Met longeersingel rijden. Hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Met longeersingel rijden. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:45

Hey Bokkers,

Ik heb een mini-shet van 82 cm, niet dik, niet dun. Maar gewoon normaal, misschien een vetje meer :o
Ik wil nu graag een longeersingel gaan kopen, hiervoor kan ik het lange lijnen gaan oefenen, en het longeren. Nu was mijn vraag...

Mijn buurmeisje van een jaar of 5 rijd zo nu en dan op mijn shet. Voor haar is het wel wat hobbelig en ligt ze er zo nu en dan af. Ik heb er eens voor haar een handdoekje opgelegen, het vastgehouden, haar d'r op laten zitten, en toen gaan stappen. Dit zat voor haar wat comfortabeler. Nu wil ik een gewoon RIJDEKJE onder de longeersingel doen.

Maar... Gaat het dekje niet schuiven, en blijft het op zijn plaats? Kan er uberhaupt wel een dekje onder? Etc, etc... Alvast bedankt voor de antwoorden.

Uiteraad heb ik natuurlijk de handdoek er maar een paar secondwen op gehad voor de proef, meer heb ik er niet mee gedaan. Om daar maar even geen iscusse over te voeren ;)

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:49

ik zelf doe altijd een dekje onder de longeersingel tijdens het longeren
en het blijft altijd goed liggen

Unique6

Re: Met longeersingel rijden. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:52

Bedankt, maar hoe zit dat met rijden?

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:56

ik heb een keer met longeer singel gestapt en beetje gedraafd bleef toen ook netjes liggen

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:59

Je dekje blijft prima liggen onder een longeersingel. Het zit alleen totaal niet comfortabel. Het is ook niet voor niets een longeersingel, dus geen rij-singel.
Je moet achter de longeersingel zitten waardoor je meteen te ver achterop de rug zit. Zou het dus niet doen.

Heb je geen zadeltje voor de pony?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:01

Gewoon de singel door de lusjes halen. Dan kan het er niet onderuit. Je kunt ook een bontje gebruiken om op te zitten (zit nog zachter)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:02

Zou inderdaad ook liever kiezen voor een zadeltje of een barebackpadje, dat is voor zowel ruitertje als pony comfortabeler ( en dus veiliger ;) )

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:04

Ik zou een dekensingeltje kopen. :j
Kost ook niet zoveel.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:04

Jitske schreef:
Je dekje blijft prima liggen onder een longeersingel. Het zit alleen totaal niet comfortabel. Het is ook niet voor niets een longeersingel, dus geen rij-singel.
Je moet achter de longeersingel zitten waardoor je meteen te ver achterop de rug zit. Zou het dus niet doen.

Heb je geen zadeltje voor de pony?

Dankjwel!

Ne heb idd geen zadeltje voor mijn pony, omdat het toch maar 2x in de maand is dat ze er op rijd, vind ik dat een beetje weggegooid geld. Pony is ook niet helemaal ingereden, maar het is meer hobbelen. Ik dacht dat ik het wel simpel op zou kunnen lossen, maar dit kan dus niet. Als dit in nadeel is van mijn pony's rug, ga ik hier niet mee aan de gang. Bedankt!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:04

Shirley schreef:
Zou inderdaad ook liever kiezen voor een zadeltje of een barebackpadje, dat is voor zowel ruitertje als pony comfortabeler ( en dus veiliger ;) )

Barebackpadje?

michelle___ schreef:
Ik zou een dekensingeltje kopen. :j
Kost ook niet zoveel.

En hoe bevestig je dat?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:06

Het zelfde als een zweetdeken met buiksingels. :)
Zijn meestal elastiek en kosten €5.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:07

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:08

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:09

Ik heb een tijdje op een paard gereden samen met een gehandicapt jongetje! Ik moest dit jongetje vasthouden dus hier legde we een deken (zo'n westerndekje zeg maar) op en deze hielden we op z'n plaats met zo'n elastieke singel! Zat zeker niet verkeerd ^^ Er is dus gewoon mee te rijden en het blijft wel liggen ^^ en je zit hierdoor niet heel extreem ver naar achter ;)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:10

michelle___ schreef:
Het zelfde als een zweetdeken met buiksingels. :)
Zijn meestal elastiek en kosten €5.

Dat is niet duur, dankjwel!

Shirley schreef:
Een barebackpadje :j , je mag vast wel even bij de deze foto's spieken ;)

[ITP] Jesse en Poow, met de Barebackpad doen ze het ook zo!

Wat een leuk ding! Weet je misschien waar je die kunt krijgen, en hoeveel die dingen kosten?

Jitske schreef:
Een dekensingel is zo'n elastieken singel die je met een dekensluiting vast maakt.
http://www.divoza.com/images/products/1 ... h-smal.jpg

Daar kun je gewoon overheen gaan zitten. Goeie optie dus :j

Ik snap wat een dekeningel is ;) Maar bevestig je die aan het dekje ofzo?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:11

Die leg je gewoon over je dekje heen. :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:12

michelle___ schreef:
Die leg je gewoon over je dekje heen. :)

:') Wat ben ik toch weer slim.. Dus niet...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:12

Afbeelding
Even een foto'tje gevonden. :))

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:12

@zusjuh: een elastieken (deken)singel is wel iets heel anders dan een longeersingel. Een longeersingel is verhard en heeft ringetjes. Daar zit je wel degelijk achter ;)

@TS, je kunt de dekensingel niet direct aan het dekje bevestigen. Als je een dekje hebt met van die lussen waar de singel doorheen moet bij het zadel kun je hem wel daar doorheen doen. Anders gewoon 'strak' aantrekken/singelen en het dekje een beetje naar voren trekken zodat de singel in het midden van het dekje ligt. Zelf vind ik het niet fijn werken, gaat inderdaad vaak glijden. Maar dat kan ook met de bouw van je pony/paard te maken hebben.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:14

michelle___ schreef:
[ Afbeelding ]
Even een foto'tje gevonden. :))

Dankjewel!

Jitske schreef:
@zusjuh: een elastieken (deken)singel is wel iets heel anders dan een longeersingel. Een longeersingel is verhard en heeft ringetjes. Daar zit je wel degelijk achter ;)

@TS, je kunt de dekensingel niet direct aan het dekje bevestigen. Als je een dekje hebt met van die lussen waar de singel doorheen moet bij het zadel kun je hem wel daar doorheen doen. Anders gewoon 'strak' aantrekken/singelen en het dekje een beetje naar voren trekken zodat de singel in het midden van het dekje ligt. Zelf vind ik het niet fijn werken, gaat inderdaad vaak glijden. Maar dat kan ook met de bouw van je pony/paard te maken hebben.

Lijkt mij idd ook wel erg glijden? Iemand ervaring met glijden?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:17

Dekensingel zou ik niet doen die schuiven heel erg snel en dat kan zorgen voor vervelende vallen.. Heb vroeger altijd met longeersingel gereden ( eigenaar van mijn verzorgpony had geen zadel) ging prima heb nog veel bokken ermee uitgezeten. Gewoon met je knieën op de longeersingel en dan zit je prima.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:17

Bij de Shetlandershop worden ze verkocht voor 65 euro ( of 90 met een hoofdstelletje erbij )

http://www.shetlandershop.nl/assortiment/Zadels/cp=2

Maar ik heb er zelf ook nog eentje liggen voor de verkoop, die mag voor de helft weg , is ook nog nieuw , alleen een klein beetje roest aan een ringetje ;)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:18

ryukapple schreef:
Dekensingel zou ik niet doen die schuiven heel erg snel en dat kan zorgen voor vervelende vallen.. Heb vroeger altijd met longeersingel gereden ( eigenaar van mijn verzorgpony had geen zadel) ging prima heb nog veel bokken ermee uitgezeten. Gewoon met je knieën op de longeersingel en dan zit je prima.

Oke, nog meer ervaringen?

Gaan je knieën dan niet enorm schuren?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:19

Shirley schreef:
Bij de Shetlandershop worden ze verkocht voor 65 euro ( of 90 met een hoofdstelletje erbij )

http://www.shetlandershop.nl/assortiment/Zadels/cp=2

Maar ik heb er zelf ook nog eentje liggen voor de verkoop, die mag voor de helft weg , is ook nog nieuw , alleen een klein beetje roest aan een ringetje ;)

Dus je hebt nog zo'n barebackpad liggen? Voor welke maat pony? Of minishet?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:21

Viktor238 schreef:
ryukapple schreef:

Oke, nog meer ervaringen?

Gaan je knieën dan niet enorm schuren?

Heb er zelf nooit last van gehad