Wat te kiezen; ongevoerde of gevoerde regendeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Wat te kiezen; ongevoerde of gevoerde regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:25

Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe regendeken, de vorige bleek toch niet 100% waterdicht.
Nu is het zo dat ik mijn haflinger geen dekens op heeft, alleen in de zomer een eczeemdeken. Echter merk ik dat ze soms wat moeite heeft om zich warm te houden (na dagen met veel regen vallen haar flanken bijvoorbeeld wat in). Pony is overigens 23. Nu wil ik dus een regendeken kopen voor als het echt veel regent met die koude wind.

Nu zei een stalgenootje van me dat je beter een met fleece gevoerde regendeken kan nemen, omdat ze dan d'r haren beter overeind kan zetten om zichzelf warm te houden (geloof dat ze het zo zei). Klinkt dit bekend? Ik neig namelijk meer naar een ongevoerde deken, puur en alleen om die koude wind en regen van haar huid te halen. Maar zoals m'n stalgenootje het zei lijkt een gevoerde deken dus een beter idee.

Wat vinden jullie?

(en als nog iemand een goedkope, 100% waterdichte regendeken maat 185 heeft liggen? :Y) )

Marloes

Anoniem

Re: Wat te kiezen; ongevoerde of gevoerde regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:27

Idd een gevoerde, bij een ongevoerde kunnen ze de haren niet meer omhoog zetten en kwa warmte doet het eigenlijk niets.. Maar ik zou persoonlijk dan een 100 grams gevoerde nemen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:30

Oke, ik had er dus nog nooit van gehoord dat dat zo was! Wat is het verschil tussen een gevoerde en 100 grams? Ik wil eigenlijk alleen dat de wind en regen wordt tegengehouden, verder kan ze zichzelf wel warm houden dus 100 grams lijkt me dan al teveel?
En hoeveel grams is een fleecevoering dan?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:32

Ik snap persoonlijk niet waarom paarden bij een gevoerde wél de haren overeind kunnen zetten en bij een ongevoerde niet.. maar behalve dat merk ik dat mijn paard het beter doet op een gevoerde deken.
Ongevoerd blijft toch wat klammig. In vochtig weer merk ik dat ongevoerd altijd beetje klam aanvoelt onder de deken. Lijkt mij niet fijn. Gevoerd is warmer, maar ook weer niet té warm. Lijkt mij hetzelfde effect als een regenpak aan doen of een waterdichte jas met voering. Persoonlijk zou ik dan ook liever voor de waterdichte jas met voering gaan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:33

En jij kiest dus voor een met fleece gevoerde deken, niet per se voor een 100 gramsvoering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:34

Mloes schreef:
Oke, ik had er dus nog nooit van gehoord dat dat zo was! Wat is het verschil tussen een gevoerde en 100 grams? Ik wil eigenlijk alleen dat de wind en regen wordt tegengehouden, verder kan ze zichzelf wel warm houden dus 100 grams lijkt me dan al teveel?

Ik vind fleece trekken op de rug. Fleece gevoerd is 50 gram ongeveer

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:36

En 100 grams niet dus? Hmm ik neig dan nu naar fleecevoering, maar als dat gaat trekken lijkt me dat ook weer niet fijn. Misschien dan een maat groter nemen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:36

Nee.. gewoon een gevoerde deken met zo min mogelijk grams. Zolang het maar gevoerd is houdt het mijn paard lekker warm. Ze heeft deze gevoerde regendeken tot halverwege de winter op kunnen houden. Maar ook in de zomer kan deze deken gewoon op bij wat koudere regenachtige dagen..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:38

Yvank_ schreef:
Mloes schreef:

Ik vind fleece trekken op de rug. Fleece gevoerd is 50 gram ongeveer

Tis maar net wat voor deken je koopt.
Te grote dekens trekken naar achteren. Goed passende dekens zullen niet gauw trekken op de rug.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:38

ik heb zonder voering.
waar ik, als het kouder word, een onderdeken onder doe..
dus met het weer van vandaag staat ze alleen met regen deken, word het kouder kan ik er altijd een fleece deken onder doen of gewoon een onderdeken 100 gram/200 gram.. net wat je wilt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:39

Ik heb een fleece gevoerde die echt warm is en ik heb een ongevoerde ( wel zachte binnenstof ). Die ongevoerde heb ik nu om. Mijn paard zweet gigantisch onder die fleece gevoerde. De ongevoerde is nu perfect. Wanneer het koeler is dan vind ik wel de fleecegevoerde fijner. Bij de fleecegevoerde moet je wel een beetje in de gaten houden dat ze het niet te warm krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:43

Mloes schreef:
En 100 grams niet dus? Hmm ik neig dan nu naar fleecevoering, maar als dat gaat trekken lijkt me dat ook weer niet fijn. Misschien dan een maat groter nemen?

100 grams is gewoon een vulling en dan dus gladde stof aan de binnenkant. Dat ligt bij mijn pony veel fijner :) . Ikheb altijd horseware dekens want die vind ik voor mijn paard de beste pasvorm hebben.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:51

Hmm, nu mail ik met een vrouw die een regendeken met een voering van katoen aanbiedt. Wat vinden jullie daarvan? :P

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:01

Staat je paard dag en nacht buiten of alleen overdag? Mijn ervaring is namelijk dat meeste dekens maar 1 jaar echt waterdicht zijn, daarna kunnen ze wel tegen een buitje maar als ze dag/ nacht buiten staan blijven ze toch niet helemaal droog meer. Gevoerde dekens blijven wel iets beter waterdicht als ongevoerde, fleecevoering is ook fijn alleen moet je paard het dan niet snel warm hebben. In de tegen is het meestal geen probleem maar als het zonnetje dan even uitkomt is het direct flink warm onder deken.
Nieuwe ongevoerde regendekens kun je op internet vaak al voor 50 euro kopen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 11:12

Paard staat inderdaad dag en nacht buiten met een grote inloopstal. Maar ik wil haar de deken alleen om doen als het slecht weer is, dus niet dag in, dag uit.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 11:28

Ah, ik heb nu contact met een vrouw over een Premiere regendeken, fleecegevoerd maat 185. Voor 40 euro, weinig gebruikt. Dat ga ik maar doen geloof ik, en dan hopen dat m'n pony er blij mee is :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:34

Koop dan een goede, een Bucas of een Horseware.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:01

Bucas zijn belachelijk duur, vind ik zelf.

Klinkt als een goede koop Mloes! Je pony móet er maar blij mee zijn :P

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:07

Ik heb een ongevoerde van horseware en heb die problemen niet bij mijn paard. Hij krijgt deze op als afbouwing van de winterdeken. Eerst met een onderdeken erbij maar zoals nu heeft hij al zijn zomervacht en krijgt hij hem alleen om als het de hele dag gaat regenen. Hij is dan gewoon droog en warm.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:59

Ik wil er juist niet teveel geld aan uitgeven omdat m'n pony de deken maar weinig om zal hebben. Alleen de echt gure dagen met veel regen en wind. Dus een dure hoeft dan weer niet aub :D

Krijg de deken morgen binnen, en inderdaad, pony MOET er maar blij mee zijn haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:47

Van mij hoeft een dure deken ook niet haha maar hij moet wel passen. En toen ben ik dus uitgekomen bij horseware, Let er wel op als je de deken ontvangt dat hij niet te groot is van voren want dat regent het weer in en heb je toch nog een deels nat paard onder de deken.
Maar veel plezier met de nieuwe deken!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:09

Was ook niet tegen jou hoor, AaronYve. Nadita reageerde dat ik dan een goede had moeten kopen, van Bucas of Horseware.
Ik heb geen idee welke dekens mijn pony goed past, ik heb alleen een Rambo eczeemdeken (is dat niet Horseware?) maar om daar een regendeken van te kopen.. Ietsjes te duur :P Dus we hopen dat Premiere als gegoten zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:14

Rambo is idd horseware :) ik heb ook horseware regendekens die zitten als gegoten! Premiera en HH zitten mijn haf totaal niet, regent heel erg in. Maar dat verschilt natuurlijk per paard!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:17

Een regendeken kan best goedkoop zijn. Ik weet niet of ze nog bestaan, maar vroeger gebruikte ik uit engeland geimporteerde New Zealand dekens en die zijn van canvas met vilt gevoerd en dat voldeed prima.

Mijn ervaring met een moderne ongevoerde deken is zeer slecht. Of ze staan er onder te zweten en er is niks om het zweet op te nemen dus het paard is drijfnat of ze hebben het koud omdat het de haren platdrukt worden zonder dat er warmte voor teruggeven wordt en staan ze te rillen. In beide gevallen kun je net zo goed, of beter nog, geen deken gebruiken.

Een voering zorgt voor eventuele zweetopname, wat warmt indien nodig en zorgt vaak ook nog voor een steviger ligging.

Katoen is prima!
Fleece kan enorm statisch worden, trouwens en daar ben ik helemaal niet van gecharmeerd.

Een tweedehands degelijke deken is vaak beter dan een goedkope moderne regendeken....

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:19

Ik vind mijn Rambo eczeemdeken niet perfect liggen, ik heb daar geloof ik een 183 van? Hij trekt net ietsjes aan de voorkant. Maar ik denk dat een 191 (das de volgende maat geloof ik van ze?) wat groot wordt. Maar ze moet het er maar mee doen, dit is de enige deken waar we al het derde seizoen mee ingaan en die gewoon blijft zitten waardoor de jeuk echt beperkt blijft :D

En verder hoop ik dat ik een pony heb die goedkope spullen past :P Heb geen geldboom hier. Met die eczeemdeken ben ik wel echt superblij, ondanks dat het zo'n klap geld is. Die heeft ze periodes dag en nacht om, dus die moet gewoon goed zijn en niet snel kapot zijn. Zo'n regendeken zal vast wel even meegaan, zo vaak gebruik ik 'm niet (heb de afgelopen jaren nog geen regendeken gebruikt eigenlijk :D).