Mijn paard heeft de laatste tijd de nare gewoonte om onder het rijden zijn mond te openen en zijn tong tussen zijn tanden te doen. Nu is de tandarts pas geleden geweest, dus daar ligt het niet aan. Ik heb ook een goed zadel, dus geen rugklachten. Ik heb nu een hoge brede neusriem met sperriem erom. Veel mensen gaven mij als advies om gewoon de sperriem maar "aan te sjorren". Heb het 1x geprobeerd en vind het niet de oplossing. Hielp trouwens ook niet

Mijn paard vind de aanleuning moeilijk als ik ga doorzitten en moeilijkere oefeningen ga doen. Dan zet hij zn tong ertussen, maar hij voelt dan niet zwaar! (Ik merk het namelijk nooit als hij het doet) We zijn er hard mee bezig om de aanleuning stabieler te krijgen, maar merk dat het juist alleen maar erger wordt...
Nu heb ik op internet wat rond gezocht en er bestaan dus beugelneusriemen of lage neusriemen. Heeft iemand hier ervaring mee met de werking ect? Misschien heeft mijn huidige neusriem wel niet de goeie werking voor mijn paard. Want ik merk dat hij het minder doet als ie een Mexicaanse neusriem omheeft. Maar hier wil ik niet mee dressuur starten.
Tips zijn welkom