bitloos hoofdstel met bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

bitloos hoofdstel met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 22:31

Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar heb je bitloze hoofdstellen waaraan je een bitje kunt bevestigen en een soort van dubbele teugels hebt.
Ik wil mijn pony bitloos rijden maar toch controle kunnen hebben en eventueel het bitje oppakken.
Pony moet nog beleerd worden.

m0niekkkie

Re: bitloos hoofdstel met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:33

Misschien is het Rambo micklem hoofdstel iets voor je?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 22:37

Ff opzoeken :p

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 22:38

Hoe rijd je dat hoofdstel bitloos?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:39

Controle heeft niet met een bit te maken dat zit achter je oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:40

jwl schreef:
Hoe rijd je dat hoofdstel bitloos?

Moet je de multi bridle hebben, niet de competition.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:44

of een spaanse kaptoom/serreta? Dan heb je een "neusriem" met teugels en een bit...
maar als je de pony nog moet gaan beleren, is met dubbele teugels beginnen dan niet wat omslachtig?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:45

Of deze ?Afbeelding

Als halster en als bitloos hoofdstel te gebruiken , maar ook met bit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:48

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 22:48

mnkortleve schreef:

Dat weet ik maar ik heb zelf geen ervaring met bitloos. Daarom vind ik het fijn om mijn ponY ook op bit te rijden en zo over te schakelen op bitloos

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 22:51

_l_amanda_l_ schreef:
of een spaanse kaptoom/serreta? Dan heb je een "neusriem" met teugels en een bit...
maar als je de pony nog moet gaan beleren, is met dubbele teugels beginnen dan niet wat omslachtig?

Het is meer wat mnkortleve zegt. Het zit tussen mijn oren. Ik heb geen ervaring met bitloos dus het is meer voor mij zelf. Om te wennen om over te schakelen van bit naar bitloos

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:52

Om trouwens je vraag te beantwoorden, ja er zijn hoofdstellen met een combi, maar waarom zou je dit willen in het begin stadium om je paard te beleren juist in het begin is het zo belangrijk niet te veel in de mond van je paard te zitten vandaar vaak een nekrope om de hals van het paard zodat ingrijpen vasthouden op het moment van noodzaak niet te veel inwerkt en geen negatieve gedachten/input geeft.
En voor mijn gevoel wil jij juist meer zekerheid hebben met een bit zodat je in kan grijpen indien nodig en eigenlijk zou het andersom moeten wezen je rij met een combi en in geval van nood pak je over op bitloos.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:56

jwl schreef:
mnkortleve schreef:

Dat weet ik maar ik heb zelf geen ervaring met bitloos. Daarom vind ik het fijn om mijn ponY ook op bit te rijden en zo over te schakelen op bitloos

Je verstand op nul zetten er niet aan denken of het nu met bit is of zonder want het maakt werkelijk geen zak uit het gaat puur om vertrouwen.
Jammer dat je niet bij mij in de buurt woon mijn paarden zijn nl alles gewend je mag het zo uit komen proberen en op deze manier vertrouwen winnen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:01

De marylot hoofdstellen (zoals het groene hoofdstel hierboven) zijn erg fijn om zowel zonder als met bit te rijden, wij hebben 3 van deze hoofdstellen en maken hier veelvuldig gebruik van.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 07:43

Misschien is het te doen met ov, ff opzoeken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:07

Er zijn verschillende manieren, ligt er een beetje aan met wat voor type bitloos hoofdstel je wilt gaan rijden :)

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:10

Ik weet dat er voor de endurence ook hoofdstellen zijn waar je het bit vanaf kan halen en dan als halster kan gebruiken, misschien kun je daar eens op zoeken?

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:28

ik heb zelf het micklem multibridlehoofdstel en ik vind het zelf een super hoofdstel!!
oke het is even een aanschaf, maar dan heb je ook echt een hoofdstel waar je wat aan hebt voor hele lange tijd.
je kunt hem met bit rijden, maar dan zitten er bitclips bij waardoor je nooit het bit echt ver in de mond kan trekken, het blijft hierdoor mooi op zn plaats hangen, dat is fijn omdat jonge paarden wel eens kunnen weg springen vaker struikelen en zorgt ervoor dat dit zich nooit uit in een brute ruk aan het bit.
wel komt er hierdoor wat meer druk op de neus te staan.
en je kunt het hoofdstel als kaptoom gebruiken wat ook weer fijn is, zo heb je tijdens het longeren of ernaast lopen met ruiter erop toch een soepele losse verbinding met de ruiterhand en zit de bevestiging aan de kaptoom dat vind ikzelf handiger dan aan het bit vast of dan bv doorbit via singel
en je kunt het hoofdstel op 3 manieren bitloos rijden namelijk kaak gekruist - kin gekruist en als side pull je zou denk ik 1 paar teugels aan de sidepull ringen vastkunnen maken en 1 paar teugels aan het bit. en zo op die manier vertrouwen opbouwen.( al is het alleen maar voor je eigen idee)
Door die bitclips kun je het bit ook niet tever in de mond trekken en het hoofdstel is ook nog eens anatomisch ontworpen.
kijk maar eens op you tube op de filmpjes mischien krijg je zo een beter beeld?
ik heb hem nu een half jaar en denk bij dit soort dingen altijd: "waarom heb ik dit niet meteen geweten en gekocht het had me een hoop geld gescheelt in dingen kopen die het allemaal net niet waren "

Mischien kun je hem ergens tweedehands op de kop tikken of eens lenen?

FenneBecidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:03

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:07

heb er net 1 besteld ! zal even de link zoeken

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:07

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:09

Shirley schreef:
Of deze ?[ Afbeelding ]

Als halster en als bitloos hoofdstel te gebruiken , maar ook met bit :j

Sidepull en kaakgekruisd... Dus ideaal ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 21:39

die ene is wel mooi zeg ! ook nog redelijk qua prijs ! laat ff weten wat je er van vind in gebruik

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:47

Ik ga de barefoot contour bridle kopen :j Lijkt me een heel fijn bit en bitloos hoofdstel

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:48

Fenne1990 schreef:
Barefoot heeft een nieuwe setje, een losse neusriem (sidepull) en bitriempjes die je eigenlijk aan ieder hoofdstel kan hangen op de plaats van het bit. Zie:
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-29111796/hoofdstellen-en-teugels/barefoot-shape-it-bitriempjes/
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-29112033/hoofdstellen-overig/barefoot-shape-it-sidepull-neusriem/
Ik ga ze zelf uitproberen, ben benieuwd!

Laat je me weten wat je ervan vond? Want ik wou gewoon eens een degelijke neusriem kopen voor mijn bitloos hoofdstel :)