Ik heb een arabische volbloed merrie met een korte rug, extreem ronde romp, bolle buik (zeker nu in het weideseizoen), de singelplek ver naar voren liggen en daarbij wat aparte uitstekende ellebogen
Het vinden van een passend zadel is (zacht gezegd) niet zo makkelijk geweest, ik heb nu een massimo trail met franse kussens op haar liggen. Ze is door een langdurige blessure al met al nog maar kort onder het zadel, maar waar ik van begin af aan tegen aan loop is dat ze letterlijk met haar ellebogen blokkeert op de singel wanneer ze haar voorbeen naar achteren wil brengen.
Als je je hand tijdens het stappen op de singel legt voel je het bot van haar elleboog daar tegenaan komen en dat lijkt me niet prettig.
Mijn merrie heeft ook onder het zadel veel moeite met ontspannen en nageven, vandaag hebben we haar zonder zadel gereden en dat was een wereld van verschil.. Voor het eerst ruim stappen en kunnen ontspannen. Ik vermoed dat ze dus echt last heeft van haar singel (of zadel, sluit ik ook niet uit).
Ik heb meerdere singels geprobeerd maar kom er echt niet meer uit. Het volgende heb ik uitgeprobeerd;
FRA supersingel, WOW H-singel, kieffer anatomische lederen singel, leren banaansingel, voorgevormde neopreen singel en een mattes extra uitgesneden singel (de laatste bevalt het beste van allemaal, maar voldoet nog niet helemaal).
Het enige wat ik kan bedenken is een extreem dunne singel, zodat haar ellebogen er overheen kunnen bewegen. Wat ik ook nog wil proberen is een goedkope nylon singel zoeken en echt alleen op de plek van de ellebogen uitsnijden, als dat werkt misschien een handige zadelmaker vragen om een singel voor haar op maat te maken. Of het zadel op een andere manier bevestigen dan op de gebruikelijke singelplaats, maar ik heb geen idee hoe en dat lijkt me onmogelijk..
Dit is mijn paard, hier zie je een beetje wat ik bedoel met uitstekende ellebogen: