Waarschuwing borstbeschermer.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Waarschuwing borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:19

hallo allemaal,

Weet niet of het hier goed staat, voel je vrij om een mod te tippen.

Afgelopen winter had een een hele lieve shetlander die hem een ontzettend grote wond in de nek had bezorgd, hierdoor heb ik uvino de borstbeschermer omgedaan omdat de deken precies op de wond schuurde.

Goed paard borst beschermer om, tussendoor nog eraf gehaald maar niets opgemerkt.

Toen meneer nog maar 1 deken op hoefde heb ik hem maar de borstbeschermer af gedaan. Dag daarna flinke poetsbeurt gegeven en schrok me rot, hij had de hele schoft open liggen door dat ding!
Goed alles ingesmeerd enzovoort nu heeft meneer een plek van 10 cm lang aan witte haren op zijn rug -O-

Dit is bedoeld als waarschuwing, ik doe hem in iedergeval niet meer om.

ElineS

Re: Waarschuwing borstbeschermer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:21

Precies hetzelfde gehad met mijn paard. Nu ook een witte drukplek op haar rug.. ondingen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:21

Dit was allang bekend. Zijn echt rotdingen. Hierdoor heeft mijn merrie ook een aantal witte haren opgelopen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:23

Meen je dat nou? Mijn verzorgpaard staat al 2 winters met zo'n ding om onder zijn deken, omdat hij onder de deken alles openschuurde. Met borstbeschermer was hij zo opgeknapt, nooit last van gehad... Moet wel zeggen dat ik de grootste maat had, XL. Ik ga er maar vanuit dat we het hier over dezelfde borstbeschermer hebben :=

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:24

Borstbeschermers zorgen vaak voor grote schuurplekken, dan beter investeren in een goed passende deken.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:25

Ik heb ook een borstbeschermer van Pagony. Ik heb nergens last van, hij gaat natuurlijk wel iedere dag af. Misschien was hij iets te krap of is er toch iets gaan schuren waardoor die plek is ontstaan?

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:28

heb ik ook gehad. Had de aller grootste maat gekocht, voor me paard van 1.72 en na 1 nacht was de schoft al kapot. Later nog kunnen gebruiken voor een paard van 1.62, met een heel rank lichaam. Die dingen mogen ze dus wel wat groter maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:32

Hier idd ook een paard op stal waarbij dankzij een borstbeschermer een behoorlijke drukplek op schoft is ontstaan, een nachtje was ervoor nodig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:34

Waarom zoiets kopen en gebruiken? Als het ook gewoon goed opgelost kan worden met een goede passende deken en met een gladde voering.

Mijn Arabier heeft de hele winter dekens om gehad soms 2 over elkaar heen, speelt en ravot veel buiten in de paddock, er is niet 1 haartje gekrenkt en of kaalgeschuurd of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:35

Oei, geen ervaringen mee, maar wel een vriendin die hem gebruikte :=
Mag ik weten over wat voor borstbeschermer jullie het precies hebben? Misschien dat ik haar kan behoeden voor een open schoft

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:36

Foto's ?? Van die plekken. Vind het belachelijk dan dat die dingen nog verkocht worden als zoiets gebeurd, :Z
heb foto's gezien, ziet eruit als een soort beha voor paarden. :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:39

Tja het is strak en elastisch en dat is vragen om problemen. Je laat toch bijvoorbeeld ook niet continu een peesbeschermer om of continu gezadeld houden en met vastgemaakte singel.

Je ziet het weleens bij de paarden verticale witte strepen op de pezen door te vaak peesbeschermers te gebruiken dat wat te strak is aangetrokken.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:37

Had hem ook gekocht, in de winkel gevraagd om advies qua maat ect.
Heb hem na 1 dag alweer afgedaan omdat er al schuurplekken ontstonden en zelfs een bult begon zich te vormen..

Na de zomer voor mijn paardje een hele goede deken die geen schuurplekken veroorzaakt ZONDER borstbeschermer..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:19

Mijn paard had hem elke winter om en opeens een enorme wond boven der schoft, waar de manen beginnen. De huid leek wel af te sterven had een paar dagen later (ding was al af) echt een gat van een halve centimeter diep. Dierenarts erbij, moest zelfs antibiotica hebben. Volgens de dierenarts komt dit veeeeeel voor helaas. Nu een zwarte fries met een grijze pluk manen, en vanaf toen een op maat gemaakt deken!! Wat voelde ik me ontzettend schuldig!!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:23

Ragdollcat schreef:
Waarom zoiets kopen en gebruiken? Als het ook gewoon goed opgelost kan worden met een goede passende deken en met een gladde voering.

Mijn Arabier heeft de hele winter dekens om gehad soms 2 over elkaar heen, speelt en ravot veel buiten in de paddock, er is niet 1 haartje gekrenkt en of kaalgeschuurd of wat dan ook.

Vergeet niet dat er ook paarden zijn waarvoor het zowat onmogelijk is om een deken te vinden die echt een goede pasvorm heeft.. En het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere paard :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:27

Ik had er 1 bij mijn paard om deze winter ivm met de schuurplekken op haar schouders. Iets later was ze gevoelig met de deken opleggen en was haar schoft kaal. ( gelukkig niet niet open ) Ze is wit op haar schoft de witte haren, nou ja die zaten er al... Ik heb hem aan een vriendin gegeven die hem toch wou proberen na de waarschuwingen. Hoe dat nu gaat weet ik niet...

Ik hoef ze niet meer...

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:17

Ik hem precies hetzelfde gehad, eerste winter geen last van gehad, maar deze winter is het begonnen... :(

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:02

Ik gebruik hem al 4 jaar en nooit geen problemen gehad.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:06

Wow, dit wist ik helemaal niet!
Bedankt voor het waarschuwen. Was niet van plan om ooit zoiets te gebruiken, maar voor het geval dat; bedankt :)

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 11:13

Ragdollcat schreef:

misschien is lezen een optie ? Het ging zich in dit geval niet om een deken die de haren kapot schuurde he..

Paardje van me had een wond in de nek zitten waardoor als hij opzij keek of met het hoofd naar de grond ging precies de rand van de deken in de wond terecht kwam, daardoor heb ik de borstbeschermer omgedaan zodat er niet telkens troep van de deken in de wond kwam.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 11:14

tabaflab schreef:
Foto's ?? Van die plekken. Vind het belachelijk dan dat die dingen nog verkocht worden als zoiets gebeurd, :Z
heb foto's gezien, ziet eruit als een soort beha voor paarden. :P

Ik zal vandaag of morgen even een foto van je maken, t is nog niet helemaal genezen maar grotendeels.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:03

Ik heb uitstekend gelezen hoor TS, borstbeschermer is overbodig als de deken goed past. Dan had de deken het geen wonden veroorzaakt.

Borstbeschermer is eigenlijk bedoeld om te voorkomen dat de haren afschuurt door de voering van de dekens en het gaat hier om borstbeschermers, die waren overbodig geweest als de dekens goed past en een gladde voering heeft.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 12:10

Ragdollcat schreef:
Ik heb uitstekend gelezen hoor TS, borstbeschermer is overbodig als de deken goed past. Dan had de deken het geen wonden veroorzaakt.

Borstbeschermer is eigenlijk bedoeld om te voorkomen dat de haren afschuurt door de voering van de dekens en het gaat hier om borstbeschermers, die waren overbodig geweest als de dekens goed past en een gladde voering heeft.

Je hebt de openingpost dus helemaal niet gelezen, lees nog maar een keer.

Weet niet waar jij uit haalt dat mijn deken wonden veroorzaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:13

Vriendin die deze gebruikt in de winter wil niet luisteren :=

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:15

Plus dat ik het Erg kort door de bocht vind jouw reactie raggdolcat, paard wat hier op stal een borstbeschermer opkreeg had m ook voor een andere reden op dan een slechtpassende deken, maar daar gaat t toch helemaal hier niet om?
Ts waarschuwde alleen voor als je hem gebruiken gaat, pas dan op want het kan dat...