Fjorden eigenaren gevraagt, fjorden met moeilijke ruggen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wendie1992

Fjorden eigenaren gevraagt, fjorden met moeilijke ruggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:07

Hallo bokkers,

Ik ben opzoek naar ervaringen van bokkers met fjorden!

Ik heb zelf een fjordenruin van 9 jaar, ongv schofhoogte van 1,43, met een zeer korte rug, pratisch GEEN schoft, hele platte rug, en verder ronde buik en ribben. Ik heb nu al verschillende zadels op hem gehad maar er niks niks echt goed.

Nu mijn vraag:

Wat hebben jullie op jullie kort gerugde fjorden zonder schoft??? Welk merk zadel exc.

Alvast bedankt!

dropveterr

Re: Fjorden eigenaren gevraagt, fjorden met moeilijke ruggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:12

Ik heb een winter 250 veelzijdigheid zadel met brede boom(op1nagrootste), maar het zou kunnen dat die van jou de grootste boom moet hebben ;)

Er is ook nog een boomloos wintec zadel wat ook goed ligt op zulke paarden, een kennis van mij gebruikt deze voor haar tinker. Ik weet daar zo niet precies de naam van

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:18

Ik heb nu een wintec 500 16,5 inch, maar ik heb toch echt 17 nodig.. en mijn paard kan ook echt niet groter dan 17 inch op zijn rug hebben... In deze wintec zit ook een brede boom in( witte boom dus de aller breedste.. ) maar nog kanteld het zadel naar achteren.. Kussens opvullen zal geen zin hebben, want dan ligt hij te hoog en zal hij wss gaan drukken van voor...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:20

Een boomloos Wintec zadel ?
Dat ken ik niet ...

Zelf heb ik een boomloos zadel van Barefoot voor mijn fjordje, echt het enige dat op haar past !

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:21

@IJentel , zie in jou profiel dat jou fjord ook hele korte rug heeft, maar die van jou heeft toch meer schoft dan die van mij, en is denk ik iets smaller van voor dan die van mij... Die van mij is echt een TANK formaat hahaha

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:21

heb al 6 boomloze zadels opgehad, maar dat lag al helemaal niet, schuift als een bezetende, omdat die van mij totaal geen schoft heeft...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:25

Die van mij heeft ook totaal geen schoft, maar met de juiste pommel en de juiste singel zit de Barefoot echt prima !

Heb ook nog een Christ barebackpad, dat past echt op elk dier, heb je zoiets al eens geprobeerd ?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:27

Kijk eens in mijn profiel, komt de bouw overeen? Dan kan ik wel kijken wat voor zadel er op ligt. Uit mijn hoofd weet ik het niet. Hij is ieder geval ook formaat tank. Zadelpasser was er maandag en het zadel ligt goed.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 13-06-13 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:28

Ja hoor, hier!

Mijn fjord heeft niet de makkelijkste rug, dat is één ding, maar z'n grootste issue is dat hij zo ontzettend veranderlijk is. Als ik éindelijk een fijn zadel gevonden had lag het na drie maanden wéér niet goed.
Ik zeg wel eens dat hij 3/4 fjord en 1/4 barbapapa is.

We hebben een fijn Circle Y westernzadel gehad, maar toen dat niet meer goed lag zei de westernzadelpasser dat het maatwerk of anders niets was.
Engels, van wintec tot thorowgood, ainsley, kieffer en massimo, diverse modellen, geen succes. Of tijdelijk, voor een maand of 2 leuk en daarna tóch gedoe. Of ik zat er zelf voor geen meter in.
Boomloos en semi-boomloos hebben we diverse modellen torsion, barefoot en trekker gehad, ging ook niet goed, helaas.

Nu toch al een maand of 8 heel, heel erg tevreden (afkloppen!) met de Hidalgo Caracas, spaans model semi-boomloos. Het heeft nergens volledig harde delen en vormt naar het paard. Vormt daardoor ook mee, voor hem ideaal! Hij loopt er super onder en ik zit er heerlijk in.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:29

ik pas dit weekend een barefoot missoula nut voor mijn fjordenkruizing. Hij is ook ontzettend rond en kort! Hij heeft ook nagenoeg geen schoft. Ik ben heel benieuwd en zet even een stipje!

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:30

Mijn eerste fjord had een Rossner america plus zadel (dressuur)

De fjord van een vriendin van mij die ik nu rij heeft een Anatomica orion zadel.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:45

JA echt verschikkelijk om een paard te hebben met zo'n moeielijke rug. Veelzeidigheids zadels passen bijna nooit, op mijn tankie fjord, want hij heeft ook gigantische schouderbladen... daar zeg je u tegen.. haha een wintec 500 dressuur, moet ik iets naar scheren leggen, anders liggen zijn schouders niet vrij, en kan hij niet lekker lopen.. en hij is ook zo ontzettend rond, en geen schoft.

Tis echt een gedoe een goed zadel vinden...

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:48

@Ingrid_92, ja het komt erg overeen met mijn paard. Ook zoon hele korte rug. Alleen die van mij is nog boller en ronder :P

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 07:02

Zijn er een paarr van jullie met een torrowgood zadel?

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:04

Jep! Ik heb op mijn fjord (korte rug, praktisch geen schoft en erg rond) een thorowgood liggen.
Ena grootste boom. Fantastisch zadel!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:05

Wendie1992 schreef:
Zijn er een paarr van jullie met een torrowgood zadel?

Ik heb een thorowgood zadel erop. Eerst een 18 inch nu 17.5
Ligt erg goed op mijn fjord... Gelukkig is hij gezegend met een redelijk lange rug en iets wat schoft

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:07

Ik had ook moeite om een zadel te vinden voor de korte rug van mijn fjord.
Ben uiteindelijk bij de massimo trail uitgekomen aangezien daar Franse kussens onder kunnen.
Die is toen helemaal op hem aangemeten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:13

Voor een van mijn fjorden ligt er tegenwoordig een Zaldi Vila Endurance op. Deze fjord heeft ook geen schoft, de singelplaats ligt ver naar voren en heeft zulke schouders dat ze niet lekker onder een vzh door kunnen bewegen. Ze heeft wel iets meer lengte in de rug dan de jouwe, ik kan er een 17,5 inch op hebben. Doordat dit zadel losse zweetbladen heeft (soort fender idee) zijn de schouders geen enkel probleem meer. Door het V-singelsysteem dat echt veel vrijheid geeft maakt de singelplaats ook minder uit. Wel heb ik er een banaansingel aan hangen omdat het zadel anders over de schoft getrokken wordt. Volgens mij kunnen ze ook een 16,5 inch kussen met 17 inch zitting (bijv.) leveren. Zaldi is echt een fijn merk voor dit soort moeilijke gevallen en voeren ook een breed assortiment. Herman de Bunt van de Country Mill in Nunspeet zou je hier verder mee kunnen helpen, evenals met de massimo zadels en erg veel andere 2ehands zadels.

Het thorowgood zadel heb ik op mijn andere merrie liggen, maar past voor geen meter op bovenstaande fjord. Hij is ook langer dan de zaldi.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:20

bij onze fjord( weliswaar niet breed, maar geen schoft) hebben we een tijdelijke Norton kunstof erop liggen .
Deze lag het best van alles , maar wel met een staartriem tegen het schuiven.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:21

ik heb voor mijn fjord een boomloos zadel cheyenne.we zijn nu ook naa een nieuwe aan het kijken. we hebben nu een kort westernzadel op proef en dat ligt goed. dus misschien gaat dat het worden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:25

Ik ben gaan mennen omdat bleek dat ik maar 16" kwijt kon op zijn rug. Max.. Heb jarenlang boomloos gereden, maar dat was achteraf bezien ook allemaal veel te lang.. Heeft nooit iemand gezegd. Mijn pony was volgens de zadelpasser wel heel erg extreem qua ruglengte. En ach, mennen vindt ie ook heel gezellig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:39

Wendie1992 schreef:
Ik heb nu een wintec 500 16,5 inch, maar ik heb toch echt 17 nodig.. en mijn paard kan ook echt niet groter dan 17 inch op zijn rug hebben... In deze wintec zit ook een brede boom in( witte boom dus de aller breedste.. ) maar nog kanteld het zadel naar achteren.. Kussens opvullen zal geen zin hebben, want dan ligt hij te hoog en zal hij wss gaan drukken van voor...

De witte boom is NIET de grootste boom van Wintec. Waarschijnlijk wel voor jouw zadel, je zou de Wide wintec kunnen proberen, daar kunnen de Xl, XXL en XXXL bomen in (roze lila en paarse bomen)

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:47

Heb je wel eens naar een ijslanderzadel gekeken? Speciaal voor korte ruggen en vrij weinig schoft. Zeker de moeite waard.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:50

Benthe schreef:
Heb je wel eens naar een ijslanderzadel gekeken? Speciaal voor korte ruggen en vrij weinig schoft. Zeker de moeite waard.

Nee die heb ik nog nooit geprobeerd! Dat is wel een goeie! Idd volgens mij zijn dat vrij platte zadels? Ook weinig kusssens?
Ik zag net op t internet een torrowgoodcob zadel? Met ronde achter kussens dat moet die van mij wel hebben, met van die souflè s kan die niet hebben. ook moet het zadel een lage kamer hebben.. ik ga eens kijken op t interret!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:09

De TG cob heb ik laten passen op mijn pony :j
Het zadel zou passen op hem. Alleen niet in combinatie met mijn kont ;) (17,5'' konden we écht niet kwijt). Vind het ook een prettig zadel om te zitten :)