Werking van lage neusriemen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna1991

Werking van lage neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:54

Even een vraagje!

Mijn paard heeft de laatste tijd de nare gewoonte om onder het rijden zijn mond te openen en zijn tong tussen zijn tanden te doen. Nu is de tandarts pas geleden geweest, dus daar ligt het niet aan. Ik heb ook een goed zadel, dus geen rugklachten. Ik heb nu een hoge brede neusriem met sperriem erom. Veel mensen gaven mij als advies om gewoon de sperriem maar "aan te sjorren". Heb het 1x geprobeerd en vind het niet de oplossing. Hielp trouwens ook niet :Y) Ik krijg vaak met de dressuur commentaar van de jury en minpunten!

Mijn paard vind de aanleuning moeilijk als ik ga doorzitten en moeilijkere oefeningen ga doen. Dan zet hij zn tong ertussen, maar hij voelt dan niet zwaar! (Ik merk het namelijk nooit als hij het doet) We zijn er hard mee bezig om de aanleuning stabieler te krijgen, maar merk dat het juist alleen maar erger wordt...

Nu heb ik op internet wat rond gezocht en er bestaan dus beugelneusriemen of lage neusriemen. Heeft iemand hier ervaring mee met de werking ect? Misschien heeft mijn huidige neusriem wel niet de goeie werking voor mijn paard. Want ik merk dat hij het minder doet als ie een Mexicaanse neusriem omheeft. Maar hier wil ik niet mee dressuur starten.

Tips zijn welkom :)

Heleennn

Re: Werking van lage neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:00

Ik rijd mijn jonge merrie met een lage neusriem (africhtingsneusriem) en ze doet het veel beter op deze neusriem dan op de gecombineerde ;) Het zorgt ervoor dat de mond niet ver open kan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:33

Lage neusriem geeft idd vaak een rustigere aanleuning.
Wat helemaal goed moet zijn is de horseware Micklem hoofdstel. Mijn pony loopt daar het funeste mee.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:45

Hanna1991 schreef:
Mijn paard vind de aanleuning moeilijk als ik ga doorzitten en moeilijkere oefeningen ga doen. Dan zet hij zn tong ertussen, maar hij voelt dan niet zwaar! (Ik merk het namelijk nooit als hij het doet) We zijn er hard mee bezig om de aanleuning stabieler te krijgen, maar merk dat het juist alleen maar erger wordt...

Tips zijn welkom :)

Je geeft eigenlijk zelf aan waar het probleem écht zit: je aanleuning. Je paard doet zijn tong over het bit omdat hij van de druk in zijn mond af wil. Dit kan verschillende oorzaken hebben: een te strenge ruiterhand, scheefheid van paard en/of ruiter, je training is te zwaar en je paard kan het niet aan. Dat het erger wordt als je gaat doorzitten, terwijl je zadel goed ligt, geeft voor mij aan dat je zit niet comfortabel is voor je paard. Dat kan aan je zit liggen, aan de rug van je paard, of beide. Al eens een osteopaat er bij gehad?

Mijn tip: kijk eerst eens goed WAAROM je paard dit zo doet en wees niet bang om ook kritisch naar jezelf te kijken. Je paard probeert je iets te vertellen en heeft pijn. Dat het tongprobleem erger wordt geeft voor mij aan dat je echt goed moet kijken naar je training, want zo doorrijden lijkt me niet gezond en bovendien pijnlijk voor je paard.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 23:41

slotje

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:45

Hanna1991 schreef:
slotje

Dit kun je niet zelf doen, en ook niet zo maar voor elkaar krijgen bij een mod.
Als je niet tegen kritieken kan, moet je geen topic openen.

Ik ga helemaal met Agnes mee. Je schrijft dat het vooral bij het doorzitten gebeurt? Dan heb jij mogelijk onwillekeurig toch meer moeite met zitten dan je denkt. Zet je instructrice er eens op, en kijk of het paard het dan nog steeds doet bij het doorzitten.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:49

He mijn merrie loopt opzich ook wat makkelijker op de lage neusriem.

Maar wat je ook even na kan laten kijken of het bitje lekker ligt als dat vervelende druk geeft kan dit volgens mijn ook allemaal gebeuren.
Succes er mee blijft altijd lastig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:55

Als je een lage neusriem vastmaakt zoals het hoort dan heeft je paard daarmee meer kaak vrijheid dan met een hoge neusriem. Daarnaast ligt het bit wat stiller en is inwerking meer direct (mond open is tegendruk).
Tegen tongproblemen helpt het niet perse, behalve als je paard gewoon weinig ruimte heeft, maar dan zou het tongprobleem ook weg moeten zijn als je de hoge neusriem 2 gaten losser doet.
In 99% van de gevallen is het een aanleuningsprobleem door bijv verkramping in de rug.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:58

Ik heb zelf mij. Merrie ingereden met een lage neus riem maar ben toen ze zadelmak was overgestapt op een Mexicaanse het gaat 1000 keer beter

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:59

Wat voor bit gebruik je? Mijn haflinger heeft altijd met een enkel gebroken bitje gelopen, en eigenlijk alleen maar lopen kl*ten... Met een ander bitje erin gaat het veel beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:27

Ik heb ook aanleunings problemen gehad. Dit kwam door zowel rug klachten, geen onafhankelijke zit en omdat haar mond weinig ruimte heeft door haar dikke tong. Rug is inmiddels behandeld, flink gewerkt aan een onafhankelijke zit en ik heb een ongebroken trens met tongboog en het gaat super goed. Mijn paars trok oo haar lippen ontzettend op. Ik wil misschien ook nog eens een lage neusriem proberen of idd die miklem. Hoor daar hele fijne verhalen over bij paarden met aanleunings problemen en mond/tong problemen.

Heb je niet iemand op stal die een lage neusriem heeft liggen en die je mag proberen.
Ik zou idd ook kritisch kijken naar je zit. Mijn paard werd ook zo wiebelig als ik ging doorzitten in dr mond. Misschien zitlesjes als extra, is nog leuk ook :j

Succes ermee :)

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:31

kleinvosje schreef:
Dit kun je niet zelf doen, en ook niet zo maar voor elkaar krijgen bij een mod.
Als je niet tegen kritieken kan, moet je geen topic openen.

tuurlijk kan ik wel tegen kritiek. Maar vind dit eerder aanvallend dan behulpzaam. :+
jullie doen het klinken of ik me paard mishandel. En voor de 2e keer, er is niks mis met me paard.Alles is nagekeken.

Ik heb inderdaad niet de perfecte zit. Maar is naar gekeken, heb een zadel waardoor ik beter zit en het paard minder belast. Dus daar is ook al naar gekeken.

Mijn instructeur zegt dat ie onder het werk wil uitkomen omdat ie het moeilijk vind. Oefen nu de oefeningen uit de M namelijk. En de tong eruit gooien weet hij ook niet. Hij doet het namelijk op verschillende momenten, ook als ie eigenlijk helemaal ontspant..

Ik heb trouwens gister een lage neusriem geprobeerd, liep ie super op. En had hem niet eens heel strak.

Hij loopt op een dik dubbel gebroken watertrensje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:00

Maar wat is er dan aanvallend aan de opmerkingen? Ik denk dat je doelt op de post van Agnes, en daar lees ik niets aanvallends in, alleen maar goede tips om dingen uit te kunnen sluiten.

Om jouw zit uit te sluiten, toch eens een ander erop en kijken wat er dan gebeurt...

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:41

kleinvosje schreef:
Maar wat is er dan aanvallend aan de opmerkingen? Ik denk dat je doelt op de post van Agnes, en daar lees ik niets aanvallends in, alleen maar goede tips om dingen uit te kunnen sluiten.

Om jouw zit uit te sluiten, toch eens een ander erop en kijken wat er dan gebeurt...

het is de manier waarop. Me paard heeft meteen pijn als ie zn tong eruit gooit. Ben ik het niet mee eens. Alles is nagekeken, er is niks mis met hem. Zijn genoeg paarden die hun tong eruit gooien als een aangeleerd gewoonte.

Andere mensen krijgen mijn paard niet aan het lopen. Hij is nogal 1kennig.
Maar ik zal het met me instructeurs eens over me houding hebben. Misschien kunnen we daar iets in vinden.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:45

Die reactie vond ik verre van aanvallend...
Het zijn tips die gegeven worden ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:48

En het doorzitten gaat wel helemaal goed? Misschien ligt daar de frustratie van het paard en dat uit zich door zijn tong eruit te gooien? Kan me voorstellen dat als het doorzitten niet goed gaat dat de aanleuning ook niet ideaal is/word en dat de ontspanning dan ook niet helemaal aanwezig is...

Je weet zeker dat hij geen last heeft van het zadel of van z'n rug?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:50

Wat zou volgens jou dan de reden zijn? Het is geen pijn, volgens jou, wat moet het dan zijn? Dan het paard nagekeken is door de tandarts en in principe geen pijn heeft, wil niet zeggen dat er tijdens het rijden niets gebeurt wat vervelend voor je paard is. Misschien trek je hem wel ongemerkt in zijn mond. Dat kan gebeuren en is vast ook simpel op te lossen. Met een instructeur. Veel succes, ik hoop voor je dat het snel opgelost is!

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 13:06

Boompje1985 schreef:
En het doorzitten gaat wel helemaal goed? Misschien ligt daar de frustratie van het paard en dat uit zich door zijn tong eruit te gooien? Kan me voorstellen dat als het doorzitten niet goed gaat dat de aanleuning ook niet ideaal is/word en dat de ontspanning dan ook niet helemaal aanwezig is...

Ik denk zelf dat het frustratie is omdat hij nu moeilijkere oefeningen moet doen die hij niet gewend is. En hij is al een dagje ouder, dus het gaat ook niet vanzelf. Maar ben wel super voorzichtig met hem. Daarom heb ik ook een totale checkup gedaan bij hem, zadel, rug, spieren, gebit. Ik heb hem nu eerder te los in de mond dan dat ik hem vasthoud. Daarom is me aanleuning ook niet fantastisch. Hij is er vaak uit met zn neus, maar dat vind ik geen probleem. Het is trouwens een tuiger, dus die hebben bijna altijd moeite met het voorwaarts neerwaarts :)

Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat ik hem de laatste tijd heb overvraagt, knhsweek gehad, veel wedstrijden gereden.
Of mijn eigen houding. Dat ik hem te veel belemmer met het doorzitten. Ik vind zelf dat ik lekker kan doorzitten, maar weet natuurlijk niet hoe het voor het paard voelt.
Ik zal er iig eens over hebben met mijn instructeurs :)

Bedankt voor alle tips

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:29

Nog een kleine tip laat je tijdens het rijden filmen daar kun je ook een hoop op terug zien :j wat jij doet en hoe je paard daarop reageert.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:34

Kun je niet van iemand een iets dunner bitje lenen? Het kan zijn dat hij het gewoon niet fijn kwijt kan in zijn mond, en om ruimte te maken zijn tong eruit gooit.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:56

Hanna1991 schreef:
Ik heb trouwens gister een lage neusriem geprobeerd, liep ie super op. En had hem niet eens heel strak.

Hij loopt op een dik dubbel gebroken watertrensje.

Een dik bit betekend niet gelijk een zacht bit he. Hij kan ook te dik zijn. :-)

Maar wel fijn dat hij nu beter liep

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:10

Mijn paard heeft ook een tijd lopen "duwen" tegen zijn sperriempje. Dit heeft hij eigenlijk al de tijd dat ik hem reed gehad. Veel gewisseld. Eerst de sperriem veel losser, strakker. Neusriem losser en strakker. Ander bit erin. Lage neusriem geprobeerd. Liep hij overig het minst prettige mee, contonu(ook zonder contactteugel) achter de teugel en te schudden. Uiteindelijk nu na zijn blessure periode de eerste paar keer met sperriem gereden en nog steeds hetzelfde. Uiteindelijk de sperriem eraf gehaald en neusriem 1 hoger en iets strakker en hij is superfijn in de aanleuning. Ondanks dat hij nog wat vasthoud in zijn rug loopt hij een stuk fijner.
Dat hij nu nog vast zit in zijn rug is omdat ik alleen nog maar rechtuit mag en hij ruim 9,5 maand alleen gestapt heeft. Is een kwestie van tijd.

Maar misschien is het wel het proberen waard. Dat drukken tegen de sperriem was ook een teken dat het niet lekker zat en daardoor de aanleuning niet prettig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:25

Comfort mouth bitje is ideaal voor paarden met weinig ruimte in de mond. Daar waar mijn paard constand een vervelende aanleuning had loopt ze nu lekker stabiel. Wat al gezegd is, een dik bit is niet altijd vriendelijk, zeker niet als ze een dikke tong en een laag verhemelte hebben. Had je verder trouwens nig wat aan mijn tips? Ik ben me er trouwens ook niet van bewust dat ik een aanvallirige post geplaatst heb.. Gewoon meedenken uit herkenning van het probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:26

Een dubbelgebroken bit ligt ook nog eens zwaar op de tong, bij sommige paarden werkt dat niet meer lekker als je met oprichting gaat beginnen in mijn ervaring. Misschien ook eens een enkelgebroken proberen?

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:56

Onderwerp: Werking van lage neusriemen

Share schreef:
Comfort mouth bitje is ideaal voor paarden met weinig ruimte in de mond. Daar waar mijn paard constand een vervelende aanleuning had loopt ze nu lekker stabiel. Wat al gezegd is, een dik bit is niet altijd vriendelijk, zeker niet als ze een dikke tong en een laag verhemelte hebben. Had je verder trouwens nig wat aan mijn tips? Ik ben me er trouwens ook niet van bewust dat ik een aanvallirige post geplaatst heb.. Gewoon meedenken uit herkenning van het probleem.

Ik heb zoon appel bitje (of hoe je het ook wilt noemen :P) geprobeerd een dubbel gebroken. Maar hij kreeg er plekjes van aan zn mond :? Geen idee hoe het kan, maar misschien kan hij er wel niet tegen. Heb het laatst nog weer geprobeerd, weer plekjes.
Heb een periode wat verschillende bitjes geprobeerd, maar kom eigenlijk steeds weer bij me oude bitje uit. Ik heb nu een gouden bitje (arguitaan ofzo?), loopt ie het lekkerste op en krijgt ie geen plekjes van

Ik had zeker wat aan je tips :) Heb ook geluisterd haha, heb vandaag weer met de lage neusriem gereden. Heb hem even een weekje te leen van een vriendin. Vandaag liep ie al stukken beter en geen tong eruit!

Princesj schreef:
Kun je niet van iemand een iets dunner bitje lenen? Het kan zijn dat hij het gewoon niet fijn kwijt kan in zijn mond, en om ruimte te maken zijn tong eruit gooit.

Ik heb een poosje met een dubbel gebroken bustrens gereden, deze was een stuk dunner als me huidige bit. Maar hier was hij veel te sterk en hangerig op.

Boompje1985 schreef:
Nog een kleine tip laat je tijdens het rijden filmen daar kun je ook een hoop op terug zien :j wat jij doet en hoe je paard daarop reageert.

Goede tip! :o