singel blokkeert ellebogen, lastig zadel/singelprobleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

singel blokkeert ellebogen, lastig zadel/singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:05

Wie helpt even meedenken of heeft een goede (creatieve?) tip?

Ik heb een arabische volbloed merrie met een korte rug, extreem ronde romp, bolle buik (zeker nu in het weideseizoen), de singelplek ver naar voren liggen en daarbij wat aparte uitstekende ellebogen :D
Het vinden van een passend zadel is (zacht gezegd) niet zo makkelijk geweest, ik heb nu een massimo trail met franse kussens op haar liggen. Ze is door een langdurige blessure al met al nog maar kort onder het zadel, maar waar ik van begin af aan tegen aan loop is dat ze letterlijk met haar ellebogen blokkeert op de singel wanneer ze haar voorbeen naar achteren wil brengen.
Als je je hand tijdens het stappen op de singel legt voel je het bot van haar elleboog daar tegenaan komen en dat lijkt me niet prettig.
Mijn merrie heeft ook onder het zadel veel moeite met ontspannen en nageven, vandaag hebben we haar zonder zadel gereden en dat was een wereld van verschil.. Voor het eerst ruim stappen en kunnen ontspannen. Ik vermoed dat ze dus echt last heeft van haar singel (of zadel, sluit ik ook niet uit).
Ik heb meerdere singels geprobeerd maar kom er echt niet meer uit. Het volgende heb ik uitgeprobeerd;
FRA supersingel, WOW H-singel, kieffer anatomische lederen singel, leren banaansingel, voorgevormde neopreen singel en een mattes extra uitgesneden singel (de laatste bevalt het beste van allemaal, maar voldoet nog niet helemaal).

Het enige wat ik kan bedenken is een extreem dunne singel, zodat haar ellebogen er overheen kunnen bewegen. Wat ik ook nog wil proberen is een goedkope nylon singel zoeken en echt alleen op de plek van de ellebogen uitsnijden, als dat werkt misschien een handige zadelmaker vragen om een singel voor haar op maat te maken. Of het zadel op een andere manier bevestigen dan op de gebruikelijke singelplaats, maar ik heb geen idee hoe en dat lijkt me onmogelijk..

Dit is mijn paard, hier zie je een beetje wat ik bedoel met uitstekende ellebogen:
Afbeelding
Afbeelding

MissDonna

Re: singel blokkeert ellebogen, lastig zadel/singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:16

ik heb het idee dat je hele zadel niet past.. Dat hij daarom naar voor gaat en haar belemmerd in der beweging? Heb je al eens een paar andere zadelmakers er naar laten kijken ?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:24

Nee nog niet, maar dat ga ik ook doen. Het schuift inderdaad iets naar voren, maar ik heb toen ik op zoek was heel wat zadels op haar rug gehad (met en zonder boom) en ik heb er geen een gehad die dat niet deed. Het lijkt me ook vrijwel onmogelijk met haar bouw. Ik heb de indruk dat het zadel zelf niet zo verkeerd ligt, maar dat de singel het zadel naar voren trekt.
Bij de H singel bleef het zadel stabiel liggen en schoof het niet, maar daar kwam haar elleboog weer flink tegen de singel aan (vond die singel ook nog vrij hard).

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:27

Heeft mijn merrie ook gehad. Ik ben op zoek gegaan naar een dunne singel, en heb momenteel een dunne neopreen banaan singel van Pfiff. Deze bevalt super.
Een dunne smalle van HH bevalt ook, maar die is wat lastiger schoon te houden ;)
De pfiff singel: http://www.agradi.nl/pfiff-neopreen-ban ... l-50cm.htm

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:32

Goh, dat lijkt wel een zusje van mijn overleden vorige paard. Precies dezelfde problemen ook. Volgens mij heb je een hele platte singel nodig, zoals bv de FRA supersingel. Ik gebruikte de Pfiff banaansingel, maar die was eigenlijk niet dun genoeg.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:10

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem met mijn merrie!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:05

Bedankt voor jullie reacties!
De FRA heb ik al, maar die lost het niet op helaas en daar loopt ze zich ook echt op open. Dat is wel een hele dunne singel.

Annika, wat voor zadel heb jij nu op je merrie en welke singels heb jij geprobeerd?

Ik kan vanmiddag een barebackpad lenen om te kijken of het probleem hem zit in mijn zadel of in het dragen van een singel.
Via PB ook nog een goede tip gekregen om misschien een ander model van Mattes te proberen (die singel is wel de beste tot nu toe).

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:08

Ireen_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
De FRA heb ik al, maar die lost het niet op helaas en daar loopt ze zich ook echt op open. Dat is wel een hele dunne singel.

Annika, wat voor zadel heb jij nu op je merrie en welke singels heb jij geprobeerd?

Ik kan vanmiddag een barebackpad lenen om te kijken of het probleem hem zit in mijn zadel of in het dragen van een singel.
Via PB ook nog een goede tip gekregen om misschien een ander model van Mattes te proberen (die singel is wel de beste tot nu toe).

Ik heb een Massimo Trail met franse kussens erop liggen, hetzelfde als jij dus. Het zadel wat het minst schoof, maar nog steeds niet super ligt.
Ik heb 2 verschillende neopreen banaansingel geprobeerd, maar ze krijgt er toch plekjes van. Ik heb deze singel thuis liggen, maar nog niet geprobeerd omdat ik bang ben dat ze zich helemaal openloopt op het leer http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:08

Lastig probleem. Je schrijft ook dat het zadel iets naar voren schuift. Juist dit schuiven kan het laatste beetje te veel zijn. Eerst uitzoeken waarom het zadel naar voren schuift: Het kan te groot (wijd) zijn bij de schouders, maar het kan ook zijn dat de singelophanging nu niet juist is bij je paard. Een naar voren liggende singelplaats heeft een andere hoek van de singelstoten nodig. Anders glijdt de singel naar voren en trekt het zadel mee.
Wanneer dit goed bekeken en opgelost is idan s het idd een goed idee om een singel passsend te maken aan je paard.

Succes.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:10

Heb je al eens een fairfax singel geprobeerd. Deze liggen standaard wat verder naar achteren en zijn ook anders gevormd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:10

herkenbaar, ik rijdt nu ook met een anatomisch gevormde, maar voor mijn idee lost het dit nog niet helemaal op.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:21

Fairfax had ik al over gelezen, misschien is dat ook nog wel wat! beetje duur alleen om zo even uit te proberen...

Het zadel wordt inderdaad ook nog opnieuw nagekeken, helaas is ze nu een beetje te dik ook. Het singelophangsysteem zou geschikt moeten zijn voor mijn model paard, de 2e singelstoot heeft een V systeem.
Hier mijn singelstoten met de H-singel (waarmee het schuiven opgelost is, maar het botsen van de elleboog helaas absoluut niet);

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:27

En een wat langere singel ?
Ik zie nu op het kritieke punt erg veel dubbel materiaal ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:44

Precies mijn gedachte Shirley. Vraag me ook af of ze last heeft van de singel zelf of van de gesp?

Wat me de handigste oplossing lijkt is zo'n H-singel en dan de voorste laten vervangen door wat superduns (bij voorbeeld zo'n geweven, niet-elastische dekensingel) en de gespen een stuk hoger.

De voorste singel van de H vind ik zelfs nog wat ver naar achteren zitten, ik zou het verbindingsstukje (laten) verlengen zodat de voorste singel echt achter de ellebogen zit. Ik denk dat het schuiven dan ook een heel stuk minder is, of zelfs over.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:51

Je mag een Fairfax proberen en als hij niet bevalt kun je hem weer retourneren. Er is ook een smallere versie, die zou wellicht helemaal geschikt zijn voor jouw paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:51

Klopt hoor, die singel zou langer moeten zijn eigenlijk! Maar ook met andere singels loopt ze tegen het leer aan. Het lastige bij deze is dat de singelstoot er doorheen loopt dus hij is overal dik.

even voor het beeld..

Dit is mijn mattes singel;
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 011919.jpg

die zou eigenlijk ook ietsje langer moeten zijn om de uitgesneden stukken hoger te krijgen.

en dit is de kieffer;
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... a33262.jpg

Bij deze singel dacht ik echt dat ik de oplossing had toen ik hem om deed.. maar helaas na er even mee gelopen te hebben gaf mijn paard duidelijk aan dat hij niet goed zat en was alles naar voren geschoven.
Ik heb deze wel maar 1 keer geprobeerd, misschien moet ik het nog eens een kans geven..

Dat vind ik geen verkeerd idee koper, ik ga eens kijken of ik de voorste riem er uit kan halen bij de H-singel. Slopen zie ik niet echt zitten als ik niet zeker weet of het gaat werken, dit was een super dure singel :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:55

Vast niet duurder dan je paardje ;)

Maar je kunt toch een langere singel nemen en een stuk van de singelstoten afhalen ?

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:56

De mattes banaansingel voor rondgeribde paarden ? ik hb er zo eentje voor onze Welsh deze heeft een buikje en is naar de borst toe smaller, alle zadels gingen schuiven (op maat gemaakt of niet, zelfs met anti slip pad) toen de singel maar besteld bij hipponet hij ligt met de bolle kant naar voor waardoor het zadl niet meer schuift en de pony meer plaats heeft bij de ellebogen.
Afbeelding
Afbeelding

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:08

De pony van mn buurmeisje had ook last van dit probleem (halve arabier met een mooi buikje in de zomer ;-) )

Nu hadden we eerst een KN erop liggen met een voorsingel (een singel voorin het zadel gemaakt) en daarmee scvhoof hij niet naa voren.

Nu wel onlangs een ander zadel laten aanmeten en bleek ook dat de boom te smal was (vorige zadelmaker nooit hier iets van gezegd)

(evt nijkerk; country mill dacht ik laten langs komen met zo'n electroden dekje. Dan weet je ook meteen waar de drukpunten van het zadel liggen)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:14

Heel herkenbaar probleem. Mijn eerste paard had dat ook (was een kruising haflinger arabier). Ik heb nu een hele collectie singels thuis. Wat hielp was een koordjes singel met hele dunne katoenen koordjes, waar de elleboog dus niet tegen op 'botste'. De elleboog blokkeerde dus niet. Deze singels worden helaas niet meer gemaakt. Ook heb ik singels van het merk Cottage Craft, die zijn van katoen (soort band) met nylon band aan de buitenkant. Ze zijn heel dun. Ik weet niet of die nog te krijgen zijn. Bontjes heb ik ook geprobeerd, maar dat werkte helemaal niet.

Mijn huidige paard is een arabier en heeft ook een gevoelig huidje. Bij het inrijden is met een leren singel gewerkt en daar heeft hij wel eens een plekje van gekregen. Daarna met de katoenen band singel was er niets aan de hand. De singel is in ieder geval dunner dan wat er gangbaar is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:54

Zo'n koordsingel heb ik nog wel liggen :j
Maar die is wel van een kunstvezel, nylon-achtig koord, maakt dat uit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:53

Oh wat herkenbaar.
Ik heb ook zo'n onmogelijk model in de wei staan.
Momenteel een wintec elastic rechtoe rechtaan model, wat redelijk ligt.
Maar nog niet helemaal lekker.
Ik lees iig even mee...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:59

Ireen_ schreef:
Dat vind ik geen verkeerd idee koper, ik ga eens kijken of ik de voorste riem er uit kan halen bij de H-singel. Slopen zie ik niet echt zitten als ik niet zeker weet of het gaat werken, dit was een super dure singel :=

Gesp je toch de voorste singel een paar gaatjes onder de achterste, en dan aan de voorste singelstoten zo'n heel dun ding. Als het bevalt kun je het altijd definitief ombouwen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 06:24

De singelstoten hangen niet lijnrecht naar beneden boven de natuurlijke singelgroeve.
Dat is probleem één. Daardoor schuift het zadel sowieso naar voren, de singel trekt aan het zadel.
Die H-singel is daarnaast sowieso te kort, waardoor de gespen op ellebooghoogte zitten en dat zal paardlief inderdaad niet prettig vinden. Die andere twee singels lijken qua lengte beter.

Heb je al eens een osteopaat naar het paard laten kijken? Ik kan me zo eens voorstellen dat het losmaken van de voorste ribben en schouders het ongemak bij de ellebogen kan verminderen.

Daarnaast de singelstoten kruislings bevestigen, een langere singel gebruiken en bij voorkeur een smallere ter hoogte van de ellebogen.
Bijvoorbeeld:
Afbeelding

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:16

Sommige paarden hebben nu eenmaal een ver naar voren liggende singelplaats. Een singel zal altijd schuiven naar het smalste deel, dat is nu eenmaal natuurkundig zo bepaald. De h-singel had ik bij mijn paard ook gebruikt, maar daar reed ik haar helemaal mee open. Een zo dun mogelijk singeltje dat lang genog is, zodat de gespen niet in de ellebogen prikken, lijkt mij het beste. Bij dikke singels, ook met bont, komt de elleboog er toch steeds weer tegenaan. Ik had ook van alles geprobeerd, ook osteopaat, maar die kan ook de natuurlijke singelplek niet veranderen. Uiteindelijk beviel de dunne Pfiff banaansingel het beste. Die lag ook ver naar voren, maar stoorde verder niet en het zadel bleef verder wel op zijn plaats liggen.