bit geroest

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LauLoveTosca

bit geroest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:03

Heeiii.

Mijn bit is een beetje geroest nu is dus mijn vraag/vragen:
-kan ik hem nog gewoon gebruiken het is niet veel roest als je foto wilt zet even je email hier of in pb want dan maak ik foto en stuur ik via mobiel want dit is niet mijn laptop
-hoe kan ik dit schoonmaken of eraf krijgen of kan dat niet en moet ik een nieuwe halen?

groetjes

laetitia98

Re: bit geroest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:08

Ik zou hem niet gebruik totdat je hem schoon hebt gemaakt... (roest smaakt niet echt lekker lijk me) schoonmaken kan gwn met een schuursponsje of zo'n borsteltje ....

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:09

Leg je bitje eens in cola , dan gaat het roest er makkelijker of helemaal af (weet niet zeker welke van de 2) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:10

Niet gebruiken! Roest is giftig als je het binnenkrijgt, en kan in de mond van het paard gaan schuren. Ik zou als ik jou was gewoon een nieuwe kopen.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:10

Sjors schreef:
Leg je bitje eens in cola , dan gaat het roest er makkelijker of helemaal af (weet niet zeker welke van de 2) .

okee dankjewel ga het proberen maakt het uit of het gewone cola of cola light is?? we hebben alleen light in huis maar anders fiets ik nog even naar de jumbo :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:11

Cola helpt goed tegen roest, een nachtje laten weken en dan met een schuursponsje alles eraf halen.
Maar een bit is toch meestal van RVS als het zilverkleurig is? Dat kan niet roesten, misschien als je een heel oud hebt.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:11

Ik zou, als j het geld ervoor hebt, gewoon ene nieuwe kopen. Anders een nacht in cola laten weken, goed eraf schrobben met water en dan in een bak wtare laten weken. Veel succses!!

Resistance schreef:
Niet gebruiken! Roest is giftig als je het binnenkrijgt, en kan in de mond van het paard gaan schuren. Ik zou als ik jou was gewoon een nieuwe kopen.

:j

Je kunt beter gewone cola gebruiken, in Light zit nameijk Aspartaam.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:11

Resistance schreef:

okee ik probeer het eraf te krijgen en anders haal ik een nieuwe ;) want ik zie vaak wel mensen die paarden hebben ook met geroeste bitten rijden maar ik wou het voor de zekerheid weten

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:12

Leen_ schreef:
Cola helpt goed tegen roest, een nachtje laten weken en dan met een schuursponsje alles eraf halen.
Maar een bit is toch meestal van RVS als het zilverkleurig is? Dat kan niet roesten, misschien als je een heel oud hebt.

heb hem nu denk 3 maanden... en 3 keer gebruikt denk ik hij is zilverkleurig... ik kan wel foto sturen met waar de roest zit??

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:13

LauLoveTosca schreef:
Leen_ schreef:

heb hem nu denk 3 maanden... en 3 keer gebruikt denk ik hij is zilverkleurig... ik kan wel foto sturen met waar de roest zit??

Wil je mij via PB een foto sturen? Dan help ik je verder!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:14

Viktor238 schreef:
Ik zou, als j het geld ervoor hebt, gewoon ene nieuwe kopen. Anders een nacht in cola laten weken, goed eraf schrobben met water en dan in een bak wtare laten weken. Veel succses!!

Resistance schreef:

:j

Je kunt beter gewone cola gebruiken, in Light zit nameijk Aspartaam.

okee dankjewel dan fiets ik zo nog even op en neer haha maar heb een hoofdstel gekocht/besteld en krijg daar ook nieuw bit bij maar ik dacht als afwisseling want dit is een wat dunner bit dan wat ik erbij krijg die is wat dikker dus voor de mond van pony is denk de dunnere toch wel fijner.. maar als ik er niet afkrijg dan haal ik inderdaad gewoon een nieuwe

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:14

Volgens mij kan het niet zoveel kwaad mits er geen scherpe delen aan het bit zitten. Bij de westernsport gebruiken ze sweet iron bitten. Die bitten horen juist te roesten. Maar ik weet niet of er verschil in zit in roest van sweet iron of gewone bitten.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:14

kan een bit roesten dan :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:15

Een dikker bit is vriendelijker dan een dunne :)

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:15

Viktor238 schreef:
Wil je mij via PB een foto sturen? Dan help ik je verder!

kun je je emailadres in pb sturen? kan alleen via email een foto sturen

Sjors schreef:

oh okee ik zal het zien haha waarom is dik vriendelijker als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-06-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:16

Sjors schreef:

Dat hoeft niet perse. Als een bit te dik is dan kan het ook vervelend zitten voor een paard. In dat geval is een dunner bit vaak veel plezieriger dan dat dikke bit.

Unique6

[/quote]

heb hem nu denk 3 maanden... en 3 keer gebruikt denk ik hij is zilverkleurig... ik kan wel foto sturen met waar de roest zit??[/quote]

Wil je mij via PB een foto sturen? Dan help ik je verder![/quote]

Wil je dat?

Sjors

LauLoveTosca schreef:
Sjors schreef:

Idk , is mij een keer verteld .

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:17

LauLoveTosca schreef:
Sjors schreef:

die zijn minder scherp :j
voor zover ik weet, hoe smaller het bit hoe scherper hij is

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:17

capopjekop schreef:
Sjors schreef:

Dat hoeft niet perse. Als een bit te dik is dan kan het ook vervelend zitten voor een paard. In dat geval is een dunner bit vaak veel plezieriger dan dat dikke bit.

Ja klopt , hier kan ook nog wel iets van waar zijn :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:19

_Ashii_ schreef:
LauLoveTosca schreef:

die zijn minder scherp :j
voor zover ik weet, hoe smaller het bit hoe scherper hij is

Bij een dikker bit wordt de druk over een groter gedeelte van de mond, lagen en tong verdeeld. Op een bepaalde plek komt dan minde druk te staan dan bij een dunner bit.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:20

okee dankjewel ik zal even kijken hoe het gaat met het nieuwe bit maar met deze gaat het goed aangezien ponylief wel erg sterk in haar mond is.

Viktor238 schreef:
Wil je dat?

als het kan :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-06-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:23

LauLoveTosca schreef:
okee ik probeer het eraf te krijgen en anders haal ik een nieuwe ;) want ik zie vaak wel mensen die paarden hebben ook met geroeste bitten rijden maar ik wou het voor de zekerheid weten

Ik ben dus zo iemand die met een bit met roest rijdt ;)
Mijn bit is een Myler met een mondstuk van Sweet Iron (als het bit nieuw is, is het mondstuk zwart maar als je het een poosje gebruikt gaat het roesten en dat is dus ook de bedoeling)

Mijn paard vindt de smaak prettig. Vooral in de westernsport is Sweet Iron heel gangbaar. :)

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:30

ja dat is een speciaal bit ervoor toch?
maar is het ook mogelijk bij een enkelgebroken bitje?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:31

Sjors schreef:

Nee hoor. Een bit moet naar de grootte van de mond passen. Steek je bij mijn paard een 18mm dik bit in zijn mond lig je gegarandeerd na 10 minuten op de grond. Zijn lagen zijn daar dichter op elkaar en dus kan hij zijn mond niet helemaal sluiten met een dik bit. Dan werkt een dik bit dus wel zeer pijnlijk. Ik heb nu een 13mm bitje en hier loopt hij perfect op. Ookal is het maar de dikte van mijn pink, veel dikker gaat er niet in. Heb je een paard met een dunne tong en veel ruimte in de mond dan werkt een dunner wel sterker in. Dan kan je dus beter een dikker nemen.
Het hangt dus puur per paard af wat het fijnste is.

Uit mijn eigen ervaring merk ik dat er meer paarden (ik heb het over bwp, kwpn,...) die een dun bitje nodig hebben dan een dik.