Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het klopt wel dat een dubbelgebroken vaak vriendelijker is vanwege het notenkraker effect dat een enkelgebroken bit kan geven maar dat is grotendeels gewoon een kwestie van de rijstijl van de ruiter, een dubbelgebroken bit met een plat tussenstuk daarentegen werkt juist weer net iets scherper in. Ik zou even uitproberen wat fijner rijd. Persoonlijk vind ik dubbel fijner rijden maar dat verschilt ook weer per paard

. dyoka schreef:Waarom een ongebroken?
dyoka schreef:Dat klopt, maar een ongebroken bit werkt wel in op de mondhoeken en de tong. Natuurlijk is het ene bit scherper dan de ander, maar als je gewoon met rustige, stille handen rijdt hoeft ook een enkelgebroken bit niet in het gehemelte te prikken (als je niet trekt ontstaat er immers ook geen hefboomwerking). Ik denk dat in het geval van TS, ze beter de enkelgebroken kan houden, of een dubbelgebroken.
donna123 schreef:dyoka schreef:Dat klopt, maar een ongebroken bit werkt wel in op de mondhoeken en de tong. Natuurlijk is het ene bit scherper dan de ander, maar als je gewoon met rustige, stille handen rijdt hoeft ook een enkelgebroken bit niet in het gehemelte te prikken (als je niet trekt ontstaat er immers ook geen hefboomwerking). Ik denk dat in het geval van TS, ze beter de enkelgebroken kan houden, of een dubbelgebroken.
Maar iedereen trekt toch wel eens in de mond van het paard? Waarom zou je dan eigenlijk een bit hebben als je er toch niet aan trekt?
Ik zou toch voor een dubbelgebroken gaan.
Ik denk niet dat bij de kleinste hulp/ophouding/trek het bit gelijk in zijn gehemelte staat. Zodra je een ruk geeft wel, maar dat doe je als het goed is niet. Overigens, ook zonder bit, dus bitloos, trek je aan het paard maar dan aan zijn neus. Maar laten we deze discussie achterwege laten.
donna123 schreef:dyoka schreef:Waarom een ongebroken?
Dat prikt niet in het gehemelte. Een enkel gebroken bit doet dat wel..
Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=8LM5caeE79I
donna123 schreef:Als je nou echt perse een bit wilt (waar ik geen voorstander van ben) neem dan een ongebroken of dubbelgebroken bit die NIET roestvrij is!!
Paarden vinden bitten die roestvrij staal bevatten veel minder fijn dan een gewoon bit! En als het kan is het ook heel fijn voor een paard als er wat koper in het bit zit.
ik heb die van harry horse was niet zo duur en blijft lang mooi en roest niet... Ik zou voor n bustrens gaan dubbelgebroken... 
blijft mooi "zilver" xD alleen soms wat opgedroogd speeksel of iets in die richting ...
ik ging gwn naar de winkel en zei ik wil een dubbel gebroken bustrens in maat ... En toen liepen we naar de bitmuur xD en toen heb ik die van harry horse gekozen die was het goedkoopst
eigenlijk geen idee welke maat ik heb (best wel slecht eigelijk dat ik dat niet eens weet haha)