[WN] western boomloos zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rusty886

western boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:34

ik heb een fjord die nog in de groei is en hoorde over de western boomloos zadels.
alleen ik twijfel nog een beetje voor de aanschaf maar vooral omdat ik niet echt weet van hoe en wat.
zou graag jullie ervaringen willen weten en wat een beetje voor en nadelen jullie hebben ondervonden.
alvast bedankt hier voor!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:38

Ik heb een inmiddels 5 jarige fjord, hij heeft een startrekk comfort. Ik heb voor mijn andere paard een barefoot arizona, maar deze is hem echt te lang. Het zitvlak komt voorbij zijn laatste rib.

Gewoon passen en kijken wat goed licht.
Laatst bijgewerkt door Cynthiaaapje op 15-05-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

rusty886

Re: western boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:40

ben nog vergeten bij te zeggen dat ik eerst een 2de hands wil gaan proberen voor dat ik een nieuwe ga kopen vooral als het mij niet bevalt (heb eerder een probleem gehad met boomloos zadel vandaar)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:42

Ik heb een Bob Marshall en ik wil nooit meer anders. Zijn trouwens veel fans van, gewoon omdat het fijne en betrouwbare zadels zijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:43

Ik heb een tijdje met een Barefoot Arizona Nut gereden en een heerlijk zadel. De Missoula Nut van mijn man ook geprobeerd en net zo fijn als de Arizona. Wegens gezondheidsklachten moet ik de Misoula Nut verkopen maar anders had ik het echt niet gedaan. Ik rij al jaren boomloos en ook mijn merrie boomloos ingereden en nooit ergens last van gehad, zodra ik een wintec erop leg wordt ze gek en gaat ze heel kort lopen....

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:49

ok wel fijn om te horen dat iedereen die zo boomloos rijdt alleen maar goede ervaringen heeft.
maar wat is het verschil kwa merk? (van barefoot en bob marshall)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:59

Hier twee Barefoot Arizona zadels, de paarden lopen er heerlijk mee. Bij Barefoot kun je testzadels bestellen, en een weekje testen of het wat voor jou paard is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:40

rusty886 schreef:
ok wel fijn om te horen dat iedereen die zo boomloos rijdt alleen maar goede ervaringen heeft.

Totaal ander materiaal en ontwerp en daardoor ook totaal andere prijs, een barefoot vind je nieuw rond de 600 euro volgens mij en een BM voor 2500 euro.
Ik heb ook een BM en vind ze zalig, Barefoot schoof bij mij heel erg dat heeft de BM nooit gedaan.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:39

troi ; ok bedankt voor de uitleg. ik zal is eens verder op zoeken van hoe en wat van alle boomloos zadels misschien dat ik er dan wat meer wijzer van wordt :P (kwa kaliteit enzo)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:00

rusty886 schreef:

troi schreef:
Totaal ander materiaal en ontwerp en daardoor ook totaal andere prijs, een barefoot vind je nieuw rond de 600 euro volgens mij en een BM voor 2500 euro.
Ik heb ook een BM en vind ze zalig, Barefoot schoof bij mij heel erg dat heeft de BM nooit gedaan.

Beetje scheve voorstelling van zaken :D

Een BareFoot Missouri of Nevada Nut ligt ook rond de 1300 euro en een BM heb je nieuw ook rond de 1400. Het is maar net waar je hem haalt :D
BM's zijn wel redelijk waarde vast óók in Amerika.
Afhakelijk van de uitvoering en hoeveelheid zilver op een BM kan de prijs wel lekker oplopen :D

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:31

ok bedankt voor de info!

mimooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:48

Ik heb voor mijn Ronde tinker x appaloosa een Barefoot westernzadel gehad. Hij zat heerlijk, lekker zacht, maar door de inlages die erin zitten zat ik veel te breed. Best vermoeiend, en na een langere rit zelfs pijnlijk. Ik heb nu een boomwesternzadel, en mijn paard en ik zijn goed tevreden.
Het is dus maar net wat jou en je paard fijn vinden, en past.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:35

mimooi; heb je ook gelijk in alleen die van mij is nog zwaar in de groei (is nu nog bezig in de hoogte) maar daarna moet hij nog in de breedte en vandaar dat ik een boomloos zoek zodat het zadel mooi met hem mee kan groeien

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:26

Ik heb het niet zo voor boomloos. BM zadels vind ik spuuglelijk ( sorry folks), en de barefoots deugen niet zo voor wat ik doe (competitie reining). In de kinderlessen gebruik ik wel soms barefootzadeltjes, omdat de kinderen er een vastere zit mee ontwikkelen. Qua prijs/ kwaliteit zijn ze zeker goed.
Ik koop gewoon een goed boomzadel voor de jonge paarden, en als ze er dan uitgroeien ruil ik ze in voor een nieuwe. Als je een goed kwaliteitszadel koopt, en je onderhoudt het netjes, krijg je er meestal nog een goede prijs voor terug.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:32

sevke; heb je ook gelijk in, maar wil het gewoon een keer proberen en snap dat die zadels niks voor je zijn wegens je western wedstrijden en snap ik ook maar ik ben alleen een recreatie ruiter dus voor mij zal het niks uit maken

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:43

En mocht je ooit wel shows gaan rijden: dat kan ook prima met een Barefoot. Ik heb geen ervaring met Reining, maar kan me voorstellen dat je dan teveel gaat schuiven met een Barefoot. Pleasure, HMS en trail gaat wel gewoon.

Eventueel wil ik mijn Barefoot Arizona ook wel verkopen. Dat is een Caramello, en ik vind het niet zo mooi staan bij mijn schimmel die nu bijna wit is. Wil er dan een nieuwe Arizona Nut voor terugkopen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:46

Ik heb een barefoot missoula nut, geweldig zadel en zit heerlijk! Helaas moet ik het zadel verkopen :(

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:02

Waarom verkoop je die? Stuur maar een PB.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:19

Cindy; kun je mij een pb sturen over de vraagprijs van je zadel?
Frisolover jij ook?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:20

DubbelDun schreef:

Een BareFoot Missouri of Nevada Nut ligt ook rond de 1300 euro en een BM heb je nieuw ook rond de 1400. Het is maar net waar je hem haalt :D
Afhakelijk van de uitvoering en hoeveelheid zilver op een BM kan de prijs wel lekker oplopen :D

Jeetje DD, had je net een gezellig feestje gehad met een glaasje wijn ofzo, je bent normaal gesproken juist zo accuraat maar nu maak je een potje van de namen :D

De Missoula Nut van Barefoot vind ik zelf absoluut geen fijn zadel :o Dit is wel de duurste BF idd... (1190 euro) qua materialen en arbeid zitten daar de hoogste kosten in voor productie. De Arizona Nut is veel fijner, die kost 949 euro, een Nevada Nut bestaat niet :P

Schuiven blijft iets heel persoonlijks, er rijden toch echt zat mensen juist met een BF rond omdat die juist stabieler bleek te liggen dan allerlei anders zadels.... blijft toch een kwestie van proberen en eventueel wat experimenteren met een andere singel of pad, dat kan enorm schelen maar pech hebben kan altijd natuurlijk :)

BM is natuurlijk wel een klasse apart, dat is meer custom made spul terwijl Barefoots echt standaard productie-lijn zadeltjes zijn waarbij je weinig te kiezen hebt qua aanpassingen, iedereen krijgt hetzelfde zeg maar :P

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:34

pmarena schreef:
DubbelDun schreef:

Jeetje DD, had je net een gezellig feestje gehad met een glaasje wijn ofzo, je bent normaal gesproken juist zo accuraat maar nu maak je een potje van de namen :D

De Missoula Nut van Barefoot vind ik zelf absoluut geen fijn zadel :o Dit is wel de duurste BF idd... (1190 euro) qua materialen en arbeid zitten daar de hoogste kosten in voor productie. De Arizona Nut is veel fijner, die kost 949 euro, een Nevada Nut bestaat niet :P

Schuiven blijft iets heel persoonlijks, er rijden toch echt zat mensen juist met een BF rond omdat die juist stabieler bleek te liggen dan allerlei anders zadels.... blijft toch een kwestie van proberen en eventueel wat experimenteren met een andere singel of pad, dat kan enorm schelen maar pech hebben kan altijd natuurlijk :)

BM is natuurlijk wel een klasse apart, dat is meer custom made spul terwijl Barefoots echt standaard productie-lijn zadeltjes zijn waarbij je weinig te kiezen hebt qua aanpassingen, iedereen krijgt hetzelfde zeg maar :P

Zou je mij het verschil kunnen uitleggen tussen de Arizona en de Missoula qua vorm/ligging/zit?

Mijn Arizona schuift eigenlijk nooit. Laatst had ik er een showblanket onder met daaronder een lamsvellen Arizonapad, die schoof er steeds tussenuit. De wedstrijd erna een dunne pad onder de showblanket gelegd en dat bleef wel prima liggen.

Ik zie dat ik je perongeluk een pb heb gestuurd, maar was bedoeld als quote.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:38

O ik heb de PB nog niet gezien, maar die zal ik dan negeren, goed? :)

De Arizona Nut is voornamelijk compacter natuurlijk, roundskirt en heeft een normale hoge cantle zoals de andere Barefoots.

De Missoula Nut (en Virginia Rose) zijn meer butterfly-model, groter en hebben een lage cantle.
Ik vind dat persoonlijk helemaal niet fijn. Een ander kan het juist weer een pré vinden....

Vind de Missoula op zich wel mooier qua model, dat wel :)

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:43

Ik heb ook een boomloos westernzadel voor mijn Tinkertje. Rijd echt hartstikke lekker! Zit echt heerlijk, en als ik met hem in de wei ga rijden en hij er zin in heeft en nog wel eens een rodeoshow wilt opvoeren, blijf ik mooi zitten! De mijne is ook tweedehands, heb hem gekocht voor 350 euro. Het merk zou ik echt niet weten, volgens mij gewoon merkloos ofzo.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:42

YoeriTinker; bedankt dat je ervaring met mij wilt delen :) want zit er nu ik zo alles lees er echt meer aan te denken om een boomloos zadel aan te schaffen.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:30

Ik raad het je aan! ;)