit is goed voor de mondhoeken :)*
gewoon keukenzout voldoet goed :list:

maar mijn hoofd aanrader voordat je andere bitten koopt, PROBEER EERST BITRINGEN !!!
je trekt een bit zo maar iets te ver door naar 1 kant, en hier heb je absoluut geen kracht voor nodig, dit red je op je pinken nog :(

succes +:)+

Licor

Re: gevoelige mond,snel wondjes,welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:22

Is het bit niet gewoon net een maatje te klein?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:27

Kan ook een materiaalallergie zijn.
Iets anders proberen? Bij RVS koper bijvoorbeeld of juist andersom?

silhouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:29

Acavallo bitschijven zijn iets duurder dan gewone bitringen, maar ze zijn gemaakt van gel en zorgen dat het bit niet schuurt,
zowel aan de binnenkant van de mond als aan de zijkant. Ik gebruik deze ringen voor mijn paard die vrij snel wondjes heeft aan zijn mond,
maar sinds ik deze schijven gebruik, heeft hij nog geen last gehad!

Even een foto:
Afbeelding

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:36

silhouette schreef:
Acavallo bitschijven zijn iets duurder dan gewone bitringen, maar ze zijn gemaakt van gel en zorgen dat het bit niet schuurt,
zowel aan de binnenkant van de mond als aan de zijkant. Ik gebruik deze ringen voor mijn paard die vrij snel wondjes heeft aan zijn mond,
maar sinds ik deze schijven gebruik, heeft hij nog geen last gehad!

Even een foto:
[ Afbeelding ]

Die bit ringen heb ik gister ook gekocht super dingen! idd een aanrader!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:40

Ik heb met de hengst heel lang met dat probleem geworsteld... 1001 bitten erin gehangen om te proberen, een tijd bitloos getraind... uiteindelijk was het probleem: de neusriem :+ (die daar niet eens raakte???) Ik ben toen overgestapt naar een zeer brede Engelse neusriem, met een dik bontje erom en toen was het probleem opgelost, met mijn oude bit :+
Dat is dus ook nog de moeite waard om te bekijken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:46

Wordt het bit wel goed schoon gemaakt na het rijden?
Vaak zie je ook dat mensen zo hun hoofdstel terug hangen en wat aan het bit zit wordt hard en dat veroorzaakt ook wondjes in de mond hoeken.

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 12:51

hallo,allereerst bedankt voor jullie berichten,
Dat van de neusriem is inderdaad een optie,mijn dochter rijd met een lage neusriem omdat hij ook erg gevoelig regaeerd op een brede hoge neusriem.maar we gaan zeker ook weer eens rijden met een hoge neusriem.

Het bit word goed schoongemaakt,en ook zijn mond.zowel voor als na het rijden,we smeren na het rijden de mondhoeken in met propolus creme,dat hersteld zn mond.

een allergie is het niet,we rijden namenlijk al 2 jaar met dit bit,we hebben onlangs een ander bit van een ander materiaal geprobeert en daar had hij dus een vreselijke allergische reactie op.dus blijven bij het materiaal dat we nu hebben.
Ook schuimt hij erg goed,dus dat is ookniet het probleem.

Ik ga dat met die bitringen zeker even uitproberen.......

gr patricia
D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:35

Is het bit zeker niet te smal? Kun je er een vinger langs leggen als het bit aan de andere kant tegen de wang aan zit? Want als het bit te smal is kan het wondjes geven, maar dan wordt het nog smaller wanneer er bitringen gebruikt worden

Hier is overigens iemand die bitringen weggeeft:
[LZP] [Centraal] Het weggeeftopic.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:40

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:24

Mijn paard had wondjes en velletjes eraf aan de buitenkant aangezien het vel tussen de ringen en het bit kwam van een watertrens. Ik rijd nu met een Stübben Golden Wings bit en werkt super. Maar als je een bustrens hebt zou ik zeker eens die bitringen proberen, paard bij mij op stal had het ook heel erg extreem en ook met elk bit zelfs met een rubberen, ik heb ze toen gewezen op die Acavallo bitringen. Ze wachten nog even tot het goed geheeld is maar binnenkort gaan ze de bitringen echt even uitproberen :).

Edit; Het verhaal met een andere neusriem kan ook best kloppen,lage neusriem is toch ''scherper'' om maar even zo te zeggen dan bijv een gecombineerde neusriem.

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:38

ik heb de bitringen besteld en ga ook van neusriem veranderen,rijden nu met n lage neusriem,gaan een dubbele proberen......die bitringen lijken mij eigenlijk een perfecte uitkomst...
ik hoop dat t werkt,en dan gewoon 2 dagen per week bitloos rijden.....beetje afwisselen...dan hopenlijk zn mond heel houden!

bedankt allemaal voor de suggesties en tips en adviezen!!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:21

Let er alleen wel op dat je vanaf het M1 niet met van die bitringen mag starten! Dus op wedstrijd ze er even afhalen

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:26

hetismij schreef:
Let er alleen wel op dat je vanaf het M1 niet met van die bitringen mag starten! Dus op wedstrijd ze er even afhalen

Dit klopt niet meer. In de reglementen staat, dat bitringen voor bescherming mogen in alle klassen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:28

Volgens het reglement mag je in alle klassen met bitringen starten mits je met een enkelvoudige trens rijdt.

Ik zou stoppen met smeren. Het geneest de wondjes wel maar zorgt er in de regel voor dat de huid weker wordt waardoor je weer nieuwe wondjes krijgt.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:32

Dan heb ik niks gezegd :+ wist niet dat dat veranderd was

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:31

fijn dat er zoveel tips zijn,ik was afgelopen weekend op een tweedaagse wedstrijd en ook daar veel tips gekregen en ook heel veel mensen met dezelfde problemen,mijn dochter vind het erg vervelend want ze is bang dat mensen denken dat ze teveel in zijn mond zit,maar das absoluut niet zo.

ze heeft gisteren met een andere neusriem gepast en gelukkig lag die net boven het wondje,na het rijden was t niet erger en aan de andere kant helemaal niks te zien,
Heb die bitring die hierboven beschreven staan besteld,
nu even t ene wondje laten helen,gelukkig kan mn dochter ook gewoon met bitloos hoofdstel rijden,als t heel is,dan hoge neusriem en die bitringen en hopen dat t dan goed is.

ik stop ook even met smeren,want geloof inderdaad dat t daar ook weer zacht van word,dus dat doe ik ff niet meer.....

op goed geluk dat dit de oplossing is....hope so!!!

gr patricia

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:37

Misschien bitringen proberen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:38

Chivanah schreef:
Misschien bitringen proberen?

Misschien het topic lezen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:47

Een vriendinnetje van mij heeft ook een dergelijk probleem gehad. Die kreeg juist het advies het bit niet meer zo grondig schoon te maken. Ik weet niet meer de achterliggende argumentatie, maar toen ze het bit dus niet meer schoonmaakte ging het wel over.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:58

Is het bit niet versleten?

Ik wist niet dat dat kon, maar ik reed mijn paard met dubbelgebroken trens
en het tussenstukje was scherp geworden door slijtage, resultaat snee in 1 mondhoek -O-
Nieuw bit gehaald en mirretinctuur bij de Apotheek en binnen 1 week was alles opgelost :) Nooit geen last meer van gehad!

Een tip voor wondjes in/ rondom de mond:
Ga naar de apotheek, en vraag naar een flesje mirretinctuur . Het werkt echt geweldig!!!!

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:02

Ik heb voor mijn jonge paard die ook gevoelig is in de mond een rubbere flexibele stang. Die kan helemaal meebuigen en is fijn om op te knauwen. Verder heeft mijn paard op zijn vorige stal altijd schapenvacht tussen de bitringen gehad. Dit heeft een natuurlijk vet ofzoiets dat de mondhoeken altijd vettig houdt zodat het niet gaat scheuren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:18

Ik wou ook de acavallo bitringen aanraden. Ze zijn vrij nieuw, maar heb er al heel fijne dingen over gehoord. Benieuwd of ze voor jullie ook een hulp zullen zijn!

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:10

destijds het zelfde probleem oplossing was een soort rubber bit met bitringen en zonder de onderste neusriem. nog beter zonder bit maar ja dat moet je willen en buiten dat het moet wel kunnen in de zin het moet veilig zijn dat je rijd( niet elk paard/ruiter is er op korte termijn geschikt voor)