terpentijn schreef:@Nomrado: jij rijdt Spanjaarden, die rijden doorgaans ook niet bepaald met "soft bits", over "martelwerktuigen" gesproken, om over serrata's maar te zwijgen (maar goed, dahet ging hier over bitten) en dus zou je moeten weten, dat het hanteren van een bit in de eerste plaats in de handen van de ruiter ligt.
Er is bij een kneveltrens geen enkele sprake van meer mondddruk dan bij een rubberen ring. Er is sprake van verdeelde druk, op wang en kaak.
Die rubberring drukt (blijklbaar)net zo goed in onkundige handen tegen de mondhoeken en kan daar zelfs blijkbaar nog schade aanrichten.
Zie bericht van TS zelf.
Een kneveltrens wordt niet algemeen aangewend, simpelweg omdat de meeste mensen die niet kennen. En de wijze van inwerking niet kennen.
Jij dus duidelijk ook niet.
wb spanjaarden...net als hier, rijden sommige met martelwerktuigen, en sommige gewoon, zoals het hoort, beginnen met een dubbel gebroken niet al te dik bitje.
Serreta is overigens geen martelwerktuig als hij bekleed is.
ik longeer mijn paarden(hengsten) gewoon aan een halstertje...dus dat kan prima.
Ik heb hier voor, op de weg, een keer een welsh cob voorbij zien rennen, in paniek, als de dood voor de kneveltrens waar hij door een "profi"stal mee beleerd was. Eenmaal diegene geholpen, dubbel gebroken bitje erin, goed rijden en probleem opgelost
dier kon absoluut niet tegen die druk aan een zijde , wang en mond. En voor begrenzen (helemaal bij een net beleerd paard) heb je nu eenmaal de buitenteugel nodig om het paard enig te begrenzen als nodig.