Gevoelige huid bij mondhoeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Gevoelige huid bij mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 19:56

Hallo allemaal,

Mijn tinker word momenteel gereden met een enkel gebroken watertrens met rubberen bitringen / schijven.
Echter blijft het velletje bij z'n mondhoeken (buitenkant mond meer net achter z'n mondhoeken zeg maar) na het rijden rood worden en soms is het zelfs een beetje kapot. Na het rijden smeer ik hier dan ook altijd sudocreme op zodat het niet zo irriteerd en sneller heelt.

Weet iemand of er behalve de rubberen bitschijven nog iets anders bestaat om z'n nogal gevoellige velletje te beschermen ? Hij is nu een jaar onder het zadel (niet heel regelmatig gereden) kan het ook een kwestie zijn van even blijven smeren en dat de huid er nog aan moet wennen ?

Alle tips zijn welkom ! :D

Valerie_91

Re: Gevoelige huid bij mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:59

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:00

Die van mij heeft het ook. Ik smeer meestal vaseline op de bit hoeken voor het rijden. Merk wel dat ze dan minder snel losse velletjes enzo heeft. En een andere oplossing is om een bustrens te kopen, doordat de ringen niet bewegen kunnen de velletjes er minder snel tussen komen.

Edit: er is ook een nieuwe type bitring bij een paar zaken te koop http://www.drunensruiterhuis.nl/product ... 4090006301
Laatst bijgewerkt door Melisding op 13-07-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:02

Bij Connor helpt alleen een bustrens met rubber bitringen, bij ieder ander bit waar de zijkant kan draaien gaat zijn mondhoek kapot of er komt een blaar op. Bitringen helpen daar niet bij.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 20:46

Bedankt tot nu toe ! :D

Bustrens kan ik nog proberen, D-trens heb ik denk ik ook nog liggen in m'n kast. :j

Melisding schreef:
Edit: er is ook een nieuwe type bitring bij een paar zaken te koop http://www.drunensruiterhuis.nl/product ... 4090006301

Ik ben bang dat deze te dik worden omdat ze ook in de mondhoeken zitten, en hij heeft al een vrij klein mondje....

cluedoke schreef:
Deze?
http://www.kraemer-pferdesport.de/stueb ... &ci=251919
iemand op stal gebruikt deze en is er zeer tevreden over :) Gebruikte daarvoor ook gewoon bitringen

Mooi bit, wat ik tot nu toe erover lees is positief. Maar een beetje duur om "even" uit te proberen, maar ik onthoud hem zeker. :j Mochten de bus en /of D-trens niet helpen zal ik hem zeker overwegen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:50

Ik heb ook het Golden Wings bit, heel fijn bit. Ze zijn soms ook 2e hands te verkrijgen, dus misschien dan wel een optie om te proberen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:51

Een ongebroken trens werkt ook super.
Doe je daar nog rubber bitschijven om dan is heel de mondhoek beschermt.
Vaseline smeren voor het rijden werkt bij die van mij ook het beste.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 20:55

Om heel eerlijk te zijn zou ik wel erg blij zijn als ik die bitschijven niet meer nodig zou hebben :o
Vind het van die ellende dingen met het bit in doen :o Meneer neemt al niet heel makkelijk het bit aan en dan sta ik ook nog eens met die schijven te klooien :+

Vaseline ga ik ook van de week even halen, gewoon uitproberen wat wel en wat niet werkt eigenlijk ;)

horseloverVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:40

ik heb voor mijn haflinger toen hij kapotte velletjes een bitlooshoofdstel gekocht niet te duur maar het hielp goed

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 13:27

Bitloos wil ik niet bij hem. Als het echt niet anders zou kunnen is het een ander verhaal, maar als er een andere oplossing is probeer ik dat liever ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:38

Je kunt een "kneveltrens" proberen (let niet op het onsympathieke woord "knevel"), waarvan je de bovenste pootjes NIET vastzet.

Kneveltrens (D-knevel bijvoorbeeld), heeft verlengde pootjes aan boven en onderzijde van de bitring.
Hiermee wordt de druk niet direct tegen de mondhoek gelegd, maar meer verdeeld.

Wordt wel gebruikt voor jonge, of nog niet zo lang ohz gaande paarden, om de "richting" (stelling/sturen) duidelijker aan te geven zonder meteen druk op de mondhoeken te geven.

Bit ligt er ook vrij stil mee in de mond.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 13:51

Bedankt, ook die heb ik nog liggen (allemaal gekocht voor m'n merrie die toen problemen had met bitten) alleen die vind ik zelf vrij dun, maar ik kan nog even kijken of er nog dikkere zijn natuurlijk ;)
Op zich hoeft dat dunne natuurlijk niet erg te zijn omdat hij maar een klein mondje heeft. (12,5 bitmaat)

Grote grove kop en dan maar zo'n fijn "smoeltje" :D Het gaat om de jonge man in m'n onderschrift trouwens ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:00

Ja, dan nog even dit: dun of dik bit heeft niet zozeer te maken met de breedte van de mond, maar met de ruimte IN de mond.

Mijn Tinker x Fries kruising Bonte Jaopie lijkt ook heel wat, maar heeft: heel weinig mondruimte binnenin (dus AUW enkelgebroken dikke D-trens, prikte in zijn verhemelte), heeft een zeer korte mondspleet naar boven toe, en niet meer breedte dan het doorsnee KWPN paard, 13,5 dus.

Het is soms even zoeken naar het juiste voor het paard minst storende bit.

Jouw paard heeft dan dus een heel smal mondje, als je op een echte Tinker met een 12,5 breedtemaat wegkomt. Maar alles is mogelijk, zelf vind ik de kneveltrens juist bij een jong en doorgaans wat stugger buigbaar paard als Fries/Tinker/Haflinger, heel fijn werken.

Jaopie is nu net 9 jaar, maar ik rijd nog steeds merendeels met (varianten van) de kneveltrens.

lizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:08

Mondhoeken met vasaline insmeren voordat je gaat tijden doet wonderen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:11

terpentijn schreef:
Je kunt een "kneveltrens" proberen (let niet op het onsympathieke woord "knevel"), waarvan je de bovenste pootjes NIET vastzet.

Kneveltrens (D-knevel bijvoorbeeld), heeft verlengde pootjes aan boven en onderzijde van de bitring.
Hiermee wordt de druk niet direct tegen de mondhoek gelegd, maar meer verdeeld.

Wordt wel gebruikt voor jonge, of nog niet zo lang ohz gaande paarden, om de "richting" (stelling/sturen) duidelijker aan te geven zonder meteen druk op de mondhoeken te geven.

Bit ligt er ook vrij stil mee in de mond.

oef...kvind het martelwerktuigen.
druk wordt juist meer gegeven op de mond, hoeken en daarlangs ook nog.
En helemaal nog in de handen van een onbewuste ruiter zeker een martelwerktuig

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:02

Wij gebruiken altijd groene zalf of traanssmeer zalf. Dit heelt vaak goed. Voor wondjes bij de singel gebruik ik altijd betadine misschien werkt dit bij de mondhoeken ook?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:31

Ja hij heeft echt maar een heel smal bekkie met z'n 12,5 cm.....
Ik denk dat ik morgen eerst eens voor een dubbel gebroken watertrens ga, dit lijkt me al minder "knijpen" dan een enkel gebroken, eens kijken of hij dan wat minder rood is. Aan de hand daarvan kan ik dan een bustrens of evt een heel ander bit proberen. Moet toch ergens beginnen met "testen"

Ik zat ook te kijken naar de KK Dynamic, die is wat meer naar de mond gevormd. Misschien dat dat ook wel helpt ?
Deze dus : http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... -14mm.html

Hoop wel dat ik snel een goede blijvende oplossing vind voor hem. Hij doet zo braaf z'n best <3 Niet leuk als hij er dan een zere mond aan over houd :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:02

@Nomrado: jij rijdt Spanjaarden, die rijden doorgaans ook niet bepaald met "soft bits", over "martelwerktuigen" gesproken, om over serrata's maar te zwijgen (maar goed, dahet ging hier over bitten) en dus zou je moeten weten, dat het hanteren van een bit in de eerste plaats in de handen van de ruiter ligt.

Er is bij een kneveltrens geen enkele sprake van meer mondddruk dan bij een rubberen ring. Er is sprake van verdeelde druk, op wang en kaak.

Die rubberring drukt (blijklbaar)net zo goed in onkundige handen tegen de mondhoeken en kan daar zelfs blijkbaar nog schade aanrichten.

Zie bericht van TS zelf.

Een kneveltrens wordt niet algemeen aangewend, simpelweg omdat de meeste mensen die niet kennen. En de wijze van inwerking niet kennen.
Jij dus duidelijk ook niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:53

terpentijn schreef:
@Nomrado: jij rijdt Spanjaarden, die rijden doorgaans ook niet bepaald met "soft bits", over "martelwerktuigen" gesproken, om over serrata's maar te zwijgen (maar goed, dahet ging hier over bitten) en dus zou je moeten weten, dat het hanteren van een bit in de eerste plaats in de handen van de ruiter ligt.

Er is bij een kneveltrens geen enkele sprake van meer mondddruk dan bij een rubberen ring. Er is sprake van verdeelde druk, op wang en kaak.

Die rubberring drukt (blijklbaar)net zo goed in onkundige handen tegen de mondhoeken en kan daar zelfs blijkbaar nog schade aanrichten.

Zie bericht van TS zelf.

Een kneveltrens wordt niet algemeen aangewend, simpelweg omdat de meeste mensen die niet kennen. En de wijze van inwerking niet kennen.
Jij dus duidelijk ook niet.

wb spanjaarden...net als hier, rijden sommige met martelwerktuigen, en sommige gewoon, zoals het hoort, beginnen met een dubbel gebroken niet al te dik bitje.
Serreta is overigens geen martelwerktuig als hij bekleed is.
ik longeer mijn paarden(hengsten) gewoon aan een halstertje...dus dat kan prima.
Ik heb hier voor, op de weg, een keer een welsh cob voorbij zien rennen, in paniek, als de dood voor de kneveltrens waar hij door een "profi"stal mee beleerd was. Eenmaal diegene geholpen, dubbel gebroken bitje erin, goed rijden en probleem opgelost
dier kon absoluut niet tegen die druk aan een zijde , wang en mond. En voor begrenzen (helemaal bij een net beleerd paard) heb je nu eenmaal de buitenteugel nodig om het paard enig te begrenzen als nodig.

JosanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:28

Komt het niet juist door de bitringen? Ik heb wel eens gehad dat bij het paard dat ik reed de bitringen juist het vel tegen de neusriem gingen drukken waardoor het rood werd en de huid kapot ging. Maar dat wondje zat wel iets verder van de mondhoek af.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:18

Ik heb een myler achtige D trens.. Alleen D trensjes gaan hier redelijk kwa mondhoekjes, daarvoor ook bitringen geprobeerd, maar dat was niets helaas. Nu heeft ze nog af en toe een plekje, maar niet meer als in het begin met andere bitten

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:51

Effol Mouthbutter kan misschien ook wat voor je zijn.. Speciaal voor gevoelige mondhoekjes.
Acavallo heeft nu ook nieuwe, superflexibele bitringen met een soort extra 'stukje' eraan wat aangenamer is voor de paarden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:52

Het zou kunnen zijn dat dit bit net iets teveel knelt, waardoor je een halve centimeter groter bit in zou kunnen doen (kwestie van proberen), maar op de allereerste plaats is een zachte hand het belangrijkste. Dit komt meestal door een (onbewust) iets te harde hand. Dat is geen aanval naar wie dan ook toe, maar het kan een teken zijn dat men nog nèt even wat bewuster moet zijn van zijn/haar eigen handelen. In ieder geval is het goed als de mondhoeken even rust krijgen, omdat het bij rijden op de volgende dag sneller stuk kan gaan (het is dan nauwelijks dicht). Wat al eerder geopperd is: vaseline of uierzalf in de mondhoeken vóór het rijden kan al heel veel schelen. ;)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:09

Zit de neusriem niet te laag? Dat het daartussen gaat knellen?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 22:02

Bedankt voor het meedenken allemaal. :D

De neusriem zit niet te laag, (net nog even nagekeken op een foto ;) )

Het bit zelf is eerder nog een halve maat te groot dan te klein. Meneer heeft echt een smal bekkie :o

Door een wat te harde hand komt het ook niet door denk ik (weet het wel bijna zeker omdat we niet veel van hem vragen, en dus zoveel mogelijk van de voorkant afblijven, eerst maar eens op eigen benen gaan lopen en dan de rest pas ;) ) en hij heeft het al vanaf het begin af aan, waar ze hem ingereden hebben hebben ze de rubbers aan het bit gedaan (professionele stal)

Hij word voorlopig hooguit 3x per week gereden met elke keer 2 dagen rust, dus tijd om te helen krijgt het zeker wel. :j

Mallootje, bedankt ik ga het opzoeken ;)

Morgenavond mag hij weer even aan het werk, dan ga ik de vaseline tip proberen en even kijken of ik een dubbel gebroken bustrens heb liggen die hij past, dan proberen we dat ook gelijk uit. Hopelijk werkt het voor hem :j Ik laat het weten ! Als ik eraan denk zal ik ook even fotos maken van de plekjes, ( met z'n allen zien we allicht meer dan ik alleen, misschien zien jullie iets wat mij niet opvalt ;) )