wat zegt de volgende zweetafdruk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

wat zegt de volgende zweetafdruk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:15

Zoals de titel dus zegt:
Afbeelding
Afbeelding
zadel is een specialized saddle, een vaste boom, maar aan de hand van de kussens en een shimpad kun je alles aanpassen. Als het zadel op de kale rug ligt lijkt hij perfect te liggen, kantelt niet, rockt niet, ruggegraat vrij, volgt de rondingen, maar ik heb wel bovenstaande afdruk.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:18

Ik mis een foto van het bovenaanzicht en de andere kant!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:21

Kermis schreef:
Ik mis een foto van het bovenaanzicht en de andere kant!

de andere kant is identiek, bovenzijde heb ik niet echt kunnen maken (paard is te groot en ik had geen trapje)
Maar de afdrukken zijn wel netjes symmetrisch, ruggengraat ligt volledig vrij.
dit is het hoogste dat me lukte :D
Afbeelding

CuteApplePie

Re: wat zegt de volgende zweetafdruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:23

De drukplekken van het zadel lijkt me?

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:24

Dat je paard het warmer heeft op de plek waar het zadel ligt..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:24

Dat zegt dat het warm was onder het zadel?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:25

Wat ik zie is 2 opvallende rondjes die droog lijken maar weer niet of dat zo hoort :-) Bij mijn pony zie ik het niet na het rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:26

CuteApplePie schreef:
De drukplekken van het zadel lijkt me?

het is inderdaad de zweetafdruk van het zadel dat ik wil laten beoordelen ja :+
die twee ronde plekken zijn droog, ik weet dat dat wil zeggen dat er ofwel géén druk is daar, ofwel tevéél druk. Echter weet ik niet zo goed hoe dat precies komt. Het feit dat ze warm had wist ik ook wel al :+
Dus even voor de duidelijkheid: ik wil weten wat de zweetplek mij vertelt over de ligging van mijn zadel. Niet dat ze het warm had.

Dit is een foto met zadel trouwens:(niet dat je er veel van kan zeggen, maargoed)
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:33

Ik denk dat het heel moeilijk is de ligging te beoordelen aan de hand van een zweetafdruk, aangezien hier heel veel verschillende meningen over zijn. Zo ken ik meerdere mensen die zeggen dat de afdruk compleet egaal moet zijn behalve op de ruggengraat, die moet droog zijn, maar in praktijk zie ik (ook bij aangemeten zadels) heel erg vaak dat er aan de voorkant droge plekken te zien zijn. Anderen zeggen juist weer dat de droge plekken (mits aan de voorkant/schouder) betekenen dat er voldoende ruimte is voor de schouder om te bewegen en dus goed zijn. Dus ben erg benieuwd wie hier meer over kan vertellen. :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:40

Wat mijn zadelmaker zegt is dat je beter naar het dekje kan kijken!! De drukkende plekken zullen een stuk hariger / viezer zijn dan de plekken zonder druk.

Verder hoort ruggengraat inderdaad droog te zijn, zoals hierboven gezegd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:45

Hoi, de beste tip is die van het krijt :D wrijf de rug in met krijt, waar het weg is + droog zou ik me idd zorgen maken als de rug verder wel bezweet is.

MAAR ik ben véél meer geïntereseerd in beelden van hoe dit paar beweegt! is de ruggengraat vrij? Buigt ze, geeft ze na? Wil ze verzamelen en ook weer vooruit?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 07:38

paard is een 4 jarig trekpaard, waar ik nu een klein jaartje héééééél erg rustig mee bezig ben.
In principe loopt ze vrij goed, ze geeft na, loopt actief. ik heb haar ingereden met een barefoot Arizona. in manier van bewegen merk ik niet echt verschil tussen de twee zadels (bij mijn oudste wel, die wilt niet meer lopen met de barefoot's), behalve het feit dat ik ze nu wél kan uitzitten :D
de ruggegraat is zeker vrij (als ik erop zit kun je onder het zadel doorkijken.
Vooruit is ook niet echt een probleem, verzamelen zijn we nog niet echt mee bezig (momenteel ben ik al blij als ik ze wat constant in tempo krijg :D)

de krijttip, is dit dan met of zonder dekje?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:50

Daar waar het droog is onder het zadel ligt te veel druk van het zadel, dus maar ff naar laten kijken.
Want het geeft te veel druk op de trapezium spier :o

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:52

Duhelo schreef:
Zoals de titel dus zegt:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
zadel is een specialized saddle, een vaste boom, maar aan de hand van de kussens en een shimpad kun je alles aanpassen. Als het zadel op de kale rug ligt lijkt hij perfect te liggen, kantelt niet, rockt niet, ruggegraat vrij, volgt de rondingen, maar ik heb wel bovenstaande afdruk.

ik heb de zelfde soort topic opgestart, maak de zweetplek eens nat, als het plek lichter is dan de andere vacht heb je een drukking in je zadel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:39

Krijt tip lijkt me niet handig. Bij zweten is het krijt sowieso weg? Hoe ziet onderkant van gebruikt dekje er uit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:03

Wat een leuk paard :D

Duhelo schreef:
die twee ronde plekken zijn droog, ik weet dat dat wil zeggen dat er ofwel géén druk is daar, ofwel tevéél druk. Echter weet ik niet zo goed hoe dat precies komt.

Rijd je licht?

vencedor schreef:
Wat mijn zadelmaker zegt is dat je beter naar het dekje kan kijken!! De drukkende plekken zullen een stuk hariger / viezer zijn dan de plekken zonder druk.

Onzin. Een paardenrug beweegt, ook ten opzichte van het zadel. Vieze vegen en losse haren kunnen ook door frictie op je dekje komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:17

De krijttip werkt erg goed hoor, zonder dekje, gewoon eens doen :)

Verder vrije ruggengraat: vooral belangrijk bij buiging, blijft ook dan de ruggengraat voldoende vrij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:29

Wat grappig dat je dat zegt poes, en voor mijzelf ook weer een bevestiging :) Heb net nieuw zadel, en ook zweetafdruk gemaakt enz enz enz. Maar wat me vooral opvalt: hij beweegt zo anders! Het is echt een groot verschil met eerst.

Want het kan natuurlijk volgens de theorie goed liggen - als het niet lekker zit zal je paard ook niet lekker lopen :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:56

Ik heb een zadel gekocht dat op het oog niet helemaal goed lag, en toch loopt paard als een zonnetje. Zolang het paard echt loslaat, in de lage lijn, in de buiging, bij terugkomen (hoeft niet verzameling te zijn), kan er eigenlijk weinig fout zijn.

En ja, sommige paarden zijn héél hard, maar ook die zullen echt niet helemaal loslaten en buigen van neus tot staart als het zadel drukt.

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:06

Ik heb geen idee maar ben zeer benieuwd naar de uitkomst! Even een berichtje om te volgen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:08

Over het algemeen is daar waar er geen zweet zit het zadel teveel knelt op de onderliggende huid. De plekken die droog zijn waren ook bij onze brede tinker de plekken waar het zadel als eerste te krap werd en het tijd werd voor een breder zadel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:16

Zo moeilijk is het helemaal niet.... de beste (zweet)afdrukken krijg je door te rijden met een schoon dek, op een enigzins ongepoetst paard, met een dekje dat in elk geval aan de binnenkant smetteloos wit is.
Paard gaat zweten en het relatieve vuil geeft een perfecte afdruk op je witte dek (of de witte binnenkant daarvan). DAT zijn de meest op de huid liggende (of zo je wil "meest op het paartdenlijf drukkende" plekken).

Ook begrijp ik nooit waar het bakerpraatje toch vandaan komt, dat de niet bezwete of vieze plekken op een (zoals net door mij genoemd) paard of dekje nu juist de plekken zouden zijn waar druk op ligt?
Juist helemaal niet: waar het dek de huid niet raakt krijg je simpelweg ook geen zweet/vuilplekken aan de binnenkant er van.

Ik pas de binnenkant-dekje-test met enige regelmaat toe, ik meet dat niet af naar de graad van bezweting van het paard, want die is dan op hals, borst etc. OOK bezweet... dat zegt mij niets.

Uiteraard hoort het gehele deel langs de boom schoon en droog te blijven: want daar hoort het dek(en zadel) NIET contact te zijn met de paardenrug, aangezien dat nu juist een uitgespaarde ruimte is. Hetzelfde geldt voor het deel over de schoft: daar hoort heel weinig afdruk te zien te zijn.

Het is heel simpel: waar het dek in contact komt met het (bezwete) paardenlijf zie je afdruk, waar het dat niet komt, niet.

Het ontgaat mij ten ene male waarom juist gedacht wordt dat de onbezwete delen de meeste druk zouden hebben, met zo'n dekjes-test lijkt het mij overduidelijk wat er wel en niet "drukt".
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-08-13 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:18

Als hij goed stabiel ligt en je kan voelen dat hij aan de voorkant voldoende ruimte heeft lijkt me dit niet echt dat het een probleem is..Deze zadels geven toch juist veel schoudervrijheid?Is het niet mogelijk dat het daardoor droog blijft(doordat daar meer zuurstof komt)op die plekken en hoe voelen de plekken aan als je het controleert na het rijden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:47

tellom schreef:
Daar waar het droog is onder het zadel ligt te veel druk van het zadel, dus maar ff naar laten kijken.
Want het geeft te veel druk op de trapezium spier :o

Dat teveel druk niet goed is wist ik, maar ik vroeg me eerder af hoe het komt dat die druk daar terecht komt ? (wil dit zeggen dat mijn zadel brug? Rockt? wat moet ik eraan doen? (zadelmaker laten komen is dus niet wat ik zoek, zadel is een specialized saddle, amper bekent hier in het belgenlandje, en eigenlijk bedoeld als "bouwpakket" :D)

helena299 schreef:
Duhelo schreef:
Zoals de titel dus zegt:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

ik heb de zelfde soort topic opgestart, maak de zweetplek eens nat, als het plek lichter is dan de andere vacht heb je een drukking in je zadel.

Als ik me niet vergis blijft die plek inderdaad lichter, maar heb er niet zo duidelijk opgelet, probeer ik dit weekend nog eens opnieuw.
De plekken zijn trouwens niet dik, niet gevoelig, niet opgezet, paard loopt als een tierelier (naar gelang haar niveau) en springt zelfs aan (met wat moeite, maar ze vind nog niet altijd al haar benen terug) in galop, waar ze voorheen hééééééél moeilijk mee had.

Koper schreef:
Wat een leuk paard :D
Rijd je licht?
Onzin. Een paardenrug beweegt, ook ten opzichte van het zadel. Vieze vegen en losse haren kunnen ook door frictie op je dekje komen.

Dank je :D
Ik rij inderdaad veel licht (paard heeft héle grote bewegingen, boomloos kon ik die zeker niet uitzitten, met de SS wel maar het is behoorlijk lastig en enkel als ze traag draaft :D)
Echter is deze afdruk van een 15 minuutjes te rijden (draf , korte stukjes galop)
Afdruk van het dekje is vrij regelmatig, overal even vies, ruggengraat vrij, behoorlijk symmetrisch .

poes schreef:
De krijttip werkt erg goed hoor, zonder dekje, gewoon eens doen :)

Verder vrije ruggengraat: vooral belangrijk bij buiging, blijft ook dan de ruggengraat voldoende vrij?

de ruggegraat is ongeveer 10 cm vrij, ik heb wel de indruk dat de achterkant een beetje heen en weer zwiebert (de afdruk waaiert soms wat uit) maar komt niet echt over of op de ruggegraat)
Krijt wil ik liever niet testen zonder dekje :D

pleiada schreef:
Als hij goed stabiel ligt en je kan voelen dat hij aan de voorkant voldoende ruimte heeft lijkt me dit niet echt dat het een probleem is..Deze zadels geven toch juist veel schoudervrijheid?Is het niet mogelijk dat het daardoor droog blijft(doordat daar meer zuurstof komt)op die plekken en hoe voelen de plekken aan als je het controleert na het rijden?

zadel geeft inderdaad erg veel schoudervrijheid, maar in stilstand sluit het wel aan.
Ohja, misschien niet onbelangrijk, paard is momenteel wel behoorlijk dik, haar schouder vind ik op dit moment niet echt terug :o , en op de plaats van de "drukplekken" heeft ze wel wat overtollig vet. Ik weet nu niet in welke mate dat meespeelt en belangrijk is, of in welke mate het kwaad kan dat er daar plekken zijn (vet veert misschien voldoende mee om het op te vangen?)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:55

Kun je dan nu wel je hand gewoon aan de voorkant onder het zadel door laten glijden nu ze wat dik is?Zo niet lijkt het me dat je wat zou kunnen veranderen in de shims zodat het dunner is?