Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)nu weet ik niet meer beter.
(je benen liggen automatisch iets verder naar achteren en stiller dan, precies waar ik moeite mee heb).
) en mijn been ligt er ook niet meer naar achteren door. Als enig nadeel dat ik kan bedenken is dat je minder beenvrijheid hebt, maar daar heb ik niet zoveel last van. Oja, ben er al regelmatig afgevallen en mijn voeten zijn (gelukkig) nog niet blijven zitten. FHS schreef:Onder het zweetblad mag wat mij betreft alleen bij dressuurzadels met lange singelstoten, waarbij de singelgespen dus NIET onder het zweetblad liggen. Dit ivm veiligheid.
Als de beugelriemen dan ook nog worden omgedraaid (dus de gesp bij de beugel en de stoot in zo'n speciaal 'hoesje') mis je de bulk ter hoogte van de beugelriemhaak en de extra stoot onder het been van de ruiter ... en dat is meer comfort voor de ruiter.
Belangrijk is dat het scharnierende deel van de beugelriemhaak regelmatig gecheckt wordt op soepelheid. Je wilt absoluut dat deze open gaat, mocht de ruiter bij een eventuele val met de voet in de beugel blijven hangen. Tegenwoordig zie je ook 'open' beugelriemhaken zonder scharnier, die alleen maar iets oplopen naar achter.