Touwteugels vs gewone teugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

margotxxx

Touwteugels vs gewone teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:57

Hey, ik vroeg me af of er een groot verschil is in het rijden met touwteugels of gewone. Ligt het ene beter in de hand dan het andere? Wat zijn de voor- en nadelen van touwteugels?

Alvast bedankt :)

ElSea

Re: Touwteugels vs gewone teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:14

Ik heb zelf touwteugels en gewone. Nadeel vind ik dat ze er bij een gewoon dressuur setje niet uit zien, voordeel dat ze minder door m'n handen glippen omdat ze dikker zijn.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:16

ik gebruik touwteugels in het bos, als ik bitloos rijd, dan hoef ik toch niet zoveel aan hem te zitten. Maar met dressuur pak ik toch liever mijn rubberen teugels erbij. Het ziet er idd ook minder mooi uit

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:19

Ik rij altijd buiten en heb touwteugels.
Vind ze veel fijner in de hand liggen :j
Plus dat ik het bij de buitenrij spullen mooier vind staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:20

Dat is aan jezelf om uit te vinden wat jij fijner vindt. :) Ik gebruik touwteugels en voorheen glad leren teugels.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 09:25

Bedankt allemaal! Ik rijd nu met gewone teugels, maar ben benieuwd hoe touwteugels rijden. En het is ook wel meegenomen dat er leuke kleurtjes bestaan :D staan ze echt lelijk bij de rest van je spullen? En zijn platte touwteugels dan goed?

En weet iemand of de teugels van deze site goed zijn? Ervaring hiermee? http://www.horsebeads.eu/touwteugelsengels
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 19-05-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:38

Ik maak zelf ook touwteugels en ik vind het heel fijn rijden!
Gewone teugels glijden altijd door mijn vingers, maar daar heb ik met touwteugels geen last van.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:41

Ik wil ook graag eens touwteugels gaan proberen. Ik rij nu met gladde leren teugels, maar ik rij veel buiten. Als we dan een regenbuitje te pakken hebben, zijn mijn teugels niet meer fatsoenlijk vast te houden.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:41

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die problemen hadden met gewone teugels.
Door ziekte kan ik helaas slecht dingen vast houden, zo ook teugels, ik hoop dat touwteugels hierbij helpen maar hoor graag eerst wat ervaringen voor ik ze aanschaf..

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:45

Ik heb heel lang touwteugels gehad en vond het heel fijn. Ik reed ermee buiten, dressuur springen echt alles ik vind ze heerlijk. heb wel 1x gehad dat ze heel erg gingen schuren. maar dat was omdat het paard waar ik op reed alleen kon hangen

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:48

Gaat de voorkeur hier uit naar ronde of naar platte touwteugels? Dat lijkt me namelijk ook nog een behoorlijk verschil.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:49

Ik vind platte fijner, dat ligt iets lekkerder in de hand.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 09:51

Gaat het niet snel schuren als je paard wat lastig doet ofzo?

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:52

Nee dat valt wel mee, bij mij ging het pas schuren na een uur hangen

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 09:54

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:02

ik vind touwteugels echt heel erg lekker rijden, heb ze zelf nu niet.. heb trouwens ook alleen met de dikke ronde gereden. Ik zou persoonlijk voor clip nr 1 gaan :)

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 10:04

Bedankt canela :)

Ik vind ook dat clip 2 er zo zwaar uitzien. Of ben ik helemaal fout? :p
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 19-05-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:10

Ik rijd zelf met touw- en gewone teugels. Ik vind touwteugels nét iets handiger, omdat je het snel los en vast kan klikken. Mijn gewone teugels zitten zowat 'vastgeroest'. Die kunnen we dus niet meer van het hoofdstel afkrijgen.. Gebeurd met touwteugels niet. Bovendien kan je ze bij een touwhalster aan één kant losklikken, heb je een halstertouw :)

margotxxx schreef:
En weet iemand of de teugels van deze site goed zijn? Ervaring hiermee? http://www.horsebeads.eu/touwteugelsengels

Heerlijke teugels, hebben we hier ook :)

Clip is een kwestie van persoonlijke smaak. De meeste westernruiters vinden nr. 1 mooier (westernuitvoering), de meeste engelse ruiters clip 2 (Engelse uitvoering). Verder is er geen verschil.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 10:13

Dat los en vast klikken vind ik ook best gemakkelijk. Als je dan bv wil longeren, hang je de teugels er nog niet aan en als je daarna gaat rijden, klik je ze gewoon vast :)

Nu ben ik toch wel heeel nieuwgierig om touwteugels eens te gebruiken :p

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:17

Ik ben juist helemaal verliefd op de teugels van Tekna, ik vind dikkere teugels gewoon niet fijn... Dus toen naar alternatieven gaan kijken... En het grote voordeel --> het kan in de vaatwasser :') En klipjes ook gehaald, maar dat is gewoon "makkelijker" met werken :) kun je ook los voor standaardteugels halen trouwens :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:21

Touwteugels vind ik heel fijn. :j Maar ik ben ermee gestopt, als je namelijk van je paard afvalt en hij vliegt er vandoor en gaat op de teugel staan breek volgens mij de touwteugel niet zo snel... Leren teugels breken zo, vandaar dat ik hierop terug ben gestapt, heel jammer maar veiligheid voor mijn paard gaat voor. :j

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:24

Trouwens, zal zelf wel voor de platte kiezen (die ze bij Horse Beads hebben). Bij sommige winkels zijn ze ook in de dikkere versie, maar ik vind dit bijvoorbeeld echt vreselijk. Niet soepel genoeg en vaak ook best zwaar. Bovendien heb je best veel in je hand... Rond touw is bij een leadrope beter. Een teugel is fijner plat :)

Somebitch schreef:
Touwteugels vind ik heel fijn. :j Maar ik ben ermee gestopt, als je namelijk van je paard afvalt en hij vliegt er vandoor en gaat op de teugel staan breek volgens mij de touwteugel niet zo snel... Leren teugels breken zo, vandaar dat ik hierop terug ben gestapt, heel jammer maar veiligheid voor mijn paard gaat voor. :j

Als je paard erop staat breekt de teugel zelf niet, maar de clip wel. Nog een voordeel, want je kan zó even een nieuwe clip bestellen :)

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:27

Ik volg dit even.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:27

Marietjeeh schreef:
Trouwens, zal zelf wel voor de platte kiezen (die ze bij Horse Beads hebben). Bij sommige winkels zijn ze ook in de dikkere versie, maar ik vind dit bijvoorbeeld echt vreselijk. Niet soepel genoeg en vaak ook best zwaar. Bovendien heb je best veel in je hand... Rond touw is bij een leadrope beter. Een teugel is fijner plat :)

Somebitch schreef:

Als je paard erop staat breekt de teugel zelf niet, maar de clip wel. Nog een voordeel, want je kan zó even een nieuwe clip bestellen :)

Heb je daar ook ervaring mee? Ik heb deze teugels:
Afbeelding
Maar ik gebruik ze dus niet meer omdat ik niet weet wat er gebeurd als ik eraf val en hij in de teugel gaat staan. En gezien ik met hackamore rij (buiten dan) vindt ik dat toch wel belangrijk. :o

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:33

Ik heb dan van de week nieuwe touwteugels gehaald met touw halster.
Maar dat is echt vreemd rijden.
Die teugels zitten wel erg fijn in je handen!