Zadel voor paard met moeilijke rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Zadel voor paard met moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 08:09

Na 3 zadelmakers/passers verder {en een berg zadels verder}..heb ik helaas nog steeds geen fijn passend zadel voor mij en m'n paard kunnen vinden.

Hij heeft geen makkelijke rug in beweging omdat ie zeer bewegelijk is..{veel schwung} en in draf het zadel zowel aan de achterkant naar boven gooit door z'n beweging als naar voren tegen de schoft aan.
Hij heeft weinig schoft en een brede schoft en een rechte rug, verder heb ik ook nog wat wensen voor het zadel..

Ik zoek een zadel met een platte lepel en een platte voorboom...{inieder geval absoluut geen hoge voorboom}..een zadel dus met een vrije zit.

Mijn budget is zeer beperkt door alle zadeltroubles die we al hebben gehad..ik zit nu te denken aan een wintec zadel of startrekk {boomloos} maar weet het zo onderhand niet meer.Probleem is dus vooral met alle zadels dat ze goed lijken te liggen op stand maar in beweging of gaan schuiven van links naar rechts waardoor hij drukplekken krijgt en aan de achterkant omhoog komen door zijn rug gebruik waardoor ze gaan klapperen.

Elisa2

Re: Zadel voor paard met moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:57

Wintec wordt hem niet..de kussens lopen teveel naar buiten toe weg waardoor het zadel teveel gaat schuiven.

Ik zat te denken aan een modern ijslander zadel..volgens mij voldoet dat aardig aan wat ik zoek..iemand ervaring mee?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:07

Massimo trail?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 08:18

Wat is het verschil tussen de trail en tolt?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:29

Oude stubben of kn geprobeerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:13

Ja beide zadels hebben een te smal tussenkanaal voor mijn paard,voor mijzelf zijn het wel fijne zadels..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:17

Massimo Tölt? Ligt perfect op mijn Draver met weinig schoft en ronde rug. Het is een IJslanderzadel met een vlakke zit en redelijk platte boom. Mijn Draver kan niet met de Massimo Trail uit de voeten, dat ligt hem teveel op zijn schouder, maar met dit zadel loopt hij fantastisch.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:18

Elisa2 schreef:
Wintec wordt hem niet..de kussens lopen teveel naar buiten toe weg waardoor het zadel teveel gaat schuiven.

Wat bedoel je met "de kussens lopen teveel naar buiten toe weg"?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:24

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:29

Heb je al gekeken naar een thorowgood cob zadel of eventueel kent&masters Cob? Die hebben alles wat jij wil en zijn goed betaalbaar. Zowel in dressuur als in vz te verkrijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:32

Ik moet er dressuur wedstrijden mee kunnen starten..

Flew,dankje..ik denk ook nog steeds dat een ijslander zadel hem best goed zou kunnen passen.

Aimee: de kussens van de wintec's zitten zeg maar niet onder het zadel maar naar de achter/zijkant..dat is dan weer te breed voor hem op zijn rug waardoor het gaat schuiven/wrijven door z'n bewegelijke rug en daar krijgt ie drukplekken van.Ik moet echt een zadel hebben die wel breed genoeg is maar waarbij de kussens er echt onder zitten zeg maar.

Nelleke:thorowgood en K/M zat ik ook aan te denken..maar heb verder geen ervaring met die zadels..ja ooit een thorowgood griffin gehad en dat vondt ik een ramp.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:34

Met een IJslanderzadel kun je prima dressuur starten. :j Ik vind het erg fijn zitten en doe er alles mee. Springen is in het begin even wennen, maarja, alles went. :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:37

Elisa2 schreef:
Aimee: de kussens van de wintec's zitten zeg maar niet onder het zadel maar naar de achter/zijkant..dat is dan weer te breed voor hem op zijn rug waardoor het gaat schuiven/wrijven door z'n bewegelijke rug en daar krijgt ie drukplekken van.Ik moet echt een zadel hebben die wel breed genoeg is maar waarbij de kussens er echt onder zitten zeg maar.

Waar baseer je dat op?

Als ik het goed begrijp, wil je dus een zadel met hele smalle kussens met een heel smal en kort draagoppervlak. Met als reden dat dat niet zou schuiven? En een smal draagoppervlak geeft geen drukplekken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:37

Oh nee, dan valt de Ghost af -O- sorry, niet gezien ...

En een SoftBalance, ik heb er eentje gehad en het was een leuk zadel, helaas te groot voor mijn pony.

Hier staat er eentje: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Staat al heel lang te koop, dus wellicht is de prijs nog onderhandelbaar ;)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:38

heb je een foto van de rug van je paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:46

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:

Waar baseer je dat op?

Als ik het goed begrijp, wil je dus een zadel met hele smalle kussens met een heel smal en kort draagoppervlak. Met als reden dat dat niet zou schuiven? En een smal draagoppervlak geeft geen drukplekken?

Ervaring helaas...het zadel hoeft geen hele smalle kussens te hebben maar ze moeten niet te ver naar de zijkant weglopen zeg maar.Dan draagt ie dus niet meer..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:47

Foto heb ik wel maar op stand past heel veel..juist in beweging worden de problemen veroorzaakt dus ik denk dat dat niet veel helpt.

Zal proberen een bewegingsfilmpje te maken met zadel,dat zal een duidelijker beeld geven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:58

Elisa2 schreef:
Ervaring helaas...het zadel hoeft geen hele smalle kussens te hebben maar ze moeten niet te ver naar de zijkant weglopen zeg maar.Dan draagt ie dus niet meer..

Als de kussens niet naar de zijkant mogen gaan en het kussenkanaal moet breed zijn, krijg je vanzelf hele smalle kussens. Daardoor een smal draagoppervlak en daardoor juist drukpunten.
Ik denk eerlijk gezegd dat je eerder te maken hebt gehad met kussens die over de ribboog heen kwamen en/of kussens die de vorm van de paardenrug niet volgden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:03

Elisa, je mag mijn Massimo trail wel proberen, ik kom denk ik volgende week die kant op! (is een boommaat 33)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 10:06

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:

Als de kussens niet naar de zijkant mogen gaan en het kussenkanaal moet breed zijn, krijg je vanzelf hele smalle kussens. Daardoor een smal draagoppervlak en daardoor juist drukpunten.
Ik denk eerlijk gezegd dat je eerder te maken hebt gehad met kussens die over de ribboog heen kwamen en/of kussens die de vorm van de paardenrug niet volgden.

Ja dat klopt,teveel naar de zijkant zeg maar..{zo druk ik het dan uit}

Dankje Suus,ik denk alleen dat 33 te smal is voor hem..hij zit eerder aan de 35 aan de voorkant.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:11

Klopt het zwaartepunt van het zadel wel met het dieptepunt van de rug? Als dat niet klopt zullen veel zadels altijd klapperen, niet aansluiten en naar voren schuiven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:47

Ik heb zelf een kent&masters dressuur cob voor een onmogelijke haflingerrug (alles schoof, schuurde, was te smal, etc etc.) Was ook out of budget dus de K&M als noodoplossing gekocht. Dit is 2jr geleden en ik zie geen noodzaak om een ander zadel te kopen, zo fijn vind ik 'm. Leerkwaliteit is top, pasvorm voor m'n paard is top, ik zit er prima in dus ik ben helemaal blij. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 16:19

2005: volgens de zadelmaker wel..bij het laatste zadel inieder geval maar alsnog..

Dankje Nelleke,ik heb ook zeker interesse in de K&M

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:03

Elisa2 schreef:
Ja beide zadels hebben een te smal tussenkanaal voor mijn paard,voor mijzelf zijn het wel fijne zadels..

wat voor paard heb je dan?
zo smal is het kussenkanaal niet van een KN of stubben.
heb je een foto van je paard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:07

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:

Waar baseer je dat op?

Ik denk dat ze bedoeld als bv een KN . daarbij liggen de kussens gewoon onder het zadel en dragen niet naar de zijkant weg. Dan nog steeds zijn ze zeker niet smal.