zadel drukt of brugt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

zadel drukt of brugt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 12:17

Hey bokkers,

Ik heb een probleem met mijn zadel, dus ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik rijd mijn haflinger met een wintec 500 dressuur – cair, ouder model dus zonder suede kniewrongen. In dit zadel, 17’5”, zit nu een witte boom (ik heb een Wintec boommeter en controleer regelmatig). Het zadel is twee jaar geleden nagekeken door een zadelmaker en goed passend bevonden.

Ik heb echter anderhalf jaar met een boomloos zadel gereden. Sinds enkele weken heb ik wegens last in mijn bekken de wintec weer in gebruik genomen. Het zadel lijkt goed te liggen, schuift niet, maar de zweetafdruk zint me niet.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1077016_10201035842592474_1626648252_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1074775_10201035842792479_1512791758_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1074411_10201035842352468_301802697_o.jpg

Momenteel heb ik geen budget voor een nieuw zadel, dit heeft ook nog geen hoge prioriteit aangezien ik ook het boomloos nog op haar kan gebruiken. Maar graag zou ik weten of het zinvol is een zadelpasser te laten komen voor een aanpassing – indien dat mogelijk is. Misschien is het een te voorkomen, gekend probleem? Als de zadelpasser enkel kan vaststellen dat er een ander zadel op moet is het weinig interessant om hem of haar te laten komen – dan wacht ik tot ik budget heb voor een nieuw zadel.

Ik heb er al aan gedacht om een dek van mijn boomloos zadel met inlages onder het zadel te gebruiken, maar of dit zal helpen is maar de vraag...

Somebitch

Re: zadel drukt of brugt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:20

Heb je ook een foto met zadel?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 12:36

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:38

Het zadel sluit achter (lijkt op de foto) niet helemaal aan, het zit wat omhoog waardoor je als je erop gaat zitten het wel de rug raakt waardoor het zadel achterover ligt.

Kan dat kloppen?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:40

Is de boom niet te smal?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 12:43

Ik denk dat het dekje vertekent, had nog niet de indruk dat het aan de achterkant niet aansluit. Maar ik sluit het niet uit.
Zou dat dan ook aan een te smalle boom liggen?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:45

Op je laatste foto (dus op het paard) vind ik het dieptepunt van het zadel verder naar achteren liggen dan hij hoort. Tenminste, dat denk ik, maar je foto is natuurlijk ook niet super om te beoordelen.
Daarbij kan je paard in een jaar behoorlijk veranderen aan spieren, dus is een bredere boom niet heel gek...
Heb je toevallig een bredere boom in huis? Dan kun je misschien eens testen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:47

Dat zou inderdaad kunnen duiden op een te smalle boom. Ik ben benieuwd naar een foto van de zijkant zonder dekje. Het zadel ligt namelijk echt OP je paard lijkt wel en niet aansluitend..

Er zit al een witte boom in dus breder kan je niet gaan, sommige mensen doen er de smalste boom van de wintec wide in, maar sommige zeggen weer dat dat niet kan omdat het slecht is voor je zadel.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 12:48

ik heb er nu de breedste boom in, zoals ook met de boommeter wordt aangegeven. Ik zet alles op foto vanavond.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:49

Nog afgezien van de zweetvrije plekken, n.a.v. de eerste foto, ligt je zadel scheef.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 12:51

Ja, had ik ook gezien, ligt aan de scheve bespiering voor het moment denk ik. Gelukkig zijn de doornuitsteeksels nog vrij :)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:53

foto is lastig te beoordelen, maar als ik de zweedafdruk zo zie drukt ie teveel bij de schoft (geen zweet betekend teveel druk ;))

ik zou even een zadelmaker langs laten komen die kunnen er idd evt een andere boom in zetten, maar ook wat opvullen of wol eruit halen, maar dat weet diegene het beste

Heb je ook het idee dat je paardje minder lekker loopt onder het wintec zadel of valt dat mee?

succes ermee!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:48

Je boom is denk ik te klein. :j zadel ligt achterover.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:04

Kan er een bredere boom in? Volgens mij leg je de boom-meter verder naar achter, dan waar die van het zadel uitkomt. Zadel te lang? Dat kan wel die zweetafdruk veroorzaken.
Ligt toch echt behoorlijk scheef.. terwijl dit niet zo lijkt als je hem er los op legt. Stap je op vanaf een verhoging, zodat je hem niet scheef trekt?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:15

Ik probeer de boommeter op de zelfde plaats te houden, vlak achter de schouder. Daar leg ik het zadel ook :) Maar ik moet toch iets mis doen dan, als jullie allemaal een te smalle boom zien :)

Ik stap niet op vanaf een verhoging, weet dat ik het toch zou moeten doen, ...

Een bredere boom past niet in het zadel denk ik. Dat wordt dus nog even boomloos verderrijden tot ik genoeg gespaard heb voor een ander zadel...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:17

hier kost het checken 20 euro. ik weet niet hoe duur het bij jullie is, maar zou het gewoon even laten kijken ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:21

Ik heb voor het weekend een mail gestuurd naar een zadelpasser, maar helaas nog geen antwoord gehad...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:33

Wat zou er gebeuren als je de boom eruit haalt? Houd je semi-boomloos over.. misschien een idee?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:44

Locanda schreef:
Wat zou er gebeuren als je de boom eruit haalt? Houd je semi-boomloos over.. misschien een idee?

Een semi boomloos zadel zit wel iets anders in elkaar :D
Als je van je zadel af wil kan je het proberen maar neem dan wel een model paard een geen echte pony rug :(

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:44

Volgens mij krijg ik dan problemen met de boom... Doorsparen voor een wide dus :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:48

TS je zadel zou best kunnen bruggen. Boom en achterkant hebben meer druk dan de hoogte van de stijgbeugel ophanging waar je de andere zweet plekken ziet.
Moeilijk op te lossen met een andere boom te wijd gaat je zadel naar voren kiepen.
Dekje met verschillende inlagers zou mogelijk een oplossing zijn. Cair is dacht ik niet aan te passen door een zadel maker.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:55

Weet ik Jomaro :D maar TS moet toch wat, is misschien het proberen waard..?
Een soort semi-boomloos dan :+ voor mijn gevoel oogt het zadel ook wat te lang.
Edit: ik weet ook niet of het kán :) was maar een idee ;) want dit is ook absoluut niet goed voor de pony rug...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:17

Locanda schreef:
Weet ik Jomaro :D maar TS moet toch wat, is misschien het proberen waard..?
Een soort semi-boomloos dan :+ voor mijn gevoel oogt het zadel ook wat te lang.
Edit: ik weet ook niet of het kán :) was maar een idee ;) want dit is ook absoluut niet goed voor de pony rug...

TS heeft nog een boomloos zadel denk dat dat dan een betere optie is :D
Voor TS dan iets minder aangezien ze er niet fijn mee kon rijden.

Maar een wintec zadel zonder kopijzer gaat niet wijder staan sterker nog het zadel zal smaller worden dan de witte wintec boom.
De kopijzers duwen de voorkant van het zadel uit elkaar vandaar dat je ook niet de paarse extra wijde bomen in een "gewoon" wintec zadel mag plaatsen.

TS Hoe loopt je haflinger met het wintec zadel?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 22:34

Ik merkte nog geen verschil, morgen ga ik weer over op boomloos, met extra aandacht!