Welk zadel voor een groot, rondgeribt en schoftloos paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Welk zadel voor een groot, rondgeribt en schoftloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:27

Momenteel rij ik met een boomloos zadel, een Barefoot. Fijn zadel aangezien hij lekker mee vormt met mijn altijd veranderende ruin (nu bijna 6, groeit en ontwikkelt maar door en door en door) maar terwijl ik bij mijn merrie goed kon rijden op een boomloos zadel wil het bij hem maar niet lukken. Zij had vlakke gangen, hij beweegt groot en onstuimig. Zij was in balans, hij niet. Door zijn grote bewegingen mis ik net het stukje steun in het zadel van kniewrongen. Waardoor ik niet in optimale balans zit en hij dus ook nog weer meer in onbalans raakt. En zo wiebelen we dan door het bos heen. Is niet handig, en we komen zo ook niet verder. Verder zit mijn Barefoot echt heerlijk maar de combinatie tussen Barefoot, Flynn en ik is gewoon niet de juiste.

Een boomloos zadel met kniewrongen zoals bijvoorbeeld de Barefoot Londen heb ik al geprobeerd, echter is die zo nauw dat hij daar niet eens onder durfde te stappen :(:) Een andere boomloze optie sta ik in principe voor open, mits hij dus ook maar goed past op mijn buffel.

Ik ben dus op zoek naar:
- dressuur/veelzijdigheidszadel
- 18 inch
- Geschikt voor een groot, rond paard zonder schoft
- Liefst met teruggesneden zweetbladen want hij heeft ook een hele brede schouderpartij die anders in de knel komt als het zweetblad te rond is/ver naar voren komt
- Prijsgunstig, aangezien ik niet zie gebeuren dat hij over 5 jaar nog met dit zadel loopt :+

Ik heb zelf al jaaaaaaaaaren een boomloos zadel en weet dus bij god niet meer welke merken/types op dit moment in de 'reguliere' zadels geschikt zijn en aansluiten bij mijn wensen. Wie kan helpen?

Poosje81

Re: Welk zadel voor een groot, rondgeribt en schoftloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:29

Wat is ongeveer je budget? Massimo kan hierin prima helpen :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:29

Ik ben heel blij met de Kent&Masters dressuur Cob, heeft een verwisselbaar kopijzer, wolgevulde kussens die door elke zadelmaker makkelijk aan te passen zijn, is speciaal voor het rondere 'cob' type paard. Het is een geheel lederen zadel en de prijs ligt rond de 1000 euro nieuw. De meeste MSFC zadelmakers hebben dit zadel wel in voorraad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:35

Budget is uhm... zo rond de 400-500 euro? Wil geen heel duur zadel omdat ik dus vrees dat ik hem snel weer kan gaan inwisselen voor iets anders, maar wil ook wel weer een degelijk zadel.

Het hoeft overigens geen nieuw zadel te zijn! Tweedehands is meer dan prima :j

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:29

Ik zou zeggen Massimo. Bij Massimo kunnen ze de boom nog 1 of 2 maten breder maken als dat je hem koopt. Bijv. hij heeft nu een boommaat 38, dan kan hij nog verbreed worden tot boommaat 40. Meen dat de grootste boommaat van Massimo 46 is. Alleen red je dat niet voor €400-€500 2e hands ;).
Inmiddels ben ik met mijn fjord met het 4e zadel bezig (hij is 8), ken het probleem. Hij loopt nu met een massimo dressuur II.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:49

Ik zeg ook massimo!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 21:10

Massimo is zeker een optie voor als hij écht uitgegroeid is. Maar voor nu vind ik de aanschaf gewoon te duur en de gok te groot. Zeker aangezien ik ook nog niet weet welke kant we op gaan, dressuur of western of wat dan ook. Ik zoek nu meer een soort tussenoplossing zodat we wel verder kunnen (en ik me niet lang een beginner op m'n eigen paard voel :+ ) maar waarbij ik financieel gezien geen groot risico loop.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:12

De Kent & Masters is ook in kunstof, dan is het de thorowgood. Die heb je wel rond de 500euro. Rond 500 heb je trouwens ook wel een tweedehands kent&masters

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 21:18

Kent&Masters ken ik niet, kun je daar wat meer over vertellen? Waar zou ik bij die zadels bijvoorbeeld op moeten letten?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:32

Het is van dezelfde makelij als thorowgood. Kunststof boom, verwisselbaar kopijzer, verwisselbare singelstoten. Heel aanpasbaar dus.

Kwaliteit is degelijk, het is een b-merk maar doet qua degelijkheid zeker niet onder van de kieffer of passiers. De boom heeft levenslange garantie en breken eigenlijk nooit dus je kunt gerust een 2e hands kopen. Het enige waar je dan op moet letten is of de vulling nog goed is. Dus niet bobbelig.

Verder is het een heel vlak zadel dus zou je een 17,5 ook kunnen proberen, die worden wat meer aangeboden. En de vierkante lepel moet je hebben, dat zijn de cob-versies.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:33

Ik zit zelf met m'n maat 38-kont ruim in een 17".

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 21:35

Check, bedankt voor je duidelijke uitleg!

Met een beetje geluk ga ik zaterdag zadels kijken bij zadelgemak.nl, de Kieffer van mijn stalgenoot komt daar vandaan en die is er érg tevreden over. Kieffer ook op Flynn gehad en hij had niet genoeg ruimte in z'n schouders, verder lag het zadel eigenlijk wel netjes. Ze hebben veel zadels liggen, stalgenoot heeft ook veel verstand van zadels dus die gaat mee. Neem deze informatie zeker mee, wellicht hebben ze een K&M liggen :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:28

Fijn dat je zadels gaat kijken. Ben benieuwd! Waar je ook op kunt letten is dat de voorste singelstoot eigenlijk onder je kniewrong moet doorlopen. Dat hebben de meeste cobtypes nodig ivm weinig schoft en brede schouder. Als je dat niet hebt kun je last krijgen van een naar voor schuivend zadel.

Zo dus, zoals het middelste plaatje van de singelstoten: http://www.kentandmasters.co.uk/origina ... -dressage#

Verder moet je checken of het kussenkanaal wel breed genoeg is, de meeste reguliere zadels zijn te smal voor een breder cob-type paard.

Ik heb de K&M ooit gekocht als 'tussenzadel'. Echter bevalt ie zo goed dat ie nooit meer weggaat. :') Kom alleen nog misschien een barefoot bij in de toekomst. Ik zag trouwens heel wat k&m's op bokt markt staan en vast ook wel op MP.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:32

Ik gebruik op mijn ronde koudbloed een Wintec zadel. Ik ben er zeer tevreden over. :)
Bovendien is de boom verwisselbaar en dus aan te passen aan je paard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:35

Op mijn haflinger heb ik een Startrekk dressuur liggen. Boomloos, met kopijzer, en gewoon een dressuurmodel. Heel fijn zadel, ligt erg goed op rondgeribte paarden met weinig schoft :j
Ik paste zadels altijd in de de dikkere periode, dan kon er in dunnere perioces een bontje onder. Maar bij deze is dat nog niet echt nodig geweest.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:38

Ik zou Ninon Schutte van www.zadelatelier.nl bellen. Dan weet je zeker dat je een goed passend zadel krijgt en een geweldige service!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:41

Ik heb ook pas een wintec gekocht. Mijn beul past ook niet veel en ik wou ook een veelzijdigheids naast mijn boomloze. Ik heb de wintec wide cair en ben daar erg te spreken over. Kan je dus ook aanpassen door de verwisselbare bomen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:48

pipo schreef:
Ik heb ook pas een wintec gekocht. Mijn beul past ook niet veel en ik wou ook een veelzijdigheids naast mijn boomloze. Ik heb de wintec wide cair en ben daar erg te spreken over. Kan je dus ook aanpassen door de verwisselbare bomen

Verwisselbaar kopijzer denk ik? De boom is nooit verwisselbaar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 08:31

Zoveel opties! %) :D

De K&M vind ik wel echt een erg mooi zadel :j Moet zeggen dat ik na jouw informatie het een hele reele optie begin te vinden Nelleke :j

Heeft Wintec juist geen smalle kussens? Buffeltje heeft wel echt brede kussens nodig :j En dus inderdaad gewoon echt een breed zadel, een smal zadel werkt niet voor hem. BF London is ook relatief smal en daar durfde hij dus geen pas onder te zetten.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:36

Je kunt ook de tussenweg nemen: een semi-boomloos zadel, zoals de Freeform!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:41

ja sorry dat bedoelde ik haha
hier mijn tankje
Afbeelding
mocht je t wat vinden kan je wel komen passen hoor ik zit vlak naast stadskanaal.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:55

Ik heb precies hetzelfde probleem als jouw en heb er inmiddels mijn hobby van gemaakt :+ . Heb geloof ik al 30 zadels gehad :D . Ik heb een Criollo, totaal geen schoft, extreem korte rug en een enorme schouder. Wat tot nu toe het beste paste qua boomloos was een Ghost zadel, ook al zou je het niet zo zeggen als je het zadel zo ziet maar het is echt een fijn zadel en geeft best veel steun en is superzacht om te zitten. 2e hands zijn die best te koop voor zo'n 300 euro. Als je veel buitenritten maakt zou ik voor dat zadel gaan. Mocht je veel dressuur willen rijden dan past de Jaguar XKC tot nu toe het beste op mijn paard. Een superfijn zadel met enorme kniewrongen, hele diepe en echt een supervaste zit. Het zadel is heel kort en heeft van die halve kussens ( aan de onderkant ) bij de schouders, die lopen niet helemaal door tot onderaan het zadel maar tot halverwege zeg maar en dat zorgt voor 100 % schoudervrijheid. Het zou alleen zoeken worden om dat zadel binnen je budget te krijgen, het zijn vrij dure zadels.
Succes in ieder geval met zoeken!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 09:28

Flynn heeft gelukkig geen korte rug, dus dat scheelt. Anders was het helemaal een ellende geworden.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:32

_Nelleke_ schreef:
Ik ben heel blij met de Kent&Masters dressuur Cob, heeft een verwisselbaar kopijzer, wolgevulde kussens die door elke zadelmaker makkelijk aan te passen zijn, is speciaal voor het rondere 'cob' type paard. Het is een geheel lederen zadel en de prijs ligt rond de 1000 euro nieuw. De meeste MSFC zadelmakers hebben dit zadel wel in voorraad.

Helemaal mee eens.

Op mijn fjord had ik ook dit zadel liggen, was een erg fijn zadel helaas heb ik mijn fjordje verkocht.

Mocht je intresse hebben is mijn K&M cob dressuurzadel te koop (paar maanden oud) is alleen wel bruin en niet zwart zoals de meeste...

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:34

Ik heb een Eric Thomas, een merk waar ik eerder nog nooit van gehoord had maar ik had Van Rijs laten komen voor een zadel en die van mij is ook rondgeribt en had toen ook nog bijna geen schoft. Ik heb hem nu een half jaar en ben erg tevreden! Laatst was de zadelmaker er weer en je kan hem ook nog verstellen in boom maat dus ik kan er zeker nog wel een jaar mee rijden. Nu heeft hij er alleen wat vulling uitgehaald, volgende keer moet de boom maat een maat wijder.

Een Wintec had hij mij afgeraden maar ik weet niet meer de reden daarvan.