zadelmakers "adviseren" te lang zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

zadelmakers "adviseren" te lang zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 12:53

Mr. Ed is ongeveer 2 jaar geleden langs geweest voor (toen nog niet van mij) mijn D-pony en heeft de toenmalige eigenaar de Kentaur Medea II (17 inch) laten kopen, want dit zadel lag goed volgens hem. Ondertussen heb ik deze pony gekocht en Zorro's zadelservice langs laten komen. Het zadel was te lang en heeft dus nooit goed kunnen liggen (pony is niet opeens gekrompen). Het zadel was ook te smal, maar dit kan uiteraard door veranderen van bespiering komen. Ik heb vervolgens bij haar een nieuw zadel gekocht.

Mijn vriendin heeft vorig jaar Van Rijs laten komen en een Wintec 16,5 inch gekocht bij hem. Het gaat om een E-pony met korte rug. Dit zadel lag goed volgens hem, een 17 inch was volgens hem te lang. Vandaag is Zorro's zadelservice langs geweest, en volgens haar is ook dit zadel te lang. Daarnaast is de pony helemaal scheef en dit kan volgens haar niet recht gereden meer worden, er moet echt een osteopaat langs komen. Van Rijs heeft niets gezegd over dat de pony scheef is. De pony is juist de laatste jaren alleen maar beter gaan lopen, dus ik denk dat hij alleen maar rechter (ipv schever) is geworden.

Bewust heb ik gekozen voor Karin (Zorro's zadelservice) omdat iedereen positief over haar is. Zij heeft mij ook laten zien dat mijn Kentaur zadel te lang is, dus naar mijn idee is het toch echt geen oplichting, verkooppraatje o.i.d. Zij is bij meerdere stalgenoten langs geweest ook, en ik was de enige met een te lang zadel.

Toch is het niet moeilijk (met enige kennis) om te zien of een zadel te lang is. Hoe kan het dan dat Mr. Ed en Van Rijs allebei te lange zadels adviseren..?

* Inch van de zadels heb ik aangegeven ter verduidelijking, ik weet dat de inch van een zadel wel wat zegt over de lengte, maar dat dit bij elk zadel verschilt.

orion456

Re: zadelmakers "adviseren" te lang zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:02

Ik moet zeggen dat ik ook een heel stel zadelmakers al langs heb laten komen, die ook te lange zadels adviseerden, of niet eens letten op de lengte van het zadel t.o.v de lengte vd rug van het paard....
pas de laatste 3 die we hebben laten komen, hebben daar op gelet en gaven dus ook aan dat ons zadel toen eig te lang was voor de korte rug van onze pony. Je kunt dit zelf ook beoordelen.
Als je over de buik van je paard gaat (langs de zijkant waar ook de zweetbladen van het zadel liggen), moet je de ribben opzoeken. De laatste rib opzoeken (meestal ergens voor de flank), die rib volg je met je vinger naar de ruggengraat, waar hij dus begint. Op dat punt op de rug, tot daar mag je zadel liggen, niet verder. Als je zadel verder dan de laatste rib ligt, ligt het zadel namelijk niet meer alleen op het dragende deel van de rug (bij de borstwervels), maar ook op een week stuk rug (de lendenwervels) en die zijn niet gemaakt om te dragen. Waardoor je paard/pony zich vast kan gaan zetten in de rug, om wel die draagkracht voor elkaar te krijgen. Om precies op te meten hoe lang je zadel mag zijn, kun je het beste gewoon het aantal cm's opmeten. Het verschilt inderdaad nog per zadel hoeveel inch dat dan is.

Succes.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:05

ik heb hier toevallig gisteravond een interessant stuk gelezen over zadels.
Veelal hebben topruiters 1 of 2 zadels voor meerdere paarden. Zelden krijgen deze paarden last hiervan. Dit komt omdat deze ruiters hun paarden niet in de weg zitten.
Een zadel ligt bijna nooit heel verkeerd (volgens dat stuk tekst, en als je het leest, zit er echt wel ergens een kern van waarheid in). Tuurlijk kan het te strak op de schoft liggen, wat kiepen, wat klapperen etc.

Meestal zijn het ruiters die niet naar hun eigen rijden willen kijken, die het zadel of iets anders de schuld geven van problemen tijdens het rijden. En Osteopaten, krakers, masseurs, zadelmakers langs laten komen.
en maar weinig van deze mensen, durft te zeggen, dat het probleem eigenlijk komt door verkeerd trainen (want dit is NIET wat mensen willen horen)......

Ik zeg niet dat dit mijn mening is ;), maar het zette me wel aan het denken.

Een 16,5 tot 17 inch zadel, kan bijna niet te lang zijn. Op het moment dat dit zadel echt te lang is, moet je je eigen afvragen of het paard überhaupt wel geschikt is om op te rijden......

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:13

@orion456 Jij bevestigt mijn vermoeden dus dat er niet goed naar gekeken wordt en dit vaker gebeurt. Ik vind dit echt belachelijk! Karin heeft mij inderdaad ook laten voelen tot waar het zadel zou mogen liggen en waar het zadel nu ligt.

@Sky_As Ik heb zelf een wereld van verschil tussen de zadels gemerkt tijdens het "zadel passen proefrijden". Van platte oren in de nek tot een ontspannen los paard.. In die paar minuten zal mijn rijstijl toch niet erg veranderd zijn? Zadelmaker Karin is ook de spieren af gegaan en de enige plek waarbij mijn pony de aanraking niet prettig vond (oren plat naar achter, bij de rest van de aanrakingen heerlijk doezelend, ze vond het lekker) was rond de 18e rib, waar het zadel dus overheen lag.

Beide pony's hebben normale maten en kunnen prima bereden worden. Niet elke volwassene past erop, maar ik ben zelf 1.60m. Er ligt nu overigens een 17,5 inch zadel op dat niet te lang is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:16

Sky_As schreef:
Veelal hebben topruiters 1 of 2 zadels voor meerdere paarden. Zelden krijgen deze paarden last hiervan. Dit komt omdat deze ruiters hun paarden niet in de weg zitten.
Een zadel ligt bijna nooit heel verkeerd (volgens dat stuk tekst, en als je het leest, zit er echt wel ergens een kern van waarheid in). Tuurlijk kan het te strak op de schoft liggen, wat kiepen, wat klapperen etc.

Meestal zijn het ruiters die niet naar hun eigen rijden willen kijken, die het zadel of iets anders de schuld geven van problemen tijdens het rijden. En Osteopaten, krakers, masseurs, zadelmakers langs laten komen.
en maar weinig van deze mensen, durft te zeggen, dat het probleem eigenlijk komt door verkeerd trainen (want dit is NIET wat mensen willen horen)......

Een 16,5 tot 17 inch zadel, kan bijna niet te lang zijn. Op het moment dat dit zadel echt te lang is, moet je je eigen afvragen of het paard überhaupt wel geschikt is om op te rijden......

Blij dat je dit zegt.
Deze nieuwe hype moet nu de wereld eens uit.
Een te lang zadel bestaat nauwelijks meer, vergeet niet dat de kussens onder het zadel het ruitergewicht verdeeld over de rug van het paard.
Ik ben het helemaal met je eens...
ben zelf zadeltester, nadat ik ze zelf uitvoerig test op zit, ligging en beweging van het paard, ben ik tot de conclusie gekomen dat een paard het prettiger vind meer verdeling van het ruitergewicht te ondervinden, dan te korte kussens, waar het ruitergewicht net boven zit te duwen.
Ik kan me totaal niet vinden in de huidige zadelmarkt, waarin er 18 inch zadels verkocht wordt met 17 inch kussens (of 17.5) dit kán niet goed zijn
zadels worden door de fabrikanten getest op balans en drukvermogen, en vervolgens gaan er mensen aan lopen prutsen. Kán niet goed zijn.

Volgens de huidige MSCf normen, rijd ik al mijn paarden met veeeeeeeeeeeeeeeel te lange zadels. (zeker wel 5 tot 8 cm)
gek genoeg, heb ik nooit fisio of osteo nodig, en kan ik rustig mijn training doorzetten. (geen blessures)
Bezig passage , piaffe, galopwissel? allemaal géén probleem onder deze veeeeeeeeeeeel te lange zadels.
Naast het merk wat ik verkoop, ben ik nu de KN symphonie aan het testen.
Gaat prima onder dit ook véél te lange zadel. Kmoet zeggen, ook een zeer fijn zadel (goed voor een onafhankelijke zit te oefenen)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:20

Ladyson@
Betreffende jou "oude" kentuar zadel, is het probleem dat die voor je paard te krap is in de boom (geworden?)
alleen maar positief, want dat houd in, dat ze in dit zadel wel "kunnen" groeien, maar dit hoor je als ruiter altijd in de gaten te houden.
Neem jezelf met schoenen, als ze te klein worden als je in de groei bent, lopen ze ook niet meer lekker en zal je ook je "oren"in je nek doen.
Maar te lang? nee. Prima zadels, Kentaur

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:23

Sky_As schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe dit zit, want ik heb ook alleen maar zadelleed. :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:24

Leuk om te lezen en fijn dat het bij jou goed gaat! Het gaat in dit geval inderdaad om een MSFC passer. Naar mijn weten houden alleen alle zadelmakers de 18e rib norm aan? In ieder geval op internet staat het er vol mee, dus niet alleen de MSFC'ers. Uiteraard zullen er wel een paar een uitzondering zijn zoals jij, maar ik heb het dan even over de traditionele zadelmakers.

En wat roept het bij jou op dat er als enige spanning/irritatie zit bij de 18e rib? Ik zie het namelijk als "bewijs" voor een te lang zadel, maar jouw visie erop kende ik dan eigenlijk ook niet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:26

@ Nombrado Ik heb de zadelmaker laten komen omdat mijn zadel verschrikkelijk ging schuiven naar voren (dit deed het vroeger niet). Zadelmaker gaf aan het zadel te smal was en daardoor OP het paard lag ipv OM het paard.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:29

De kussens en dus het ligvlak van het zadel is niet per definitie groter of langer bij een groter zitvlak zadel..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:29

Ik heb met van rijs juist een omgekeerde ervaring?
hij raden mij af om een 17,5 te kopen omdat dat op het randje was voor mijn pony:
3 andere zadelmakers vonden 17,5 geen probleem.

Toen heb ik hem gevraagt het eerst voor me te laten zien, en toen heeft hij mijn pony eventjes "getekend"' en lag het zadel inderdaad goed en zou 3 a 4 cm langer een probleem kunnen geven.

Overgens is mijn merrie niet gedient van een zadel over de achterste wervel, de druk die daarbij op de nieren van een paard komt veroorzaakt dat ze gaat bokken.
Overigens hoort een zadel over de volledige kussens druk te geven als hij goed ligt en niet alleen onder de ruiter, ik wil onder mijn zadel een gelijke afdruk hebben. De drukmetingen die met zadels gedaan kunnen worden zijn hier ook erg intressant voor.

Van rijs werkt ook samen met Bodegraven met paarden met rugproblemen en daarmee met drukmetingen.
Maar een e pony met een rug waar geen 16,5 inch op kan? is dat paardje wel gezond genoeg gebouwd om te kunnen rijden?

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:33

Het leed dat zadelmakers heet. := Ik ben het eens met alle reacties in het topic. Ik vind het ergens ook vreemd dat een 16,5 en 17 inch zadel nog te lang is? Maar ook een hype over al die zadels etc. Bovendien heb ik zelf ook geen goede ervaringen met Mr Ed nee :n . Karin is beter, maar ook over haar heb ik mindere verhalen gehoord. Zo is er over iedereen overigens ook wel een verhaal.. Maar ik blijf erbij dat je paard de beste graadmeter is en luister vooral naar je eigen gevoel. Succes ermee :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:35

Ladyson schreef:
@ Nombrado Ik heb de zadelmaker laten komen omdat mijn zadel verschrikkelijk ging schuiven naar voren (dit deed het vroeger niet). Zadelmaker gaf aan het zadel te smal was en daardoor OP het paard lag ipv OM het paard.

precies, dus te smalle boom (je paard is gegroeid in de spieren ! ik vind dit juist super positief ! ) dan gaat een zadel idd schuiven.
1 van de voordelen van Kentaur is dat je de boom ook iets kunt laten verbreden.
Dus dan moet ie weer kunnen passen op je paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:35

@smurffie Ik was ook van hem "onder de indruk" want hij vertelde alles duidelijk en kwam erg professioneel over. (Ik was er toevallig bij) Hij liet ook zien dat de oude Wintec van 17 inch te lang was. Hij was dus wel bezig met de lengte. Misschien komt het door het Wintec model.

Diezelfde 17 inch Wintec liet ik ook zien aan Karin op mijn D-pony en deze was te lang, maar de 17,5 inch die ik nu heb is dus niet lang. Inches zeggen niet zo heel veel dus? Ik stuur je wel even een PB met een foto van de E-pony. Het is niet die van mij dus open en bloot op internet gaat me te ver.

@nombrado Karin ging er inderdaad ook vanuit dat ze het zadel kwam aanpassen want dit was volgens haar goed mogelijk bij Kentaur. Vervolgens zag zij dat het zadel (volgens haar) te lang is en daarom heb ik een ander zadel gekocht. Niet vanwege de breedte inderdaad. Het is inderdaad fijn dat zij meer bespiering heeft :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:43

Ladyson schreef:
Leuk om te lezen en fijn dat het bij jou goed gaat! Het gaat in dit geval inderdaad om een MSFC passer. Naar mijn weten houden alleen alle zadelmakers de 18e rib norm aan? In ieder geval op internet staat het er vol mee, dus niet alleen de MSFC'ers. Uiteraard zullen er wel een paar een uitzondering zijn zoals jij, maar ik heb het dan even over de traditionele zadelmakers.

En wat roept het bij jou op dat er als enige spanning/irritatie zit bij de 18e rib? Ik zie het namelijk als "bewijs" voor een te lang zadel, maar jouw visie erop kende ik dan eigenlijk ook niet.

Ik let nooit op de 18 de rib
wel of de kussens op de rugspieren dragen en niet daarnaast (wat je helaas tegenwoordig veel ziet)
Op een shetje een 17.5 inch zadel zal je mij ook echt niet zeggen dat het goed ligt ;)

Spanning en irritatie bij de 18 de rib kán komen door verkeerd rijden (sorry :o ) teveel met hand rijden resulteert in vastzetten van kaak, schouders, en lendenen. (rijden met rem erop)
kan ook aanleg zijn, maar naar mijn weten niet zomaar ontstaan door een passend zadel
Wel als een zadel bv te smal geworden is, door de bespiering en dus eigenlijk knelt bij de schouder, ga je ook krampachteriger bewegen en zet de lenden partij vast.

Ik heb echt, in mijn paardencarriere nog nooit zoveel osteo en fisio's zien voorbijkomen als tegenwoordig zo op dit forum bv.
Als je goed rijd, heb je die namelijk niet nodig
je kan beter je geld steken in goede rijlessen, dan elke keer een osteo.
Leer jezelf, als ruiter, te voelen hoe een paard eigenlijk hoort te bewegen en beweegt. En neem daar les in
Uiteindelijk scheelt je dat een hoop geld, en het geeft veel meer voldoening met rijden (ergens naartoe)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:45

Ladyson schreef:
@smurffie Ik was ook van hem "onder de indruk" want hij vertelde alles duidelijk en kwam erg professioneel over. (Ik was er toevallig bij) Hij liet ook zien dat de oude Wintec van 17 inch te lang was. Hij was dus wel bezig met de lengte. Misschien komt het door het Wintec model.

Diezelfde 17 inch Wintec liet ik ook zien aan Karin op mijn D-pony en deze was te lang, maar de 17,5 inch die ik nu heb is dus niet lang. Inches zeggen niet zo heel veel dus? Ik stuur je wel even een PB met een foto van de E-pony. Het is niet die van mij dus open en bloot op internet gaat me te ver.

@nombrado Karin ging er inderdaad ook vanuit dat ze het zadel kwam aanpassen want dit was volgens haar goed mogelijk bij Kentaur. Vervolgens zag zij dat het zadel (volgens haar) te lang is en daarom heb ik een ander zadel gekocht. Niet vanwege de breedte inderdaad. Het is inderdaad fijn dat zij meer bespiering heeft :)

zonde van je geld...maar afin, je hebt een nieuw zadel die hopelijk naar je smaak is en zit ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:45

Mijn pony(korte, rondgeribte pony) heeft ook een zadel wat een fractie te lang is. Een bewuste keuze van de zadelmaakster.
Het was in mijn geval de keuze om het zadel verder naar voren te leggen, waardoor het dus op de schouders komt te liggen of het zadel op de goede plek en dan een fractie te lang. Kiezen tussen 2 kwade dus, in dit geval was de laatste optie het beste. En nee het zadel is geen kilometers te lang, maar zou voor het mooie en fijne wat korter mogen. Nou zou ik voor een volledig korter zadel kunnen gaan, maar dan zit ik ook met mijn zitmaat die dan te krap gaat worden.

In mijn geval dus een bewuste keuze, maar ook ik heb liever niet een te lang zadel. Helemaal niet als er door de zadelmaker niet over gesproken word en maar gewoon word aangemeten.
De zadelmaker die ik had, was ook heel bewust bezig met de bouw van beide dieren(ze heeft 2 paarden gedaan bij mij) en de draagkracht en de ligging van de zadels.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:48

Hmmm ik ben nu ook wel nieuwschierig.

Laatst had ik een 17 inch bij mn pony, die niet over de wervel kwam. En een 16.5 inch die WEL over de wervel kwam. Vond t nog al vreemd, en heb ook echt raar gekeken.

17 inch zat niet lekker en de 16.5 was te smal van voren en klapperde van achteren.
Binnenkort gaan we naar een zadelpasser, maar ik moet nu al een pamper in doen van angst, als ik dit zo lees...want zal mijn zadel dan wel goed zijn???

Met andere woorden, mijn billen komen nog steeds niet op mijn pony.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:49

Sky_As schreef:

Kheb hier ook 2 zadels, waar ik al mijn paarden mee kan rijden (en uittest)
behalve de jongste, die is nog te smal, maar die is binnen 1/2 jaar klaar om ook mee te gaan in mijn 2 voorkeur model zadel, waar ik veelvuldig mee rijd.
Dus ik kan me zeker vinden in de bovenstaande opmerking.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:50

nombrado @ dat is nogal zwart-wit
Voor mijn pony komt ook de osteopaat binnenkort :j :) de is een maand terug geopereerd en heeft 2 uur op haar rug gelegen.
Sindsdien merk ik dat ze wat vast zit in haar atlas/draaier en daarmee dus haar koppie snel kanteld met alle gevolgen in de rest van haar lichaam erbij.

Als je paard onderuit gaat in de weide kan er iets verkeerd schieten ect ect ect. Dat komt echt niet alleen maar door verkeerd rijden.
Verder hebben paarden van nature een scheefheid, maar bij sommige paarden is deze veel heftiger dan bij andere.

Het lijkt mij raar dat de ribben niks met het zadel te maken zouden hebben. De ribben hebben namelijk als functie om de organen te beschermen. Daarom is het logisch dat een losse rib (de 18e zwevende rib) druk kan geven op die organen die hij beschermd. Druk maar eens op je eigen onderste (zwevende) rib, die geeft een heel stuk mee. Bij afgetrainde mensen kan dit ook echt pijn veroorzaken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:57

@nombrado, heeft jouw "visie" een naam? Heb je een opleiding gevolgd oid? Puur uit interesse hoor! Het rijden kan het inderdaad verklaren. Ben onlangs gewisseld van "rijstijl" en paard is nu veel losser.. Ze is ook wat overbouwd, misschien werkt dat ook tegen?

@ijssnuiver, als het in overleg gaat is dat prima, als het maar een bewuste keuze is!

Ik heb ondertussen ook een update.. Mijn vriendin kon er zelf niet bij zijn bij de afspraak en daarom was de verzorgster erbij. Er is miscommunicatie opgetreden en Karin belde net. Helemaal duidelijk is het nog niet, maar ze zei niets meer over dat het zadel te lang is. Het paard is wel echt scheef doordat er bepaalde wervels scheef staan. Wordt vervolgd..

@maralyn, hou er in ieder geval rekening mee dat de meeste zadelmakers vooral standaard (=langere zadels) meenemen en op voorraad hebben. Geef in ieder geval duidelijk aan dat hij/zij echt korte zadels meeneemt, scheelt je een nieuwe afspraak maken..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:58

ijssnuiver schreef:
Mijn pony(korte, rondgeribte pony) heeft ook een zadel wat een fractie te lang is. Een bewuste keuze van de zadelmaakster.
Het was in mijn geval de keuze om het zadel verder naar voren te leggen, waardoor het dus op de schouders komt te liggen of het zadel op de goede plek en dan een fractie te lang. Kiezen tussen 2 kwade dus, in dit geval was de laatste optie het beste. En nee het zadel is geen kilometers te lang, maar zou voor het mooie en fijne wat korter mogen. Nou zou ik voor een volledig korter zadel kunnen gaan, maar dan zit ik ook met mijn zitmaat die dan te krap gaat worden.

In mijn geval dus een bewuste keuze, maar ook ik heb liever niet een te lang zadel. Helemaal niet als er door de zadelmaker niet over gesproken word en maar gewoon word aangemeten.
De zadelmaker die ik had, was ook heel bewust bezig met de bouw van beide dieren(ze heeft 2 paarden gedaan bij mij) en de draagkracht en de ligging van de zadels.

Tja... Dan ben ik heel hard maar dan moet je een paard kopen waar je op past of niet willen rijden.
Sorry maar een niet passend zadel omdat je er zelf anders niet inpast vind ik not done.
Ik ben 5 kilo afgevallen zodat ik mijn droompony kon rijden.. ook een optie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:13

Ladyson schreef:
@nombrado, heeft jouw "visie" een naam? Heb je een opleiding gevolgd oid? Puur uit interesse hoor! Het rijden kan het inderdaad verklaren. Ben onlangs gewisseld van "rijstijl" en paard is nu veel losser.. Ze is ook wat overbouwd, misschien werkt dat ook tegen?

Ik heb ondertussen ook een update.. Mijn vriendin kon er zelf niet bij zijn bij de afspraak en daarom was de verzorgster erbij. Er is miscommunicatie opgetreden en Karin belde net. Helemaal duidelijk is het nog niet, maar ze zei niets meer over dat het zadel te lang is. Het paard is wel echt scheef doordat er bepaalde wervels scheef staan. Wordt vervolgd..

Mijn opleiding, heb ik genoten bij de ouderwetse zadelmakers en vakgekken, zowel buitenland als nederland.
MSCF , is not my cup of tea (heb ik me destijds in verdiept, maar ben het niet eens met hun visie)
Bovendien ben ik naast deze passie ook gepassioneerd ruiter, dat maakt het makkelijker om juist de zadelmaker aan te geven wat je verlangt.
Vergeet niet, dat de ouderwetse zadels, onderworpen zijn aan veel testen in de fabrieken. De boom (hart van het zadel) en ook de balans van een zadel. (het is helaas niet alleen het mooie kleurtje en de kwaliteit leer)
heb regelmatig gesprekken met de oude gevestigde zadelmakers, die vaak ook met vraagtekens in de ogen staan als men weer heeft over te lang, te dit , te dat.

Men kan, als leek, tegenwoordig een standaard boom in Engeland bij de fabrieken bestellen (zijn heel wat merken tegenwoordig die zo werken) ontwerpt er een leuke opbouw op, naampje erop en hoppa. Je hebt een nieuw zadelmerk. Zelfs springzadelbomen worden verkocht als dressuurzadels, want die zitten lekker onafhankelijk. Al die mensen, hebben 1 heel belangrijk onderdeel vergeten.
Een boom wordt naast de pasvorm van de ruiter, ook getest op het doel waarvoor het bestemd is,, en dus ook de ruiters zijn zit. Voor mij is 1 en 1 2, op een springgevormde boom kàn je niet dressuurrijden, omdat je bekken anders gekanteld is als ruiter, en het gewicht van het zadel anders verdeeld.
Het luistert dus allemaal best nauw.
Ik weet dat men de zadels in Engeland inkoopt ex btw voor 300 euro, en hier durft te verkopen voor 2200 euro.
Dit past mij niet. Een zadel van 300 euro, kan geen kwaliteit zijn.
Voor mij zijn nog steeds de merken als KN, Passier maar ook Zaldi Zadelmerken die tijd gestoken hebben in het ontwerpen en aan testen onderwerpen van hun producten.
Zo heeft zaldi tegenwoordig de thermoplastische boom (en ik voel daarin echt een verschil met de houten boom met rijden) Die nog meer vrijheid , vering en toch stevigheid geeft dan de houten boom
Overigens niets mis met de houten bomen, maar de thermoplastischer is bv wel lichter van gewicht en duurzamer (kan niet breken) en ook nog verstelbaar (verbreden) Volgens mij, weet ik niet meer zeker, is dit bij Kentaur ook het geval (overigens ook prima zadels) die je ook kan verbreden.

Er wordt dus zeker wel meegedacht in een oplossing voor paarden beleren en zadels. omdat je nu eenmaal als paard gaat groeien als je getraind wordt.

wb. je overbouwde paard? zou heeeeeeeel goed kunnen dat dat een oorzaak is van een te strak gespannen lendenen streek! Heel belangrijk te weten voor je training (lastig) en hoe dit beter te krijgen.
Super, dat je een overstap gemaakt hebt naar "anders" rijden.
Helemaal overbouwde, moet je niet teveel over het tempo rijden...juist meer eronder.
Gevoel ontwikkelen voor rijden is nog steeds een essentieel onderdeel van de training.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:17

smurffie schreef:
ijssnuiver schreef:

Tja... Dan ben ik heel hard maar dan moet je een paard kopen waar je op past of niet willen rijden.
Sorry maar een niet passend zadel omdat je er zelf anders niet inpast vind ik not done.
Ik ben 5 kilo afgevallen zodat ik mijn droompony kon rijden.. ook een optie.

Dat is jouw mening, dat mag :) .
Mijn zadel past, maar door de korte rug van de pony zal dit een issue blijven. Net zoals dat het zadel altijd iets naar voren zal blijven schuiven omdat de singelplaats van deze pony onwijs ver naar voren ligt.
Het komt nu over alsof het zadel super beroerd ligt omdat ik perce op de pony wil rijden, maar dat is natuurlijk niet het geval. Ik pas er qua lengte en ook qua gewicht prima op(en nee ik hoef er geen 5 kilo af omdat ik bewust genoeg ben van mijn gewicht, puur vanwege mijn fysieke gezondheid). Als had gebleken dat het zadel echt niet zo kunnen, had ik het natuurlijk niet aangehouden en was ik wel verder gaan zoeken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:20

smurffie schreef:
nombrado @ dat is nogal zwart-wit
Voor mijn pony komt ook de osteopaat binnenkort :j :) de is een maand terug geopereerd en heeft 2 uur op haar rug gelegen.
Sindsdien merk ik dat ze wat vast zit in haar atlas/draaier en daarmee dus haar koppie snel kanteld met alle gevolgen in de rest van haar lichaam erbij.

Als je paard onderuit gaat in de weide kan er iets verkeerd schieten ect ect ect. Dat komt echt niet alleen maar door verkeerd rijden.
Verder hebben paarden van nature een scheefheid, maar bij sommige paarden is deze veel heftiger dan bij andere.

Het lijkt mij raar dat de ribben niks met het zadel te maken zouden hebben. De ribben hebben namelijk als functie om de organen te beschermen. Daarom is het logisch dat een losse rib (de 18e zwevende rib) druk kan geven op die organen die hij beschermd. Druk maar eens op je eigen onderste (zwevende) rib, die geeft een heel stuk mee. Bij afgetrainde mensen kan dit ook echt pijn veroorzaken.

Je hebt het nu over een trauma. Ik had het over zadels en rijden. 2 hele verschillende dingen

Dan kan je idd soms een osteo of fisio nodig hebben. Zeker in het geval jij omschrijft.

de van nature scheefheid van paarden, heeft de ruiter precies zo ;) :+ , alleen beseffen het merendeel van de ruiters dit niet.