Peeskappen vergeten af te doen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Peeskappen vergeten af te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:19

En dan wordt je zo rond een uur of 2 's nachts wakker en dan breekt het koude zweet je uit: had ik die peeskappen nou wel of niet afgedaan? Denk...denk...denk...en je probeert terug te halen hoe de dag verliep. Natuurlijk weet je nog precies hoe je de rest van je spulletjes hebt opgeruimd, maar die peeskappen...die komen daarin niet voor. oliebol! En daar gaat mijn vraag dus over. Welke gevolgen heeft dat gemiddeld genomen? Dikke benen? Andere problemen? En komt het nog goed?

NB: toen ik vanochtend ging kijken waren ze gewoon af :D

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:21

pff dat overkomt mij ook welleens dat ik me gewoon niet meer kan herrinneren of ze wel af waren,

de doorbloeding wordt minder met als gevolg dat je een soort drukplekken krijgt en dus hele lelijke witte haren op de benen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:22

Ooh dit is zo herkenbaar, ik rij daar geregeld voor terug :')

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:22

Ik ben het 1x vergeten :') Toen was er trouwens niks aan de hand maar dat kan ook komen omdat ze veel kon lopen (buiten)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:23

Ik ben ze weleens vergeten. Benen waren warm maar niet dik .

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:24

Ik meld me hier... :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:25

Oververhitte pezen, dat kan dus de pezen blijvend beschadigen. Zeker als je ze bent vergeten na het rijden, dan zijn de pezen al warm.
Stel als het gebeurd, onmiddelijk koelen wanneer je het merkt (best niet met ijskoud water, maar lauw indien mogelijk, anders krijgen de bloedvaten (dacht ik?) een schok. Net zoals als je je verbrand je ook met lauw water moet koelen.
Ik heb het een keer aan de hand gehad, ik rij enkel met peesbeschermers als ik gesprongen heb (1a2 keer per maand). Dus het is geen routine voor mij om er aan te denken. Helaas toen dus vergeten, benen waren wat dikker en warm. Ik had toen de veearts gebeld dit me via de telefoon bovenstaande uitlegde. Ik moest het ook in het oog houden hoe hij liep. Uiteindelijk geen verdere klachten van gehad.

Edit: gelukkig stond mijn paard toen op de weide, dan kan het minder kwaad omdat de paarden blijven bewegen. (Vertelde de veearts :+ )
Laatst bijgewerkt door Leen op 03-07-13 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:26

Ik ben het een keer bijna vergeten :o

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:26

A_nouk schreef:
Ooh dit is zo herkenbaar, ik rij daar geregeld voor terug :')

Hahaha, ik ook, maar meestal overkomt me dit als stal allang gesloten is... :')

dorothea

Re: Peeskappen vergeten af te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:28

Zouden er geen kappen zijn die het risico van 'oververhitting' zoveel mogelijk beperken?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:30

Vreemd, want na het rijden controleer je toch altijd de hoeven? dan zie je gelijk de peesbeschermers.

Ik kan het me niet voorstellen dat het over het hoofd gezien wordt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:39

Dat ligt maar aan de volgorde waarin je alles doet. En na de wei controleer ik de hoeven niet. Overigens, bij ons krab je de hoeven uit voordat je de bak verlaat, dus dan blijven de kappen echt nog even zitten...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:47

Dan nog..... bij het afzadelen kijk je toch ff naar de benen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:26

Ik heb zo vaak witte plekken op benen gezien nadat iemand het weer eens vergeten was. Zonde want het gaat nooit meer weg. Gelukkig neemt het gebruik van die ondingen in rap tempo af.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:28

@Ragdollcat:Daar gaat het hier toch over: VERGETEN. We zijn allemaal slechts mensen die wel eens wat vergeten...of ben jij onfeilbaar??

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:30

Haha, klinkt bekend! Al ben ik het nog nooit vergeten. Maar het is zo'n enorme routine dat ik niet meer registreer dat ik het doe. Net zoiets als gas uitdraaien, oven uitzetten, stijltang uitzetten, auto op slot doen, voordeur dicht trekken... dat zijn echt dingen waar ik voor terug naar huis kan rijden :')

Vaak controleer ik het voor mezelf door nog een keer extra te kijken, en dan ben ik het twee tellen later al weer vergeten omdat zelfs die controle alweer routine is en niet wordt opgeslagen :') Vergiet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:30

Ooit vergeten af te doen, de volgende dag na het afdoen heel goed afgespoten, paard lekker buiten laten stappen zonder iets om de benen en verder geen problemen mee gehad.
Ik had trouwens de benen nog onder handen genomen, maar ivm blubber met afspuiten de peesjes eerst omgelaten, zodat ik ze zo schoon kon spuiten. Ipv ze erna af te doen, de benen kaal en de peesjes van binnen nog af te spuiten heb ik toen de spuit teruggehangen en het paard weggezet. }:0

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:02

Die ben ik ook ooit weleens vergeten. Weet eigenlijk niet meer of ik daar zelf de volgende dag achter kwam of dat de stalhouder het 's avonds nog had gezien. Pony heeft er in ieder geval niets aan overgehouden. Maar dat is toch 1 van de redenen dat ik ze niet meer gebruik.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:15

dorothea schreef:
@Ragdollcat:Daar gaat het hier toch over: VERGETEN. We zijn allemaal slechts mensen die wel eens wat vergeten...of ben jij onfeilbaar??

Tuuut tuuut rustig aan hoor, ben je zo op je teentjes getrapt.

Ja, ik vind het raar, want hoe kan je het nou vergeten? je vergeet toch ook niet om af te gaan zadelen en of een hoofdstel af te doen?

Je kijkt toch alles ff na, dat is me altijd geleerd al van jongs af aan. Gewoon door hoeven te controleren dan zie je het meteen.

Is heel gewoon voor mij.

Sta ik toch van te kijken dat het toch vaak gebeurd dat men het vergeet het af te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:20

Ragdollcat schreef:
dorothea schreef:

Tuuut tuuut rustig aan hoor, ben je zo op je teentjes getrapt.

Ja, ik vind het raar, want hoe kan je het nou vergeten? je vergeet toch ook niet om af te gaan zadelen en of een hoofdstel af te doen?

Je kijkt toch alles ff na, dat is me altijd geleerd al van jongs af aan. Gewoon door hoeven te controleren dan zie je het meteen.

Is heel gewoon voor mij.

Sta ik toch van te kijken dat het toch vaak gebeurd dat men het vergeet het af te doen.

Kan een keer gebeuren, er zijn zelfs mensen die hun baby achter in de auto vergeten, dus dat de peesjes een keer vergeten worden, lijkt me niet vreemd. Ik rijd zelf regelmatig terug omdat ik niet zeker weet of ik het stroom wel op de draden heb gezet :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:22

Ik ga ook weleens terug om te kijken of ik niks vergeten ben (of ik mijn kast wel op slot heb enz. enz.), maar de peesbeschermers of zadel enz vergeet ik nooit van het dier af te halen.

Dat is me ingeprent van jongs af aan, ik verzorgde toen ook paarden dat waardevol was en in koersen liepen.

En dan nog, je ziet toch altijd als er iets nog om zit. Want je zet het dier weg en dan zie je het toch, want je staat bij het dier of je hebt het aan de hand.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:24

Niet iedereen heeft het geluk om van jongs af aan paarden te mogen verzorgen. En dan nog. Het gaat hier trouwens niet om waarom ze het is vergeten maar de consequenties van het vergeten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:27

Sunneva schreef:
Niet iedereen heeft het geluk om van jongs af aan paarden te mogen verzorgen. En dan nog. Het gaat hier trouwens niet om waarom ze het is vergeten maar de consequenties van het vergeten.

Zelfs op maneges wordt je al gelijk bijgebracht de hoeven te controleren na het rijden, dus hier begint het al hoor.

En dan zie je het echt niet over het hoofd.

Wel viel me op dat ze steeds minder gebruikt worden over het algemeen omdat het niet goed is voor de pezen (wordt de warm eronder).

Paardje2410

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:35

Herkenbaar, maar meestal controleer ik vooral daarop als ik wegga.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:39

Is mij eens gebeurd, ben de dag erna niet op stal geweest en paarden stonden buiten in de drab (zeker 20 cm diep), had dus enorm fout af kunnen lopen (beenbreuk od door het vastzuigen). Domme fout, maar in de winter moest ik binnen no time opruimen als mama's auto aankwam, want owee ze kreeg het koud.

Zo ben ik het ook eens vergeten toen ik maar eens in de 1/2/3/4 weken ging (stond 24/7 op de weide, beide niet zo een behoefte om wat te doen) en toen heeft ze een week of 2/3 ermee gestaan, maar er was gelukkig niks aan de hand :(:)

Voor de rest nooit gebeurd.

Paard loopt gewoon normaal dus ik verwacht geen wondjes. Als ik me dan ben 't jagen vergeet ik het wel eens, maar sta nu op een drukke stal dus altijd mensen die zeggen 'De peeskappen' :)*
Als je naast je paard staat zijn de peeskappen niet bepaald in zicht, van een afstand dan wel weer, is niet heel lastig om iets kleins te vergeten en het zadel op ooghoogte en het hoofdstel op mee-neem-hoogte niet.