Zadel schuift heel erg... iemand tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Zadel schuift heel erg... iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:32

Heyhoi,
Allereerst: sorry als het verkeerd staat, dit leek me het meest logisch.
Ik verzorg nu sinds een maandje ongeveer een superlieve(en een *beetje* te dikke tinker merrie).
Nu is het probleem: Met rijden is het altijd een heel gedoe om op te stappen en dan te zorgen dat je niet met zadel en al onder t paard beland...
Ze heeft namelijk nauwelijks schoft dus het zadel glijd van rechts naar links onder het rijden. Dit is niet erg prettig voor mij en het lijkt me nou ook niet erg prettig voor haar...
Hebben jullie misschien tips om het zadel minder te laten schuiven? Het mogen tips zijn in de trant van "Probeer zo en zo te bewegen in t zadel" tot "maak zo en zo een riempje vast aan het zadel via weet ik wat". Ik zou het echt heel prettig vinden als een van de tips zomaar een wondermiddel blijkt te zijn!

Alvast bedankt!

maralyn

Re: Zadel schuift heel erg... iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:33

krukje....

Hoeveel heb je te zeggen over je verzorgpaard?
(Dat je dingen mag veranderne enz enz?)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:35

Inderdaad ik stap ook op met krukje, helpt niet alleen je probleem maar zorgt er ook voor dat je zadel en paard heel blijven :)

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:36

staartriem :P

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:37

Paard in proberen laten afvallen en als ze helemaal in vorm is zadel opnieuw passen of ander zadel of kijken of het zadel kan worden aangepast in overleg met eigenaar. Bontjes, gelpads, voortuig etc is mijn ervaring dat het allemaal weinig helpt en in verhouding best duur is voordat geld kan je beter de zadelmaker laten komen en als je mazzel heb kan het zadel worden aangepast

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:38

Ik weet niet hoe groot je tinker is en hoe groot jij zelf bent, maar probeer om de rechter beugelriem te pakken en die omlaag te drukken, zodat je jezelf als het ware 'tegenhangt'.
als je er niet helemaal bij kunt kan je ook proberen om ipv met je rechterhand het zadel vast te pakken, met deze hand op de rechterhelft van het zadel leunen, ook als een vorm van tegendruk. Met wat oefening kan je straks zelf zonder singel opstappen :)

Oh ik zie nu dat je er tijdens het rijden ook last van hebt.. lastig, in principe zou je met een goede zit hier geen last van moeten hebben maar dat is natuurlijk niet zo 123 geregeld.. Aan de zadelmaker vragen of er iets aangepast kan worden zodat het minder glijdt?
Laatst bijgewerkt door 0_saskia_0 op 01-08-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:38

kun je er ook geen gelpad onderleggen?
Mijn pony had ook geen schoft en de mensen van de paadenwinkel zeiden dat het slim was om er een gelpad onder te doen.
Het heeft toen veel geholpen.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:40

Zorgen dat je met zo min mogelijk gewicht in de beugel hangt als je op stapt. Maar nog beter is alert zijn op het zo snel mogelijk verdelen van je eigen lichaamsgewicht. Een krukje is daarbij een goed hulpmiddel.

Daarnaast kan het helpen om een anti-slip matje tussen het zadel en de vacht van je verzorgpony te leggen. Deze zijn niet duur, maar overleg wel even met de eigenaar/eigenaresse of die dat goed vindt. Het kán namelijk, als het zadel tijdens het rijden ook een beetje schuift, voor drukkingen en witte plekken zorgen. Dat wil je natuurlijk niet. Bovendien kan het zijn, als het zadel verder ook schuift, dat het gewoon tijd is voor een nieuw zadel of een onderhoudsbeurt (opvullen/passend maken) van de huidige.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:41

Hoeveel heb ik te zeggen... nouja... De eigenaresse is heel erg aardig en heeft zelf ook al aangeboden het paard te longeren terwijl ik rijd, zodat ik de teugels los kan laten en aan mn zit kan werken. Ik denk wel dat ik, in goed overleg(en natuurlijk dat ik het zelf betaal) ook wel een speciale riem ofzo zou mogen kopen. Ik ben niet zo heel erg groot, ponylief ook niet, maar heel lenig of handig ben ik nou ook weer niet... :+
@ enphalu Hoe zou een gelpad dan precies helpen?
@ paardjes123 De eigenaresse heeft al duidelijk gemaakt dat het geen kwestie is dat ze te dik is, en dat toen ze in topconditie was dit probleem ook al speelde... Dus een nieuw zadel zou ook niet veel verschil maken.

Enig idee of een boomloos zadel zou helpen?

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:45

mariekekroon schreef:

Staartriem helpt alleen tegen het naar voor schuiven, niet opzij.
Bij mijn dikke haflinger heb ik er wel eens een antislip matje onder gehad.
(Een speciaal voor onder het zadel natuurlijk niet een van de blokker.)
Hielp wel tegen het schuiven maar toen ik het zadel er af haalde zat ie onder de bulten.
Leek mij ook niet fijn voor hem.
Bij mij helpt ook alleen het opstappen met krukje.

Enphalu schreef:
Mijn pony had ook geen schoft en de mensen van de paadenwinkel zeiden dat het slim was om er een gelpad onder te doen.

Gelpad zal het eerder erger maken dan beter.
Een gelpad is dik en daardoor komt de boom nog krapper te liggen.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:46

een gelpad zorgt ervoor dat o.a het zadel minder gaat schuiven, doordat het een beetje ''plakt''? weet even niet hoe ik het moet uitleggen. :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:47

Boomloze zadels (en dan bedoel ik de 'standaard' Barefoots) schuiven net zo hard als je een paard hebt zonder schoft :+

Enphalu

horsier schreef:
mariekekroon schreef:

Staartriem helpt alleen tegen het naar voor schuiven, niet opzij.
Bij mijn dikke haflinger heb ik er wel eens een antislip matje onder gehad.
(Een speciaal voor onder het zadel natuurlijk niet een van de blokker.)
Hielp wel tegen het schuiven maar toen ik het zadel er af haalde zat ie onder de bulten.
Leek mij ook niet fijn voor hem.
Bij mij helpt ook alleen het opstappen met krukje.

Enphalu schreef:

Gelpad zal het eerder erger maken dan beter.
Een gelpad is dik en daardoor komt de boom nog krapper te liggen.

die van mij was nog geen 1cm dik :)

Sandyislief

Nouja te dik of niet, een heen en weer schuivend zadel past gewoon niet. Misschien toch eens met de eigenaar overleggen om er een zadelmaker naar te laten kijken.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:49

"Bananen" singel, een singel met een beetje een breder stuk tussen de voorbenen. Niet een springsingel, maar zo'n stuk maar dan kleiner aan de andere kant. Ik ben vandaag met mijn Tinker bij de zadelmaker geweest, en mijn nieuwe zadel is besteld. Maar dit zadel schuift ook alsnog, dus als ik hem krijg koop ik er ook zo'n singel bij.

Een schuivend zadel past wel, een zadel die schuift zoals bij een paard zonder schoft is ook gewoon goed. Een zadel heeft gewoon niet genoeg grip bij een paard die geen schoft heeft.
Laatst bijgewerkt door donnar op 01-08-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:50

Oh... Dat helpt dus niet... Het is ook vooral het opstappen, aangezien ik aansingelen terwijl ik erbovenop zit moeilijk vind(en als je dan naar links leunt schuift t zadel ook weer... :+) . Als je dan aangesingeld hebt en opstapt, en het zadel schuift, is het altijd heel lastig om het zadel "recht te duwen" door naar rechts te leunen/op de rechter beugel te steunen.
@ donnar wat een grappige naam, heb je er toevallig een foto van? Ik kan t me niet helemaal voorstellen...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:52

donnar schreef:
"Bananen" singel, een singel met een beetje een breder stuk tussen de voorbenen. Niet een springsingel, maar zo'n stuk maar dan kleiner aan de andere kant. Ik ben vandaag met mijn Tinker bij de zadelmaker geweest, en mijn nieuwe zadel is besteld. Maar dit zadel schuift ook alsnog, dus als ik hem krijg koop ik er ook zo'n singel bij.

Een schuivend zadel past wel, een zadel die schuift zoals bij een paard zonder schoft is ook gewoon goed. Een zadel heeft gewoon niet genoeg grip bij een paard die geen schoft heeft.

Een bananensingel is toch om het naar voren schuiven te voorkomen? Een singel met een breder stuk tussen de voorbenen, ik denk dat jij een anatomische singel bedoelt? Die heeft inhammen bij de voorbenen :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:54

[HAR] Zadel schuift - oplossen met singel?

Zo'n singel, bij dit soort zit het brede stuk tussen de voorbenen ipv bij een springsingel tegen de buik. Dit werk op die manier alleen bij een zadel die heen en weer schuift, niet van voor naar achter. ( als dit laatste het geval is past het zadel inderdaad niet) Oja, die naam is de naam ervan in de volksmond. De echte naam is inderdaad een anatomische singel.
Laatst bijgewerkt door donnar op 01-08-13 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:56

Enphalu schreef:
die van mij was nog geen 1cm dik :)

Is toch bijna een boommaat.

donnar schreef:
"Bananen" singel

Een banaan singel is alleen voor het naar voor schuiven van het zadel.
Voor paarden waarbij de singelplek verder naar voor ligt zijn deze singels geschikt.
Anders trekt de singel het zadel naar voor.
De singels zijn ook bol/hol net hoe je het noemen wil, de vorm van een banaan dus.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:00

Iemand misschien nog rijtechnisch een paar tips? Bijv letten op je zwaartepunt op t zadel? Juist wel/niet doorzitten? En waar zou ik deze dingen kunnen krijgen die jullie opnoemen? (Misschien ook de prijs erbij? Als het geen garantie voor succes is ga ik er geen hoofdprijs aan uitgeven.)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:03

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:10

donnar schreef:
[HAR] Zadel schuift - oplossen met singel?

Zo'n singel, bij dit soort zit het brede stuk tussen de voorbenen ipv bij een springsingel tegen de buik. Dit werk op die manier alleen bij een zadel die heen en weer schuift, niet van voor naar achter. ( als dit laatste het geval is past het zadel inderdaad niet) Oja, die naam is de naam ervan in de volksmond. De echte naam is inderdaad een anatomische singel.

Wou al zeggen :D Het verbaast me altijd dat twee totaal verschillende dingen in de volksmond hetzelfde kunnen worden genoemd. Een banaansingel is namelijk heel wat anders dan de singels in die link. Maar dan snap ik wat je bedoelt :j

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:20

Diaz schreef:
Bij mij scheelde zo'n anti-slip matje super toen ik een boomzadel had :j Ook een schoftloos rond tinkertje.
http://www.ruitersportsissi.nl/internet ... -1194.html

Legde je die dan tussen de rug en het dekje en daarop het zadel ? of moet je het dekje ertussenuit laten ?
ik heb hetzelfde probleem met mijn ronde Haflinger.. alleen bij opstappen. Hij is net te groot om op de andere kant te leunen met opstappen. Maar heb het idee dat met een dekje de boel nog schuift ?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:28

Als je zadel veel schuift onder het rijden, kan het aan je eigen zit liggen, dat je niet stil genoeg zit en niet gelijke druk zet op je benen als je lichtrijdt (dat je zeg van links naar rechts schuift). Het kan ook zijn dat je paard (pony) scheef is of scheef bespierd is en dus het zadel makkelijker naar een bepaalde kant valt.

Ik rij ook een pony die nauwelijk schoft heeft en waar het zadel heel makkelijk kan schuiven. Goed aansingelen in begin (ga er niet meteen op, singel strak aan, loop een stukje met de pony, kijk of je nog wat verder aan kunt singelen, loop nog een stukje enz.), zorg dat je zelf rechtop zit en gelijke druk op teugels, benen en zitknobbels hebt. En als je paard scheef is.....ja dat is trainen, maar dus niet zo snel verholpen. Kan zijn dat ze in een bocht of wending de binnen of buitenheup niet goed willen laten zakken, waardoor je aan een kant een hogere kant hebt, dan zal het zadel ook vanzelf naar de lagere kant zakken (de heup die wel normaal wil zakken bij het lopen). dat is iets wat miss een fysio of osteo kan verhelpen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:31

Sandyislief schreef:
Nouja te dik of niet, een heen en weer schuivend zadel past gewoon niet. Misschien toch eens met de eigenaar overleggen om er een zadelmaker naar te laten kijken.

Mee eens..