Is dit hulpstuk paardvriendelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tina12345

Is dit hulpstuk paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:13

Het is natuurlijk een heel simpel concept en lijkt me makkelijk in gebruik. Maar mij lijkt dit een beetje dwingend omdat het materiaal niet meegeeft. Ik zou graag wat meningen willen horen :)
http://www.equihappy.nl/longeerhulptouw.html

Irisx

Re: Is dit hulpstuk paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:14

Ik zweer erbij. Mijn pony heeft nog nooit zou fijn gelopen tijdens het longeren!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:14

Ik vind het heel plezierig om mee te werken!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:15

Ik vind dit een hele fijne manier van longeren, zelf knoop ik altijd een slof op deze manier vast. Wel opletten dat je hem niet te strak doet, paard moet nog met zijn neus voor de LL kunnen komen.

hulpteugels die meegeven gebruik ik nooit, daar kunnen ze alleen maar vreselijk tegenaan lopen duwen

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:19

Tja, ik zou het niet willen gebruiken, gewoon omdat ik niet geloof dat je door een houding af te dwingen ooit iemand ontspannen kunt laten bewegen. Inderdaad wel simpel en ziet er niet uit alsof je er erg veel fout mee kan doen qua vastmaken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:21

julius_juut schreef:
Tja, ik zou het niet willen gebruiken, gewoon omdat ik niet geloof dat je door een houding af te dwingen ooit iemand ontspannen kunt laten bewegen. Inderdaad wel simpel en ziet er niet uit alsof je er erg veel fout mee kan doen qua vastmaken.

als je gaat longeren zonder hulpteugels of dubbele longe kan je imo een paard beter losgooien...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:23

Liselot schreef:
julius_juut schreef:

als je gaat longeren zonder hulpteugels of dubbele longe kan je imo een paard beter losgooien...

Ik longeer inderdaad ook niet. :+

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:23

Mijn paard longeer ik er ook mee, echt ideaal!

Vaak lekker laag en ontspannen over de rug, ik vind het dan ook helemaal niet gedwongen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:26

Ik ben hierbij altijd bang dat meneer opeens weer denkt "help druk" en weer iets doms doet... Wat ik soms wel zie, namelijk is (dan zit ie denk ik te strak) dat het paard bij aanspringen echt het touw strak trekt zeg maar?

(Mijn paard kan niet tegen vaststaan... dus vandaar... Pessoa gebruik ik dan weer wel, gewoon omdat die als ie een keer zijn hoofd omhoog doet, weer los schiet (als in meeglijdt, losser wordt.. niet in opeens op de grond liggen), dubbele lijnen zijn nog steeds het fijnst ;))

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:28

Oke bedankt! Ik zie dat de paarden er ontspannen van lopen dus dan zal het voor het paard idd niet gedwongen voelen! :p

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:30

Als een hulpteugel goed wordt gebruikt, is het zeker rij-paardvriendelijk.
Deze teugel dwingt af dat het paard een bepaalde houding gaat zoeken.
Dat is gunstig voor de ontwikkeling van bepaalde spieren..., -
Daarbij geldt wel: gebruik het wel met mate en bouw het goed op! Eenzijdige houdingen geven ook weer spanningen of zelfs overbelasting.
Dat het een zacht touwtje is, maakt het niet minder een hulpteugel dan een slof o.i.d.
Het is niet het hulpstuk wat al dan niet paardvriendelijk is, maar de wijze waarop het - vakkundig - wordt toegepast.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:32

Ik hou niet van hulpteugels. Ik ken dit longeertouw. Ik zie dat de paarden er meestal laag door gaan lopen. Dat is mooi. Het is elastisch. Daardoor kan je geen aanleuning krijgen. En veel paarden gaan uiteindelijk hangen bij elastische hulpstukken. De meeste paarden werken ook niet tijdens longeren. Ik werk liever met de dubbele lijnen en zet mijn paard nooit vast . Ik ben ervan overtuigd dat het slecht is. Een paard moet zijn lijf gaan dragen en goed ondertreden. Dat kan niet als het aan de voorkant wordt vastgezet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:32

Als je opzoek bent naar ontspanning kun je beter werken met eeen dubbele longe. Daarmee kun je namelijk ook de juiste stelling vragen, waardoor het paard ook daadwerkelijk zal ontspannen én het een toevoeging is aan het rijden.

Als je een leuk plaatje wilt dan is dit een ideaal hulpstuk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:34

Wat bedoel je precies, Lianne86? Je paard moet leren omgaan met druk en leren wijken voor druk. Wat bedoel je met niet kunnen vaststaan? Gewoon aan een halster met touw aangebonden staan? Dat kan en moet elk paard leren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:35

Waar is de like knop, Vjestagirl?

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:37

Ik ga dit hulpstuk zelf niet kopen hoor :p ik longeer altijd helemaal los omdat hij zijn achterhand er toch wel onder zet. Toch is me pas verteld dat ik deze moest kopen omdat hij 'zijn hoofd to hoog hield'. Toen ben ik gaan kijken en wilde toen toch graag weten wat jullie er van denken :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:04

Jetta schreef:
Wat bedoel je precies, Lianne86? Je paard moet leren omgaan met druk en leren wijken voor druk. Wat bedoel je met niet kunnen vaststaan? Gewoon aan een halster met touw aangebonden staan? Dat kan en moet elk paard leren.

Sinds dat we hem hebben springt hij al naar achteren... Vanalles geprobeerd, het ging eigenlijk net beter (kon hem gewoon buiten vastzetten tijdens het poetsen, alleen het aansingelen nog niet...)

Toen kwam er een lompe staleigenaresse die wist dat ik het NIET wilde dat iemand hem vast zette zonder dat ik er zelf bij was... Wat deed zij dus... Ijzeren ketting en een halsband (nadat mijn halster en touw al stuk waren getrokken zonder dat ik er bij was...) Paard is dus in paniek geraakt omdat die **** sowieso lomp is en snel mept... Dus mjah... stond ie aan een ijzeren ketting en halsband vast... Naast een raam wat kapot is gegaan, hij heeft zich laten vallen, stalgenootje heeft ingegrepen, DA kunnen komen voor hechtingen net onder zijn oog.... Dus mjah... Vastzetten gaat nu in de stal weer redelijk, maar we zijn echt ontzettend ver teruggevallen... Dus meneer heeft nog af en toe een spontane "help ik spring achteruit actie", niet gemeen bedoeld, maarja...

En met zo'n touw ben ik dus bang, dat als ie in paniek raakt, je niets meteen los kunt maken, daarom ook de voorkeur voor dubbele longe, ook met stelling vragen ideaal :)

Maar dit komt dus gewoon door de geschiedenis van mijn paard.... ;) daarom durf ik het niet zo goedaan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:12

Met deze hulpteugel kan je juist heel voorzichtig aan beginnen met het wennen aan druk. In het begin doe je hem om en laat je hem zo los dat ie eigenlijk niet inwerkt. Het paard went er dan aan dat er iets om zijn lijf zit en richting zijn mond gaat. Als dat goed gaat kan je hem steeds heel ietsje strakker doen tot hij juist zit. Deze hulpteugel hoort ook alleen maar in de werken als je paard te hoog komt en uit wil breken aan de voorkant. Als je paard met zijn hals en hoofd lang en laag loopt werkt hij niet in

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:16

Zijn jullie niet bang dat het paard er in stapt als hij gaat stofzuigen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:16

Jetta schreef:
Ik hou niet van hulpteugels. Ik ken dit longeertouw. Ik zie dat de paarden er meestal laag door gaan lopen. Dat is mooi. Het is elastisch. Daardoor kan je geen aanleuning krijgen. En veel paarden gaan uiteindelijk hangen bij elastische hulpstukken. De meeste paarden werken ook niet tijdens longeren. Ik werk liever met de dubbele lijnen en zet mijn paard nooit vast . Ik ben ervan overtuigd dat het slecht is. Een paard moet zijn lijf gaan dragen en goed ondertreden. Dat kan niet als het aan de voorkant wordt vastgezet.

Ik denk dat als je het gebruikt in een combi met andere dingen dat het nog niet zo slecht is. Zelfs mijn bitloze merrie is meer gaan zoeken in houding door zo af en toe eens met een hulpteugel aan de longe te lopen. Met het rijden kan ik er dan meer aan rijden en zoekt ze zelf eerder met haar voorkant mijn hand op.

In het begin was er eens een zadelmaker die vond het erg knap, haar benen liepen goed, mooi ondertredend op de volte maar haar hoofd en hals gaven een ander beeld, daar deed ik toen nog niets mee. Nu is het veel meer een geheel geworden.

Uiteraard moet je wel meer doen als alleen maar longeren met hulpteugel dus ook aan de hand of onder zadel het paard de verdere oefeningen leren en bewust maken van zijn lijf en hoe deze te gebruiken. Door alleen zijn hoofd vast te knopen en wat rond te jagen zal dit veel minder snel gebeuren. Dubbele longe is ook een hele mooie, maar niet voor iedereen weggelegd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:22

secricible schreef:
Zijn jullie niet bang dat het paard er in stapt als hij gaat stofzuigen?

Heb ik nog nooit meegemaakt, denk dat een pessoateugel lager komt dan deze

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:24

Ik zag op wedstrijd iemand longeren met een slofteugel op de manier vastgemaakt als deze..
Zou dit dezelfde inwerking hebben?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:25

ja, precies hetzelfde. Ik doe het ook altijd met een slof of met 2 lange halstertouwen :)

Volar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:25

Liselot schreef:
julius_juut schreef:

Ben ik het niet mee eens, ik longeer altijd met touwhalster en mijn paard kan ook met zijn neus naar beneden lopen ipv in de lucht.
Ik doe veel grondwerk met hem en gebruik altijd alleen longeerlijn, touwhalster en zweepje, gaat prima hoor.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:27

Dood eng, een vrolijk huppeltje van je paardje, slaat een voorbeen over de lijn en kwakt tegen de grond,
met waarschijnlijk een paar tanden minder, een Tiedemanteugel is een eerlijker en een stuk veiliger oplossing, en... schakelt zichzelf uit wanneer het paard het hoofd omlaag brengt.

Succes *\o/*