Welke barebackpad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Himawari

Welke barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 14:17

Aangezien ik graag met een barebackpad rijd en net mijn oude die te lang was verkocht heb, ben ik op zoek naar een nieuwe. Graag had ik geweten of iemand ervaring had met een van deze pads.

Ik twijfel tussen:

De Emiel Voest bbp de luxe (http://www.emielvoest.nl/index.php/webs ... -artikelen),

De Barefoot Ride-on-Pad Physio (http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... hysio.html),

Een bbp van Christ, eventueel met inlages.

Op de Emiel Voest bbp heb ik al gereden en die vind ik zàlig om mee te rijden.

Heeft iemand ervaring met een van deze pads :D ?

Weet trouwens iemand of het slecht is om vaak met een bbp te rijden, of hou je die best om af en toe eens mee rond te hobbelen of kan je er best een intensievere les mee rijden?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:23

Ik heb die van Christ, heeeeeeerlijk ding om mee te rijden, ook gerust wat langer en intensiever ( alleen je moet goed blijven doorzitten, maar zelfs dat gaat er gemakkelijk mee ;) )

Himawari

Re: Welke barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 18:18

heb je die van Christ met wrongen en inlages of de gewone? Doorzitten op een bbp is geen probleem, het wordt alleen wat lastiger tijdens een intensievere les :).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:45

Ik heb de Premium, dus met dijwrongen.

Wel het oude model, dus zonder inlages ( doe er dan een pad van mijn Barefoot onder, dat werkt prima :j )

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:38

Bedankt voor je reactie. :) Zijn die bbp's van Christ met ruggegraatvrijheid? Die van Emiel Voest niet dacht ik.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:40

Die van Emiel Voest heb ik, die is erg prettig maar zonder ruggegraatvrijheid. Ik heb een ronde pony dus dat gaat prima.
De pad is lekker dik en blijft goed in model.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:43

@Maflinger_S: rij je vaak met je bbp? Ik vraag me af of het kwaad kan zonder die ruggegraatvrijheid. Momenteel gaat m'n voorkeur nog altijd uit naar die van Emiel Voest. Erg leuk ook dat hij zich vormt naar je lichaam door de warmte :).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:44

Citaat:
Bedankt voor je reactie. Zijn die bbp's van Christ met ruggegraatvrijheid? Die van Emiel Voest niet dacht ik.

Alleen die met de inlages.
Bij het gebrek daaraan kun je dat dus ondervangen door een pad ( dekje ) te gebruiken die dat wel heeft, zoals ik ook doe :j

Voest heeft dat volgens mij inderdaad niet, de Ride-on Physio van Barefoot wel !

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:49

Nee, ik rijd er niet vaak mee. Dat heeft niets met die bbp te maken maar wel met het feit dat ik al een poosje geen 20 meer ben en dus een beetje voorzichtig met mezelf ben. Ik heb destijds bewust een goede, dikke, aangeschaft omdat ik zelf ook niet de lichtste ben en ik dus zoveel mogelijk drukverdeling wilde.
Je zitknobbels zullen voor het paard altijd wel wat voelbaar zijn, zelfs op een dikke bbp dus ik zou er geen 4 uur achter elkaar mee gaan rijden maar een wat intensievere les van een uurtje zou moeten kunnen. Zeker als je geoefend bent in met bbp rijden en niet zit te stuiteren.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:05

Stuiteren doe ik niet :D , ik durf enkel wel eens een beetje m'n evenwicht te verliezen bij een zeer onverwachte beweging op de bbp. (maar dat gebeurt erg zelden)

Lijkt me inderdaad niet geschikt om een buitenrit van vier uur mee te gaan doen, ook niet voor mezelf. Op buitenrit ben ik toch wel blij met een paar stijgbeugels en een stevig zadel :+.

Paard lijkt ook tevredener als ik met de bbp rijdt dan met m'n gewone dressuur zadel (zadel is nog maar net, lees een week geleden, gecheckt door een (msfc) zadelpasser, dus is normaalgezien wel in orde). Ik heb de indruk dat 'ie dan vrijer kan bewegen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:09

Vrijer bewegen met een bbp in plaats van met een zadel is logisch. Zeker als je een boomzadel hebt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:09

Dan zou ik toch echt kiezen voor de Christ of een soortgelijke pad, die zit echt als een huis en je kunt er ook stijgbeugelriemen aan bevestigen ( niet om licht te rijden, maar slechts voor extra ondersteuning van je evenwicht als je dat nodig hebt of prettig vindt ).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:11

ik zou voor de barefoot gaan heerlijk ding <3

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:12

Hoi ik heb de 'wollen' versie van Emiel Voest ( equestor) en deze bevalt prima. Ik rij er inmiddels al meer dan 4 jaar mee en rij er ook altijd mee, behalve met buitenritten. De pad heeft geen ruggengraad vrijheid maar mijn haffie heeft hier geen hinder van. Ik heb er wel een gewoon dekje en een gelpad onder. Ik rij er ook alle zware dressuuroefeningen mee ( tot de galopwissels en alle zijgangen in stap/draf en galop en dit gaat prima. Zelfs een klein sprongetje is mogelijk!
Succes met kiezen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:13

Wij hebben die van Barefoot met schapenbont erbij (moet je los kopen). Deze zit heerlijk, maar je krijgt er wel een beetje een stoelzit van :o Ik rij korte rondjes buiten en soms kort in de bak.

Ik rij er nooit lange ritten mee, omdat een goed zadel beter is voor de rug van je paard. Een bbp met stijgbeugels is helemaal funest voor de rug van je paard. Aangezien een bbp geen drukverdeling heeft en je er al is het onbewust toch op gaat steunen.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:14

Ik heb De Barefoot Ride-on-Pad Physio en ik vind hem geweldig rijden. Je zit super. Op een gegeven moment voel je hem niet eens meer onder je kont! Ook als het winter is krijg je een lekkere warme kont. Ik vind het geweldig zitten en hij ligt geweldig op me paard :)

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:16

@Maflinger_S: betreft inderdaad een boomzadel. Ik dacht eigenlijk dat een goed passend boomzadel toch niet in de weg zou mogen zitten. Paard heeft wel een moeilijke rug en heeft al wat ongeluk gehad met verkeerd aangemeten zadels (ik zit al aan mijn derde boomzadel in twee jaar...)

@Shirley: waar heb je die gekocht of besteld? En zitten die zacht? Of zou je kunnen zeggen hoe dik die ongeveer zijn? Ik heb ergens gezien dat de besteltijd wel erg lang is voor die dingen :(.

@romyloverrr: heb je ervaring met de Barefoot? En heb je de Physio pad of de gewone?

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:25

@Ginam: met een bbp is het altijd wat onvermijdelijk(er) denk ik dat je wat meer in stoelzit gaat zitten. Stijgbeugels zou ik in ieder geval zeker niet gebruiken om mee licht te rijden en zijn voor mij in principe niet noodzakelijk. Moest ik ermee naar buiten gaan zijn die misschien wel handig indien paard eens een onverwachte beweging maakt of beslist er eens vandoor te gaan :o .

@lfobijn: die heb ik ook gezien op de Emiel Voest website, kan je die ook in de wasmachine steken (met het juiste wasproduct).

@Shirley: ik denk dat die van Christ waarschijnlijk wel wat meer ondersteuning bieden tijdens het rijden vanwege de wrongen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:28

ik heb op de physio en de gewone gereden.
op de gewone had ik het gevoel wat stroever te zitten
( bv met bokken ed wel handig :D )
en met de physio zachter en wat meer in een kuipje.

mijn voorkeur gaat eigenlijk naar de gewone ,
maar ik gebruik hem dan niet voor stapritjes maar
voor flinke galopritten met
bergop en af galopperen , dus om in verlichte zit te gaan zitten ,
en wat stroever te zitten met bergop ( verlichte zit )
en bergaf te galopperen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:47

Die Emiel Voest bbp heeft ook een fijne stroefheid, ook als je gewoon in spijkerbroek rijdt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:15

romyloverrr schreef:
ik heb op de physio en de gewone gereden.
op de gewone had ik het gevoel wat stroever te zitten
( bv met bokken ed wel handig :D )
en met de physio zachter en wat meer in een kuipje.

mijn voorkeur gaat eigenlijk naar de gewone ,
maar ik gebruik hem dan niet voor stapritjes maar
voor flinke galopritten met
bergop en af galopperen , dus om in verlichte zit te gaan zitten ,
en wat stroever te zitten met bergop ( verlichte zit )
en bergaf te galopperen.

edit : ik ben in de war met de phryso en de schaapzitting :') }:0
de phryso heb ik dus niet geprobeerd , enkel de gewone
en de gewone met schaapzitting :')
sorry :=

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:56

ik heb de emiel voest freestyle. heeerlijk ding! ik heb haar daarmee ingereden, zit ook echt als een huis ook met een spijkerbroek of blotebenen. ik rijd er nog wel eens mee, buiten of soms in de rijbak.
je kunt er best een intensieve les mee rijden, het is heel fijn want je voelt precies wat je paard doet. ik denk ook dat je het best gewoon een bbp kunt rijden zonder allemaal wrongen, steunsels en beugels. ruggegraag vrijheid op een bbp? je hebt geen boom en je hebt 1 zware punt op de rug van het paard... helpt toch niet, ja als de inlagen van hout zijn, of wat anders wat hard is :+. beugel ga je op leunen onbewust, funest voor de rug inderdaad, en ik vind dat je er zelf voor zorgen dat je zit netjes en correct is, daar moet je geen steunseldingen voor nodig hebben, zeker als je bewust zonder zadel gaat rijden.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:01

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 12:20

@Poiuytrewq: Heb je de de luxe pad, of die met schapenvacht van Emiel Voest?

@SoleroLove: ik had deze, maar deze is echt te lang voor zijn rug, die komt bijna op z'n kont :).

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:02

Ik heb er een van Zoutewelle. Echt een prachtig afgewerkte bbp met een stevige vulling en het uiterlijk van een barok zadel. Ik heb er helaas nog niet op gezeten omdat mijn paard een paar weken later werd ingeslapen, maar ik weet zeker dat hij heerlijk zit. Ik heb ook een Christ butterfly gehad. Zat heerlijk, maar ik vond hem niet mooi en ik zat altijd te klooien met de gespen van de singel die in mijn benen prikte.